Projekt pracy - wypełnienie chemoutwardzalne 2.pdf

(150 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Projekt realizacji prac asystentki stomatologicznej związany z przyjęciem kolejnego
pacjenta w tym dniu w celu założenia wypełnienia chemoutwardzalnego w zębie 14
(klasa I Blacka) i czynną asystą podczas zabiegu.
Do gabinetu stomatologicznego zgłosił się kolejny pacjent. Jest nim 35letnia kobieta Anna
Nowak. Pacjentka jest umówiona na wypełnienie ubytku materiałem chemoutwardzalnym.
Jak wynika z kartoteki, pacjentka jest ogólnie zdrowa. Stanów alergicznych nie zgłasza.
Założenia:
Kolejny umówiony pacjent w dniu dzisiejszym- Anna Nowak lat 35.
Pacjentka zgłosiła się w celu założenia wypełnienia chemoutwardzalnego w zębie 14
klasa I Blacka – ubytek obejmuje powierzchnię żującą.
Pacjentka zdrowa, bez uczuleń.
Zabieg będzie wykonany bez znieczulenia
Lekarz dentysta wykona zabieg opracowania zęba 14, założenia podkładu Ketac
Bond, wypełnienia ostatecznego chemoutwardzalnego.
Czynna asysta podczas zabiegu i wykonywanie poleceń lekarza.
Witam się z pacjentką, przeprowadzam krótką rozmowę, proszę aby usiadła, proponuję
przejrzenie czasopism które znajdują się na stoliku w poczekalni o zróżnicowanej tematyce i
informuję, że za chwilę zostanie poproszona do gabinetu.
Po sprzątnięciu gabinetu po poprzednim pacjencie przystępuję do przygotowania stanowiska
pracy lekarza i asystentki do przyjęcia Pani Anny Nowak, czyli do wykonania zabiegu
założenia wypełnienia chemoutwardzalnego w zębie 14.
Wykaz prac asystentki stomatologicznej dotyczących przygotowania stanowisk pracy
lekarza i asystentki.
Zapoznaje się z kartą pacjenta, w której umieszczone są informacje na temat planu leczenia i
odkładam ją na biurko, aby zapoznał się z nią lekarz.
Myję higienicznie ręce używając mydła z podajnika łokciowego, osuszam ręcznikami
papierowymi, które wyrzucam do kosza z niebieskim workiem –odpady komunalne.
Zakładam rękawiczki.
Na stoliku lekarza przygotowuję środki ochrony osobistej dla lekarza, czyli maseczkę,
okulary ochronne lub przyłbicę, jednorazowe rękawiczki. Ponadto przygotowuję sterylną
tackę, na której kładę sterylne, opakowane w rękaw foliowo-papierowy narzędzia potrzebne
do wykonania zabiegu czyli zgłębnik, lusterko, pęsetę, obustronnie płaski nakładacz
plastikowy do zakładania materiału oraz pakiet wysterylizowanych wierteł do turbiny i
mikrosilnika, gumek, szczotek, krążków do polerowania, płytkę Petriego z kuleczkami waty,
sól fizjologiczną do przemycia ubytku, wodę utlenioną, wodę destylowaną jałową pęsetę w
jałowym słoiczku do wyciągania wierteł.
Na stoliku asystentki przygotowuję środki ochrony osobistej dla pacjenta: serwetę
ochronną, okulary, ochraniacz na zagłówek, jednorazową osłonę na uchwyt lampy,
jednorazowe końcówki na ssak i ślinociąg, jednorazowy kubek oraz środki ochrony osobistej
dla asystentki: okulary ochronne, maska ochronna, jednorazowe rękawiczki. Wałeczki
ligniny, koferdam, sterylne końcówki do założenia – turbina, mikrosilnik, dmuchawka
wodno-powietrzna. Przygotowuję również strzykawkę z wytrawiaczem
+ jednorazowa końcówka, aplikatory, materiał podkładowy Ketac Bond, zestaw Crystalline –
chemoutwardzalny materiał kompozytowy zawierający: 2 pasty uniwersalną i katalizator w
słoiczkach, 2 materiały wiążące katalizator i baza w buteleczce, bloczek do mieszania,
plastikową szpatułkę, pojemniczek do mieszania materiału, kalkę zgryzową oraz pastę
polerską.
Po przygotowaniu potrzebnych narzędzi i materiałów ochronnych zdejmuję rękawiczki,
wyrzucam je do kubła z czerwonym workiem, przeznaczonym na odpady zakaźne, myję ręce,
osuszam je ręcznikiem papierowym i wychodzę do poczekalni.
Wykaz prac wykonywanych przez asystentkę stomatologiczną w gabinecie podczas
wizyty pacjenta.
Zapraszam pacjentkę do gabinetu i staram się utrzymać stały kontakt z pacjentką poprzez
uspokajającą rozmowę. Staram się aby w gabinecie panowała miła atmosfera, włączam cicho
muzykę relaksacyjną, aby pacjentka czuła się bezpiecznie i komfortowo. Proszę aby pacjentka
usiadła na fotelu, który jest ustawiony w pozycji siedzącej. Przeprowadzam wywiad
dotyczący zabiegu i proszę o podpisanie zgody na leczenie.
Następnie myję ręce, osuszam je papierowym ręcznikiem, który po użyciu wyrzucam do
kosza na śmieci z niebieskim workiem, przeznaczonym na odpady nie zakaźne. Zakładam
rękawiczki.
Przystępuję do przygotowania pacjenta do zabiegu.
Zakładam ochraniacz na zagłówek oraz jednorazową osłonę na uchwyt lampy, zakładam
pacjentowi serwetę ochronną oraz okulary.
Stawiam kubek jednorazowy i nalewam do niego wodę oraz płyn do płukania jamy ustnej.
Zakładam końcówki ślinociągu oraz ssaka.
Proszę pacjentkę, aby przepłukała usta przygotowanym roztworem.
Ustawiam wysokość fotela, zagłówka adekwatnie do wykonywanego zabiegu, zabieg w
szczęce, więc pod kątem 45-60 stopni, uwzględniając wygodę pacjentki oraz reflektor na pole
zabiegowe poniżej linii oczu.
Zakładam sterylne końcówki na rękawy – turbina, mikrosilnik, dmuchawka wodno-
powietrzna.
Zdejmuję rękawiczki, myję ręce, osuszam je ręcznikiem papierowym.
Zakładam środki ochrony osobistej tj. okulary ochronne, maskę, rękawiczki.
Zajmuję miejsce przy fotelu przeznaczone dla asystentki.
Umieszczam jednorazową końcówkę ślinociągu w jamie ustnej pacjentki po stronie
przeciwnej niż opracowany ząb.
Lekarz po ubraniu środków ochrony osobistej i zajęciu swojego miejsca przystępuje do
opracowania ubytku. Podczas wykonywania tej czynności przez lekarza ja kontroluje
oświetlenie pola zabiegowego a za pomocą ssaka usuwam nadmiar śliny w razie potrzeby
umieszczam w jamie ustnej pacjentki końcówkę ślinociągu. Opłukuje i osuszam ubytek.
Kontroluje suchość wymieniając wałeczki z ligniny.
Na polecenie lekarza zarabiam materiał podkładowy Ketac Bond: odmierzam odpowiednią
ilość proszku i płynu kroplomierzem, dodaje proszek do płynu i mieszam za pomocą
metalowej szpatułki na bloczku papierowym do uzyskania odpowiedniej konsystencji (gęstej
śmietany). Tak przygotowany materiał podaje lekarzowi.
Po związaniu /wyschnięciu podkładu lekarz przystępuje do wytrawienia ubytku (na ząb
nakładany jest wytrawiacz, który następnie jest spłukiwany, a w następnej kolejności ubytek
jest osuszany za pomocą dmuchawki).
Dbając o dobro i komfort pacjenta, co jakiś czas pytam czy wszystko jest w porządku.
Po wytrawieniu, gdy lekarz każe przygotowuje zgodnie z instrukcją chemoutwardzalny
materiał kompozytowy, a więc mieszam na papierowym bloczku za pomocą plastikowej
szpatułki odpowiednią ilość dwóch past w proporcji 1:1 do uzyskania odpowiedniej
konsystencji, a materiały wiążące jakim jest katalizator i baza łącze w plastikowym
pojemniczku do mieszania również w odpowiedniej ilości i podaje lekarzowi.
Po założeniu materiału i związaniu lekarz przystępuje do korekty w zgryzie oraz ostatecznego
wygładzenia/ wypolerowania wypełnienia chemoutwardzalnego.
Po zakończonym zabiegu wyjmuje z ust pacjentki końcówkę ślinociągu i wkładam do
uchwytu, przepuszczam kubek wody przez ssak i ślinociąg, zdejmuje serwetę ochronną, które
wyrzucam do kosza na śmieci z czerwonym workiem.
Zdejmuję rękawiczki, myję ręce, osuszam je ręcznikiem papierowym. Informuję pacjentkę
(dając przy tym broszurę) o przeprowadzonym zabiegu, o tym jak postępować po założeniu
wypełnienia materiałem chemoutwardzalnym. Odprowadzam pacjentkę do poczekalni, gdzie
umawiam na kolejną wizytę dając karteczkę z datą i godziną kolejnej wizyty. Żegnam się z
pacjentką i wracam do gabinetu. Myję ręce, zakładam rękawiczki, przystępuję do sprzątnięcia
gabinetu po przyjętym pacjencie a przed wizytą kolejnego pacjenta.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin