raport_medialny_-_polska_pilka_wrzesien_2011.pdf

(1329 KB) Pobierz
Raport medialny
POLSKA PIýKA
wrzesieı 2011
915985435.016.png
POLSKA PIýKA
wrzesieı 2011
Spis treĻci
Wstħp.........................................................................................................................................................3
Komentarz ..................................................................................................................................................4
Dane historyczne .........................................................................................................................................7
MedialnoĻę w regionach..............................................................................................................................11
Rozdziaþ I Î Dane miesiħczne ................................................................................................................12
Prasa + internet ........................................................................................................................................12
Rozdziaþ II Î Ekstraklasa .......................................................................................................................16
Prasa........................................................................................................................................................16
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................19
Internet ....................................................................................................................................................20
Rozdziaþ III Î I liga ................................................................................................................................21
Prasa........................................................................................................................................................21
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................24
Internet ....................................................................................................................................................25
Rozdziaþ IV Î Gwiazdy i bramkarze .......................................................................................................26
Prasa........................................................................................................................................................26
Ekwiwalent reklamowy ...............................................................................................................................28
Internet ....................................................................................................................................................30
Rozdziaþ V Î Podsumowanie ..................................................................................................................32
Prasa + internet ........................................................................................................................................32
Strona 2
media intelligence
915985435.017.png 915985435.018.png 915985435.019.png
POLSKA PIýKA
wrzesieı 2011
Wstħp
Na podstawie materiaþw medialnych zebranych we wrzeĻniu 2011 roku, opracowano raport podsumowujĢcy i systematyzujĢcy
pozyskane informacje. Analizie poddano kluby piþkarskie wystħpujĢce w Ekstraklasie oraz I lidze. Ponadto w raporcie
przedstawiono dane na temat jednego czoþowego zawodnika z kaŇdej z druŇyn Ekstraklasy (piþkarze wybierani przez rzecznikw
prasowych kaŇdego z zespoþw). Zestawienia pokazujĢ rwnieŇ medialne zainteresowanie polskimi bramkarzami, wystħpujĢcymi
w zachodnioeuropejskich druŇynach. Analizie poddano dziesiħciu goalkeeperw: Artura Boruca, ýukasza Fabiaıskiego, Tomasza
Kuszczaka, Wojciecha Szczħsnego, Przemysþawa Tytonia, Grzegorza Sandomierskiego, ýukasza Zaþuskħ, Marcina Cabaja,
Wojciecha Kowalewskiego i Pawþa Kieszka.
Artykuþy poddane analizie pochodzĢ z monitoringu 1100 tytuþw prasy oglnopolskiej, regionalnej, branŇowej i specjalistycznej
oraz z 20 wybranych portali internetowych: www.sport.onet.pl, www.sport.wp.pl, www.sport.interia.pl, www.sportfan.pl,
www.se.com.pl, www.efakt.pl, www.dziennik.pl, www.rp.pl, www.sport.pl, www.sports.pl, www.sport.tvp.pl,
www.ekstraklasa.net, www.tvn24.pl, www.eurosport.pl, www.90minut.pl, www.pilkanozna.pl, www.sportowefakty.pl,
www.futbol.pl, www.tylkopilka.pl oraz www.sport24.pl.
Raport skþada siħ z nastħpujĢcych czħĻci:
Dane historyczne: podsumowanie trzech najbardziej medialnych klubw piþkarskich
z Ekstraklasy, I ligi, gwiazd Ekstraklasy oraz polskich bramkarzy wystħpujĢcych w ligach
zagranicznych.
MedialnoĻę w regionach: Mapa przedstawiajĢca sumħ informacji prasowych na temat
wszystkich klubw Ekstraklasy oraz I ligi w podziale na zasiħg tytuþw regionalnych.
Rozdziaþ I Î Dane miesiħczne: podsumowanie polskich klubw Ekstraklasy i I ligi oraz
zestawienia prezentujĢce polskie gwiazdy i bramkarzy z lig europejskich. Publikacje zawarte w tym
rozdziale pochodzĢ z analizy prasy i internetu. PrzedstawiajĢ statystyki z analizowanego miesiĢca.
Rozdziaþ II Î Ekstraklasa: rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji na temat
zespoþw wystħpujĢcych w Ekstraklasie. Analizie poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane
portale internetowe. Wykresy prezentujĢ najbardziej medialne kluby piþkarskie, najaktywniejsze
wojewdztwa oraz najczħĻciej piszĢce o poszczeglnych zespoþach gazety i portale. W rozdziale
tym moŇna znaleŅę rwnieŇ wycenħ publikacji prasowych dla poszczeglnych zespoþw
Ekstraklasy.
Rozdziaþ III Î I liga: rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji na temat zespoþw
wystħpujĢcych w I lidze. Analizie poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane portale
internetowe. Wykresy prezentujĢ najbardziej medialne kluby piþkarskie i najaktywniejsze
wojewdztwa. W rozdziale tym moŇna znaleŅę rwnieŇ wycenħ publikacji prasowych dla
poszczeglnych zespoþw I ligi.
Rozdziaþ IV Î Bramkarze : rozdziaþ ukazujĢcy zestawienia iloĻciowe publikacji, w ktrych
wystħpujĢ nazwiska polskich bramkarzy grajĢcych w zachodnioeuropejskich klubach. Analizie
poddane zostaþy tytuþy prasowe oraz wybrane portale internetowe. Wykresy prezentujĢ iloĻci
publikacji na temat zawodnikw oraz wycenħ materiaþw prasowych.
Rozdziaþ V Î Podsumowanie: graficzne zestawienie wybranych informacji prasowych
i internetowych. Prezentacja bieŇĢcych wynikw i danych z poprzednich miesiħcy. KaŇdy kolejny
raport bħdzie uzupeþniany o aktualne wiadomoĻci.
Strona 3
media intelligence
915985435.001.png 915985435.002.png 915985435.003.png 915985435.004.png 915985435.005.png 915985435.006.png 915985435.007.png 915985435.008.png 915985435.009.png
POLSKA PIýKA
wrzesieı 2011
Komentarz
Wisþa Krakw na czele
Po raz trzeci z rzħdu krakowska Wisþa okazaþa siħ najbardziej medialnym klubem w
Polsce. Comiesiħczny ranking zdominowany zostaþ przez druŇyny krakowskie. Drugie
miejsce zajħþa Cracovia, ktra wyprzedziþa reprezentujĢcĢ Polskħ na arenie
miħdzynarodowej Legiħ Warszawa, a takŇe Lecha Poznaı i ĺlĢsk Wrocþaw. O cieszĢcym
siħ najwiħkszym zainteresowaniem zespole, dziennikarze w ciĢgu trzydziestu dni
wrzeĻnia napisali 3,1 tys. tekstw, a wiħc okoþo stu dziennie. To zdecydowanie wiħcej niŇ
o reszcie stawki. Nazwa Cracovii wymieniana byþa w 2,7 tys. materiaþw, a Legia w 2,6
tys.
Najmniej medialnymi klubami Ekstraklasy okazaþy siħ te þdzkie Î ýKS (1,0 tys.) oraz
Widzew ýdŅ (1,2 tys.), przed ktrymi znalazþo siħ Podbeskidzie Bielsko-Biaþa i GKS
Beþchatw. We wrzeĻniu znaczĢco zmniejszyþa siħ wzglħdem sierpnia liczba publikacji na
temat klubw ogþem. JednakŇe w przypadku dwch zespoþw wystĢpiþ trend
wzrostowy. Mowa o Koronie Kielce oraz Podbeskidziu Bielsko-Biaþa. Dziħki temu
Kielczanie awansowali do pierwszej dziesiĢtki zestawienia (z 11. na 9. miejsce),
natomiast wspomniany beniaminek opuĻciþ pozycjħ outsidera i usadowiþ siħ na lokacie
14.
BiorĢc pod uwagħ medialnoĻę klubw w przeciĢgu ostatniego roku w dalszym ciĢgu
prowadzi Lech Poznaı przed WisþĢ Krakw i LegiĢ Warszawa. Wynika to z faktu, Ňe w
okresie od lipca 2010 aŇ do maja 2011 poznaniacy w kaŇdym miesiĢcu zajmowali
pierwsze miejsce.
IloĻę nie rwna siħ jakoĻę
JeŇeli chodzi o same publikacje prasowe to moŇna podzielię je na te o zasiħgu
oglnopolskim oraz regionalnym. NajczħĻciej do odbiorcw w caþym kraju docieraþy
informacje na temat Legii Warszawa. AŇ 40,8 proc. ze wszystkich tekstw w prasie
stanowiþy te wydrukowane w prasie oglnopolskiej. ĺrednia w przypadku tego wskaŅnika
dla klubw Ekstraklasy wynosi 32,9 proc. Tylko warszawianie przekroczyli prg zarwno
40 jak i 35 proc. Drugie miejsce pod tym wzglħdem zajħþo Podbeskidzie Bielsko-Biaþa
(34,8 proc.). NajniŇszy odsetek publikacji oglnopolskich zanotowaþa Jagiellonia Biaþystok
Î 28,1 proc.
Na pierwszych stronach gazet najczħĻciej wystħpowaþa Wisþa Krakw i Cracovia. Oba
kluby odnotowaþy 59 tego typu publikacji. Jedynie o trzy mniej dotyczyþo Lecha Poznaı.
Strona 4
media intelligence
915985435.010.png 915985435.011.png 915985435.012.png
POLSKA PIýKA
wrzesieı 2011
Reszta stawki znalazþa siħ znacznie dalej. Legia we wrzeĻniu na okþadkach wystĢpiþa 46
razy, a Korona Kielce Î 39.
NajwyŇszy ekwiwalent reklamowy publikacji zyskaþa warszawska Legia. ZwiĢzane jest to
w duŇej mierze z wyraŅnie najwyŇszym odsetkiem publikacji oglnopolskich, ktrych
wartoĻę przewaŇnie jest wyŇsza od tych pojawiajĢcych siħ w prasie regionalnej. WartoĻę
przekazw prasowych o klubie z ýazienkowskiej wyniosþa 19,8 mln zþ. JeŇeli chodzi o
media internetowe najwiħkszĢ aktywnoĻę prezentowaþa Wisþa Krakw.
Nowy lider w I lidze
Na zapleczu Ekstraklasy najwiħksze zainteresowanie budzi gdyıska Arka, ktra plasuje
siħ w Ļrodkowych rejonach ligowej tabeli. Z kolei zajmujĢca drugie miejsce pod
wzglħdem wynikw sportowych Flota ĺwinoujĻcie, w zestawieniu najbardziej medialnych
klubw plasuje siħ dopiero na pozycji 10.
Pierwsze miejsce z poprzedniego miesiĢca straciþ Zawisza Bydgoszcz, ktry we wrzeĻniu
znalazþ siħ tuŇ za plecami lidera. Rewelacyjny beniaminek przewodzĢcy w tabeli I ligi
wyprzedza w rankingu POLSKA PIýKA Poloniħ Bytom, Piasta Gliwice oraz Wartħ Poznaı.
Dominacja napastnikw
Najbardziej medialnĢ gwiazdĢ Ekstraklasy okazaþ siħ snajper Legii Warszawa Î Danijel
Ljuboja, ktry wyprzedziþ Tomasza Frankowskiego (Jagiellonia Biaþystok) i Arjoma
Rudneva (Lech Poznaı). Caþa pierwsza trjka to napastnicy, co tylko potwierdza, Ňe
piþkarzom grajĢcym na tej pozycji najþatwiej o status gwiazdy. W rankingu gwiazd
badana jest obecnoĻę medialna jednego zawodnika z kaŇdego zespoþu. Piþkarze wybrani
zostali przez rzecznikw prasowych swoich klubw.
KolejnoĻę czoþwki nie zmieniþa siħ w porwnaniu do sierpnia. Natomiast na czwartym
miejscu znalazþ siħ pomocnik Korony Kielce Î Aleksandar Vukovię, zaledwie o kilka
publikacji wyprzedzajĢc Pawþa Abbotta z Ruchu Chorzw.
Ekwiwalent reklamowy publikacji prasowych dotyczĢcych Ljuboji wynisþ bagatela 7,4
mln zþotych. Przy okazji drugiego, Tomasza Frankowskiego, kwota ta wyniosþa 3,5 mln
zþ. WartoĻę promocyjna liczona w taki sposb w przypadku Rudneva to 2,7 mln zþ.
Strona 5
media intelligence
915985435.013.png 915985435.014.png 915985435.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin