kompozycja zdjęć. kreatywna fotografia cała książka.pdf

(426773 KB) Pobierz
887608017.008.png
Spis treści
8 Wprowadzenie
10 Zdjęcia robią ludzie,
nie sprzęt
12 Technika i kompozycja
16 Obiektywy i ogniskowe
18 Rozmiary matrycy
i ogniskowa
24 Korzystanie z obiektywu
typu rybie oko
26 Praca
z makroobiektywami
30 Wybór odpowiedniej
wartości ogniskowej
34 Czym jest ekspozycja
38 Korzystanie z trybów
ekspozycji
38 Korzystanie
z histogramów ekspozycji
40 Ekspozycje kreatywne
42 ISO i szum
44 Czas ekspozycji i ruch
50 Przysłona, ostrość
i głębia ostrości
50 Głębia ostrości
54 Ostrzenie i odległość
hiperfokalna
60 Praca przy wykorzystaniu
Lensbaby
62 Rozmycie i bokeh
66 Znaczenie
rozpiętości tonalnej
68 Zwiększanie
rozpiętości tonalnej
70 Ekspozycja ziemi
i nieba w nocy
72 Wielokrotna obróbka
RAW ujęć innych
niż krajobrazy
74 Bracketing ekspozycji
krajobrazu
76 Łączenie ujęć kwiatów
78 Zwiększanie ostrości
na zdjęciu
80 Organizacja pracy
i zarządzanie zasobami
cyfrowymi
156 Fotograia to projekt
158 Linie
160 Kształty
164 Fotograia i zen
166 Wzory
172 Iteracje
176 Rytm
178 Ukazywanie świata
w perspektywie 360°
180 Dostrzeganie kadru
188 Podział kadru
192 Złoty podział
194 Kadr w kadrze
198 Kolor
200 Światło
202 Praca z tonami
204 Jak dostrzec kompozycję
206 Czerń i biel
212 Łączenie koloru
z obrazem czarno ‑białym
216 Spirale
222 Perspektywa
224 Porządek i jego brak
228 Podkreślanie tego,
co ważne
82 Puść wodze wyobraźni
84 Wykorzystanie wizualnej
niejednoznaczności
86 Dostrzegać
nieoczekiwane
90 Siła płynąca z wizji
94 Fotograia to magia
98 Świat tajemnic
100 Zdjęcia, na które trzeba
spojrzeć dwa razy
104 Fotograia i narracja
108 Fotograia jest poezją
112 Fotograia, która
opowiada jakąś historię
118 Analiza tematu
120 Bądź konkretny
122 Abstrakcja
128 Abstrakcja wiarygodna
130 Fotograia i paradoks
132 Łączenie obrazów
134 Fotograia to mistyikacja
136 Zabawa skalą
138 Czym jest rzeczywistość?
140 Mistyczny krajobraz
144 Natura paradoksu
150 Surrealizm
234 Dodatkowa lektura
236 Słowniczek
238 Skorowidz
7
887608017.009.png 887608017.010.png 887608017.011.png
 
Wykorzystanie wizualnej niejednoznaczności
Spójrz na fotograię zamieszczoną na sąsied‑
niej stronie. Co widzisz?
Nawet jeśli dobrze wiesz, że patrzysz na
plażę, na jakimś poziomie myślowym mo‑
żesz być niezupełnie co do tego przekonany.
Jeśli uda Ci się wywołać u patrzącego tego
rodzaju wątpliwości — uświadomione lub
nie — oznacza to, że Twoją kompozycję ce‑
chuje dodatkowa siłę wyrazu.
Czy przedstawia krajobraz chińskich gór?
Spójrz raz jeszcze. Przypatrz się uważniej.
Jeśli jest to zdjęcie górskiego krajobrazu, to
czemu przez szczyty „przechodzą” ślady stóp?
I czy możliwe jest, by przez środek obrazu
dryfowały kawałki drewna?
Szukaj sposobności do stworzenia kompo‑
zycji, na którą patrzący musi z zaskoczeniem
spojrzeć powtórnie i która wywołuje za‑
chwycający zawrót głowy, rezultat wizualnej
niejednoznaczności. Jak możesz to zrobić?
Zacznij od nauczenia się rozpoznawania tej
właściwości wizualnej. Wypatruj obrazów,
które mogą być interpretowane na wiele spo‑
sobów. Część najlepszych przykładów znaj‑
dziesz w naturze: woda, drzewa, zwierzęta
i krajobraz przybierają kształty, które kojarzą
się z czymś zupełnie od nich różnym.
Po dokładniejszym przyjrzeniu się odkryjesz,
że patrzysz na wzór, jaki utworzyły fale na
plaży. W rzeczywistości zdjęcie na stronie
obok jest przyciętą i obróconą wersją foto‑
graii zamieszczonej poniżej.
Cechą właściwą człowiekowi jest to, że widzi
rzeczy, jakie spodziewa się zobaczyć. Dlatego
fotografowie często zapominają o wizualnej
niejednoznaczności.
A niejednoznaczność pozwala wyzwolić praw‑
dziwą siłę kompozycji. Jest coś magicznego
i wciągającego w tym, że dzięki zabiegom
fotografa oglądający mówi: „Zaraz, zaraz…”.
Kiedy zaczniesz już dostrzegać taką sposob‑
ność, możesz zacząć pracować nad tym, aby
jak najbardziej pokazać w fotograii niejedno‑
znaczność.
Gdy patrzyłem z góry na wspaniałą plażę w Point Reyes Natio‑
nal Seashore, czułem się jak zahipnotyzowany wzorami, które
fale utworzyły na piasku. Użyłem iltra polaryzacyjnego, by
ukazać kolor wody.
170mm,iltrpolaryzacyjnykołowy,1/200s,f/7,1,ISO100,zręki
Strony 82 – 83: zachód słońca nad tym skalistym kalifornijskim
wybrzeżem następował bardzo szybko. Po kilku minutach od
chwili, gdy zrobiłem to zdjęcie, wszystko pogrążyło się we
mgle.
200mm,2minuty,f/22,ISO100,statyw
84
Kompozycja zdjęć. Kreatywna fotograia
887608017.001.png 887608017.002.png 887608017.003.png 887608017.004.png
 
Ważne jest także to, by zwracać uwagę na
szczegóły i wzory, które łatwo można przega‑
pić. Czasem ogólny rzut oka na motyw zdję‑
cia jest dokładnie tym, co pozwoli stworzyć
interesującą fotograię.
Tak właśnie było, gdy ujrzałem wzory nary‑
sowane przez fale na plaży, które możesz
zobaczyć na zamieszczonych tu zdjęciach.
Poczułem dreszcz podekscytowania, gdy
zdałem sobie sprawę z tego, że jeśli odwrócę
i przytnę obraz, będzie on przypominał góry.
Jeszcze jedno: zawsze warto powtórnie przyj‑
rzeć się swoim zdjęciom — być może dobrze
zrobi im przycięcie, zwiększenie pola widze‑
nia czy obrócenie. Czasami drobna zmiana
może sprawić, że obraz będzie postrzegany
w zupełnie inny sposób.
Puść wodze wyobraźni
85
887608017.005.png
Dostrzegać nieoczekiwane
Truizmem jest stwierdzenie, że widzimy to,
co spodziewamy się zobaczyć. Przewidujemy,
jakie kolory będą widoczne na zdjęciu i jaka
będzie jego wymowa, wyzwaniem jest więc
wykonanie fotograii, która nie będzie ści‑
śle odpowiadała naszym oczekiwaniom. Je‑
śli chcesz robić zdjęcia, które nie będą „zwy‑
czajne”, kluczowe jest to, byś się nauczył, jak
w elastyczny sposób dostosowywać się do
warunków, w których fotografujesz.
Przyznam się do czegoś: lubię czytać fanta‑
stykę i literaturę przygodową. Zwłaszcza po‑
wieści związane z morzem — akcja części
z nich rozgrywa się w erze napoleońskiej.
W opowieściach tych główny bohater, często
śmiały i pełen fantazji kapitan niewielkiej,
lecz dobrej fregaty, niezmiennie ocala swoją
załogę przed nagłym atakiem, ponieważ jest
w stanie dostrzec to, co nieoczekiwane, na
przykład wrogi statek w miejscu, gdzie nikt
się go nie spodziewa.
Podobnie jest, jeśli chodzi o naszą pracę —
najważniejszą cechą kreatywnego fotografa
jest to, iż potrai odłożyć na bok swoje ocze‑
kiwania i dostrzec „to, co naprawdę tam jest”,
bez przyjmowanych z góry założeń.
Realizując swoje zadania — zlecenia klienta
lub te, które sam sobie wyznaczam — zawsze
staram się wybiec wzrokiem „poza” literalny
projekt. Zadaję sobie pytanie, czy mogę spoj‑
rzeć na moją pracę w inny sposób. A co się
stanie, jeżeli obiorę nowy kierunek, nawet je‑
śli nie zakładałem tego wcześniej?
Co widzisz kiedy przechadzasz się po pustym
stadionie, takim jak ten na zdjęciu po lewej
stronie? Siedzenia i trybuny czy poziome linie
podzielone pionowymi? Która interpretacja
jest bardziej rzeczywista, która jest bliższa
Znajdowałem się na stadionie, szukając możliwości zrobienia
ogólnego architektonicznego ujęcia, ale warunki oświet‑
leniowe były niesprzyjające. Jednak schody i puste ławki
w złotym popołudniowym słońcu utworzyły interesujący wzór.
Zrezygnowałem więc z pierwotnej koncepcji i skupiłem się na
możliwej do uchwycenia kompozycji.
200mm,1/160s,f/6,3,ISO100,statyw
86
Kompozycja zdjęć. Kreatywna fotograia
887608017.006.png 887608017.007.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin