android. programowanie aplikacji na urządzenia przenośne. wydanie ii full scan.pdf

(35090 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
861731326.014.png
Android. Programowanie
aplikacji na urządzenia
przenośne. Wydanie II
Tłumaczenie: Piotr Rajca
ISBN: 978-83-246-3349-4
Tytuł oryginału : Android Wireless Application
Format: 170×230, stron: 820
Idź do
• Spis treści
• Skorowidz
Katalog książek
Wyczerpujący przewodnik, gruntownie zaktualizowany w oparciu
o najnowszą wersję Android SDK i najlepsze techniki programowania!
Gdy w 2008 roku Google opublikował Androida, rynkiem telefonów komórkowych wprawdzie
nieco zatrzęsło, ale nikt nie spodziewał się, że ta platforma aż tak poważnie zagrozi takim gigantom
mobilnych systemów operacyjnych, jak iOS Apple, Windows Mobile, Symbian czy RIM BlackBerry.
Od tego czasu każde nowe urządzenie z Androidem miało coraz większe możliwości i było jeszcze
bardziej ekscytujące od swoich poprzedników. Minęły zaledwie trzy lata od dnia, kiedy na rynku
pojawił się pierwszy telefon z systemem Android - T-Mobile G1, stworzony przez rmę HTC - a
system ten już okrzyknięty został najszybciej sprzedającą się platformą dla telefonów
przenośnych. To oczywiście nie pozostaje bez echa: potrzeba coraz więcej ludzi specjalizujących
się w programowaniu aplikacji na tę fascynującą, darmową i otwartą platformę mobilną.
Oto kompletny podręcznik, zawierający wszystko, co potrzebne do tworzenia, wdrażania
i sprzedawania aplikacji na urządzenia przenośne działające pod kontrolą najnowszych wersji
Androida. Autorzy – w oparciu o swoje wieloletnie doświadczenie w tworzeniu mobilnych
aplikacji – wprowadzą Cię we wszystkie etapy tego procesu: pomysł, projektowanie, pisanie kodu,
testowanie, pakowanie i rozpowszechnianie aplikacji. Poznasz doskonale specykację platformy
Android, podstawowe zasady efektywnego projektowania aplikacji na nią przeznaczonych oraz
najlepsze praktyki związane z tworzeniem wygodnych interfejsów użytkownika. Znajdziesz tu
także wyczerpujące opisy wszystkich kluczowych interfejsów programistycznych: do obsługi
składowania danych, komunikacji sieciowej, obsługi rozmów telefonicznych, usług lokalizacyjnych,
multimediów, graki 3D oraz opcjonalnych komponentów sprzętowych. Oprócz tego książka
została uzupełniona praktycznymi sztuczkami, które pozwolą Ci zaoszczędzić sporo cennego
czasu i uniknąć wielu niepotrzebnych pułapek!
Ponadto znajdziesz tu:
• kilka rozdziałów opisujących interfejs API do obsługi technologii związanych z WWW,
a także Android NDK, poszerzanie zasięgu aplikacji, zarządzanie użytkownikami,
synchronizację danych, tworzenie kopii bezpieczeństwa, zaawansowane metody
wprowadzania danych
• wyczerpujące informacje na temat plików manifestu, dostawców treści, projektowania
i testowania aplikacji
• prezentację najbardziej aktualnych i interesujących zagadnień, takich jak obsługa
komunikacji Bluetooth i gestów, rozpoznawanie mowy, widgety, technologie Live Folders,
Live Wallpapers oraz globalne wyszukiwanie
• aktualne informacje na temat generowania graki 3D przy użyciu OpenGL ES 2.0
• zagadnienia związane z zapewnianiem zgodności pomiędzy różnymi urządzeniami
Twój koszyk
Cennik i informacje
o nowościach
Czytelnia
• Fragmenty książek
online
Kontakt
Helion SA
ul. Kościuszki 1c
44-100 Gliwice
tel. 32 230 98 63
© Helion 1991–2011
861731326.015.png 861731326.016.png 861731326.017.png 861731326.001.png 861731326.002.png 861731326.003.png 861731326.004.png 861731326.005.png 861731326.006.png 861731326.007.png 861731326.008.png 861731326.009.png 861731326.010.png 861731326.011.png 861731326.012.png 861731326.013.png
 
Spis treści
O autorach ........................................................................23
Wprowadzenie ...................................................................25
Kto powinien przeczyta t ksik .................................................25
Kluczowe pytania, na jakie odpowiada ta ksika .............................26
Struktura ksiki ...........................................................................27
Opis zmian wprowadzonych w tym wydaniu ksiki ...........................28
Stosowane rodowisko programistyczne .........................................30
Dostpne materiay dodatkowe ......................................................30
Gdzie szuka dodatkowych informacji .............................................30
Konwencje stosowane w ksice ....................................................31
Kontakt z autorami ........................................................................32
Cz I
Ogólne informacje o platformie Android ...............33
Rozdzia 1
Prezentacja systemu Android .............................................35
Krótka historia tworzenia aplikacji dla urzdze przenonych ............35
Dawno, dawno temu ................................................................35
„Cega” ...................................................................................38
Wireless Application Protocol (WAP) ..........................................39
Zastrzeone platformy mobilne ..................................................42
Open Handset Alliance ..................................................................44
Google staje si bezprzewodowy ...............................................44
Tworzenie Open Handset Alliance ..............................................45
Producenci — projektowanie telefonów dla Androida ..................46
Operatorzy — dostarczanie wrae ............................................47
Dostawcy treci — tworzenie aplikacji na Androida .....................47
Wykorzystanie wszystkich moliwoci Androida ...........................48
Co wyrónia platform Android? ......................................................48
Android — platforma nastpnej generacji ..................................49
Darmowy i otwarty ....................................................................50
Znane i niedrogie narzdzia programistyczne ..............................51
6
Android. Programowanie aplikacji na urzdzenia przenone
Rozsdny stopie trudnoci nauki programowania ......................51
Umoliwianie tworzenia potnych aplikacji ................................51
Bogate i bezpieczne moliwoci integracji aplikacji .....................52
Brak kosztownych przeszkód utrudniajcych publikacj ...............52
„Otwarty rynek” aplikacji ...........................................................53
Nowa, rozwijajca si platforma ................................................54
Platforma Android .........................................................................54
Architektura Androida ...............................................................55
Bezpieczestwo i uprawnienia ...................................................56
Pisanie aplikacji na Androida ....................................................58
Podsumowanie .............................................................................60
Odwoania i inne róda informacji ..................................................60
Rozdzia 2
Przygotowywanie rodowiska programistycznego ................61
Konfiguracja rodowiska programistycznego ....................................61
Konfiguracja wasnego systemu do debugowania urzdzenia .......62
Konfiguracja urzdzenia do testowania ......................................63
Aktualizacja Android SDK ..........................................................64
Problemy z Android SDK ...........................................................64
Poznajemy Android SDK .................................................................65
Zrozumienie postanowie licencji ..............................................65
Korzystanie z dokumentacji Android SDK ...................................66
Prezentacja szkieletu programowania aplikacji ...........................68
Poznawanie narzdzi Android SDK .............................................69
Poznawanie aplikacji przykadowych ...........................................74
Podsumowanie .............................................................................75
Odwoania i inne róda informacji ..................................................75
Rozdzia 3
Pierwsza aplikacja na Androida ..........................................77
Testowanie rodowiska programistycznego .....................................77
Dodawanie aplikacji Snake do projektu
w przestrzeni roboczej Eclipse .................................................78
Tworzenie wirtualnego urzdzenia (AVD)
na potrzeby projektu Snake ....................................................80
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowej projektu Snake ..............82
Uruchamianie aplikacji Snake w emulatorze ...............................84
Budowanie pierwszej aplikacji na Androida ......................................85
Tworzenie i konfiguracja nowego projektu aplikacji ......................86
Podstawowe pliki i katalogi aplikacji na Androida ........................88
Tworzenie AVD na potrzeby projektu ..........................................89
Tworzenie konfiguracji uruchomieniowych dla projektu ................90
Uruchamianie aplikacji w emulatorze .........................................91
Debugowanie aplikacji w emulatorze .........................................93
Dodawanie mechanizmów rejestracji do aplikacji ........................97
Spis treci
7
Dodawanie obsugi multimediów do aplikacji ..............................99
Dodawanie do aplikacji usug lokalizacyjnych ............................100
Debugowanie aplikacji na fizycznym urzdzeniu ........................103
Podsumowanie ...........................................................................105
Zasoby i inne róda informacji .....................................................106
Cz II
Kluczowe informacje
o konstrukcji aplikacji na Androida ...................107
Rozdzia 4
Anatomia aplikacji na Androida ........................................109
Opanowanie najwaniejszej terminologii ........................................109
Stosowanie kontekstu aplikacji ....................................................110
Pobieranie kontekstu aplikacji ................................................110
Stosowanie kontekstu aplikacji ...............................................110
Realizacja dziaa przy uyciu aktywnoci ......................................111
Cykl ycia aktywnoci .............................................................112
Zarzdzanie zmianami aktywnoci przy uyciu intencji ...............117
Praca z usugami .........................................................................120
Odbieranie oraz rozgaszanie intencji ............................................121
Podsumowanie ...........................................................................122
Odwoania i inne róda informacji ................................................123
Rozdzia 5
Definiowanie aplikacji przy uyciu pliku manifestu .............125
Konfiguracja pliku manifestu ........................................................125
Edycja pliku manifestu ...........................................................126
Zarzdzanie tosamoci aplikacji ................................................131
Okrelanie wersji aplikacji ......................................................131
Okrelanie nazwy oraz ikony aplikacji .......................................131
Okrelanie wymaga systemowych aplikacji ..................................132
Okrelanie konkretnych wersji SDK .........................................132
Ograniczenia zwizane z platform ..........................................135
Korzystanie z zewntrznych bibliotek .......................................137
Rejestracja aktywnoci oraz innych komponentów aplikacji .............138
Okrelanie aktywnoci bdcej gównym punktem
wejcia aplikacji przy uyciu filtra intencji ...............................138
Konfiguracja innych filtrów intencji ...........................................139
Stosowanie uprawnie .................................................................140
Rejestracja uprawnie wymaganych przez aplikacj ..................140
Rejestracja uprawnie przydzielanych innym aplikacjom ............141
Poznawanie innych ustawie podawanych w manifecie .................142
Podsumowanie ...........................................................................142
Odwoania i inne róda informacji ................................................143
Zgłoś jeśli naruszono regulamin