XVII KARMAPA - Współczucie i mądrość są kluczem.pdf
(
422 KB
)
Pobierz
XVII Karmapa Trinlej Taje Dordże udzielił tego wywiadu moskiewskiemu czasopismu „Monolit” w 2012 roku
Jest Pan określany świadomie odradzającym się lamą Tybetu” Co to oznacza?
XVII Karmapa:
W historii buddyzmu a w szczególności buddyzmu tybetaskiego, Karmapowie – począwszy od
II Karmapy – byli pierwszymi lamami którzy zaczęli świadomie się odradzać Zasynęli jako pierwsi tulku” Są
inkarnacjami wielkiego bodhisattwy o imieniu Karmapa W przyszości osiągnie on pene oświecenie i jako Budda
będzie obraca Koem Dharmy Termin świadomie odrodzony” oznacza że ktoś ma wolność wyboru gdzie i kiedy
się odrodzi – każdy może z biegiem czasu rozwinąć tę umiejętność Tak to wyjaśnia buddyjski pogląd
Czy buddyzm jest religią czy filozofią?
XVII Karmapa:
Buddyzm ma zarówno cechy religii jak też filozofii Jest jednak przede wszystkim drogą duchową
Dlatego nie można go tak atwo zdefiniować posugując się tymi dwoma pojęciami
Jakie waściwości posiada prawdziwy buddyjski lama?
XVII Karmapa:
Sowo lama” oznacza nauczyciela Buddyjski nauczyciel musi posiadać prawdziwe wspóczucie
i dużą wiedzę o dharmie On albo ona muszą też sami praktykować to czego nauczają; powinni być naprawdę
zainspirowani naukami buddyjskimi Chociaż istnieje bardzo wiele waściwości którymi powinien się
charakteryzować dobry nauczyciel najważniejsze z nich są waśnie wspóczucie i mądrość To ogólne wskazówki
dotyczące tego jak można sprawdzić nauczyciela Jednocześnie nie sposób od razu dowieść czy ktoś jest
prawdziwym lamą czy też nie – wyjaśnia się to dopiero z upywem czasu
Skąd można wiedzieć czy nauczyciel ma prawdziwe wspóczucie?
XVII Karmapa:
Prawdziwe wspóczucie widać we wszystkim co ktoś mówi lub robi Bardzo trudno jest znaleźć
autentycznego nauczyciela ponieważ możemy się w tych poszukiwaniach oprzeć tylko na bardzo prostych
podstawowych dowodach Nie możemy na przykad zajrzeć do czyjegoś umysu Dlatego musimy się oprzeć na
dziaaniach gestach i mowie tej osoby Jeśli ktoś jest spokojny rozsądny i skupiony świadczy to często o jego
dobrych wewnętrznych waściwościach – chodzi też przede wszystkim o to jak dugo potrafi je zachować
Czy w dzisiejszych czasach można poza Azją znaleźć autentycznego nauczyciela?
XVII Karmapa:
Kiedy nauczyciel – kobieta lub mężczyzna – posiada te podstawowe waściwości nieistotne jest to
czy pochodzi ze Wschodu, czy z Zachodu.
Czy istnieją jakieś zasady zachowania albo zakazy obowiązujące praktykujących buddyzm?
XVII Karmapa:
Na poziomie absolutnego doświadczenia żadne zakazy nie mają sensu ponieważ wszystko jest po
prostu grą przestrzeni Dopóki jednak nie przeżywa się wszystkiego w ten ostateczny sposób – dopóki to
doświadczenie nie stanie się cakowicie stabilne – trzeba być świadomym zachowa ciaa mowy i umysu
1
W przeciwnym razie można zaszkodzić innym i samemu sobie Ogólnie chodzi o świadomość tego co się robi –
o wykonywanie tzw dziesięciu pożytecznych dziaa” oraz o unikanie dziesięciu szkodliwych dziaa”
Istnieje pogląd że dla prawdziwego rozwoju trzeba porzucić zachodni styl życia i zamieszkać w jaskini albo
klasztorze Czy rzeczywiście tak jest?
XVII Karmapa:
To nie jest takie proste – wszystko zależy od epoki w której się żyje Na przykad w czasach Milarepy
można byo przez cay czas praktykować w jaskiniach i być w ten sposób pożytecznym dla innych Jeśli jednak ktoś
prowadziby takie życie obecnie nie pasowaby do wspóczesnego spoeczestwa
Powszechnie znany pogląd buddyjski mówi że istnieliśmy już w przeszości w różnych wcieleniach i że tak będzie
również w przyszości – że można się nawet odrodzić jako zwierzę Czy tak rzeczywiście jest? Jeśli tak to dlaczego?
XVII Karmapa:
Odrodzenie jest doświadczeniem umysu; może następować we wszystkich możliwych formach
i przez nieokreślony czas Jest ono zależne zarówno od tych naszych dziaa które znamy jak też od tych których nie
jesteśmy już świadomi – jest wynikiem albo dobrej albo zej karmy Wszystkie doświadczenia naszego teraźniejszego
życia oraz poprzednich i przyszych żywotów wyaniają się z dziaa umysu Jeśli nasz umys kontynuuje
aktywności o podobnym karmicznym rytmie” będą w nim powstaway odpowiednie do tego wrażenia Jeżeli
strumie naszych dziaa będzie nieustannie albo wznosi się ku górze albo opada w dó doświadczymy wszelkich
możliwych odrodze penych najróżniejszych doświadcze Jeśli teraz będąc ludźmi nagromadzimy karmę
prowadzącą do odrodzenia się jako owad waśnie tak się stanie Jeżeli natomiast potem ten owad zbierze karmę
prowadzącą do odrodzenia się w ludzkiej formie pojawimy się ponownie jako ludzie
Użyjmy przykadu: przyjmijmy że jestem aktorem grającym w operze mydlanej Jeśli będę chcia kontynuować tę
pracę i postanowię zagrać w kolejnej operze mydlanej wówczas najprawdopodobniej pozostanę specjalistą od oper
mydlanych Tym niemniej istnieje możliwość że zdecyduję się zostać aktorem teatralnym na Broadwayu. Czasem
myślimy że naszą prawdziwą naturą jest ludzkie odrodzenie Ten pogląd staje się źródem wielu naszych kolejnych
pomysów i idei Tymczasem powinniśmy zrozumieć że naszą prawdziwą esencją nie jest natura ludzka lecz natura
Buddy Przykad który przed chwilą podaem oddaje to chyba dosyć dobrze – nie urodziliśmy się aktorami opery
mydlanej to nie jest nasza prawdziwa natura W tym przykadzie naszą prawdziwą naturą jest po prostu bycie
aktorem.
Skąd możemy wiedzieć kim będziemy?
XVII Karmapa:
To kim będziemy zależy od naszej karmy od naszych dziaa
Czy potrafi Pan odczytać przeszość i przyszość ludzi?
XVII Karmapa:
Tak logicznie wnioskując
Jak ludzie obchodzą się ze śmiercią?
XVII Karmapa:
Najczęściej śmierci towarzyszą lęk i nadzieja Zasadnicze buddyjskie podejście do zbliżającej się
śmierci jest wolne od tych dwóch uczuć
Czy buddyści rzeczywiście nie obawiają się śmierci?
XVII Karmapa:
Czujące istoty nie rodzą się jako buddyści i dlatego trudno jest odpowiedzieć na to pytanie Sowo
buddysta” powstao na bazie języków zachodnich w obszarze kultury Zachodu Może zręczniej byoby mówić
raczej o buddyjskim sposobie traktowania śmierci Z jednej strony lepiej niż sowo buddysta” brzmi być może termin
2
praktykujący dharmę” z drugiej jednak pojęcia takie jak buddysta” i buddyzm” są już tak silnie ugruntowane
w zachodnich językach że trudno byoby je zastąpić czymś innym Tak czy inaczej buddyjskie podejście do śmierci
nie różni się od buddyjskiego podejścia do życia – śmierć nie jest gorsza czy też bardziej przerażająca niż życie Na
poziomie osobistym czowiek doświadcza oczywiście w związku z przemijaniem i śmiercią wielu obaw i oczekiwa
ale buddyjski pogląd na te aspekty życia jest sam w sobie bardzo lekki i naturalny Jak już wspomniaem w związku
ze śmiercią doświadczamy zwykle wielu pomieszanych uczuć Jeśli mamy trudne życie czasami chcemy umrzeć
Kiedy jednak śmierć się rzeczywiście zbliża pragniemy żyć To osobiste nastawienie do śmierci jest bardzo
chaotyczne natomiast podejście buddyjskie jest zrównoważone Prawdziwy praktykujący nie powinien się obawiać
ani życia ani śmierci
Pracując z obawami i oczekiwaniami związanymi ze śmiercią możemy użyć najróżniejszych metod jest ich bardzo
wiele W przypadku zbytniego rozluźnienia kiedy trwonimy swój czas i energię powinniśmy się skoncentrować na
przemijalności życia oraz nieuchronności śmierci A jeżeli nieustannie wszystkiego się obawiamy lepiej będzie gdy
podejdziemy do tego tematu z rozluźnieniem Tym niemniej w obu przypadkach bycie świadomym przemijalności
zjawisk i życia pozwala nam uniknąć lenistwa i rozproszenia umysu Ponieważ wszystko przemija nie ma niczego
czego warto byoby oczekiwać; nie ma także powodu do strachu Niezależnie od tego czy jesteśmy buddystami czy
też nie przyczyną zarówno naszych obaw jak i nadziei związanych ze śmiercią jest nasza niepewność i niewiedza
odnośnie tego co po niej nastąpi
W jaki sposób medytacja buddyjska pomaga uporać się z tematem śmierci?
XVII Karmapa:
Medytacja jest rzeczywiście sposobem na radzenie sobie z przemijalnością – dzięki praktyce można
w niej nawet zobaczyć piękno Zanim jednak przejdziemy do medytacji musimy najpierw nauczyć się czegoś
o przemijalności – powinniśmy lepiej ją poznać i zrozumieć
Czy to prawda że zgodnie z naukami buddyjskimi należy wszystko akceptować? Niezależnie od tego co się nam
przydarza nie powinniśmy walczyć ze zjawiskami tylko filozoficznie” się z nimi godzić?
XVII Karmapa:
Gdybyśmy wszyscy byli w peni oświeceni wówczas moglibyśmy być może odbierać rzeczy jedynie
w sposób filozoficzny poetycki itd Jednakże chociaż wszystko jest snem sam ten fakt nie wystarczy – musimy się
jeszcze naprawdę obudzić A to nie jest atwe z powodu naszego silnego przyzwyczajenia do traktowania tego
nieuświadomionego snu jako rzeczywistości W tym życiu ponosimy zwykle odpowiedzialność za innych dlatego
musimy się z niej wywiązywać dla ich dobra
Czy w związku z tym buddyści mogą być politycznie aktywni?
XVII Karmapa:
Polityka opiera się na tej samej idei co dharma – w obu przypadkach chodzi o przynoszenie pożytku
spoeczestwu; celem obu tych aktywności jest ludzkie szczęście Jeśli jednak popenia się w obu tych dziedzinach
będy wówczas zarówno polityka jak i dharma mogą przynieść więcej szkody niż pożytku Trudno jest więc
odpowiedzieć na to pytanie Nasza karma – ta indywidualna i ta zbiorowa – różni się od siebie dlatego zajmujemy
różne pozycje w spoeczestwie i mamy na jego sytuację różny wpyw Mój pogląd jako praktykującego jest taki:
dzięki temu że dobrze rozumiemy dharmę i stosujemy jej metody zdajemy sobie coraz lepiej sprawę z tego że każdy
czowiek ponosi odpowiedzialność za swoje życie za rozwój spoeczestwa i szczęście innych ludzi
Jakie korzyści może spoeczestwo odnieść z buddyzmu i buddystów?
XVII Karmapa:
Myślę że może dzięki naukom buddyjskim i praktykującym zyskać na przejrzystości i mądrości
3
W czerwcu 2009 roku odwiedzi Pan Rosję Jakie byy paskie wrażenia?
XVII Karmapa:
To byo wspaniae doświadczenie Już wcześniej spotkaem wielu rosyjskich praktykujących
i syszaem dużo o waszym narodzie Wspaniale byo przyjechać osobiście i widzieć wasze oddanie dla dharmy
Buddyzm jest jedną z tradycyjnych religii Azji Czy jest Pan zadowolony z tego jak rozwija się w Rosji?
XVII Karmapa:
Jako praktykującego ucieszyo mnie bardzo odkrycie że buddyzm jest do dziś w Rosji uznawany za
tradycyjną religię Myślę że to bardzo dobrze – zobaczyć to na wasne oczy to dla mnie ogromna radość Mam
nadzieję że ludzie w waszym kraju odnoszą pożytek z praktyki
Co stanowi największą przeszkodę w duchowym rozwoju wspóczesnych ludzi? Co sądzi Pan o tym jako buddyjski
lama?
XVII Karmapa:
Niedostateczna ilość wspóczucia Wszystkie istoty które tak jak my odrodziy się jako ludzie
posiadają zwykle wiele różnych umiejętności a nawet dysponują mądrością Myślę że jeśli poączylibyśmy te
możliwości z dużą ilością wspóczucia moglibyśmy spenić marzenia każdego czowieka
Jak widzi Pan przyszość ludzkości?
XVII Karmapa:
Przyszość zależy od tego co robimy teraz – to nasze obecne zamiary i dziaania określają przyszość
tego świata Dlatego powinniśmy rozwijać i stosować wspóczucie i mądrość
Co Pana zdaniem powinni zrobić mieszkacy Rosji żeby poprawić swoje życie i obudzić w sobie więcej radości
pewności siebie i wewnętrznego bogactwa?
XVII Karmapa:
Rozwicie więcej oddania dla swoich nauczycieli rodziny przyjació i wszystkich innych ludzi
Użyjcie w tym celu tych dwóch narzędzi o których już wspomniaem – wspóczucia i mądrości
Opracowanie:
Ewa Gajownik
Diamentowa Droga nr 51
(
www.diamentowadroga.pl
)
WWW.BUDDYZM.PL
4
Plik z chomika:
sergiuszd
Inne pliki z tego folderu:
XVII KARMAPA - Współczucie i mądrość są kluczem.pdf
(422 KB)
LAMA OLE NYDAHL - Zasada Mandali.pdf
(287 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 19.01.2025
AudioBook
Disciples 3 Rebirth (Reincarnation)
Dla Siebie (Warto!)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin