transport-intermodalny.pdf

(260 KB) Pobierz
GENEZA
TRANSPORTU
INTERMODALNEGO
GENEZA
TRANSPORTU
INTERMODALNEGO
n Lata 50-te
Lata 50-te Pojawia się koncepcja tzw.
Pojawia się koncepcja tzw. przewozów bezpośrednich
przewozów bezpośrednich
n Lata 60-te
Poszukiwano nowych rozwiązań, przewoźnicy różnych gałęzi w
porozumieniu ze spedytorami, zaczęli oferować usługi, których warunki były
Lata 60-te Poszukiwano nowych rozwiązań, przewoźnicy różnych gałęzi w
porozumieniu ze spedytorami, zaczęli oferować usługi, których warunki były
oparte na spedytorskich konosamentach na przewóz kombinowany;
oparte na spedytorskich konosamentach na przewóz kombinowany;
n Lata 60/70-te
Podjęto działania na rzecz ujednolicenia warunków przewozu
kombinowanego. Usprawnieniu uległy przede wszystkim czynności ładunkowe i
Lata 60/70-te Podjęto działania na rzecz ujednolicenia warunków przewozu
kombinowanego. Usprawnieniu uległy przede wszystkim czynności ładunkowe i
organizacyjne, zmienia się również technika transportu;
organizacyjne, zmienia się również technika transportu;
Lata 80-te Pojawiają się nowe tendencje w rozwoju systemów transportowych,
Pojawiają się nowe tendencje w rozwoju systemów transportowych,
ukierunkowane ku idei kompleksowych usług transportowych.
Lata 80-te
ukierunkowane ku idei kompleksowych usług transportowych.
GENEZA TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Lata 50-te Pojawia się koncepcja tzw.
Pojawia się koncepcja tzw. przewozów bezpośrednich
przewozów bezpośrednich
Lata 50-te
Poszukiwano nowych rozwiązań, przewoźnicy różnych gałęzi
w porozumieniu ze spedytorami, zaczęli oferować usługi, których warunki były
Lata 60-te Poszukiwano nowych rozwiązań, przewoźnicy różnych gałęzi
Lata 60-te
w porozumieniu ze spedytorami, zaczęli oferować usługi, których warunki były
oparte na spedytorskich konosamentach na przewóz kombinowany;
oparte na spedytorskich konosamentach na przewóz kombinowany;
Lata 60/70-te
Podjęto działania na rzecz ujednolicenia warunków
przewozu kombinowanego. Usprawnieniu uległy przede wszystkim czynności
Lata 60/70-te Podjęto działania na rzecz ujednolicenia warunków
przewozu kombinowanego. Usprawnieniu uległy przede wszystkim czynności
ładunkowe i organizacyjne, zmienia się również technika transportu;
ładunkowe i organizacyjne, zmienia się również technika transportu;
Lata 80-te
Pojawiają się nowe tendencje w rozwoju systemów
transportowych, ukierunkowane ku idei kompleksowych usług transportowych.
Lata 80-te Pojawiają się nowe tendencje w rozwoju systemów
transportowych, ukierunkowane ku idei kompleksowych usług transportowych.
PŁASZCZYZNY INTEGRACJI TRANSPORTU INTERMODALNEGO
PŁASZCZYZNY INTEGRACJI TRANSPORTU INTERMODALNEGO
– przystosowanie środków transportu z
różnych gałęzi oraz urządzeń przeładunkowych i
techniczno-technologiczna – przystosowanie środków transportu z
techniczno-technologiczna
różnych gałęzi oraz urządzeń przeładunkowych i manipulacyjnych do obsługi
manipulacyjnych do obsługi
tej samej, zunifikowanej jednostki ładunkowej,
tej samej, zunifikowanej jednostki ładunkowej,
organizacyjna
organizacyjna – jeden operator obejmuje pieczę nad całym procesem
– jeden operator obejmuje pieczę nad całym procesem
transportowym,
transportowym,
dokumentacyjna
dokumentacyjna – jeden dokument transportowy na całą trasę dostawy,
– jeden dokument transportowy na całą trasę dostawy,
– podobne lub takie same zasady kwotowania cen za przewóz
jednostki ładunkowej środkami różnych gałęzi transportu aż do przedkładania
cenowa – podobne lub takie same zasady kwotowania cen za przewóz
cenowa
jednostki ładunkowej środkami różnych gałęzi transportu aż do przedkładania
klientowi jednej stawki obejmującej cały proces dostawy,
klientowi jednej stawki obejmującej cały proces dostawy,
prawna
– jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy wraz z
jednolitym systemem regulacji i odpowiedzialności.
prawna – jeden kontrakt obejmujący cały proces transportowy wraz z
jednolitym systemem regulacji i odpowiedzialności.
Transport kombinowany:
Transport kombinowany: przewóz ładunku środkami transportowymi co
przewóz ładunku środkami transportowymi co
najmniej dwóch gałęzi transportu.
najmniej dwóch gałęzi transportu.
935797074.011.png 935797074.012.png 935797074.013.png
Transport łamany: ma miejsce wówczas, gdy są zastosowane co najmniej dwa
ma miejsce wówczas, gdy są zastosowane co najmniej dwa
środki transportowe, ale pochodzące z
Transport łamany
środki transportowe, ale pochodzące z tej samej
tej samej gałęzi transportu.
gałęzi transportu.
Transport bezpośredni
Transport bezpośredni: oznacza przewóz ładunku od miejsca nadania do
oznacza przewóz ładunku od miejsca nadania do
miejsca odbioru jednym
miejsca odbioru
jednym środkiem transportu przez
środkiem transportu przez jednego
jednego przewoźnika.
przewoźnika.
Międzynarodowy transport intermodalny
Międzynarodowy transport intermodalny: oznacza przewóz towarów przy
oznacza przewóz towarów przy
użyciu co najmniej dwóch różnych
gałęzi transportu na podstawie umowy o
przewóz intermodalny z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar
różnych gałęzi transportu na podstawie umowy o
użyciu co najmniej dwóch
przewóz intermodalny z miejsca położonego w jednym kraju, gdzie towar
przejął w pieczę operator transportu intermodalnego do oznaczonego miejsca
przejął w pieczę operator transportu intermodalnego do oznaczonego miejsca
przeznaczenia położonego w innym kraju.
przeznaczenia położonego w innym kraju.
4 ISTOTNE ELEMENTY TRANSPORTU INTERMODALNEGO
4 ISTOTNE ELEMENTY TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Konieczność użycia środków co najmniej dwóch gałęzi,
Konieczność użycia środków co najmniej dwóch gałęzi,
Konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz,
Konieczność wystąpienia tylko jednej umowy o przewóz,
Konieczność wystąpienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za
Konieczność wystąpienia tylko jednego wykonawcy odpowiedzialnego za
przebieg dostawy towaru,
przebieg dostawy towaru,
Konieczność zjednostkowania ładunku.
Konieczność zjednostkowania ładunku.
KLASYFIKACJA TRANSPORTU INTERMODALNEGO
KLASYFIKACJA TRANSPORTU INTERMODALNEGO
ze względu na zasięg:
ze względu na zasięg:
przewozy krajowe,
przewozy krajowe,
przewozy międzynarodowe,
przewozy międzynarodowe,
przewozy kontynentalne,
przewozy kontynentalne,
przewozy międzykontynentalne,
przewozy międzykontynentalne,
ze względu na rodzaj użytych jednostek ładunkowych:
ze względu na rodzaj użytych jednostek ładunkowych:
przewozy kontenerów,
przewozy kontenerów,
przewozy naczep,
przewozy naczep,
przewozy nadwozi wymiennych,
przewozy nadwozi wymiennych,
przewozy samochodów ciężarowych,
przewozy samochodów ciężarowych,
przewozy pojemników specjalnych,
przewozy pojemników specjalnych,
ze względu na charakter użytych środków transportowych:
przewozy szynowo-drogowe,
ze względu na charakter użytych środków transportowych:
przewozy szynowo-drogowe,
przewozy drogowo-morskie,
przewozy drogowo-morskie,
przewozy drogowo-lotnicze,
przewozy drogowo-lotnicze,
przewozy szynowo-drogowo-morskie,
przewozy szynowo-drogowo-morskie,
przewozy szynowo-drogowo-lotnicze,
przewozy szynowo-drogowo-lotnicze,
przewozy szynowo-drogowo-rzeczne,
przewozy szynowo-drogowo-rzeczne,
ze względu na charakter operatora:
ze względu na charakter operatora:
transport bezpośredni – operatorem jest przewoźnik główny,
transport bezpośredni – operatorem jest przewoźnik główny,
transport pośredni – operatorem jest przewoźnik pomocniczy,
transport pośredni – operatorem jest przewoźnik pomocniczy,
ze względu na liczbę dysponentów/właścicieli środków transportowych :
935797074.014.png 935797074.001.png 935797074.002.png
transport jednopodmiotowy,
transport wielopodmiotowy,
ze względu na sposób ustalania cen i odpowiedzialności :
transport jednolity,
transport odcinkowy.
INFRASTRUKTURA PUNKTOWA
TERMINALE KONTENEROWE
INFRASTRUKTURA PUNKTOWA
TERMINALE KONTENEROWE
Elementy bazy kontenerowej w porcie morskim:
nabrzeże,
Elementy bazy kontenerowej w porcie morskim:
nabrzeże,
place przeładunkowo-składowe,
place przeładunkowo-składowe,
brama dla pojazdów samochodowych,
brama dla pojazdów samochodowych,
kolejowe stanowisko przeładunkowe,
kolejowe stanowisko przeładunkowe,
magazyn zbiorczo-rozdzielczy,
magazyn zbiorczo-rozdzielczy,
centrum dyspozycyjno-kontrolne,
centrum dyspozycyjno-kontrolne,
stanowisko do mycia i czyszczenia kontenerów oraz warsztat.
stanowisko do mycia i czyszczenia kontenerów oraz warsztat.
Do urządzeń przeładunkowych i manipulacyjnych portowej bazy
Do urządzeń przeładunkowych i manipulacyjnych portowej bazy
kontenerowej zaliczamy:
kontenerowej zaliczamy:
- suwnice bramowe nadbrzeżne,
- samojezdne suwnice torowe,
- suwnice bramowe nadbrzeżne,
- samojezdne suwnice torowe,
- suwnice bramowe szynowe,
- suwnice bramowe szynowe,
- wozy podnośnikowe czołowe i boczne,
- wozy podnośnikowe czołowe i boczne,
- wozy podsiębierne,
- wozy podsiębierne,
- żurawie kontenerowe.
- żurawie kontenerowe.
Do urządzeń przeładunkowo manipulacyjnych w terminalach lądowych
należą:
Do urządzeń przeładunkowo manipulacyjnych w terminalach lądowych
należą:
- samojezdne suwnice bramowe torowe,
-
- samojezdne suwnice bramowe torowe,
suwnice bramowe jezdniowe,
- samojezdne żurawie,
samojezdne żurawie,
-
- uniwersalne wozy podnośnikowe czołowe do obsługi nadwozi wymiennych,
uniwersalne wozy podnośnikowe czołowe do obsługi nadwozi wymiennych,
naczep i kontenerów.
-
naczep i kontenerów.
SUWNICE
SUWNICE
ŻURAWIE
ŻURAWIE
WÓZ PODSIĘBIERNY I PODNOŚNIKOWY CZOŁOWY
WÓZ PODSIĘBIERNY I PODNOŚNIKOWY CZOŁOWY
TERMINALE SZYNOWO-DROGOWE
TERMINALE SZYNOWO-DROGOWE
935797074.003.png 935797074.004.png
Terminale lądowe
znajdują się w pobliżu węzłowych stacji kolejowych, między którymi
Terminale lądowe
znajdują się w pobliżu węzłowych stacji kolejowych, między którymi
regularnie kursują pociągi towarowe,
regularnie kursują pociągi towarowe,
w przypadku przewozów wykonywanych techniką RoLa nie są
w przypadku przewozów wykonywanych techniką RoLa nie są
wykorzystywane żadne urządzenia przeładunkowe, gdyż pojazdy samochodowe
wykorzystywane żadne urządzenia przeładunkowe, gdyż pojazdy samochodowe
same wjeżdżają na wagony po pochylni przystawionej do ostatniego
same wjeżdżają na wagony po pochylni przystawionej do ostatniego
(pierwszego) wagonu,
(pierwszego) wagonu,
naczepy siodłowe można załadować na wagony w sposób poziomy
naczepy siodłowe można załadować na wagony w sposób poziomy
(wykorzystując ciągnik manewrowy) lub pionowy (wykorzystując dźwig
(wykorzystując ciągnik manewrowy) lub pionowy (wykorzystując dźwig
szynowy lub samojezdny)
szynowy lub samojezdny)
Terminal PKP w Małaszewiczach ma stałe połączenia m.in. z Bałtyckim
Terminalem Kontenerowym w Gdyni, portami w Antwerpii i Rotterdamie,
Terminal PKP w Małaszewiczach ma stałe połączenia m.in. z Bałtyckim
Terminalem Kontenerowym w Gdyni, portami w Antwerpii i Rotterdamie,
uczestniczy w transporcie kombinowanym nadwozi wymiennych na trasie
uczestniczy w transporcie kombinowanym nadwozi wymiennych na trasie
Duisburg-Małaszewicze (przeładunek z wagonów na ciężarówki)-kraje WNP
Duisburg-Małaszewicze (przeładunek z wagonów na ciężarówki)-kraje WNP
Jednostki ładunkowe w polskich terminalach to głównie kontenery
Jednostki ładunkowe w polskich terminalach to głównie kontenery
Wyposażenie standardowe to suwnice bramowe o udźwigu 30-50 ton.
Wyposażenie standardowe to suwnice bramowe o udźwigu 30-50 ton.
Słabym punktem krajowych terminali jest brak urządzeń do
Słabym punktem krajowych terminali jest brak urządzeń do
przeładunku naczep samochodowych
przeładunku naczep samochodowych
Terminale promowe
Terminale promowe
przeładunek jest nieskomplikowany, samochody ciężarowe oraz
przeładunek jest nieskomplikowany, samochody ciężarowe oraz
ciągniki z naczepami wjeżdżają same na promy przez furtę rufową i
ciągniki z naczepami wjeżdżają same na promy przez furtę rufową i
wyjeżdżają przez furtę dziobową (lub odwrotnie)
wyjeżdżają przez furtę dziobową (lub odwrotnie)
TERMINALE LOGISTYCZNE
TERMINALE LOGISTYCZNE
Centra logistyczne
Centra logistyczne
służą do obsługi obrotu towarowego
są zlokalizowane przede wszystkim na zapleczu wielkich aglomeracji
służą do obsługi obrotu towarowego
są zlokalizowane przede wszystkim na zapleczu wielkich aglomeracji
miejsko-przemysłowych, w pobliżu portów morskich lub dużych węzłów
miejsko-przemysłowych, w pobliżu portów morskich lub dużych węzłów
kolejowych
kolejowych
wykorzystywane przede wszystkim do kształtowania optymalnych
wykorzystywane przede wszystkim do kształtowania optymalnych
łańcuchów zaopatrzenia i zbytu
łańcuchów zaopatrzenia i zbytu
to rozbudowane obiekty dysponujące przede wszystkim magazynami,
to rozbudowane obiekty dysponujące przede wszystkim magazynami,
powierzchniami składowymi oraz urządzeniami przeładunkowymi i
powierzchniami składowymi oraz urządzeniami przeładunkowymi i
manipulacyjnymi
manipulacyjnymi
dokonuje się w nich składowania i dystrybucji materiałów, surowców
dokonuje się w nich składowania i dystrybucji materiałów, surowców
oraz wyrobów gotowych, a także wykonuje się czynności związane z
oraz wyrobów gotowych, a także wykonuje się czynności związane z
pakowaniem, znakowaniem itp. Odpowiednio przygotowane partie towarów są
pakowaniem, znakowaniem itp. Odpowiednio przygotowane partie towarów są
dostarczane do zakładu produkcyjnego bądź też do sieci detalicznych lub
dostarczane do zakładu produkcyjnego bądź też do sieci detalicznych lub
hurtowych.
hurtowych.
935797074.005.png 935797074.006.png 935797074.007.png
INFRASTRUKTURA LINIOWA
PRZEWOZY LĄDOWE
INFRASTRUKTURA LINIOWA
PRZEWOZY LĄDOWE ( ( linie kolejowe, drogi kołowe)
linie kolejowe, drogi kołowe)
muszą zapewnić szybki i bezpieczny transport ładunków
muszą zapewnić szybki i bezpieczny transport ładunków
linie kolejowe powinny być przystosowane do szybkości równej 120 km/h
linie kolejowe powinny być przystosowane do szybkości równej 120 km/h
i być w dobrym jakościowo stanie technicznym, zapobiegającym wstrząsom i
i być w dobrym jakościowo stanie technicznym, zapobiegającym wstrząsom i
przechyłom w czasie jazdy
przechyłom w czasie jazdy
dobry jakościowo stan techniczny jest wymagany również w transporcie
dobry jakościowo stan techniczny jest wymagany również w transporcie
drogowym, a szybkość przewozu jest tu wyznaczana przepisami kodeksów
drogowym, a szybkość przewozu jest tu wyznaczana przepisami kodeksów
drogowych
drogowych
kłopot sprawiają przejazdy długich i ciężkich pojazdów przez ośrodki
kłopot sprawiają przejazdy długich i ciężkich pojazdów przez ośrodki
miejskie- wydłużony czas przewozu, dewastacja nawierzchni ulic- pożądane jest
miejskie- wydłużony czas przewozu, dewastacja nawierzchni ulic- pożądane jest
korzystanie z dróg szybkiego ruchu, autostrad i obwodnic
korzystanie z dróg szybkiego ruchu, autostrad i obwodnic
ograniczenia w zakresie dopuszczalnej wysokości pojazdów drogowych
ograniczenia w zakresie dopuszczalnej wysokości pojazdów drogowych
i szynowych stwarzają mosty, wiadukty i tunele oraz sieci elektryczne.
szynowych stwarzają mosty, wiadukty i tunele oraz sieci elektryczne.
Schemat realizacji przewozów szynowo-drogowych
Schemat realizacji przewozów szynowo-drogowych
Rodzaje transportu kombinowanego droga-kolej
Rodzaje transportu kombinowanego droga-kolej
FAZY ZESTAWIENIA POCIĄGU BIMODALNEGO
FAZY ZESTAWIENIA POCIĄGU BIMODALNEGO
Pociąg bimodalny zaprojektowany w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym
Pojazdów Szynowych w Poznaniu: naczepa siodłowa skrzyniowa (z
lewej), wózek wagonowy oraz adaptery bimodalne (w środku), cysterna
(z prawej)
Niskopodwoziowy wagon 602 S typu Rollende Landstrasse do przewozu
samochodów ciężarowych, pociągów drogowych i naczep siodłowych - z
Niskopodwoziowy wagon 602 S typu Rollende Landstrasse do przewozu
samochodów ciężarowych, pociągów drogowych i naczep siodłowych - z
Fabryki Wagonów "Świdnica" S.A.
Fabryki Wagonów "Świdnica" S.A.
PRZEWOZY WODNE ŚRÓDLĄDOWE
przeszkodą dla trójwarstwowego piętrzenia kontenerów na barkach jest
niski prześwit mostów nad kanałami i dopływami wielkich arterii (potrzebny
przeszkodą dla trójwarstwowego piętrzenia kontenerów na barkach jest
niski prześwit mostów nad kanałami i dopływami wielkich arterii (potrzebny
prześwit: 6,7-7,0m)
prześwit: 6,7-7,0m)
rzeki i kanały, po których odbywa się transport kontenerów, muszą mieć
rzeki i kanały, po których odbywa się transport kontenerów, muszą mieć
odpowiednią głębokość i szerokość, powinny też być żeglowne przez cały rok
odpowiednią głębokość i szerokość, powinny też być żeglowne przez cały rok.
CZYNNOŚCI OBSŁUGI WSTĘPNEJ I KOŃCOWEJ PROCESÓW
CZYNNOŚCI OBSŁUGI WSTĘPNEJ I KOŃCOWEJ PROCESÓW
TRANSPORTU INTERMODALNEGO
TRANSPORTU INTERMODALNEGO
Czynności obsługi wstępnej
odprawa handlowa:
Czynności obsługi wstępnej
odprawa handlowa:
¨przygotowanie niezbędnych dokumentów związanych z procesem
¨przygotowanie niezbędnych dokumentów związanych z procesem
transportowym: konosament, specyfikacja towarowa, faktura, świadectwo
transportowym: konosament, specyfikacja towarowa, faktura, świadectwo
935797074.008.png 935797074.009.png 935797074.010.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin