DZIECIĘCA MATEMATYKA WG EDYTY GRUSZCZYK- KOLCZYŃSKIEJ
1. Kształtowanie świadomości własnego ciała ( nazywanie części ciała)
2. Wprowadzenie kierunków od osi ciała ( w prawo, w lewo, w przód, w tył)
3. Zagadki pantomimiczne
4. Układanie klocków w szeregach wg podanego rytmu i kontynuowanie ciągu
5. Wysłuchanie rytmów ( wyklaskiwanych, wyśpiewanych) i kontynuowanie go
6. Układ rytmiczny ułożony z klocków należy wystukać lub zaśpiewać
7. Wysłuchany rytm ( wyśpiewany, wystukany) należy ułożyć z klocków
8. Próby samodzielnego układani opowiadań np., co dzieci widziały w zoo
9. Dostrzeganie następstwa dni i nocy
10. Dostrzeganie następstwa pór roku
11. Przewidywanie skutków w sytuacjach życiowych
12. Projektowanie zabaw tematycznych: dzieci planują zabawę a następnie jej przebieg
13. Ustalanie, które zmiany są odwracalne a które takimi nie są. np. brudne ręce-, dlaczego trzeba je myć.
14. Składanie obrazków pociętych na wiele części
15. Układanie historyjek obrazkowych oraz słowne przedstawienie ich treści.
16. Przeliczanie obiektów
17. Dostrzeganie roli ostatniego liczebnika określającego liczbę policzonych obiektów
18. Przeliczanie elementów od początku do końca i od końca do początku.
19. Liczenie znikających obiektów np. dźwięku, kroków ustalanie ile ich było.
20. Liczenie na palcach i innych zbiorach zastępczych
21. Manipulowanie przedmiotami oraz ustalanie wyniku dodawania i odejmowania ( w zakresie do 10)
22. Dodawanie i odejmowanie na palcach i innych zbiorach zastępczych
23. Sytuacje zabawowe, które wymagają rachowania w zakresie do 10 np. zając miał 5 marchewek zjadł 2 ile mu zostało?
24. Rozdzielanie przedmiotów, np. każdy dostaje po tyle samo owoców
25. Sensowne grupowanie obiektów przedstawionych na kartach oraz słowne określanie przyjętego kryterium Np. krawiec+ igła=, dlaczego?
26. Grupowanie nazw i słów np. imiona, kolory
27. Przeliczanie elementów w zbiorze
28. Ustalanie równoliczności zbiorów
29. Wskazywanie wybranych obiektów z ponumerowanych zbiorów np. wskaż 3 motylka
30. Porównywanie obiektów oraz szacowanie czy są tej samej długości, wielkości
31. Mierzenie długości stopami, krokami
honia100