artukul_darmstadt07.08_1_.pdf

(254 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
CAR-GAZ ul. Lowecinska 30 POLSKA
Ulrich Linke, AUTOHAUS LINKE , Grimma, Gerichtswiesen 1, NIEMCY
Tytuł: SOLARIS - IV generacji sekwencyjny system zasilania gazem silników benzynowych.
SOLARISIVgeneracjisekwencyjnysystemzasilaniagazemsilnikówbenzynowych.
PowieloletnichdoświadczeniachzwiązanychzzasilaniempojazdówmechanicznychgazemLPG
firmaCAR–GAZwspólniezelektronikamiiprogramistamiopracowałanowysystemzasilaniagazem
silnikówsamochodowych.
Nabytewieloletniedoświadczeniepozwoliłousunąćzistniejącychnarynkusystemówwady,
awarieizawodnośćorazwprowadzićnowecechyiparametry.
PróbyibadaniawsamochodachwPolsce,wNiemczechiCzechachpotwierdziłysprawnośći
jakośćsystemuSOLARIS.
Podstawądziałaniasekwencyjnegosystemugazowejinstalacjizasilającejsilnikbenzynowy
jestrozpręŜonyprzezreduktor(odparowywacz)doodpowiedniegociśnieniagaz.Sekwencyjne
działanieinstalacjioznacza,Ŝewtryskgazudokomórspalaniasilnikaodbywasięwkolejności,w
jakiejprzyporządkowanejesttodlazasilaniasilnikabenzyną.
WtrysksekwencyjnyoznaczatakŜe,Ŝegazjakopaliwosilnikowewtryskiwanyjestwilościiw
czasieregulowanymprzezsystemsekwencyjny.Wartościtemogąbyćregulowaneprzez
odpowiednienastawysystemuuwzględnionewoprogramowaniuSOLARIS.
SystemSOLARISzzałoŜeniajestwpełnizautomatyzowany,awykorzystywaniegojako
alternatywnegosposobuzasilaniaprzezwłaścicielapojazduniewymagaszczególnychwiadomościo
systemie.Właściciel,jakouŜytkowniksytemunietylkoniemusi,aleniemoŜedokonywaćregulacji
systemu.RegulacjęsystemumoŜeprzeprowadzaćwyłącznieautoryzowanywarsztat[pracownik
warsztatu].
SystemSOLARISautomatyczniekorygujeewentualnebłędyidostrajasiędokomputera
pokładowegosamochodu.
SystemSOLARISpracujepraktyczniezewszystkimisilnikamibenzynowymidlasilników
zgodnychznormąEURO4iniŜszychwymagańnormekologicznych.
Tabell1:TechnischeAngabenderInstallationSOLARIS:
-40 o C +125 o C
Arbeitstemperaturbereich
Speisespannungsbereich
9 Î 20 VDC
Minimale Resistanz der
Gaseinspritzdse
0,6
Maximale Nennstrom In
1 bis 8A (bezglich angewendeter
Einspritzgerten)
Gasdruckmessung
Der Fhler BOSCH Î Absolutmessung,
filtriert FIR
Gastemperaturmessung der Fhler
BOSCH
0,5 %
Messung der Temperatur von
Reduzierventil
Mitsubishi 0,5 % Temp. Sensor
Messung der Speisespannung von der
Lambdasonde (2 Kanle)
0 do +5 V DC
Kommunikation
Diagnostikinterface
Strona 1 / 7
856976730.113.png 856976730.124.png 856976730.135.png 856976730.146.png 856976730.001.png 856976730.012.png 856976730.023.png 856976730.034.png 856976730.045.png 856976730.056.png 856976730.067.png 856976730.070.png 856976730.071.png 856976730.072.png 856976730.073.png 856976730.074.png 856976730.075.png 856976730.076.png 856976730.077.png 856976730.078.png 856976730.079.png 856976730.080.png 856976730.081.png 856976730.082.png 856976730.083.png 856976730.084.png 856976730.085.png 856976730.086.png 856976730.087.png 856976730.088.png 856976730.089.png 856976730.090.png 856976730.091.png 856976730.092.png 856976730.093.png 856976730.094.png 856976730.095.png
CAR-GAZ ul. Lowecinska 30 POLSKA
Ulrich Linke, AUTOHAUS LINKE , Grimma, Gerichtswiesen 1, NIEMCY
Tytuł: SOLARIS - IV generacji sekwencyjny system zasilania gazem silników benzynowych.
Prozessor des Computers
DSP Î 130 MHz
Analogkanal
12bit 100kHz
Ablesung der Benzineinspritzungen
Grundversion bedient Benzineinspritzdsen,
die mit áMasseÐ gesteuert sind.
Zugnglich ist eine Version die, mit áPlusÐ
gesteuerte Einspritzdsen abliest.
Resistanz von Innenemulator
100 +/- 10%
Mglichkeit einer Bestellung von Version mit
anderer Resistenz.
SystemSOLARISpracujepraktyczniewkaŜdejstrefieklimatycznej.Ograniczeniemsątylko
obszary,wktórychwystępujątemperaturyponiŜej40stopniCelsjusza.Niejesttojednakwadą
systemu.SystemSOLARISjakosystemalternatywnegoźródłazasilaniasilnikówbenzynowychw
gaz,wsytuacjachkrytycznychsamodzielnieiautomatyczniedokonujewyborunajefektywniejszego
sposobuzasilaniasilnika–albowgaz(jakopaliwaalternatywnego,ekologicznegoi
ekonomicznego),albowzasilaniebenzyną.
Wsystemiezastosowanonowoczesnąlistwęwtryskiwaczy(szynęwtryskiwaczy)o
następującychparametrach:
Tabelle2:AngabenderEinspritzdüsenleiste
Zeitverzug
Strömung
(Vierzylindermotor)
t o Öffnungszeit
[ms]
t z Abschlusszeit
[ms]
Q–Totalströmung
[nL/h]
Standard
3,2–3,4
2,3–2,7
5.800
Vonderverstärkten
Ergiebigkeit
3,3–3,5
2,4–2,8
6.800
Parametrywtryskiwaczypozwalająnaskutecznąpracęcałegosystemu.
WtryskiwaczewyposaŜonesąwwymiennedysze,którychśrednicawtryskuuzaleŜnionajest
odmocysilnikaiilościcylindrów.Praktycznąmetodąwarsztatowąjestdobórdyszwedługzasady:
„całkowitąmocsilnikanaleŜypodzielićprzezliczbęcylindrów”.
Wartościmocyna1cylinderorazśrednicadyszpodanajestnawykresieponiŜej.
Teoretycznywydatek(przepływ)wtryskiwacza(przezsekcjęwtryskiwacza)typuSTANDARD
przyskokuwtryskiwacza0,45mmwynosiod1,77[nL]doprawie6–ciu[nL].
DlawtryskiwaczawzmocnionegoBFCteoretycznyprzepływawsekcji(dlaskoku0,6mm)
wynosido7,54[nL].Daneteprzedstawiatabelanr3dlawtryskiwaczywłoskiejfirmyVALTEK.
Tabela3:TheoretischeStrömungen–einneuesModellderEinspritzdüsenleiste
VALTEK2005
BFC/
Düsedurchmesser
Standard
Von der verstrkten
Ergiebigkeit
Strona 2 / 7
856976730.096.png 856976730.097.png 856976730.098.png 856976730.099.png 856976730.100.png 856976730.101.png 856976730.102.png 856976730.103.png 856976730.104.png 856976730.105.png 856976730.106.png 856976730.107.png 856976730.108.png 856976730.109.png 856976730.110.png 856976730.111.png 856976730.112.png 856976730.114.png 856976730.115.png 856976730.116.png 856976730.117.png 856976730.118.png 856976730.119.png 856976730.120.png 856976730.121.png 856976730.122.png 856976730.123.png 856976730.125.png 856976730.126.png 856976730.127.png 856976730.128.png 856976730.129.png 856976730.130.png 856976730.131.png 856976730.132.png 856976730.133.png 856976730.134.png 856976730.136.png 856976730.137.png 856976730.138.png 856976730.139.png 856976730.140.png 856976730.141.png 856976730.142.png 856976730.143.png 856976730.144.png
CAR-GAZ ul. Lowecinska 30 POLSKA
Ulrich Linke, AUTOHAUS LINKE , Grimma, Gerichtswiesen 1, NIEMCY
Tytuł: SOLARIS - IV generacji sekwencyjny system zasilania gazem silników benzynowych.
([mm]
TheoretischeStrömungenin
Sektion[nL]
(Einspritzdüsenhubum0,45
mm)
TheoretischeStrömungenin
Sektion[nL]
(Einspritzdüsenhubum0,60
mm)
1,50
1,77
1,75
2,41
2,00
3,14
2,25
3,98
2,50
4,91
2,75
5,65
(5,94)
3,00
7,07
3,50
7,54
Dobórśrednicydyszwtryskiwaczy
Napodstawiedługotrwałychbadańokreślonezostałyoptymalne,średniewielkościśrednic
dyszwtryskowychdlawtryskiwaczy.FunkcjęśrednicydyszywzaleŜnościodmocyprzypadającejdla
1cylindrasilnikaokreślaponiŜszywykres.
Wykres1:FunkcjadoborudyszwtryskowychwzaleŜnościodmocyprzypadającejna1
cylindersilnika.
Dlapotrzebpraktycznychiwarsztatowychprzyjęto4przedziałyzakresówśrednicdysz.Dobór
dyszprzedstawiaponiŜszatabela.
Tabela4:Przedziałystosowanychwymiarówdyszwtryskiwaczy
Strona 3 / 7
856976730.145.png 856976730.147.png 856976730.148.png 856976730.149.png 856976730.150.png 856976730.151.png 856976730.152.png 856976730.153.png 856976730.154.png 856976730.155.png 856976730.156.png 856976730.002.png 856976730.003.png 856976730.004.png 856976730.005.png 856976730.006.png 856976730.007.png 856976730.008.png 856976730.009.png 856976730.010.png 856976730.011.png 856976730.013.png 856976730.014.png 856976730.015.png 856976730.016.png 856976730.017.png 856976730.018.png 856976730.019.png 856976730.020.png 856976730.021.png 856976730.022.png 856976730.024.png 856976730.025.png 856976730.026.png 856976730.027.png 856976730.028.png 856976730.029.png 856976730.030.png 856976730.031.png 856976730.032.png 856976730.033.png 856976730.035.png 856976730.036.png 856976730.037.png 856976730.038.png 856976730.039.png
CAR-GAZ ul. Lowecinska 30 POLSKA
Ulrich Linke, AUTOHAUS LINKE , Grimma, Gerichtswiesen 1, NIEMCY
Tytuł: SOLARIS - IV generacji sekwencyjny system zasilania gazem silników benzynowych.
Od 1,50
do
2,25 mm
Od 2,25
do
3,00 mm
Od 3,25
do
3,75 mm
średnica dyszy
[mm]
Od 3,00
do 3,25 mm
moc
przypadająca na
1 cylinder
KM/Cylinder
od 10 do 20
KM/Cylinder
od 20 do 30
KM/Cyl.
od 30 do 40
KM/Cyl.
od 40 do 50
KM/Cyl
moc
przypadająca na
1 cylinder
KW/Cylinder
od 7,3 do 14,7
KW/Cylinder
od 14,7 do 22,00
KW/Cyl.
od 22 do 29,4
KW/Cyl.
od 29,4 do 44
KW/Cylinder
ZasadaokreślonapowyŜej,jakiprzedstawionepowyŜejzakresy(przedziały)średnicdysz
wtryskowychnaleŜytraktowaćjakopodstawowedanedlawarsztatumontującegogazoweinstalacje
samochodowe.
ZuwagijednaknaróŜnecharakterystykisilnikówzzasilaniembenzynowym,chcąc
zoptamalizowaćpracęsilnikanazasilaniugazowym,moŜnawspecjalnychprzypadkachoprzećsię
nakrzywejprzedstawionejnawykresie.NaleŜywtedystosowaćsiędozasady,Ŝe z awsze
odpowiednidobórdyszwtryskiwaczyjestfunkcjąmocysilnikasamochodu.
WprzypadkuzbytduŜychdyszsamochódmoŜemiećzbytduŜespalanieorazzbytbogatą
mieszankę,natomiastprzyzbytmałychdyszachsamochódmoŜemiećzbytmałomocyorazzbyt
ubogąmieszankę.
Wieloletniedoświadczeniefirmprodukującychgazowesystemyzasilaniasilników
samochodowychgazem,doświadczeniewarsztatówmontujących,praktykaatakŜeszczegółowe
badaniawlaboratoriachfirmsamochodowychwykazały,Ŝeopróczzaletzwiązanychzograniczeniem
emisjigazówCO,CO 2 orazNO X doatmosferyioszczędnościamizwiązanymizeksploatacją
samochodównagaz–gazowesystemyzasilaniasilnikówposiadajązaletęminimalnychspadków
parametrówsilnika,nieodczuwalnychpraktyczniedlauŜytkownikówpojazdów.
Zbadańsilnikówspalinowychwynika,Ŝeutrataparametrów(mocyimomentuobrotowego)w
średnimzakresieobrotówsilnikaróŜnisięod0,49%do4%dlamomentuobrotowego.
Wykres2:Spadekwartościmomentuobrotowegowfunkcjiobrotówsilnikadla
napędunagazibenzynę
Strona 4 / 7
856976730.040.png 856976730.041.png 856976730.042.png 856976730.043.png 856976730.044.png 856976730.046.png 856976730.047.png 856976730.048.png 856976730.049.png 856976730.050.png 856976730.051.png 856976730.052.png 856976730.053.png 856976730.054.png 856976730.055.png 856976730.057.png 856976730.058.png 856976730.059.png 856976730.060.png 856976730.061.png 856976730.062.png 856976730.063.png 856976730.064.png
CAR-GAZ ul. Lowecinska 30 POLSKA
Ulrich Linke, AUTOHAUS LINKE , Grimma, Gerichtswiesen 1, NIEMCY
Tytuł: SOLARIS - IV generacji sekwencyjny system zasilania gazem silników benzynowych.
Natomiastspadekmocyprzyzasilaniunagazwynosiwśrednimzakresieobrotówsilnikaod
0,49%dookoło5%.
Zanalizywynikówpracysilnika,wynikaŜenajwiększyspadekmocyimomentuobrotowego
jestdlaobrotówsilnikadookoło3.000obrotównaminutęorazpowyŜej6.000obrotównaminutę.
Zpraktykiwiadomo,Ŝepoprzekroczeniu6.500obrotówsilnikaspadekmocyimomentu
obrotowegomoŜewynosićponad30%.
Zarównodlamomentuobrotowegoorazmocysilnikanajlepszewynikiuzyskujedlaśrednich
przedziałówobrotów.Wpodanymprzypadku,dla4.500obrotów/minutę.Wartośćspadkumocyi
momentuobrotowegonieprzekraczadla4.500obrotów/minutę0,5%.
PrzyprecyzyjnejregulacjisystemuSOLARISwpraktyce,uzyskiwanowprzedzialeobrotów
średnichsilnikawzrostmocysilnikaprzyzasilaniunagaz,nawetdo3%.
Wykres3:Spadekmocysilnikawporównaniugaz/bezyna
Strona 5 / 7
856976730.065.png 856976730.066.png 856976730.068.png 856976730.069.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin