6. przedmiot.pdf

(51695 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
FOTOGRAFIA PRZEDMIOTU
1. Sztuka i warsztat
2. Martwa natura
3. Vanitas
4. Kuchnia
5. Kunstkamera
. Il ja
. r i l o
8. Fotografia przedmiotu - artystyczna
9. Edward Weston
10. Carl Warner
11. Packshot – foto produktu
kurs
ogólny
głębia
ostrości
879707273.013.png 879707273.014.png 879707273.015.png
1. sztuka i warsztat
Fotografia przedmiotu przyjmuje różne formy, ze względu na funkcje, które ma
spełniać. Możemy wybrać dwie główne ścieżki:
- drogę artystyczną – skupiającą się na estetyce zdjęcia,
- fotografię przedmiotu – packshot – która ma przekazać maksymalnie dużo,
zazwyczaj pozytywnych, informacji o przedmiocie..
Wykonując zdjęcie przedmiotu musimy mieć na względzie:
A. pomysł – co chcemy sfotografować /jabłko/
B. konkretny obiekt /np. czerwone/
C. światło: charakter i kierunek /np. miękkie, kontra/
D. optyka
E. wysokość aparatu względem obiektu
F. ekspozycja
kurs
ogólny
głębia
ostrości
879707273.016.png 879707273.001.png 879707273.002.png
2. MARTWA NATURA
W okolicach 1650 r. ukuto termin „stil
leven” (hol. dosł. ciche życie) aby nadać
nazwę rodzącemu się nowemu gatunkowi
malarstwa.
Obecnie często możemy spotkać zwrot „still
life” (ang.) na określenie martwej natury, czy
to w malarstwie, czy też w fotografii.
Warto wiedzieć, że to co obecnie zwiemy
fotografią przedmiotu czerpie inspiracje z
wielce szlachetnej dziedziny malarstwa jaką
jest właśnie martwa natura.
Artysta, malarz, musiał wypracować warsztat,
godzinami studiować światło, by przekonać
widza do swego obrazu. Ważne było nie tylko
wierne odwzorowanie przedmiotu, ale ich
kompozycja, dobór kolorów etc.
przykład zdjęcia zrobionego przy użyciu
długiego czasu naświetlania
kurs
ogólny
głębia
ostrości
879707273.003.png 879707273.004.png 879707273.005.png 879707273.006.png
3. Vanitas
Warsztat i techniczne podejście to
jedna strona medalu. Ale malarze
malując przedmioty codziennego
użytku odnosili się do wyższych
wartości – symbolicznie. Umiejętność
przedstawienia abstrakcyjnych idei za
pomocą zwykłych przedmiotów była
równie cenna, co sam warsztat.
0
Klasycznym odniesieniem do idei było
malarstwo wanitatywne, czyli
p o d e j m u j ą c e t e m a t l u d z k i e g o
istnienia, a dokładnie przemijania,
ulotności życia.
Vanitas (łac.) - marność,
symbolizowała czaszka
kurs
ogólny
głębia
ostrości
879707273.007.png 879707273.008.png 879707273.009.png
4. MARTWA NATURA KUCHENNA
W takim razie czego symbolem
mogłyby być np. przedmioty
kuchenne?
N i e z a w s z e m a m y d o s z u k i w a ć
bezpośrednich powiązań.
Przedstawianie wnętrz kuchni,
wiszących mięs, ryb, owoców miało
ukazywać bogactwo flamandzkich /
holenderskich domostw.
kurs
ogólny
głębia
ostrości
879707273.010.png 879707273.011.png 879707273.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin