c++. zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami helion.pdf

(5769 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
854944884.016.png
C+ +. Z a d a n i a
z programowania
z przykładowymi
rozwiązaniami
Idź do
• Spis treści
Katalog książek
Autor: Mirosław Kubiak
ISBN: 978-83-24 6 -2943-5
Format: 140×208, stron: 128
C++ w analizie konkretnych przykładów
• Proste operacje wejścia/wyjścia
• Tablice, iteracje oraz podprogramy
• Programowanie obiektowe i pliki tekstowe
Odrobinę zapomniany już język C++ wciąż ma ogromną wartość; w wielu miejscach
i zastosowaniach nadal sprawdza się znakomicie. Dobry programista, student lub nauczyciel
informatyki, a także każdy człowiek zainteresowany programowaniem powinien znać podstawy
tego języka i umieć rozwiązywać konkretne zadania. Podobnie zresztą powinien opanować
najważniejsze zagadnienia dotyczące programowania w językach Java i Turbo Pascal – i stosować
je w praktyce. Trzyczęściowy zbiór, w którym zamieszczono te same lub bardzo zbliżone zadania
wraz z rozwiązaniami w każdym z wyżej wymienionych języków, pozwala sprawdzić i uzupełnić
wiedzę poprzez analizę podanego kodu we wszystkich tych językach.
Książka „C++. Zadania z programowania z przykładowymi rozwiązaniami” to jedna z trzech części
zbioru zadań programistycznych, zawierająca zadania w języku C++. Znajdziesz tu ćwiczenia
w zakresie komunikowania się komputera z użytkownikiem (standardowe operacje wejścia/wyjścia),
wykorzystania instrukcji warunkowych oraz iteracji, używania tablic jedno- i dwuwymiarowych.
Kolejne zadania dotyczyć będą podprogramów, programowania obiektowego oraz zastosowania
plików tekstowych. Taki układ książki ułatwi Ci przyswojenie sobie najważniejszych zagadnień
z języka C++ w najlepszy możliwy sposób – na prostych, konkretnych przykładach.
• Operacje wejścia/wyjścia
• Instrukcje warunkowe
• Iteracje
• Tablice jedno- i dwuwymiarowe
• Podprogramy
• Programowanie obiektowe
• Pliki tekstowe
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Praktycznie opanuj podstawy języka C++
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
854944884.017.png 854944884.018.png 854944884.019.png 854944884.001.png 854944884.002.png 854944884.003.png 854944884.004.png 854944884.005.png 854944884.006.png 854944884.007.png 854944884.008.png 854944884.009.png 854944884.010.png
 
Spis treci
Od autora
5
Rozdzia 1.
Proste operacje wejcia-wyjcia
7
Rozdzia 2.
Podejmujemy decyzje w programie
17
Rozdzia 3.
Iteracje
29
Rozdzia 4.
Tablice
57
Tablice jednowymiarowe
57
Tablice dwuwymiarowe
61
Rozdzia 5.
Podprogramy
79
Rozdzia 6.
Programowanie obiektowe
97
Rozdzia 7.
Pliki tekstowe
111
1
Proste operacje
wejcia-wyjcia
W tym rozdziale zamieszczono proste zadania z przykadowymi rozwi-
zaniami ilustrujce, w jaki sposób komputer komunikuje si z uyt-
kownikiem w jzyku C++.
Kada aplikacja powinna posiada moliwo komunikowania si
z uytkownikiem. Wykorzystujc proste przykady, pokaemy, w jaki
sposób program napisany w jzyku C++ komunikuje si z nim poprzez
standardowe operacje wejcia-wyjcia.
Plik nagówkowy z instrukcji
#include <iostream.h>
zawiera definicje klas 1 umoliwiajcych wykonywanie operacji wejcia-
wyjcia na strumieniach. Do wyprowadzania danych na ekran suy
standardowy strumie wyjciowy cout , który w jzyku C++ domylnie
przypisuje ekran do standardowego urzdzenia wyjciowego systemu
operacyjnego. Aby wywietli komunikat lub dane, trzeba do strumie-
nia wyjciowego cout zastosowa symbol podwójnego znaku mniejszo-
ci << (operacja wstawiania). Dwa znaki mniejszoci naley wprowadzi
z klawiatury.
1 Wicej informacji na temat klas czytelnik znajdzie w rozdziale 6.
8
C++. Zadania z programowania z przykadowymi rozwizaniami
Do wprowadzania danych do programu suy standardowy strumie
wejciowy cin oraz operator >> (dwa znaki wikszoci, które równie
wprowadzamy z klawiatury), np. cin >> a; .
Do formatowania strumienia wyjciowego bdziemy uywali flagi for-
matujcej fixed i manipulatora setprecision(n) . Flaga fixed uywa do
liczb zmiennoprzecinkowych ustalonej kropki dziesitnej, natomiast
manipulator setprecision( n ) ustala ich precyzj na n — np. zapis cout
<< setprecision(2); oznacza, e liczby zmiennoprzecinkowe bd wy-
wietlane z dokadnoci dwóch miejsc po kropce.
Zastosowanie manipulatora setprecision( n ) wymaga wczenia do pro-
gramu pliku nagówkowego:
#include <iomanip.h>
Opisane powyej podejcie do operacji wejcia-wyjcia nazywa si
obiektowym 2 .
ZADANIE
1.1
Napisz program, który oblicza pole prostokta. Wartoci boków
a i b wprowadzamy z klawiatury. W programie naley przyj,
e zmienne a i b oraz pole s typu float (rzeczywistego). Przyj-
mujemy format wywietlania ich na ekranie z dokadnoci
dwóch miejsc po kropce.
Przykadowe rozwizanie — listing 1.1
#include <iostream.h> // Zadanie 1.1
#include <iomanip.h>
#include <conio.h>
main()
{
float a, b, pole;
cout << "Program oblicza pole prostokata." << endl;
cout << "Podaj bok a." << endl;
cin >> a;
cout << "Podaj bok b." << endl;
cin >> b;
pole = a*b;
2 Wicej informacji na temat obiektowych operacji wejcia-wyjcia, flag
i manipulatorów znajdzie czytelnik na stronach WWW powiconych
jzykowi programowania C++ pod adresem http://www.cplusplus.com/ .
854944884.011.png 854944884.012.png 854944884.013.png 854944884.014.png 854944884.015.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin