Politechnika Rzeszowska
Wydział Budowy Maszyn i Lotnictwa
Projektowanie silników lotniczych
PROJEKT NR 2
Wykonać obliczenia termogazodynamiczne silnika śmigłowcowego z wolną turbiną napędową dla warunków normalnych (pH=101325[Pa] oraz TH=288.15[K]), startowych, statycznych na ziemi (CH=0 [m/s], H=0 [m]), gdy moc na wale wyjściowym silnika, spręż sprężarki oraz temperatura spiętrzenia spalin przed turbiną wynoszą odpowiednio: Nsm=900 [kW], πs*=8, T3*=1240 [K].
Katarzyna Kozendra
IVLiK-B
1. Oznaczenie charakterystycznych przekrojów dwuwałowego silnika śmigłowcowego:
2. Założenia:
2.1. Wykładnik izentropy powietrza:
k=1,4
2.2. Wykładnik izentropy spalin:
k'=1,33
2.3. Indywidualna stała gazowa dla powietrza:
R=287 JkgK
2.4. Indywidualna stała gazowa spalin:
R'=289,3 JkgK
2.5. Wartość opałowa paliwa:
Wd=42900 kJkg
2.6. Teoretyczne zapotrzebowanie powietrza do spalenia 1 kg paliwa, dla nafty przyjmować:
Lt=14,9 kg pow.kg pal.
2.7. Względny strumień powietrza upuszczany na potrzeby chłodzenia turbiny (dla T3*=1240 K):
ν=νchł=0,05
2.8 Względny strumień powietrza upuszczanego dla użytku pokładowego
νup=0
2.9. Względny strumień powietrza chłodzącego, wracającego do kanału przepływowego turbiny:
νw=0,045
2.10. Straty ciśnienia we wlocie (założenie: ϕ1=0,95; λ1=0,55; σf dla MH<1
wynosi 1):
σwl=σK=1-k-1k+1λ12ϕ121-k-1k+1λ12kk-1=0,996
2.11. Sprawność izentropowa sprężarki (założenie: ηpi*=0,88; ΔηS2*=0,01; ΔηS1*=0,025, ponieważ m’<5 kg/s):
ηS*=πS*k-1k-1πS*k-1kηpi*-1=0,819
2.12. Stopień przekazywania ciepła w komorze spalania:
ξKS=0,98
2.13. Współczynnik strat ciśnienia spiętrzenia w komorze spalania:
σKS=0,979
2.14. Sprawność izentropowa turbiny:
Początkowa przyjęta sprawność turbiny: 0,9.
Założona sprawność stopnia turbiny: ηpTS*=0,89
Sprawność turbiny po uwzględnieniu rozprężu:
ηTS*=1-1πTS*(k'-1)ηpTS*k'1-1πTS*(k'-1)k'=0,899
2.15. Sprawność mechaniczna turbiny niskiego ciśnienia:
ηmTS=0,98
2.16. Sprawność izentropowa turbiny wolnej:
Założona sprawność stopnia turbiny: ηpTW*=0,89
ηTW*=1-1πTW*(k'-1)ηpTW*k'1-1πTW*(k'-1)k'=0,898
2.17. Sprawność mechaniczna turbiny wysokiego ciśnienia:
ηmTW=0,98
2.18. Liczba Macha w przekroju wyjściowym turbiny:
M4=0,3
2.19. Sprawność śmigła:
ηsm=0,86
2.20. Sprawność reduktora:
ηr=0,98
2.21. Współczynnik strat prędkości w dyszy wylotowej:
ϕD=0,975
2.22. Współczynnik prędkości w dyszy wylotowej:
λ5=c52k'R'k'+1T5*=0,3155
2.23. Współczynnik strat ciśnienia w dyszy wylotowej:
σD=php4*=0,9425
3. Algorytm obliczeniowy.
4. Zestawienie wyników:
Parametry
Wyniki z algorytmu
Wyniki z programu
Różnice [%]
p1* [Pa]
100900
100312
-0,59
T1*[K]
288,15
0,00
les[kJ/kg]
279600
288528
3,09
scrapek.crw