CC700 - ELEKTRYCZNA POMPA PALIWA.pdf
(
5423 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
CC700 – ELEKTRYCZNA POMPA PALIWA
Jest sprawą do dyskusji, czy warto zamienić zwykłą pompkę mechaniczną,
stosowaną w gaźnikowcach od lat, na bardziej „nowoczesną”, elektryczną ale
o niesprawdzonej w praktyce trwałości. Zmiana taka jest sensowna wtedy, gdy
samochód napędzany jest gazem. Pozbywamy się kłopotów z uruchomieniem na
benzynie zimnego silnika, jeŜeli po jeździe na gazie zostawiliśmy pusty gaźnik lub
potrzebujemy przełączyć na benzynę w trakcie jazdy. Znacznie łatwiejsze jest teŜ
uruchomienie silnika po kilkudniowym postoju, nawet zgaszonego na benzynie. Poza
tym pompa pracuje na gazie krótko i jest nadzieja, Ŝe wystarczy na jakieś sto lat.
Opracowanie: egie 17.12.2011 r., edyt. 26.04.2012r.
1.Co jest potrzebne?
Pompa paliwowa
o napędzie elektrycznym, przystosowana do
zabudowy zewnętrznej (zwykle pompy elektryczne są umieszczone
w zbiorniku paliwa), o parametrach zbliŜonych do mechanicznej, które
w przypadku CC700 są następujące: wydatek – 60 l/h i ciśnienie – 0,28 bara
przy obrotach 4000/min. Pompa QAP, którą czasem moŜna kupić na Allegro
ma wydatek – 95 l/h i ciśnienie – 0,2 bara, i cenę porównywalną z pompą
mechaniczną. Parametry pomp stosowanych do układów wtryskowych są
o wiele za duŜe i do gaźnika się nie nadają.
Trójnik
, w którym jedno wyjście musimy szczelnie zaślepić i w tej
zaślepce wykonać otworek przelewowy o średnicy 0,8 – 0,9 mm. SłuŜy do
odprowadzenia
nadmiaru
paliwa
do
zbiornika
(podobnie,
jak
w
pompie
mechanicznej).
1
Otworek
WyłĄcznik bezwładnoŚciowy
, nieznany uŜytkownikom CC700
a stosowany w CC z wtryskiem i SC. Stosowany jest ze względów
bezpieczeństwa i wyłącza napęd elektryczny pompy przy zderzeniu
z prędkością większą od 25 km/h (opóźnienie 8 do 14 g). Ponowne włączenie
następuje po naciśnięciu górnego kapturka.
Wyłącznik
Wspornik
Śruby mocujące wspornik
Widok na ściankę grodziową po zdjęciu tunelu
2
Wyłącznik taki, razem ze wspornikiem, mocujemy na istniejących,
przewidzianych do tego celu w CC, 2 śrubach, a 2 kable elektryczne
przeciągamy do przedziału silnikowego przez gumowy przepust razem z
kablami od centralki gazowej.
Budowa i działanie takiego wyłącznika jest opisane w ksiąŜce napraw
Seicento.
Wyłącznik bezwładnościowy odcina połączenie z masą elektrycznej pompy
paliwa, a w konsekwencji tego przerywa zasilanie układu w paliwo. Podstawowym
elementem wyłącznika bezwładnościowego jest stalowa kulka (1) ułoŜona w
specjalnym gnieździe stoŜkowym (2) i utrzymywana w tym gnieździe dzięki sile
przyciągania magnesu umieszczonego pod kulką. W przypadku wystąpienia
opóźnienia spowodowanego zderzeniem samochodu kulka wskutek swojej
bezwładności pokonuje siłę przyciągania magnesu i podnosi się do góry dzięki
pochyleniu gniazda stoŜkowego, w którym była umieszczona. Nad kulką znajduje się
specjalny mechanizm zapadkowy (3) połączony z wyłącznikiem elektrycznym.
Normalnie wyłącznik jest zamknięty. Wskutek uderzenia kulką mechanizm otwiera
wyłącznik elektryczny i utrzymuje go w połoŜeniu otwartym, powodując przerwę
w obwodzie łączącym pompę paliwa z masą. Aby zamknąć wyłącznik i przywrócić
połączenie pompy paliwa z masą, naleŜy nacisnąć w dół przycisk wyłącznika
znajdujący się pod elastyczną osłoną (4)
.
Sterownik pompy
. To nie koniec wymaganych zabezpieczeń – przy układach
z wtryskiem, elektroniczny moduł sterujący powoduje wyłączenie pompy po
upływie1,5 sekundy, jeŜeli nie nastąpi uruchomienie silnika. Otrzymanie impulsów
jednocześnie z modułu i czujnika połoŜenia wału warunkuje pracę ciągłą pompy.
W przypadku gaźnika czas potrzebny do napełnienia go powinien być dłuŜszy
i dla pokazanego niŜej układu, spełniającego powyŜsze warunki, wynosi około 6
sekund, co wystarcza z zapasem. Wyłączenie i ponowne włączenie zapłonu
powoduje kolejne chwilowe uruchomienie pompy.
3
Samodzielne wykonanie układu nie przekracza moŜliwości amatora-
elektronika a dla tych, którzy jeszcze nie są amatorami, moŜe stanowić dobry
początek do rozpoczęcia „przygody” z elektroniką.
Widok płytki od strony elementów:
4
Widok płytki od strony druku:
Widok dla metody „Ŝelazkowej” (termotransfer):
Widok po wlutowaniu elementów:
5
Plik z chomika:
bakafaka
Inne pliki z tego folderu:
CC 700 - WYMIANA USZCZELNIACZY POMPY OLEJU I CIECZY CHŁODZĄCEJ.pdf
(11951 KB)
CC- NAPRAWA KOLUMNY ZAWIESZENIA.pdf
(449 KB)
WYMIANA KOSTKI STACYJKI.pdf
(2456 KB)
CC700 - DEMONTAŻ SKRZYNI BIEGÓW.pdf
(1347 KB)
CC700 - ELEKTRYCZNA POMPA PALIWA.pdf
(5423 KB)
Inne foldery tego chomika:
ETKA 7 VW,AUDI,SKODA
Volvo V40 i S40
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin