Ustawa z dnia 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych Dz.U. 2011 nr 227 poz. 1367.pdf

(342 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
©Kancelaria Sejmu
s. 1/63
USTAWA
z dnia 19 sierpnia 2011 r.
o przewozie towarów niebezpiecznych 1),2)
Rozdział 1
Przepisy ogólne
Art. 1.
Ustawa określa zasady prowadzenia działalności w zakresie krajowego
i międzynarodowego przewozu drogowego, koleją i żeglugą śródlądową towarów
niebezpiecznych oraz organy i jednostki realizujące zadania związane z tym przewo-
zem.
Opracowano na pod-
stawie Dz. U. z 2011
r. Nr 227, poz. 1367,
Nr 244, poz. 1454.
Art. 2.
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
1) ADR – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu drogo-
wego towarów niebezpiecznych (ADR), sporządzoną w Genewie dnia 30
września 1957 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 110, poz. 641), wraz ze zmianami
obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospoli-
tej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
2) RID – Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów nie-
bezpiecznych (RID), stanowiący załącznik C do Konwencji
o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie
dnia 9 maja 1980 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 100, poz. 674 i 675, z 2009 r. Nr
167, poz. 1318 oraz z 2011 r. Nr 137, poz. 804 i 805), wraz ze zmianami
1) Niniejsza ustawa dokonuje w zakresie swojej regulacji wdrożenia dyrektywy 2008/68/WE Parla-
mentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów
niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 260 z 30.09.2008, str. 13), dyrektywy Komisji 2010/61/UE z dnia
2 września 2010 r. dostosowującej po raz pierwszy do postępu naukowo-technicznego załączniki do
dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie transportu lądowego towarów
niebezpiecznych (Dz. Urz. UE L 233 z 03.09.2010, str. 27), dyrektywy 2010/35/UE Parlamentu Eu-
ropejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2010 r. w sprawie ciśnieniowych urządzeń transportowych
oraz uchylająca dyrektywy Rady 76/767/EWG, 84/525/EWG, 84/526/EWG, 84/527/EWG oraz
1999/36/WE (Dz. Urz. UE L 165 z 30.06.2010, str. 1) oraz dyrektywy Rady 95/50/WE z dnia
6 października 1995 r. w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów
niebezpiecznych (Dz. Urz. WE L 249 z 17.10.1995, str. 35, Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne,
rozdz. 7, t. 2, str. 282).
2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym,
ustawę z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej, ustawę z dnia 6 września 2001 r. o trans-
porcie drogowym, ustawę z dnia 21 czerwca 2002 r. o materiałach wybuchowych przeznaczonych
do użytku cywilnego, ustawę z dnia 30 sierpnia 2002 r. o systemie oceny zgodności, ustawę z dnia
28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym, ustawę z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej,
ustawę z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zapobieganiu szkodom w środowisku i ich naprawie, ustawę z
dnia 4 marca 2010 r. o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz ustawę z
dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami.
2012-01-19
866059209.001.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 2/63
obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do Rzeczypospoli-
tej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
3) ADN – Umowę europejską dotyczącą międzynarodowego przewozu śródlą-
dowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN), zawartą w
Genewie w dniu 26 maja 2000 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 235, poz. 1537), wraz
ze zmianami obowiązującymi od dnia ich wejścia w życie w stosunku do
Rzeczypospolitej Polskiej, ogłoszonymi we właściwy sposób;
4) towar niebezpieczny – materiał lub przedmiot, który zgodnie z ADR, RID
lub ADN nie jest dopuszczony, odpowiednio, do przewozu drogowego,
przewozu koleją lub przewozu żeglugą śródlądową albo jest dopuszczony
do takiego przewozu na warunkach określonych w tych przepisach;
5) przewóz drogowy towarów niebezpiecznych – każde przemieszczenie towa-
rów niebezpiecznych pojazdem po drodze publicznej lub po innych drogach
ogólnodostępnych, z uwzględnieniem postojów wymaganych podczas tego
przewozu oraz czynności związanych z tym przewozem;
6) przewóz koleją towarów niebezpiecznych – każde przemieszczenie towarów
niebezpiecznych wagonem, z uwzględnieniem postojów wymaganych pod-
czas tego przewozu oraz czynności związanych z tym przewozem;
7) przewóz żeglugą śródlądową towarów niebezpiecznych – każde przemiesz-
czenie towarów niebezpiecznych statkiem po wodach śródlądowych, z
uwzględnieniem postojów wymaganych podczas tego przewozu oraz czyn-
ności związanych z tym przewozem;
8) uczestnik przewozu towarów niebezpiecznych – podmioty wymienione w
ADR, RID lub ADN lub jednostka wojskowa, prowadzące działalność
związaną z przewozem towarów niebezpiecznych;
9) osoba wykonująca czynności związane z przewozem towarów niebezpiecz-
nych – osobę fizyczną zatrudnioną przez uczestnika przewozu towarów nie-
bezpiecznych albo wykonującą czynności na jego rzecz;
10) zaświadczenie ADR – dokument potwierdzający ukończenie przez kierowcę
kursu ADR i złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu dla kierowców
wykonujących przewóz drogowy towarów niebezpiecznych;
11) świadectwo eksperta ADN – dokument potwierdzający ukończenie kursu i
złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu kończącego kurs na eksperta
ADN;
12) pojazd – pojazd samochodowy albo zespół pojazdów składający się z po-
jazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy, lub z ciągnika rolniczego i
przyczepy, w rozumieniu ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu
drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908, z późn. zm. 3) );
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 109, poz.
925, Nr 175, poz. 1462, Nr 179, poz. 1486 i Nr 180, poz. 1494 i 1497, z 2006 r. Nr 17, poz. 141, Nr
104, poz. 708 i 711, Nr 190, poz. 1400, Nr 191, poz. 1410 i Nr 235, poz. 1701, z 2007 r. Nr 52, poz.
343, Nr 57, poz. 381, Nr 99, poz. 661, Nr 123, poz. 845 i Nr 176, poz. 1238, z 2008 r. Nr 37 poz.
214, Nr 100, poz. 649, Nr 163, poz. 1015, Nr 209, poz. 1320, Nr 220, poz. 1411 i 1426, Nr 223, poz.
1461 i 1462 i Nr 234, poz. 1573 i 1574, z 2009 r. Nr 3, poz. 11, Nr 18, poz. 97, Nr 79, poz. 663, Nr
91, poz. 739, Nr 92, poz. 753, Nr 97, poz. 802 i 803, Nr 98, poz. 817 i Nr 168, poz. 1323, z 2010 r.
Nr 40, poz. 230, Nr 43, poz. 246, Nr 122, poz. 827, Nr 151, poz. 1013, Nr 152, poz. 1018, Nr 182,
poz. 1228, Nr 219, poz. 1443, Nr 225, poz. 1466 i Nr 257, poz. 1726 oraz z 2011 r. Nr 30, poz. 151,
Nr 92, poz. 530, Nr 102, poz. 585, Nr 106, poz. 622, Nr 171, poz. 1016, Nr 204, poz. 1195, Nr 205,
poz. 1210, Nr 208, poz. 1240 i 1241, Nr 222, poz. 1321 i Nr 227, poz. 1367.
2012-01-19
866059209.002.png
 
©Kancelaria Sejmu
s. 3/63
13) wagon – pojazd kolejowy bez własnego układu napędzającego, który poru-
sza się na własnych kołach po torach kolejowych i jest używany do przewo-
zu towarów;
14) statek – urządzenie pływające o napędzie mechanicznym lub bez napędu
mechanicznego używane do przewozu towarów;
15) środek transportu – pojazd, wagon lub statek używany do przewozu towa-
rów niebezpiecznych;
16) urządzenie transportowe – urządzenie umieszczane w środku transportu lub
trwale z nim połączone, wykorzystywane do przewozu towaru, w szczegól-
ności: cysternę, kontener, kontener do przewozu luzem, wagon-baterię, po-
jazd-baterię, pojazd MEMU, wieloelementowy kontener do gazu (MEGC),
duży pojemnik do przewozu luzem (DPPL);
17) siły zbrojne – Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej lub siły zbrojne państw
obcych przebywające na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz człon-
ków ich personelu cywilnego, jeżeli pozostają w związku z pełnieniem
obowiązków służbowych, o ile umowa międzynarodowa, której Rzeczpo-
spolita Polska jest stroną, nie stanowi inaczej;
18) ciśnieniowe urządzenia transportowe:
a) naczynia ciśnieniowe, w stosownych przypadkach ich zawory i inne
wyposażenie, objęte działem 6.2. ADR, RID lub ADN,
b) zbiorniki, pojazdy-baterie, wagony-baterie, wieloelementowe kontene-
ry do gazu (MEGC), w stosownych przypadkach ich zawory i inne wy-
posażenie, objęte działem 6.8 odpowiednio ADR, RID i ADN
– jeżeli urządzenia określone w lit. a lub b są używane zgodnie z odpo-
wiednio ADR, RID i ADN w transporcie gazów klasy 2, z wyłączeniem
gazów lub przedmiotów mających w kodzie klasyfikacyjnym cyfry 6 i
7, oraz w transporcie niektórych towarów niebezpiecznych innych klas
określonych w ustawie. Ciśnieniowe urządzenia transportowe obejmują
naboje gazowe (UN 2037), ale nie obejmują aerozoli (UN 1950), otwar-
tych naczyń kriogenicznych, butli do aparatów oddechowych, gaśnic
(UN 1044), ciśnieniowych urządzeń transportowych wyłączonych
zgodnie z podrozdziałem 1.1.3.2 odpowiednio ADR, RID i ADN i ci-
śnieniowych urządzeń transportowych wyłączonych z zakresu stosowa-
nia zasad budowy i badań opakowań zgodnie z przepisami szczególny-
mi działu 3.3 odpowiednio ADR, RID i ADN;
19) udostępnienie na rynku – każde dostarczenie ciśnieniowego urządzenia
transportowego w celu jego dystrybucji lub użytkowania na rynku unijnym
w ramach działalności handlowej lub działalności użyteczności publicznej
odpłatnie lub nieodpłatnie;
20) użytkowanie – napełnianie, okresowe przechowywanie połączone z przewo-
zem, opróżnianie lub ponowne napełnianie ciśnieniowych urządzeń trans-
portowych;
21) podmiot uczestniczący w obrocie ciśnieniowymi urządzeniami transporto-
wymi – producenta, upoważnionego przedstawiciela, importera, dystrybuto-
ra, właściciela lub użytkownika, prowadzącego działalność gospodarczą lub
świadczącego usługi publiczne odpłatnie lub nieodpłatnie;
22) ocena zgodności – ocenę i procedurę oceny zgodności określona odpowied-
nio w ADR, RID i ADN;
2012-01-19
©Kancelaria Sejmu
s. 4/63
23) znak zgodności  – oznakowanie potwierdzające zgodność ciśnieniowego
urządzenia transportowego z wymaganiami określonymi odpowiednio w
ADR, RID i ADN oraz w przepisach ustawy;
24) ponowna ocena zgodności – podjętą na wniosek właściciela lub użytkowni-
ka procedurę późniejszej oceny zgodności ciśnieniowego urządzenia trans-
portowego;
25) autoryzacja, dystrybutor, importer, jednostka kontrolująca, producent, upo-
ważniony przedstawiciel, wprowadzenie do obrotu – autoryzację, dystrybu-
tora, importera, jednostkę kontrolującą, producenta, upoważnionego przed-
stawiciela, wprowadzenie do obrotu w rozumieniu ustawy z dnia 30 sierpnia
2002 r. o systemie oceny zgodności (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 935 oraz
z 2011 r. Nr 102, poz. 586).
Art. 3.
1. Przepisów ustawy nie stosuje się do przewozu towarów niebezpiecznych:
1) w przypadkach wskazanych odpowiednio w ADR, RID lub ADN;
2) statkami morskimi na morskich wodach wewnętrznych;
3) promami pływającymi po wodach morskich, przepływającymi po śródlądo-
wej drodze wodnej lub przez port;
4) wykonywanego w całości w granicach obszaru niebędącego obszarem ogól-
nodostępnym.
2. Przy krajowym przewozie towarów niebezpiecznych nie obowiązują wymagania
odpowiednio ADR, RID lub ADN, dotyczące używania języków innych niż ję-
zyk polski.
Art. 4.
W sprawach nieuregulowanych niniejszą ustawą do przewozu towarów niebezpiecz-
nych, w tym do środków transportu i urządzeń transportowych, stosuje się odpo-
wiednio ADR, RID lub ADN.
Art. 5.
1. Zezwala się na przewóz towarów niebezpiecznych, określonych odpowiednio w
ADR, RID lub ADN jako towary dopuszczone do przewozu, wyłącznie na wa-
runkach określonych w tych przepisach.
2. Zabrania się przewozu towarów niebezpiecznych określonych odpowiednio w
ADR, RID lub ADN jako towary niedopuszczone do przewozu.
3. Zabrania się przewozu towarów niebezpiecznych środkami transportu innymi niż
wymienione w art. 2 pkt 15.
Art. 6.
Przy przewozie koleją towarów niebezpiecznych do i z państw niebędących stronami
Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Ber-
nie dnia 9 maja 1980 r., stosuje się przepisy o przewozie koleją towarów niebez-
piecznych, ustalone między stronami, pod warunkiem że uczestnicy przewozu za-
gwarantują poziom bezpieczeństwa zgodny z RID.
2012-01-19
©Kancelaria Sejmu
s. 5/63
Art. 7.
Statki żeglugi śródlądowej mogą przewozić towary niebezpieczne na wodach mor-
skich, zgodnie z przepisami kodeksu IMDG – międzynarodowego morskiego kodek-
su towarów niebezpiecznych Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO), stano-
wiącego załącznik do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na mo-
rzu, 1974, sporządzonej w Londynie dnia 1 listopada 1974 r. (SOLAS) (Dz. U. z
1984 r. Nr 61, poz. 318, 319 i 320, z 1986 r. Nr 35, poz. 177, z 2005 r. Nr 120, poz.
1016 oraz z 2008 r. Nr 191, poz. 1173) wraz z Protokołem z 1978 r. dotyczącym
Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu, 1974, sporządzo-
nym w Londynie dnia 17 lutego 1978 r. (Dz. U. z 1984 r. Nr 61, poz. 320 i 321).
Art. 8.
1. Dopuszcza się odstępstwa od przepisów ustawy w przypadku krajowego prze-
wozu towarów niebezpiecznych środkami transportu należącymi do sił zbroj-
nych lub środkami transportu, za które siły zbrojne są odpowiedzialne.
2. Minister Obrony Narodowej określi, w drodze rozporządzenia:
1) warunki krajowego przewozu towarów niebezpiecznych środkami transpor-
tu należącymi do sił zbrojnych lub środkami transportu, za które siły zbroj-
ne są odpowiedzialne,
2) szczegółowe wymagania, jakie powinny spełniać pojazdy oraz urządzenia
transportowe i opakowania mające zastosowanie w przewozie towarów nie-
bezpiecznych, o którym mowa w ust. 1,
3) warunki i tryb wydawania wojskowego świadectwa dopuszczenia do prze-
wozu towarów niebezpiecznych, a także wzór i sposób jego wypełniania
– mając na uwadze konieczność zapewnienia bezpieczeństwa i porządku pu-
blicznego oraz potrzebę ujednolicenia sposobu postępowania podmiotów wła-
ściwych w tym zakresie.
Art. 9.
1. Jeżeli przepisy odpowiednio ADR, RID lub ADN zobowiązują właściwą władzę
lub upoważnione przez nią jednostki do wykonywania odpowiednich czynności
administracyjnych, czynności te wykonują:
1) Prezes Urzędu Transportu Kolejowego – w sprawach kontroli bezpieczeń-
stwa przewozu koleją towarów niebezpiecznych;
2) wojewódzki inspektor transportu drogowego – w sprawach kontroli bezpie-
czeństwa przewozu drogowego towarów niebezpiecznych;
3) dyrektor urzędu żeglugi śródlądowej – w sprawach:
a) świadectwa dopuszczenia statku ADN do przewozu niektórych towa-
rów niebezpiecznych, zwanego dalej „świadectwem dopuszczenia stat-
ku ADN”, oraz tymczasowego świadectwa dopuszczenia statku do
przewozu towarów niebezpiecznych, zwanego dalej „tymczasowym
świadectwem”,
b) świadectwa eksperta ADN, świadectwa eksperta ADN do spraw prze-
wozu gazów i świadectwa eksperta ADN do spraw przewozu chemika-
liów,
c) kontroli bezpieczeństwa przewozu żeglugą śródlądową towarów nie-
bezpiecznych;
2012-01-19
Zgłoś jeśli naruszono regulamin