Na Górce 174 Październik 2012 Kraków Kurdwanów Podwyższenia Krzyża Świętego.pdf

(3492 KB) Pobierz
Nr 4 (174)
Na Górce
14 października 2012
NR 4 (174) 14 października 2012
Suma odpustowa w naszej Parafi i
fot. B.Grabowska
ftBG b
k
1
905330419.018.png 905330419.019.png 905330419.020.png 905330419.021.png
 
14 października 2012
Na Górce
Nr 4 (174)
Kronika parafi i:
Parafi a Podwyższenia Krzyża Świętego
w Krakowie Kurdwanowie
ul. Witosa 9, 30-612 Kraków, tel.: 6544569, 6544720
lipiec-sierpień-wrzesień
SAKRAMENT CHRZTU ŚW.
W NASZYM KOŚCIELE PRZYJĘLI:
Zofi a Idzik, Błażej Mira, Kamila Okrajek, Milena Turecka, Piotr Borowiec, Jan
Jakieła, Małgorzata Graca, Lena Zabłocka, Aleksander Pełka, Julian Kozioł,
Julia Lulek, Kalina Gierczak, Kacper Jakubski, Jakub Harat, Tomasz Poznański,
Jan Pasieka, Kacper Płaziak, Dorian Kempny, Lena Foltyńska, Emilia Romańska,
Jakub Pyrek, Kamil Lesiak, Kamila Tobiesz, Antoni Kocwa, Adam Kocwa, Franciszek
Wójcik, Martyna Murzyn, Alessio Cavaliere, Lena Nowak, Adam Karasiewicz,
Oliwia Krawczyk, Piotr Węgrzyn, Marcelina Gołdyn, Adam Koterwa, Greta Łukasik,
POGRZEBY KATOLICKIE NASZYCH PARAFIAN:
+Adam Przeginiak, +Anna Miłkowska, +Danuta Lewińska, +Kazimierz
Skrzypczak, +Michalina Romańczyk, +Wacław Jasieniak, +Andrzej Widła,
+Antoni Hamiga, +Maria Plewa, +Emilia Ziaja, +Lidia Satkowska, +Halina
Synowska, +Grażyna Żądlak, +Bogdan Opiela, +Stanisław Łypik, +Zygmunt
Szczurek, +Wanda Śliwa, +Kazimierz Chrząszcz, +Irena Kuryło, +Zofi a
Warzecha, +Jerzy Kozłowski, +Włodzimierz Ścieszka, +Ryszard Tajber,
+Marian Rosół, +Adam Przypis,
SAKRAMENT MAŁŻEŃSTWA:
Joanna Litewka i Dawid Paprota, Barbara Wawrzyniak i Tomasz Kamiński, Dorota
Sowa i Zbigniew Rerutko, Agnieszka Tomeczek i Michał Listwan, Magdalena
Piaskowa i Tomasz Łukasik, Anna Buksik i Przemysław Gurak, Monika Romańska
i Robert Górecki, Beata Bulek i Robert Bruzda, Halina Piwek i Krzysztof Tylek,
Dorota Matura i Jarosław Kozłowski, Elżbieta Grodnicka i Łukasz Piaskowski, Agata
Stolarska i Łukasz Kwapień, Anna Góralska i Łukasz Kalisz, Danuta Majewska i
Mariusz Pawelec, Sylwia Dudek i Krzysztof Zimirski, Izabela Golonka i Mateusz
Góral, Małgorzata Słupczyńska i Krzysztof Matiasik, Aneta Wieczorek i Tomasz
Koniarek, Dominika Gryc i Marcin Siwak, Anna Gawlik i Grzegorz Boczar, Monika
Pieronkiewicz i Mateusz Mazurek, Małgorzata Karoń i Maciej Gajewski.
Porządek nabożeństw
Msze św.
W niedziele i święta (1stycznia - św. BOŻEJ RODZICIELKI, PONIEDZIAŁEK
WIELKANOCNY, 3 maja - NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY KRÓLOWEJ POLSKI,
BOŻE CIAŁO, 15 sierpnia - WNIEBOWZIĘCIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY,
1 listopada – WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH, BOŻE NARODZENIE i św. Szczepana):
7.00, 8.30, 10.00, 11.30, 13.00, 14.15, 17.00 i 19.00
(Od 1. października 2007r. w każdą niedzielę odbywa się msza św. o godz. 14.15
dla rodzin z małymi dziećmi z możliwością udzielenia sakramentu chrztu św. )
Msze św. w dniu 6. stycznia w święto Objawienia Pańskiego
jak w każdą niedzielę
2 LUTEGO-OFIAROWANIE PAŃSKIE, ŚRODA POPIELCOWA, DZIEŃ ZADUSZNY;
8 GRUDNIA-NIEPOKALANE POCZĘCIE NAJŚWIĘTSZEJ MARYI PANNY
6.30, 7.15, 8.00,16.00, 17.00, 18.00,19.00
W dni powszednie: 6.30, 7.00, 18.00
W dni powszednie – w ferie i wakacje: 7.00, 18.00
W pierwsze piątki: 6.30, 7.00, 16.30, 18.00
Nowenna do Matki Bożej Nieustającej Pomocy
- w każdą środę po Mszy św. wieczornej.
Adoracja Najświętszego Sakramentu
- w pierwszy czwartek miesiąca o godz. 18.30
Adoracja Najświętszego Sakramentu w kaplicy
- od poniedziałku do soboty w godz. 7.30 – 21.00
Różaniec za zmarłych
- w trzeci wtorek miesiąca o godz. 17.30
fot. M.Pabis
Na Górce
- biuletyn Parafi i Podwyższenia Krzyża Świętego
w Krakowie Kurdwanowie
Redagują:
E. Biedrzycka-Wołek, B. Czerwińska,
M. Fortuna-Sudor, B. Grabowska (red.nacz),
ks. P. Kummer, R. Kurdybowicz, S. Lesiewicz,
ks. J. Mrowca, M. Powązka, E. Stadtmüller,
A. Tokarz, D. Waksmundzka.
Z Sakramentu Pokuty korzystać można:
W niedziele i święta – 20 minut przed każdą Mszą św.
W dni powszednie w godz. 6.30 – 7.30 i 18.00 do 18.30
Nabożeństwa Wielkiego Postu w naszym kościele:
Droga Krzyżowa - piątki, godz. 8, 16 - dla dzieci, 17, 19 - dla młodzieży.
Gorzkie Żale - niedziele, godz. 18
Biuletyn „Na Górce” jest redagowany bez hono-
rariów. Kontakt z redakcją: Kraków, ul. Witosa 9,
z dopiskiem: „Na Górce”
e-mail: na.gorce@wp.pl
Kancelaria parafi alna
Od poniedziałku do piątku (z wyjątkiem pierwszego piątku miesiąca)
w godz. 9.00 – 10.00 i 16.00 - 17.30. W soboty w godz. 9.00 – 10.00.
Kancelaria Parafi alna w czasie ferii zimowych i wakacji czynna jest wyłącznie
w poniedziałki i czwartki.
adres strony internetowej naszej parafi i:
http://www.krakow-kurdwanow.parafi a.info.pl
adres e-mail:
kurdwanow_parafi a@poczta.wiara.pl
Księża pracujący w parafi i:
Ks. Jan Mrowca - proboszcz, ks. Jan Dziubek, ks. Krzysztof Główka,
ks. Mirosław Kubek, ks. Rafał Salawa.
2
905330419.001.png 905330419.002.png 905330419.003.png 905330419.004.png
 
Nr 4 (174)
Na Górce
14 października 2012
Drodzy Czytelnicy !
Z satysfakcją przekazujemy kolejny numer naszej gazetki parafi alnej. Przeżywamy wyjątkowy czas;
11 października rozpoczęliśmy Rok Wiary z okazji 50-ej rocznicy rozpczęcia Soboru Watykańskiego
II i 20-tej ukazania się posoborowego Katechizmu Kościoła Katolickiego, 14 października trwa
Dzień Papieski, zaś 16 mijają 34 lat od pamiętnego wyboru Ks. Kard. Karola Wojtyły na Stolicę
Piotrową. Postać bł. Jana Pawła II spina w jedno te wydarzenia.
Ks. Abp Józef Michalik opowiada, że spytał kiedyś bł. Jana Pawła II: czy jest teraz potrzebny nowy
sobór w Kościele ? Na to - opowiada Ks. Abp - Ojciec św. jakby podniósł się z fotela i energicznie
powiedział; „ Sobór Watykański jest tak głębokim źródłem, a my zaczerpnęliśmy z niego ledwo
niewielką część ”.
Warto czytać dokumenty Soboru Watykańskiego II i osobiście przekonać się co bł. Jan Paweł II miał
na myśli. Dokumenty nie są łatwą lekturą, ale trzeba cierpliwie wejść w słownictwo teologiczne,
i żmudne początki przynoszą wiele satysfakcji i bogactwa duchowego. Zachęcam. Bedziemy starali się w obecnym roku dusz-
pasterskim przybliżać treść dokumentów soborowych i Katechizmu Kościoła Katolickiego.
Ks. Jan Mrowca, proboszcz
Fragmenty Listu apostolskiego Benedykta
Fragmenty Listu apostolskiego Benedykta
XVI „Porta fi dei” ogłaszającego Rok Wiary
źródłem, z którego wypływa cała jego moc».
Jednocześnie pragniemy, żeby świadectwo
życia ludzi wierzących było coraz bardziej
wiarygodne. Zwłaszcza w tym Roku każdy
wierzący powinien na nowo odkryć treść
wiary, którą wyznaje, celebruje, przeżywa
i przemadla, i zastanowić się nad samym
aktem wiary.
(…) Apostoł Paweł umożliwia wejście w tę
rzeczywistość, kiedy pisze: «Sercem przyję-
ta wiara prowadzi do sprawiedliwości, a
wyznawanie jej ustami — do zbawienia»
(Rz 10, 10). Serce wskazuje, że pierwszym
aktem, przez który dochodzi się do wiary,
jest dar Boga i działanie łaski, która prze-
mienia osobę aż do głębi jej serca.
(…) «Wyznawanie ustami» wskazuje z
kolei, że konsekwencją wiary jest dawanie
świadectwa i zaangażowanie. Chrześcija-
nin nigdy nie może uważać, że wiara jest
sprawą prywatną. Wiara jest decyzją o
tym, że jest się z Panem, żyje się z Nim. To
«bycie z Nim» prowadzi do zrozumienia
powodów, dla których się wierzy. (…) Jak
stwierdza Katechizm Kościoła Katolickiego:
«‚Wierzę’ — to wiara Kościoła wyznawana
osobiście przez każdego wierzącego, przede
wszystkim w chwili chrztu. ‚Wierzymy’ — to
wiara Kościoła wyznawana przez biskupów
zgromadzonych na soborze lub, bardziej
ogólnie, przez zgromadzenie liturgiczne
wierzących. ‚Wierzę’ — mówi także Kościół,
nasza Matka, który przez swoją wiarę
odpowiada Bogu i który uczy nas mówić:
‚Wierzę’, ‚Wierzymy’».
(…) Cenną i niezbędną pomocą w systema-
XVI „Porta fi dei” ogłaszającego Rok Wiary
(…) Od początku mojej posługi Następcy
Piotra przypominałem o potrzebie odna-
lezienia drogi wiary, aby coraz wyraźniej
ukazywać radość i odnowiony entuzjazm,
które rodzi spotkanie z Chrystusem.
(…)Nie możemy zgodzić się na to, aby sól
utraciła smak, a światło było umieszczo-
ne pod korcem (por. Mt 5, 13-16). Także
współczesny człowiek może na nowo odczuć
potrzebę, by — jak Samarytanka — pójść
do studni i słuchać Jezusa, który zachęca
do wiary w Niego i czerpania z Jego źró-
dła, tryskającego wodą żywą (por. J 4, 14).
Musimy na nowo z chęcią karmić się Sło-
wem Bożym, wiernie przekazywanym przez
Kościół, i Chlebem życia, danymi jako
wsparcie tym, którzy są Jego uczniami (por.
J 6, 51). Nauczanie Jezusa w rzeczywistości
nadal rozbrzmiewa w naszych dniach z tą
samą mocą: «Zabiegajcie nie o ten pokarm,
który niszczeje, ale o ten, który trwa na życie
wieczne» (J 6, 27). My również, jak ci, któ-
rzy Go słuchali, zadajemy to samo pytanie:
«Cóż mamy czynić, abyśmy wykonywali
dzieła Boga?» (J 6, 28). Znamy odpowiedź
Jezusa: «Na tym polega dzieło Boga, abyście
wierzyli w Tego, którego On posłał» (J 6,
29). Wiara w Jezusa Chrystusa jest więc
drogą do osiągnięcia zbawienia w sposób
ostateczny.
W świetle tego wszystkiego postanowiłem
ogłosić Rok Wiary. Rozpocznie się on 11
października 2012 r., w pięćdziesiątą rocz-
nicę otwarcia Soboru Watykańskiego II, a
zakończy się w uroczystość naszego Pana
Jezusa Chrystusa Króla Wszechświata, 24
listopada 2013 r. 11 października 2012 r.
upłynie także dwadzieścia lat od opubliko-
wania Katechizmu Kościoła Katolickiego,
tekstu promulgowanego przez mojego po-
przednika, błogosławionego papieża Jana
Pawła II, aby ukazać wszystkim wiernym
siłę i piękno wiary. (…) Odnowa Kościoła
dokonuje się także przez świadectwo, jakie
dają życiem wierzący: chrześcijanie są
faktycznie powołani, aby przez samo swoje
istnienie w świecie ukazywali blask Słowa
prawdy, jakie pozostawił nam Pan Jezus.
(…)
W tej perspektywie Rok Wiary jest zachętą
do autentycznego i nowego nawrócenia się
do Pana, jedynego Zbawiciela świata. (…)
Tak więc tylko gdy się wierzy, wiara rośnie
i się umacnia; nie ma innej możliwości,
by zyskać pewność co do własnego życia,
jak tylko coraz bardziej powierzając siebie
w ręce tej miłości, która zdaje się coraz
większa, ponieważ swoje źródło ma w Bogu.
Pragniemy, aby ten Rok rozbudził w każdym
wierzącym aspirację do wyznawania wiary
w pełni i z odnowionym przekonaniem,
z ufnością i nadzieją. Będzie to też dobra
okazja, by z większym zaangażowaniem
celebrować wiarę w liturgii, a zwłaszcza w
Eucharystii, która «jest szczytem, do którego
zmierza działalność Kościoła, i zarazem jest
3
905330419.005.png 905330419.006.png 905330419.007.png 905330419.008.png 905330419.009.png
 
14 października 2012
Na Górce
Nr 4 (174)
tycznym poznawaniu treści wiary jest dla
wszystkich Katechizm Kościoła Katolic-
kiego. Jest on jednym z najważniejszych
owoców Soboru Watykańskiego II. W
Konstytucji apostolskiej Fidei depositum,
która nieprzypadkowo została podpisana w
trzydziestą rocznicę otwarcia Soboru Waty-
kańskiego II, papież Jan Paweł II napisał:
«Katechizm przyczyni się w znacznym stop-
niu do odnowy całego życia Kościoła (...)».
Właśnie w tej perspektywie Rok Wiary powi-
nien być wyrazem wspólnego zobowiązania
do odkrycia na nowo i zgłębiania podstawo-
wych treści wiary, których systematyczna i
organiczna synteza znajduje się w Katechi-
zmie Kościoła Katolickiego. (…)
Bardziej niż w przeszłości wiara staje w ob-
liczu szeregu pytań, wynikających ze zmiany
mentalności, która zwłaszcza w obecnych
czasach zawęża zakres tego, co racjonalnie
pewne, do osiągnięć naukowych i technolo-
gicznych. Jednakże Kościół nigdy nie bał się
dowodzić, że nie może być konfl iktu między
wiarą a prawdziwą nauką, ponieważ obie,
choć różnymi drogami, dążą do prawdy.
(…) W tym okresie będziemy nieustannie
kierować wzrok ku Jezusowi Chrystusowi,
«który nam w wierze przewodzi i ją wydo-
skonala» (Hbr 12, 2) (…).
Rok Wiary będzie również dobrą okazją
do wzmożonego składania świadectwa
miłosierdzia. Św. Paweł przypomina: «Tak
więc trwają wiara, nadzieja, miłość — te
trzy: [jednak] największa z nich jest miłość»
(1 Kor 13, 13). Apostoł Jakub użył słów
jeszcze mocniejszych, które zawsze pobu-
dzały chrześcijan: «Jaki z tego pożytek,
bracia moi, skoro ktoś będzie utrzymywał,
że wierzy, a nie będzie spełniał uczynków?
Czy [sama] wiara zdoła go zbawić? (…)
Tak też i wiara, jeśli nie byłaby połączona
z uczynkami, martwa jest sama w sobie.»
(Jk 2, 14-18).
Wiara bez miłości nie przynosi owocu,
a miłość bez wiary byłaby uczuciem nie-
ustannie zagrożonym przez zwątpienie.
Wiara i miłość potrzebują siebie nawzajem,
jedna pozwala bowiem drugiej się urzeczy-
wistniać. (…)
Będąc już u kresu życia, apostoł Paweł prosi
swego ucznia Tymoteusza, by «zabiegał o
wiarę» (por. 2 Tm 2, 22) z taką samą sta-
łością, jak kiedy był młodym człowiekiem
(por. 2 Tm 3, 15). Czujemy, że ta zachęta
skierowana jest do każdego z nas, aby nikt
nie był leniwy w wierze. (…)
Ten czas łaski zawierzmy Mace Bożej, na-
zwanej «błogosławioną», ponieważ «uwie-
rzyła» (Łk 1, 45).
W Rzymie, u św. Piotra, 11 października 2011
r., w siódmym roku mojego pontyfi katu
BENEDICTUS PP XVI
W dniu 14 października 2012 obchodzimy kolejny Dzień Papieski , któ-
rego hasłem jest „Jan Paweł II – Papież Rodziny”. Tydzień wcześniej odczytano
w kościołach list biskupów, w którym zwrócono uwagę, że refl eksja nad rodziną
jest najważniejszą sprawą w kontekście przemian ekonomiczno-ideowych we
współczesnym świecie. Biskupi wyrażają niepokój z powodu ataków na rodzinę i
prób przedefi niowania pojęcia rodziny. Jak zaznaczają, tegoroczny Dzień Papie-
ski, który będzie obchodzony 14 października, to okazja, by słuchać słów Ojca
Świętego, modlić się o świętość polskich małżeństw i rodzin, o otwartość na dar
życia, o mądrość dla ustawodawców, odwagę dla samorządów, oraz aby wzmocnić
rodzinę jako podstawową komórkę życia społecznego.
otrzymał osiem lat temu, 29 maja 2004 r. w
konkatedrze św. Jakuba w Olsztynie, w diece-
zji warmińskiej z rąk arcybiskupa Edmunda
Piszcza. Ksiądz Rafał, zapytany o zaintere-
sowania, odpowiada: - Inte-
resuję się tym, co wynika z
mojej pracy duszpasterskiej,
a mianowicie teologią moral-
ną. Ponadto lubię poznawać
ciekawe miejsca, jeździć na
rowerze . Kapłan mówi, że
kiedyś czynnie uprawiał
sport, ale teraz już na to nie
ma czasu.
Gdy pytam ks. Rafała, czy
znał wcześniej Kurdwanów, wspomina: - Pa-
miętam, jeszcze w latach 90. słyszałem, że jest
takie osiedle w Krakowie. Raz nawet byłem
na którejś z tych ulic . Kapłan dodaje, że nasza
parafi a wywarła na nim pozytywne wrażenie.
Jest duża, ale dobrze zorganizowana.
W parafi i pw. Podwyższenia Krzyża Świętego
ks. Rafał zajmie się m.in. posługiwaniem
wspólnotom Domowego Kościoła i Scholii.
Ponadto będzie prowadził przygotowania
młodzieży gimnazjalnej do sakramentu bierz-
mowania. Dzieląc się swymi przemyśleniami
na temat pracy duszpasterskiej, nowy wika-
riusz przyznaje: - Największą radość daje mi
spotkanie z Chrystusem w Eucharystii, a naj-
trudniejsze w dzisiejszych czasach są relacje
międzyludzkie. Ludzie często zamykają się w
swoich mieszkaniach na Boga i na człowieka.
Za każdym razem, gdy przedstawiam nowego,
przybyłego na Kurdwanów kapłana, kieruję
do niego również pytanie, co chciałby za
pośrednictwem biuletynu przekazać czytel-
nikom „Na Górce”. Tak było i tym razem.
Oto przesłanie ks. Rafała: - Przed nami Rok
Wiary, chciałbym zachęcić wszystkich para-
fi an, by w tym czasie mocniej przylgnęli do
Chrystusa, by otworzyli się na działanie Boga
w ich życiu, poprzez sakramenty Kościoła,
lekturę Pisma św. I życie zgodne z Ewangelią.
Krewny Błogosławionej!
Jak poinformował proboszcz, ks. Jan Mrow-
ca, metropolita krakowski kard. Stanisław
Dziwisz skierował jednego
z naszych wikariuszy, ks.
Mariusza Gorazda do pra-
cy duszpasterskiej w sank-
tuarium bł. Jana Pawła II
w Krakowie. Na miejsce
ks. Mariusza (któremu
serdecznie dziękujemy za
13 miesięcy pracy) został
mianowany ks. Rafał Sa-
lawa, który od paździer-
nika br. posługuje w naszej parafi i. Co warte
podkreślenia, nowoprzybyły kapłan pochodzi
z rodziny Błogosławionej z Sieprawia. - Błogo-
sławiona Aniela Salawa była siostrą mojego
pradziadka – przyznaje ks. Rafał.
Nowy wikariusz przybył na Kurdwanów
z parafi i pw. Bogurodzicy Dziewicy Matki
Kościoła w Olsztynie. Święcenia kapłańskie
fot. Ks. Rafał Salawa, z arch. kapłana
Maria Fortuna- Sudor
4
905330419.010.png 905330419.011.png 905330419.012.png 905330419.013.png 905330419.014.png
Nr 4 (174)
Na Górce
14 października 2012
Świętych obcowanie
Bartłomiej Longo – Apostoł Różańca
paciorkami, służący do wychwalania 99
imion Allacha. Hinduizm ma różaniec
zwany rudraksza (oko Rudry); służy do
modlitwy zwanej dżapa, czyli powtarza-
nia świętych imion lub sylab (mantra).
Podobnie pomaga w odmawianiu mantr
buddyjska kala licząca 108 paciorków. Do-
dajmy do tego sikhów, dżinistów i religie
Chin, wszędzie tam używa się sznurów
modlitewnych. W kręgu chrześcijańskim
różańców używa się w katolicyzmie, pra-
wosławiu i kościołach orientalnych, z tym
że nabożeństwo różańcowe występuje tyl-
ko u katolików, wschodnie chrześcijaństwo
używa różańców (rosyjskie czotki , greckie
komboskion ) do odmawiania Modlitwy
Jezusowej („Panie Jezu Chryste Synu
Boży, zmiłuj się nade mną grzesznym”).
Skoro „pół świata” używa różańców, to
po pierwsze nie lekceważmy tej praktyki
pobożnościowej, zaufajmy intuicji ludzi
różnych ras i języków, a po drugie nie
dajmy sobie wmówić, że to jakiś nienowo-
czesny, katolicki przesąd.
Wielokrotne powtarzanie modlitw (we-
zwań, imion Boga), długie, monotonne
czemuś służy, ale czemu? Są różne defi ni-
cje modlitwy, dla potrzeb tych rozważań
użyjmy następującej: modlitwa jest wej-
ściem w głąb samego siebie (swojego serca)
i spotkanie tam Boga. Państwo, którzy
macie doświadczenie w modlitwie, wiecie
zapewne, ile potrzeba czasu, by uspokoić
swoje serce i umysł, ja dopiero po 10 mi-
nutach modlitwy zaczynam się naprawdę
(trochę bardziej) modlić. Wcześniej w
głowie jest chaos, roztargnienie, gonitwa
obrazów i myśli. Bóg przemawia do nas
potężnym głosem, ale właśnie w ciszy wła-
snego serca najlepiej Go usłyszeć. Temu
ma właśnie służyć Modlitwa Różańcowa,
Modlitwa Jezusowa, bądź inne Koronki.
Porzućmy jednak te rozważania religio-
znawczo – psychologiczne, bo Różaniec to
coś więcej niż tylko uspokajająca mantra.
To źródło potężnej Łaski i Nadprzyro-
dzonej Pomocy przekraczające racjonalne
wytłumaczenie, o czym zaświadczył nie
jeden święty, o czym niejednokrotnie
przekonać mógł się każdy z nas lub z na-
szych bliskich. Jak Różaniec może zmienić
człowieka, choćby uwikłanego w najgorsze
związki i otoczenie, pokaże nam przykład
jednego z największych propagatorów
Nabożeństwa do Matki Bożej Różańcowej
w naszych czasach.
Błogosławiony Bartolo (Bartłomiej) Lon-
go, pochodzący ze stosunkowo zamożnej
rodziny, urodził się w 1841 roku na połu-
dniu Włoch. Właściwie nie Włoch, bo takie
państwo jeszcze wtedy nie istniało, a w
Królestwie Obojga Sycylii. Na kongresie
wiedeńskim, który miał przywrócić stary
porządek w Europie – po zamęcie rewo-
lucji francuskiej i wojen napoleońskich –
ustalono między innymi, że kraje Europy
wracają do starych feudalnych form życia
społecznego, władza monarsza jest święta
i nienaruszalna. Zapanował nowy (stary)
ład polityczny i społeczny, którego pilno-
wać miały absolutne monarchie: Prusy,
Rosja, Austria (Święte Przymierze). Italia
była podzielona na kilka państewek, ale
dominującą rolę w ich polityce odgrywało
Cesarstwo Austrii (podobnie jak u nas
przed zaborami).
Tendencje narodowowyzwoleńcze, sprze-
ciwiające się absolutyzmowi, rewolucyjne
i liberalne narastały jednak podskórnie,
stąd bardzo liczne tajne stowarzysze-
nia istniejące w tym okresie. XIX wiek
to okres największego rozkwitu ruchu
masońskiego. Bunt przeciwko staremu
„Na modlitwie nie bądźcie gadatliwi jak
poganie. Oni myślą, że przez wzgląd na
swe wielomówstwo będą wysłuchani”
Mt 6,7
Odmawianie Różańca (z wielkiej litery
jako modlitwa) to wielokrotne powtarza-
nie tych samych modlitw, jedna Tajemnica
to 76 modlitw odmawianych przez 25 mi-
nut. Czyż to nie jest „wielomówstwo” ? Czy
Różaniec to kolejny „katolicki zabobon” ?
Zanim przejdę do przedstawienia sylwetki
naszego świętego spróbuję przedstawić
kilka moich refl eksji dotyczących modli-
twy i Różańca w szczególności. Proszę
o wyrozumiałość, bo trudny to temat,
pobożniejsi i mądrzejsi ode mnie zrobiliby
to lepiej, mimo to spróbuję.
Na wstępie warto zauważyć, że wielokrot-
ne odmawianie tej samej modlitwy, przy
pomocy różańca (z małej litery) czyli sznu-
ra modlitewnego z nanizanymi koralikami
lub węzełkami, występuje niemal w każdej
wielkiej religii świata. Musi być więc jakiś
sens takiej modlitwy, niewątpliwie wyczu-
wali to wyznawcy różnych religii, wiedzie-
li, że taka praktyka modlitewna przybliża
ich do Boga, jakkolwiek by Go sobie nie
wyobrażali. W islamie istnieje subha (lub
tasbih , tyzbeh ) – sznur modlitewny z 33
Błogosławiony Bartolo Longo i hrabina Marianna de Fusco (źródło: wikipedia)
5
905330419.015.png 905330419.016.png 905330419.017.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin