Brak pomocy specjalistycznej uczniom z dysleksją.pdf
(
189 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wsparciepsychologiczne
uczniwztrudnociami
profzwdrhabartaogdanowicz
Uniwersytetdaskinstytutsychologii
rakpomocyspecjalistycznejuczniomzdysleksj
zagroeniaikonsekwencje
tresjeststaleobecnyw yciuosbz dysleksjiadomona pewnoedowiadczanieniepowodze
szkolnychprzezdziecizespecyficznymitrudnociamiwczytaniuipisaniuczstoprowadzidowtrnych
zaburzerozwojuemocjonalnegoorazspoecznegoa ichskutkimogtrwaprzezcaeycie
atomechanizmdysleksjirozwojowejw sytuacji
brakupomocyuczniowiz dysleksj
Czowiektojednopsychofizyczna,rozwijasi
dynamicznie,dlategostrespowstaywskutekniepo-
wodzeszkolnychmaswojekonsekwencjenietylko
dlazdrowiapsychicznego,lecztakefizycznego,b-
dcprzyczynzaburzepsychosomatycznych,takich
jakblebrzucha,rozstrjodkaczyzburzeniasnu.
O funkcjonowaniupsychicznymi fizycznymosb
z dysleksjw sytuacjidugoutrzymujcegosistre-
sudecydujcechyukadunerwowegoorazczynniki
ochronne(wsparciezestronyrodziny,sukcesyw in-
nychdziedzinach).Gdyczynnikiteniechronisku-
teczniedziecka,jegorozwji zachowanieprzebiega
z udziaemmechanizmubdnegokoa,nawarstwia-
niasizaburzei mechanizmuspirali,prowadzc
do zaburzetrwaych,o corazszerszymzakresie.
W patomechanizmiezaburzeobserwowanych
u dziecidyslektycznychnietrudnowyonizwizkipo-
midzyprzyczynamiorazichskutkami.Wyrniamy
zwizkiczasowei przyczynowo-skutkowe.W
stosun-
kachczasowych
dziaamechanizmnawarstwianiasi
zaburzewtrnychna pierwotne.
Stosunkiprzyczyno-
wo-skutkowe
tomechanizmbdnegokoa,ktrypro-
wadzido fiksacjiobjaww,orazmechanizmspirali,
objawiajcysinarastaniemobjaww.
Mechanizmbdnegokoa
polegana fiksacji,czyli
utrwalaniusiobjaww.Otoprzykad:deficytyrozwo-
jowe(zaburzeniaproceswpoznawczych:uwagi,pa-
mici,percepcji)sprzyczynniepowodzeszkolnych
(bdy,lukipamiciowepodczasklaswek),ktre
skutkujbrakiemmotywacjido pracy,a coza tym
idzie,zniechceniemdo dodatkowejpracynad proble-
memszkolnym.Brakwiczeutrwalapierwotnede-
ficytyrozwojowe.
Tensammechanizmwarunkujepowstawaniel-
kui jegodestrukcyjnegowpywu.Deficytyrozwojowe
funkcjipoznawczychsprzyczynbdwi zejoce-
7
iuletynolskiegoTowarzystwaysleksji
nyz pracpisemnych,cowywoujelkprzed nastp-
naklaswk.Podczaskolejnejklaswkilkprzed z
ocenwywoujeobjawysomatyczne,ktrewzmacnia-
jcuczucielkui spowodemzakcefunkcjipo-
znawczych,ktrychdeficytyutrwalaji wzmacniaj
pocztkowezaburzenia,ktrestaysiprzyczynnie-
powodzeszkolnych.
Mechanizmspirali
z koleitonarastanieobjaww.
Deficytyrozwojowesprzyczyntrudnociszkolnych
i negatywnejocenynauczyciela.Skutkujetoobnie-
niemsamooceny,lkiemprzed lekcj(trudnoci
z koncentracj).Nastpujepogorszeniewynikw,a co
za tymidzie,negatywnaocenai karyod rodzicw.
Zwizanyz tymlkprowadzido reakcjinerwicowych,
Jakwida,mechanizmbdnegokoatododatnie
sprzeniezwrotnepomidzyobjawamideficyty
poznawczesprzyczynprzeywanialku,lkwyzwa-
laobjawywegetatywne,ktrez koleinasilajlk,
awkonsekwencjiwzmagaobjawywegetatywnei od-
dziaujedestrukcyjniena deficytypoznawcze.
zaburzepsychosomatycznych(np.blebrzucha
przed lekcjami),ktrejeszczebardziejpogarszajwy-
niki. Std ju tylko krok do zachowa nerwico-
wychmoepojawisilkowapostawawobecoto-
czenia,a nawetfobiaszkolna.Na skutekstaego
pogarszaniasiwynikwszkolnychi corazniszej
pozycjiw klasieuczezaczynadowiadczanegatyw-
nejocenykolegwi marginalizacjikoledzyodsuwa-
jsiod niego,a nawetpojawiajsiwobecniegoak-
8
iuletynolskiegoTowarzystwaysleksji
typrzemocy.Eskalacjaproblemwprowadzido ner-
wicy,poczuciawyuczonejbezradnoci,depresji,a na-
wetmylii czynwsamobjczych.Jednakczstsz
i najgroniejszkonsekwencjjestnieprawidowe
ksztatowaniesiosobowoci,z poczuciemmniejszej
wartoci(podleganiekontrolizewntrznej,byciepe-
chowcem).Osobowosterujebowiemzachowaniem
czowiekaprzezcaeycie.
Strategieteniescakowicierozcznei niezalene.
W konkretnejsytuacjistresowejmogsiprzeplata
i wzajemniena siebieoddziaywa.
Podobniewyrniasiodrbne
styleradzeniasobieze
stresem
,czyliposiadanyprzezjednostki charakte-
rystycznydlaniejrepertuarstrategiiradzeniasobie
z sytuacjamistresowymi(Heszen-Niejodek 2001):
stylskoncentrowanyna zadaniu(
task orien ted
),
preferowanyw dziaaniu,gdysytuacjatrudnaspo-
strzeganajestjakobezpiecznalubjakowyzwanie,
stylskoncentrowanyna emocjach(
emo tion orien -
ted
),spostrzeganiesytuacjijakozagroenielubja-
koniemoliwdo kontrolowania,
Dysleksjajakordostresu,strategiei style
radzeniasobieza stresem
Kadyczowiekspotykasiw swoimyciuz trud-
nymisytuacjami,leczniekadaz nichjestsytuacj
stresow.Sytuacjetrudnetotakie,ktresmoliwe
do pokonania,rozwizania.Nato-
miastsytuacje,w ktrychniepo-
siadamystrategii,repertuaruza-
chowa,abyz nichwyj,byje
rozwiza,pokonatosytuacje
stresowe,nerwicogenne.Sto
sytuacjeniebezpieczestwa,wy-
zwania,zagroenia,niemoliwe
do kontrolowania.Wspczesna
psychologiadefiniujestresjako
okrelonrelacjmidzyosob
a otoczeniem,ktraocenianajest
przezosobjakoobciajcalubprzekraczajcajejza-
sobyi zagraajcajejdobrostanowi(Lazarus,Folk-
man 1984,za:Heszen-Niejodek 2001).
stylskoncentrowanyna unikaniu(
avo idan ce orien -
ted
),angaowaniesiw czynnocizastpcze,gdy
sytuacja wydaje si zbyt trudna (N.S. Endler
i J.D.Parker 1990).
Wyrniamynastpujce
strategieradzeniasobieze
stresem
:
zadaniowa (instrumentalna)
zorientowana
naproblem,rozwizaniekonkretnegotrudnegozada-
nia,czylinapoprawrelacjipodmiotuzotoczeniem,
emocjonalna(samoregulacjaemocji)
zorien-
towanana obnianieprzykregonapiciai agodze-
nienegatywnychstanwemocjonalnych.
Stylradzeniasobiezestresemjest
wrodzony
lub
nabyty
,ksztatowanyprzezrodowiskoi wychowanie
w procesieuczeniasiw rodzinie,szkoleczyrodo-
wiskurwieniczym.Jakwynikaz przeglduinforma-
cjina tematstresui radzeniasobiez nim,najlepsz
strategii utrwalonymstylemradzeniasobiezestre-
semjestzachowanieaktywne,czylinastawienie
na rozwizaniezadania.Byobytopotrzebneszczegl-
9
iuletynolskiegoTowarzystwaysleksji
niedzieciomdowiadczajcymgoczstoz powodu
niepowodzeszkolnych,wrdktrychznajdujsi
uczniowiezespecyficznymitrudnociamiw uczeniu
si.
Badania M.Kowaluk(2009)
wrduczniw
z drugieji trzeciejklasywykazaybardzoszybkietem-
poniekorzystnychzmianw zachowaniudziecidyslek-
tycznych,ktrymnieudzielanopomocyw porwna-
niuz dziemidyslektycznymi,objtymipomoc
terapeutyczn.Autorkaprzeprowadziaeksperyment
w omiudwudziestoosobowychgrupachuczniw
z dysleksjuczszczajcychdoklas II i III.Celemte-
goeksperymentubyaocenaskutecznociterapiipe-
dagogicznej,ktratrwaa 8miesicy.Na pocztku
i na kocueksperymentuzastosowanonastpujce
metodybadawcze:testumiejtnociszkolnych,KSI,
CBI,ArkuszZachowaniasiuczniaB.Markowskiej.
Wynikiokazaysibardzointeresujce.Ucznio-
wiez grupyeksperymentalnejE (z dysleksj,objte
terapipedagogiczn)wykazalilep-
szeumiejtnociszkolne(93,75),
wzrostpoziomumotywacjido nauki
(61,25),podniesieniesipoziomu
uspoecznienia(66,25),spadek
zachowaantyspoecznych(65),
spadekprzyhamowania(61,25).
Uczniowie z grupy kontrolnej K
(z dysleksj,nieobjcipomoc)wy-
kazali,eniektreumiejtnocinie-
cowzrosy(czytanie28,75),po-
gorszyasipoprawnopisania(70),pogorszyo
siichprzystosowanieszkolne,nastpiwzrostzacho-
waniepodanych,aspoecznych,negatywnegosto-
sunkudo obowizkwszkolnych.
Badaniapolskiena tematnastpstwbrakuudzie-
leniapomocy
W naszymkrajuprzeprowadzononiewielebada
na tematnastpstwbrakupomocyuczniomz trudno-
ciamiw uczeniusi.Poniejichwyniki.
BadaniaiotraGindricha(2002)
w klasie
szkolnejwykazay,euczniowiez dysleksjzajmuj
niszpozycjspoecznniichrwienicyoraze
dziecidyslektycznesczciejodrzucanelubizolo-
wane.Tymczasemosobyo statusieodrzuconych,s
najbardziejzagrooneprocesemze-
goprzystosowaniaspoecznego.Za-
burzeniaprzystosowawczeujawniaj
sizazwyczajw okresieadolescencji
i zdarzasi,enigdyniezostajroz-
wizane.
Z badawynikatake,eucznio-
wiez dysleksjmajnisksamo-
ocen,ichobrazsamegosiebiece-
chujesiwewntrznkonfliktowoci
i defensywnociorazprezentuj
obronnyobrazsamychsiebie,ukrywajcprawdziwe
„ja”,coutrudniaimdokonanieautentycznegowgl-
duw siebie.Niskasamoocenauczniwdyslektycz-
nychzwykleprowadzido wtrnychsymptomwpsy-
chicznych:
poczucialkui osamotnienia,
nieporadnoci,
zniechcenia,
niezadowoleniaz siebie,
skonnocido zmartwie,
depresji,
brakusamooakceptacji,
niskiejmotywacjido dziaania.
„
Czowiektojedno
psychofizyczna,
dlategostrespowstay
wskutekniepowodze
szkolnychmaswoje
konsekwencjenie
tylkodlazdrowia
psychicznego,lecz
takefizycznego.
BadanialongitudinalneMartyBogdanowiczi Boe-
nyszeborowskiej-Lipiskiej(Bogdanowicz 2003)
Badania przeprowadzono w Gdasku w la-
tach 19811990w trzechetapach.Rozpocztoje
w klasie„0”,a zakoczonow klasiesmej,czyli
na kocuszkoypodstawowej.Ichcelembyaocena
rozwoju,poziomuedukacjii funkcjonowaniaspoecz-
negouczniwryzykadysleksjiw cigu 9latobserwa-
10
iuletynolskiegoTowarzystwaysleksji
cji.W badaniachporwnywanodwiegrupydzieci:
grupkryterialn(34dzieciryzykadysleksjiwyonio-
nychw kl.„0”)orazgrupkontroln(34dziecidobrze
czytajcychw klasie„0”).Metodybadabyytakdo-
brane,abymonabyoocenifunkcjepoznawcze,
motoryczne,integracjza pomocpoprzedniowymie-
nionychmetod,osobowoi funkcjonowaniespoecz-
ne(przy pomocynarzdzi: 14-CzynnikowegoKwestio-
nariuszaOsobowocidlaModzieyCattella,Prby
NiedokoczonychZda,ankietysamooceny).
Wynikibadapokazay,euczniowieryzykadys-
leksjiotrzymywaliw klasiesmejistotniegorszeoce-
nyniichkoledzyocenieniw klasie„0”jakodobrze
czytajcy oraz wykazywali specyficzne problemy
w uczeniusinietylkojzykaojczystego,alerwnie
innychprzedmiotw.W grupieuczniwz dysleksj
pojawiaysiliczneproblemyszkolne:
byliniskoocenianiza zachowanie,
niektrzyuczniowiemielipowaneproblemyz pro-
mocjdo nastpnejklasy,
mieliodmiennepostawywobecszkoy:uczniowie
z dysleksjwagarowalizwyklesamotnie(w celu
unikniciatrudnejsytuacjina lekcji),dladobrze
czytajcychnatomiastbyatoprzygodaw grupieko-
legw,
mieliwielekonfliktwz nauczycielami,
nieuczestniczyliw zajciachpozalekcyjnych,
wykazywalinegatywnpostawwobecokrelonego
przedmiotu.
Osobowouczniwz dysleksji beztychproble-
mw,badana 14-CzynnikowymKwestionariuszem
CattelladlaModzieywykazywaaistotnernice
w zakresieniektrychczynnikw.Modziez dyslek-
sjbyarealistyczna,miaaobnionypoziomaspira-
cji,byanastawionana przystosowaniesido blokad
i trudnoci,okazaasibardziejkonformistyczna,bar-
dziejzwizanaz grupowopini,oczekiwaawsparcia
od rwienikww celuskompensowaniazychrelacji
z dorosymi.
Niepowodzeniaszkolnei niskipoziomsamooce-
nywpywayna ichdalszedukacjprzezogranicze-
nieichindywidualizmui postawytwrczej.Widzenie
wasnychperspektywyciowychczyplanyna przy-
szobyybardzoskromnew porwnaniuz moliwo-
ciamiintelektualnymi.Uczniowiez dysleksjwybrali
mniejatrakcyjnetypyszk(zawodowei technika)
niuczniowiez grupykontrolnej,czylijuz kocem
szkoypodstawowejmieli„podciteskrzyda”.
Zarwnomodziez dysleksj,jaki beztrudnoci
w czytaniuwykazywaasymptomypsychosomatyczne,
takiejakdolegliwociukadupokarmowegozwizane
z lkiemi fobiszkoln.Okazaysionecharaktery-
stycznedlaobydwugrup,cowskazuje,ijestza tood-
powiedzialnazaatmosferaw szkole.Cechcharakte-
rystyczndlauczniwdyslektycznychbyopojawianie
sitychsymptomwtylkow szkolelubtuprzed wyj-
ciemdo szkoy.Stawaysionebardziejdolegliwe
i nasilonew wyszychklasach.Natomiasttylkodys-
lektyczniuczniowiemiewaliodczuciaokrelanejako
„pustkaw gowie”podczasodpytywania.
Samoocenauczniwz dysleksjbyaniekorzyst-
na.Przyszyobrazsamegosiebie,samoocenai poczu-
ciewasnejwartocibyyistotniezanionew porw-
naniu z grup kontroln i niewspmierne
do moliwociintelektualnych,poczuciekontroliby-
oumiejscowionezewntrznie,niektrzyuczniowie
przejawialipoczucieodrzucenia,poziomlkuby
u nichpodwyszony,u wieluuczniwz dysleksjuwi-
daczniasineurotycznyrozwjosobowoci.
Wnioskiz bada:
z ryzykadysleksjisi„niewyrasta”dzieciszecio-
letniez klas„0”,ktreniezostayobjtespecyficzn
pomocw postaciterapiipedagogicznej,niewyrw-
nayopnierozwojowychw starszychklasach,
zaburzeniai trudnociczstonarastayw zakresie
stopniai obszaruzaburze,
11
iuletynolskiegoTowarzystwaysleksji
Plik z chomika:
marta3333
Inne pliki z tego folderu:
Artykuł - moduł 10.pdf
(681 KB)
Artykuł dodatkowy dr Jadwigi Jastrząb.pdf
(216 KB)
Bibliografia - moduł 10(1).pdf
(68 KB)
Brak pomocy specjalistycznej uczniom z dysleksją.pdf
(189 KB)
Dzień powszedni dyslektycznego dziecka(1).pdf
(217 KB)
Inne foldery tego chomika:
Moduł 1
Moduł 2
Moduł 3
Moduł 4
Moduł 5
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin