OPIS TECHNICZNY
1. Przedmiot i cel opracowania
Przedmiotem opracowania jest zaprojektowanie mostu drogowego tymczasowego nad przeszkodą o szerokości dna 5,8m.
Celem opracowania jest wykonanie projektu mostu drogowego z pomostem asfaltowym od obciążenia klasy „D”. Most jednoprzęsłowy o rozpiętości lt=14,75m.
Konstrukcję zaprojektowano zgodnie z wymogami zawartymi w następujących normach i literaturze:
- PN-S-10030:1985 „Obiekty mostowe. Obciążenia”
- PN-S-10050:1989 „Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Wymagania i badania”
- PN-S-10052:1982 „Obiekty mostowe. Konstrukcje stalowe. Projektowanie”
- PN-S-10080:1993 „Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Wymagania i badania”
- PN-S-10082: 1992 „Obiekty mostowe. Konstrukcje drewniane. Projektowanie”
2. Zakres opracowania
Opracowanie obejmuje:
2.1 Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe ustroju nośnego.
2.2 Obliczenia statyczno-wytrzymałościowe elementów pomostu.
2.3 Rysunki konstrukcyjne przęseł z elementami wyposażenia.
2.4 Opis Techniczny.
4. Opis konstrukcji
4.1 Dane ogólne:
- Rozpiętość teoretyczna 14,75m
- Rozpiętość w świetle podpór 13,50m
- Użytkowa szerokość mostu 9m.
4.2 Ustrój nośny:
6 dźwigarów HEB 600 rozstawionych co 1,35 m o długości 14,55 m ze stali 18G2A.
Stężenia belek głównych wykonano z kształtowników – C 300. Stężenia z dźwigarami połączone są na śruby gwintowe o średnicy Ø20 z żebrami o grubości 1cm usztywniającymi dwuteownik . Każdy z dźwigarów oparty jest na przyczółku na łożyskach stalowych nieprzesuwnych z lewej strony i na przesuwnych jedno wałkowych z prawej strony.
4.3 Podpory:
Podpory stanowią dwa przyczółki monolityczne z betonu B-30 zbrojone zbrojeniem ze stali 18G2B i strzemionami ze stali ST3SX. Przyczółki wysokości 5,20m mają grubość ścianek 0,9m. Ławy fundamentowe o przekroju trapezowym, o wysokości 1,0m i szerokości 3,0m wylewane, z betonu B-30 zbrojone zbrojeniem ze stali 18G2B ułożone na warstwie chudego betonu o grubości 30cm.
4.4 Pomost:
Pomost wykonany z bali sosnowych o wymiarach 8x14 – 8x16cm układanych w romb na poprzecznicy sosnowej o wymiarze 20x26cm rozstawionej co 1,0m. Nawierzchnia grubości 11 cm z asfaltu lanego.
Chodniki wykonano z desek sosnowych grubości 6cm ułożonych na balach poprzecznych
Nawierzchnia na dojazdach wykonano z:
- Beton asfaltowy – warstwa ścieralna grubości 5cm
- Beton asfaltowy – warstwa wiążąca grubości 5cm
- Podbudowa pod nawierzchnię z kruszywa łamanego 30-35cm
- Beton ochronny 5cm
- Hydroizolacja 1cm
- Płyta przejściowa – żelbetowa 30cm
- Ława żelbetowa 35cm
Powierzchnię styku podpór z gruntem należy zabezpieczyć izolacją przeciwwilgociową.
Obwiednie mostu zrealizowane przez:
- Nadanie jezdni spadku daszkowego 1,5%
- Pogrubienie warstwy nawierzchni asfaltowej w części środkowej.
- Chodniki ze spadkiem 1,5%
- Odprowadzenie wody z jezdni poprzez wpusty rury odprowadzające Ø5cm
Powłoki antykorozyjne elementów stalowych należy pokryć powłokami ochronnymi po uprzednim wyczyszczeniu ich do pierwszego stopnia czystości i następnie elementy te należy pokryć warstwą pokładową w miejscu wykonania elementów, natomiast na miejscu budowy należy pokryć warstwą emaliową po uprzednim zmontowaniu elementów.
4.5 Poręcze:
Poręcze zaprojektowano jako słupki z krawędziaków o wymiarach 14x14cm. Słupki o wysokości 115cm i rozstawie 240cm połączono z poprzecznicą za pomocą śrub Ø12.
Uchwyt poręczy stanowią krawędziaki o wymiarach 14x14cm, wypełnienie natomiast – deska, o wymiarach 5x10cm.
Na wysokości 30 cm licząc od ostatniej warstwy chodnika.
1. ZAŁOŻENIA OGÓLNE
Obiekt zaprojektowano dla klasy obciążenia ²D²
Rozpiętość teoretyczna (podporowa) przęsła lt = 14,75 m
Użytkowa szerokość pomostu bu = 6 + 2 * 1,50 = 9,0 m
2.PROJEKTOWANIE POKŁADU JEZDNI
Nawierzchnia asfaltowo-betonowa średniej grubości 8 cm na dylach ( 14/8 i 10/8) układanych na romb na poprzecznicach.
2.1 OBCIĄŻENIE STAŁE NA 1 DYL O SZEROKOŚCI 8 cm na DŁUGOŚCI
WYSZCZEGÓL-
NIENIE
WYMIAR
[m]
CIĘŻAR
OBJĘTOŚCIOWY MATERIAŁU
[KN/m]
OBCIĄŻENIE
CHARAKT.
WSPÓŁ.
OBCIĄŻENIA
OBLICZENIOWE
ASFALT LANY
0,05
0,11
23,4
0,221
1,5
0,331
BAL SOSNOWY
0,18
0,16
6,0
0,067
1,2
0,081
SUMA
OBCIĄŻEŃ
-
0,288
0,412
2.2 OBCIĄŻENIE ZMIENNE
2.2.1 Rozkład obciążenia kołem
- równolegle do osi mostu
hs = 0,5 [(0,10 + 0,14)/2] = 0,06
b1 = C1 + 2(h - hs)=20 +2(22-6)=0,52 [m]
b2 = C2 + 2(h - hs) = 0,6 + 2(0,22 - 0,06) = 0,92 m
- prostopadle do osi mostu
2.2.2 Obciążenie taborem samochodowym ²K²
...
alvin888