modelowanie-wnetrz-w-3d-z-wykorzystaniem-bezplatnych-narzedzi full.pdf

(28631 KB) Pobierz
887619069.001.png
Spis treci
Rozdzia 1. Przygotowanie narzdzi ................................................................... 7
Pobieranie plików .............................................................................................................................. 7
Instalacja i konfiguracja ..................................................................................................................10
Pierwszy rzut oka .............................................................................................................................10
Rozdzia 2. Rysowanie rzutu ............................................................................15
Nawigacja .........................................................................................................................................16
Podpowiedzi .....................................................................................................................................20
Tworzenie linii o zadanej długości ...............................................................................................22
Podawanie współrzędnych punktu końcowego linii .....................................................................23
Rysowanie według linii pomocniczych ........................................................................................24
Precyzyjne tworzenie prostokątów ...............................................................................................26
Dodawanie obrysu ...........................................................................................................................29
Dokładne przemieszczanie .............................................................................................................31
Łuki i koła .........................................................................................................................................32
Wieloboki .........................................................................................................................................33
Warto zapamiętać ............................................................................................................................34
Rozdzia 3. ciany .......................................................................................... 35
Wytłaczanie prostoliniowe .............................................................................................................35
Wytłaczanie otworów .....................................................................................................................36
Wytłaczanie wzdłuż dowolnej ścieżki ..........................................................................................40
Bryły obrotowe ................................................................................................................................43
Warto zapamiętać ............................................................................................................................44
Rozdzia 4. Okna i drzwi ................................................................................. 45
Okno. Tworzenie komponentu .....................................................................................................45
Okno. Edycja komponentu i przypisywanie materiałów ...........................................................47
Okna Materials i Components ......................................................................................................51
Wstawianie okien. Precyzyjne obracanie obiektów ....................................................................54
Drzwi. Zagnieżdżanie grup i komponentów ...............................................................................56
Drzwi. Kopiowanie i modyfikowanie komponentów ................................................................59
Skalowanie obiektów ......................................................................................................................62
4
Modelowanie wntrz w 3D z wykorzystaniem bezpatnych narzdzi
Komponenty z opcją Cut opening ................................................................................................65
Komponenty dynamiczne ..............................................................................................................67
Warto zapamiętać ............................................................................................................................71
Rozdzia 5. Materiay ..................................................................................... 73
Podział powierzchni podłogi. Narzędzie Protractor ..................................................................74
Własne tekstury ...............................................................................................................................78
Zapisywanie i porządkowanie kolekcji materiałów ....................................................................80
Edycja materiałów ...........................................................................................................................82
Obracanie tekstury ..........................................................................................................................85
Narzędzie Paint Bucket (1) ............................................................................................................89
Narzędzie Paint Bucket (2). Ukrywanie i wyświetlanie obiektów ............................................91
Teksturowanie odnośników do komponentów ..........................................................................93
Warto zapamiętać ............................................................................................................................97
Rozdzia 6. Wyposaenie wntrza ................................................................... 99
Warstwy ..........................................................................................................................................100
Blokowanie obiektów ....................................................................................................................103
Rzuty ...............................................................................................................................................104
Przekroje .........................................................................................................................................108
Kuchnia. Operacje Boole’a ...........................................................................................................113
Kuchnia. Odbicia lustrzane ..........................................................................................................119
Rysowanie we własnym układzie współrzędnych (Axes) ........................................................123
Wygładzanie ...................................................................................................................................129
Importowanie do pliku i komponenty dynamiczne .................................................................133
Zasłony ............................................................................................................................................134
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................137
Rozdzia 7. Owietlenie i prezentacja ...............................................................139
Źródła światła .................................................................................................................................139
Tworzenie szeregu obiektów .......................................................................................................142
Mgła .................................................................................................................................................146
Gotowe lampy ................................................................................................................................148
Sufit .................................................................................................................................................150
Style .................................................................................................................................................153
Cienie ..............................................................................................................................................158
Spacer kamerą ................................................................................................................................163
Wymiary i opisy .............................................................................................................................169
Znak wodny ....................................................................................................................................175
Eksportowanie prezentacji ...........................................................................................................178
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................181
Spis treci
5
Rozdzia 8. Materiay i wstpny rendering ........................................................183
Przygotowanie modelu do eksportu ...........................................................................................183
Eksport modelu do pliku XML ....................................................................................................186
Kerkythea. Kamery, światła i obiekty geometryczne ................................................................189
Pierwszy rendering i dobieranie jasności świateł ......................................................................195
Emitery światła ..............................................................................................................................199
Korzystanie z gotowych materiałów ...........................................................................................202
Poprawianie skali tekstury ...........................................................................................................205
Importowanie wybranych obiektów ...........................................................................................208
Tworzenie materiału teksturowanego ........................................................................................211
Materiały emitujące światło .........................................................................................................217
Lustra ..............................................................................................................................................218
Szkło ................................................................................................................................................220
Tło sceny i oświetlenie dzienne ...................................................................................................222
Warto zapamiętać ..........................................................................................................................229
Rozdzia 9. Rendering animacji ........................................................................231
Przygotowanie animacji i oświetlenia ........................................................................................231
Tworzenie własnej biblioteki materiałów ..................................................................................233
Import materiałów KT ..................................................................................................................236
Eksportowanie animacji ...............................................................................................................240
Skorowidz ................................................................................................... 245
Rozdzia 9.
Rendering animacji
W poprzednim rozdziale zajmowałeś się dopracowaniem w Kerkythei „surowego”
modelu wyeksportowanego z Google SketchUp i renderowaniem pojedynczych
obrazów, czyli widoków z poszczególnych kamer. Kiedy potrzebujesz do prezentacji
tylko kilku widoków, bez trudu możesz uruchomić ręcznie rendering każdej kolej-
nej sceny. Trudno jednak byłoby w taki sposób wykonać sekwencję kilkudziesię-
ciu, a może i kilkuset obrazów, składającą się na spacer kamerą po zamodelowanym
wnętrzu. Przy takich właśnie okazjach przydaje się tzw. rendering wsadowy, szerzej
znany pod angielską nazwą batch rendering .
Aby skorzystać z renderingu wsadowego, scena musi być w pełni przygotowana
do renderowania już w Google SketchUp. Część pracy została już wykonana
(patrz rozdział 8.). Budowa modelu została skontrolowana w trybie wyświetlania
Monochrome , błędy w budowie obiektów zostały usunięte, podobnie jak nieużywa-
ne komponenty i materiały. Zdążyłeś też wyłączyć przekroje ( Section Cuts ) i spraw-
dzić ustawienia widoczności obiektów, a może nawet wprowadziłeś w scenie
przezroczyste szyby i emitujące światło powierzchnie (jeśli tak, to te materiały
możesz pominąć przy importowaniu materiałów Kerkythei do Google SketchUp,
czym zajmiesz się niebawem).
Przygotowanie animacji i owietlenia
1. Otwórz plik z zamodelowanym wnętrzem i zapisz go pod inną nazwą,
np. wnętrze09.skp . W trakcie przygotowań będziesz musiał zmodyfikować
część materiałów, dlatego lepiej pracować na innym pliku.
2. Włącz lub wyłącz cienie, zależnie od tego, czy chcesz wykonywać rendering
nocny czy dzienny.
3. Korzystając z doświadczeń zebranych przy wykonywaniu wstępnych
renderingów (rozdział 8.), ustaw jasność wszystkich źródeł światła
utworzonych w Google SketchUp. (Jeśli planujesz renderowanie dziennej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin