archicad 10 full version.pdf
(
26007 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
ArchiCAD 10
Autor: Karl-Heinz Sperber
TĀumaczenie: Wojciech Moch
ISBN: 978-83-246-0901-7
TytuĀ oryginaĀu
:
ArchiCAD
Format: B5, stron: 344
Wyprbuj najnowszĴ wersjķ programu dla architektw
¤ Jak usprawniě i przyspieszyě tworzenie projektw?
¤ Ktre sztuczki i niestandardowe rozwiĴzania zastosowaě, aby osiĴgnĴě cele
z pozoru nieosiĴgalne?
¤ W jaki sposb zoptymalizowaě swoje niewĀaľciwe nawyki w pracy,
aby nie utrudniaĀy wspĀpracy z oprogramowaniem?
Jesteľ doľwiadczonym architektem, ktry chce zwiķkszyě swĴ produktywnoľě?
A moŃe studiujesz architekturķ i pragniesz szybko rozpoczĴě pracķ nad pierwszymi
projektami? Zapomnij o Ńmudnym i czasochĀonnym korzystaniu z kalki i rapidografu.
Programy do komputerowej obsĀugi projektowania pozwolĴ Ci duŃo szybciej
przygotowywaě kompletne modele inwestycji, a przede wszystkim bez problemw
wprowadzaě potrzebne zmiany, ktre sĴ automatycznie odwzorowywane na wszystkie
elementy projektu, takŃe na dokumentacjķ. ArchiCAD 10 to najnowsza i najbardziej
rozbudowana wersja programu uŃywanego przez ponad 100 tysiķcy architektw
i projektantw budowlanych.
KsiĴŃka âArchiCAD 10Ò pomoŃe Ci szybko rozpoczĴě tworzenie wirtualnych projektw
nawet wtedy, gdy nie masz duŃego doľwiadczenia w pracy z komputerem. WykonujĴc
praktyczne ěwiczenia z pierwszej czķľci ksiĴŃki poznasz podstawy programu ArchiCAD
10 oraz nauczysz siķ przeprowadzaě standardowe operacje. Opracujesz teŃ prosty
model domu, co pozwoli Ci nabraě doľwiadczenia umoŃliwiajĴcego przygotowywanie
wiķkszych projektw w przyszĀoľci. Druga czķľě zawiera bardziej zaawansowane
informacje. Przeczytasz tu o nawykach i technikach zwiķkszajĴcych TwojĴ wydajnoľě,
a takŃe o puĀapkach i czķsto popeĀnianych bĀķdach, ktrych powinieneľ siķ wystrzegaě.
Dodatkowo doĀĴczona do ksiĴŃki pĀyta CD uĀatwi Ci wyprbowanie moŃliwoľci tej aplikacji.
¤ īrodowisko i interfejs programu ArchiCAD
¤ Rysowanie za pomocĴ wprowadzania wspĀrzķdnych
¤ Tworzenie i uŃywanie obiektw
¤ Praca z arkuszami projektw
¤ Projektowanie schodw
¤ Tworzenie kompletnych projektw
¤ Modele trjwymiarowe
¤ Grafika komputerowa i renderowanie
¤ WspĀpraca w zespole
¤ Dostosowywanie programu ArchiCAD do wĀasnych potrzeb
¤ SĀowniczek specjalistycznych pojķě
UŃywaj nowoczesnych rozwiĴzaĺ do tworzenia kompletnych projektw
Wydawnictwo Helion
ul. Koľciuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 032 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
Przedmowa .......................................................................................... 11
Rozdział 1. Wprowadzenie ...................................................................................... 13
1.1.
Cel książki ...................................................................................................................13
1.2.
Warsztaty .....................................................................................................................14
1.3.
Wersje ..........................................................................................................................14
1.3.1. Komputery Apple ...........................................................................................14
1.4.
Internet .........................................................................................................................15
1.5.
Klawisze i terminologia ...............................................................................................15
1.5.1. Spacja ..............................................................................................................15
1.5.2. Klawisz Alt .....................................................................................................16
1.5.3. Klawisz Apple .................................................................................................16
1.5.4. Klawisz Ctrl ....................................................................................................16
1.5.5. Klawisz Ctrl w komputerach Apple ................................................................16
1.5.6. Klawisz Shift ...................................................................................................17
1.5.7. Klawisz Caps Lock .........................................................................................17
1.5.8. Klawisz Num Lock .........................................................................................17
1.5.9. Klawisz Esc .....................................................................................................17
1.5.10. Klawisz Backspace .........................................................................................17
1.5.11. Przerywanie odświeżania ekranu i obliczeń trójwymiarowych ......................17
Część I ArchiCAD dla początkujących .............................................19
Rozdział 2. Rozpoczęcie prac z ArchiCAD-em .......................................................... 21
2.1.
Przegląd .......................................................................................................................21
2.1.1. Wirtualny budynek .........................................................................................21
2.1.2. Jak działa ArchiCAD? ....................................................................................22
2.1.3. Punkty aktywne ...............................................................................................25
2.2.
Współpraca programu z użytkownikiem .....................................................................26
2.2.1.
Znane techniki — już teraz wiemy więcej, niż się nam wydaje .....................26
2.2.2.
Klawisz Shift służy do wybierania .................................................................26
2.2.3.
Znane menu i polecenia ..................................................................................27
2.2.4.
Rysowanie prostych za pomocą klawisza Shift ..............................................27
2.3.
Ikony i informacje .......................................................................................................27
2.3.1.
Podpowiedzi do narzędzi ................................................................................27
2.3.2.
Strzałki rozwinięcia przy ikonach ...................................................................28
2.4.
Środowisko pracy programu ArchiCAD .....................................................................29
4
ArchiCAD 10
2.5. Ujednolicenie interfejsu użytkownika .........................................................................29
2.5.1. Podstawowe ustawienia okien ........................................................................31
2.5.2. Skalowanie ......................................................................................................32
2.5.3. Współrzędne ...................................................................................................33
2.5.4. Inteligentny kursor ..........................................................................................34
2.5.5. Nawigacja na ekranie ......................................................................................34
2.5.6. Rysunek konstrukcyjny, rysunek czysty .........................................................35
2.5.7. Elementy zawsze znajdują się poniżej poziomu rzutu ....................................36
2.5.8. Piętra ...............................................................................................................38
2.5.9. Praca z bibliotekami (obiektami) ....................................................................38
2.5.10. Praca z warstwami ..........................................................................................40
2.5.11. Praca z siatkami ..............................................................................................41
2.6. Ważne techniki pracy z ArchiCAD-em .......................................................................41
2.6.1. Wprowadzanie współrzędnych .......................................................................41
2.6.2. A jak można usunąć? ......................................................................................42
2.6.3. Przejmowanie i przekazywanie parametrów ..................................................42
2.6.4. Tworzenie duplikatów ....................................................................................43
2.6.5. Wyrównywanie do istniejących elementów
(względne metody tworzenia konstrukcji) ......................................................44
2.6.6. Grupowanie wyborów .....................................................................................44
2.6.7. Przerysowywanie za pomocą magicznej różdżki ...........................................45
2.6.8. Szczególne punkty-uchwyty ...........................................................................46
2.7. Mapa projektu ..............................................................................................................47
2.8. Obszar modelu i obszar papieru ..................................................................................49
Rozdział 3. Warsztat 1. Wprowadzanie współrzędnych ............................................. 51
3.1.
Warunki wstępne .........................................................................................................51
3.2.
Cele ..............................................................................................................................51
3.3.
Przykład 1. Rysowanie kwadratu ................................................................................52
3.3.1. Przygotowywanie ustawień podstawowych ...................................................52
3.3.2. Pierwsza linia ..................................................................................................53
3.3.3.
Wprowadzanie współrzędnych względnych ...................................................54
3.4.
Przykład 2. Wprowadzanie współrzędnych biegunowych i bezwzględnych ..............56
3.4.1.
Ustalanie (zamrażanie) wartości współrzędnych ............................................57
3.5.
Kolejne ćwiczenia .......................................................................................................59
Rozdział 4. Warsztat 2. Pierwszy dom w programie ArchiCAD .................................. 61
4.1.
Cele tego warsztatu ......................................................................................................61
4.2.
Przygotowanie pliku ....................................................................................................62
4.2.1. Uruchomienie ArchiCAD-a ............................................................................65
4.2.2.
Definiowanie ścieżek do bibliotek ..................................................................65
4.2.3.
Harmonizowanie środowiska pracy ................................................................67
4.2.4.
Ustalanie struktury pięter ................................................................................68
4.2.5.
Doładowanie pliku wzorca .............................................................................69
4.3.
Tworzenie własnego modelu .......................................................................................70
4.3.1. Ściany ..............................................................................................................70
4.3.2. Stropy ..............................................................................................................77
4.3.3. Okna ................................................................................................................77
4.3.4. Drzwi ..............................................................................................................84
4.3.5. Obiekty ............................................................................................................84
4.3.6. Schody ............................................................................................................87
4.3.7. Kopiowanie na kolejne piętro .........................................................................87
4.3.8. Modyfikowanie obrysu stropu ........................................................................89
4.3.9. Otwory w stropach ..........................................................................................89
4.3.10. Przygotowanie ściany szczytowej ..................................................................90
Spis treści
5
4.3.11. Ustalanie poziomu dolnej części ścian ...........................................................90
4.3.12. Dach ................................................................................................................91
4.3.13. Obiekt elewacji z metali lekkich .....................................................................95
4.3.14. Podpora i podciąg ...........................................................................................95
4.3.15. Modelowanie na przekroju .............................................................................95
4.3.16. Modelowanie w oknie widoku trójwymiarowego ..........................................99
4.3.17. Tworzenie terenu ..........................................................................................100
4.3.18. Wymiarowanie ..............................................................................................103
4.3.19. Opisy .............................................................................................................108
4.3.20. Metryczki pomieszczeń — strefy .................................................................108
4.4. Od modelu do projektu ..............................................................................................110
4.4.1. Przekrój, widok .............................................................................................111
4.4.2. Narzędzie do obsługi szczegółów .................................................................113
4.4.3. Mapa projektu ...............................................................................................113
4.5. Rysunki dwuwymiarowe ...........................................................................................114
4.6. Drukowanie poszczególnych rysunków ....................................................................116
4.6.1. Ustalanie formatu papieru .............................................................................116
4.6.2. Tworzenie plików PDF i drukowanie ...........................................................116
Rozdział 5. Warsztat 3. Arkusze projektu .............................................................. 119
5.1. Prace wstępne ............................................................................................................120
5.1.1. Mapa projektu ...............................................................................................120
5.1.2. Szablon arkusza ............................................................................................121
5.1.3. Arkusze .........................................................................................................121
5.2. Tworzenie arkusza .....................................................................................................121
5.2.1. Definiowanie mapy widoków .......................................................................121
5.2.2. Teczka arkuszy .............................................................................................122
5.3. Ustawienia rysunku ...................................................................................................124
5.3.1. Narzędzie do wstawiania rysunków .............................................................125
5.4. Publikacje ..................................................................................................................126
Rozdział 6. Indywidualna konfiguracja ArchiCAD-a ................................................. 129
6.1. Tworzenie własnych atrybutów .................................................................................129
6.1.1. Czym są atrybuty? ........................................................................................129
6.1.2. Przykłady zastosowań w zapisie graficznym ................................................138
6.1.3. Menedżer atrybutów .....................................................................................139
6.2. Tworzenie prototypów i szablonów ..........................................................................141
6.2.1. Plik wzorca projektu .....................................................................................141
6.2.2. Importowanie i uzupełnianie atrybutów .......................................................141
6.2.3. Narzędzia ......................................................................................................142
6.2.4. Preferencje projektu ......................................................................................143
6.2.5. Info o projekcie .............................................................................................144
6.2.6. Notatki o projekcie ........................................................................................145
6.2.7. Podgląd projektu ...........................................................................................145
6.2.8. Opcje 3D .......................................................................................................145
6.2.9. Zapisywanie ..................................................................................................145
6.2.10. Ulubione ........................................................................................................146
6.2.11. Tworzenie układu .........................................................................................147
6.2.12. Zapisywanie ustawień podstawowych ..........................................................147
Rozdział 7. Warsztat 4. Twórca schodów .............................................................. 149
7.1.
Przygotowanie do tworzenia schodów ......................................................................149
7.1.1. Katalog schodów ...........................................................................................149
7.1.2. Wymiary schodów ........................................................................................150
6
ArchiCAD 10
7.2. Tworzenie schodów ...................................................................................................151
7.2.1. Ustawienia biegu i geometrii ........................................................................152
7.2.2. Struktura schodów i układ stopni ..................................................................153
7.2.3. Ustawienia balustrady ...................................................................................155
7.2.4. Zapisywanie schodów ...................................................................................156
7.2.5. Ustawienia schodów .....................................................................................156
7.2.6. Określenie widoczności ................................................................................158
7.2.7. Zagrożenia związane z opcjami wyświetlania ..............................................158
7.2.8. Wyświetlanie schodów w projekcie i w modelu ..........................................159
7.3. Nietypowe rzuty schodów .........................................................................................160
7.3.1. Tworzenie schodów na podstawie zaznaczenia ............................................160
Rozdział 8. Warsztat 5. Ściana boczna jako obiekt ............................................... 163
8.1.
Prace wstępne w dwóch wymiarach ..........................................................................163
8.2.
Prace wstępne w trzech wymiarach ...........................................................................164
8.3.
Przekształcenie w obiekt ...........................................................................................165
8.4.
Tworzenie obiektu .....................................................................................................167
8.5.
Zastosowanie obiektu w modelu ...............................................................................167
Część II ArchiCAD dla zaawansowanych ........................................171
Rozdział 9. Komputerowa grafika i renderowanie .................................................. 173
9.1. Wektory kontra piksele ..............................................................................................173
9.1.1. Wektor ..........................................................................................................173
9.1.2. Piksel .............................................................................................................179
9.2. Prezentacja kolorów ..................................................................................................183
9.2.1. RGB i CMYK ...............................................................................................183
9.2.2. Inne modele kolorów ....................................................................................185
9.3. Czcionki .....................................................................................................................185
9.3.1. Instalowanie czcionek ...................................................................................186
9.3.2. Typografia .....................................................................................................188
9.4. Wizualizacja dla użytkowników programów typu CAD ...........................................194
9.5. Dalsze prace z oprogramowaniem do renderowania .................................................194
9.5.1. Oprogramowanie do tworzenia animacji ......................................................194
9.6. Metody prezentacji w trzech wymiarach ...................................................................195
9.6.1. Rysunki tworzone przez wewnętrzny mechanizm grafiki trójwymiarowej ....195
9.6.2. Efekty renderowania i ustawienia obrazów fotorealistycznych
w ArchiCAD-zie ...........................................................................................197
9.7. Rodzaje materiałów: tekstury i shadery ....................................................................199
9.7.1. Tekstury ........................................................................................................199
9.7.2. Shadery .........................................................................................................199
9.7.3. Odbicia ..........................................................................................................200
9.8. Oświetlenie wirtualnego pomieszczenia ...................................................................202
9.8.1. Reguły oświetlenia ........................................................................................202
9.8.2. Źródła światła ...............................................................................................204
9.9. Kamera ......................................................................................................................209
9.9.1. Wysokość celu i odstęp .................................................................................210
9.9.2. Kąt widoczności (Field of View) ..................................................................211
9.9.3. Pozycja kamery, punkt widzenia ..................................................................212
9.10. Animacja ....................................................................................................................213
9.10.1. Formaty wideo ..............................................................................................214
9.10.2. Częstość klatek i klatki kluczowe .................................................................214
9.10.3. Ustawienia rozdzielczości .............................................................................215
9.11. Panoramy ...................................................................................................................217
9.12.
Obiekty wirtualnej rzeczywistości ............................................................................218
Plik z chomika:
japonka393
Inne pliki z tego folderu:
Jerzy Roszkowski analiza i projektowanie strukturalne. wydanie ii cała książka.pdf
(8164 KB)
wielkie muuu. nie musisz być perfekcyjny - masz być nadzwyczajny helion.pdf
(4264 KB)
Eric A. Meyer css według erica meyera. sztuka projektowania stron www full version.pdf
(49781 KB)
adobe air i ajax. szybki start scan.pdf
(14128 KB)
inteligencja-to-za-malo...jak-budowac-wizerunek-wiarygodnego-lidera pełna wersja.pdf
(6364 KB)
Inne foldery tego chomika:
►► PORADNIKI ◄◄
1181 ebooków mobi
ALBO albo
arkusze obserwacyjne
Astrologia pl - haslo - Mirra
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin