Adam Rędziński - Aktualizacja i utylitaryzm.docx

(41 KB) Pobierz

Adam Rêdziñski

Aktualizacja i utylitaryzm

w systemie kontroli wewnêtrznej COSO

1. Model kontroli wewnêtrznej w organizacji

W latach 80. ubieg³ego wieku woeród audytorów pojawi³y siê g³osy o koniecznooeci

stworzenia szerokiej koncepcji ramowej systemu kontroli wewnêtrznej. Koncepcja taka

musia³a byæ zbudowana przy udziale jak najwiêkszej ilooeci organizacji zawodowych zrzeszaj

¹cych ksiêgowych i menad¿erów, aby znalaz³a uznanie u praktyków ¿ycia gospodarczego.

Szanse na stworzenie szerokiej koncepcji systemu kontroli wewnêtrznej mia³y organizacje

sponsoruj¹ce Komisjê Treadway. Komisja ta wyda³a w 1987 r. raport, w którym

stwierdzi³a brak jednolitego ujêcia problemów kontroli wewnêtrznej i zaproponowa³a organizacjom

j¹ sponsoruj¹cym: American Institute of Certified Public Accountants

(AICPA), Financial Executives Institute (FEI), American Accounting Association (AAA),

National Association of Accountants (NAA) oraz Internal Auditing Association (IAA)

opracowanie modelu, który mia³by szanse staæ siê oewiatowym wzorcem1. Tych piêæ organizacji

utworzy³o Komisjê COSO (Committee On Sponsoring Organizations of The Treadway

Commission) i wybra³o firmê Coopers & Lybrand (C&L) do przeprowadzenia badañ

merytorycznych2.Wcelu zbadania problemu kontroli wewnêtrznej pracownicy C&Lprzestudiowali

1700 artyku³ów i ksi¹¿ek, uzyskali 500 odpowiedzi na rozes³ane menad¿erom

kwestionariusze oraz przeprowadzili 45 wywiadów ze specjalistami od kontroli wewnêtrznej

3. Wstêpny model zosta³ rozes³any do 40 000 potencjalnie zainteresowanych osób (jest

to tzw. exposure process, czyli zapewnienie, by praktycy ¿ycia gospodarczego mieli

wp³yw na proces ustanawiania standardów)4.Wtrakcie prac wyniknê³y pewne niezgodnooeci

w podstawowych kwestiach dotycz¹cych kontroli wewnêtrznej. Spierano siê, czy kontrola

wewnêtrzna obejmuje ca³y proces zarz¹dzania przedsiêbiorstwem, czy jest jedynie

PRACE NAUKOWE Akademii im. Jana D³ugosza w Czêstochowie

Seria: PEDAGOGIKA 2004, z. XIII

1 S.J. R o o t, Beyond COSO. Internal control to enhance corporate governance, New York 1998, s. 114.

2 Tam¿e.

3 Tam¿e, s. 116.

4 Tam¿e.

funkcj¹ rachunkowooeci. Do jakiego stopnia zarz¹d jest odpowiedzialny za system kontroli

wewnêtrznej? W jaki sposób konstruowaæ sprawozdania na temat kontroli wewnêtrznej?

Wkoñcu pytano, czy mo¿na wnioskowaæ, ¿e sprawnie dzia³aj¹ca kontrola wewnêtrzna jest

gwarantem sprawnego dzia³ania firmy i osi¹gania sukcesów5. Te dwuznacznooeci spowodowa

³y, ¿e Komisja COSO nie zdecydowa³a siê zaj¹æ postawy w pewnych kwestiach. Nie

zdecydowano o koniecznooeci sprawozdawczooeci kontroli wewnêtrznej. Jeoeli chodzi o spór

wokó³ definicji kontroli wewnêtrznej, to przewa¿yli zwolennicy tzw. szerokiej definicji6.

Choæ póŸniej krytykowano Model COSO, przyznaæ trzeba, ¿e jest to pierwszy model, który

tak odwa¿nie zdefiniowa³ kontrolê wewnêtrzn¹:

Kontrola wewnêtrzna to proces inicjowany przez radê nadzorcz¹, zarz¹d lub innych

pracowników zaprojektowany w celu dostarczenia rozs¹dnego zapewnienia dotycz¹cego

realizacji celów w nastêpuj¹cych kategoriach:

— efektywnooeæ i wydajnooeæ operacji;

— wiarygodnooeæ sprawozdawczooeci finansowej;

— zgodnooeæ z odpowiednimi przepisami prawa i regulacjami7.

Sama definicja wywo³a³a protesty8. Po pierwsze zarzucano, ¿e autorzy wykorzystali tu

teoriê zarz¹dzania przez cele, stworzon¹ pó³ wieku wczeoeniej. Konstrukcja rozs¹dnego zapewnienia

(reasonable assurance) wyda³a siê krytykom zbyt dwuznaczna. Jest to podstawowa

zasada audytu, wed³ug której nikt nie mo¿e zagwarantowaæ absolutnej pewnooeci

(absolute assurance), ¿e firma dzia³a poprawnie. Nic bowiem nie jest absolutnie pewne.

Krytycy wskazywali jednak, ¿e wiele firm dzia³a na granicy absolutnej pewnooeci9. Dla

nich rozs¹dne zapewnienie to po prostu za ma³o. Firmy zajmuj¹ce siê dostarczaniem przesy

³ek nie mog¹ pozwoliæ sobie na ¿adn¹ granicê b³êdu, gdy¿ przy ilooeci paczek, jakie przewo

¿¹ (miliony dziennie), oznacza³oby to stratê setek, mo¿e tysiêcy paczek i ca³kowit¹ utratê

wiarygodnooeci. Podobnie jest z liniami lotniczymi. Nie mog¹ one dawaæ pasa¿erom samolotów

rozs¹dnego zapewnienia, ¿e samolot jest sprawny. Pytano wiêc, dlaczego model

u¿ywa tego pojêcia10. Twórcy zwracali uwagê, ¿e dla wy¿ej wymienionych firm rozs¹dne

zapewnienie jest w³aoenie bliskie absolutnej pewnooeci. Jednak ta dwuznacznooeæ spowodowa

³a, ¿e Komisja COSO nie zdecydowa³a siê umieoeciæ w swym modelu zapisu o koniecznooeci

sprawozdawczooeci kontroli wewnêtrznej. Uzgodniono, ¿e oficjalny raport mówi¹cy

jedynie o rozs¹dnym zapewnieniu wydany dla szerokiego grona inwestorów by³by ma³o

wiarygodny. Osoby nie zaznajomione z praktyk¹ audytu mog¹ nie rozumieæ poprawnie

tego sformu³owania i wyci¹gaæ mylne wnioski dotycz¹ce systemu jakooeci kontroli wewnêtrznej.

Model wyró¿ni³ 5 czynników kontroli wewnêtrznej11:

— oerodowisko kontroli;

— ocena ryzyka;

— czynnooeci kontrolne;

— informacja i komunikacja;

— monitoring.

262 Adam Rêdziñski

5 Tam¿e, s. 117.

6 Tam¿e.

7 Tam¿e, s. 118.

8 Tam¿e.

9 Tam¿e, s. 139.

10 Tam¿e.

11 Tam¿e, s. 120.

OErodowisko kontroli jest podstaw¹ wszystkich pozosta³ych czynników. Bez kompetencji

i uczciwooeci pracowników trudno jest osi¹gn¹æ wyznaczone przez organizacjê cele.

Najwiêkszy wp³yw na pracowników ma postawa menad¿erów, szczególnie prezesa

zarz¹dzaj¹cego (CEO). Etyka pracy i wartooeci, które wyznaje menad¿er, kszta³tuj¹ postawy

pracowników. Ka¿da ocena kontroli wewnêtrznej musi braæ to pod uwagê. Kryterium

takie jest jednak bardzo subiektywne, a przez to problematyczne. Pewne wskaŸniki stylu

pracy i wartooeci zarz¹du to kodeksy etycznego zachowania (codes of conduct) i listy do akcjonariuszy,

zawarte w corocznych sprawozdaniach.

Ocena ryzyka jest zdefiniowana jako analiza zagro¿eñ dla osi¹gniêcia wyznaczonych

celów i ustalenie sposobu wp³ywania na te zagro¿enia. Model COSO podkreoela, ¿e nie da

siê ca³kowicie wyeliminowaæ ryzyka z prowadzenia biznesu. Wszystko, co mo¿na zrobiæ,

to w³aoeciwe zarz¹dzanie ryzykiem. Przed rozpoznaniem ryzyka menad¿erowie ustalaj¹

cele, jakie chc¹ osi¹gn¹æ. S¹ one wyznaczone zgodnie z modelem kontroli wewnêtrznej,

dziel¹cym je na trzy grupy12:

— cele operacyjne;

— cele zwi¹zane ze sprawozdawczooeci¹ finansow¹;

— cele zwi¹zane ze zgodnooeci¹ dzia³añ firmy z obowi¹zuj¹cym prawem.

Zak³ada siê, ¿e system kontroli wewnêtrznej jest sprawny, je¿eli zostaj¹ osi¹gniête

tak wyznaczone cele. O ile osi¹gniêcie dwóch ostatnich celów jest ³atwo weryfikowalne

i jednoznacznie oznacza sprawnooeæ systemu kontroli wewnêtrznej, to osi¹gniêcie

lub nie celów operacyjnych nie jest dobrym kryterium sprawnooeci tego systemu. Je¿eli

firma dzia³a niezgodnie z prawem, to znaczy, ¿e kontrola wewnêtrzna zawiod³a. Je¿eli

firma przedstawia niewiarygodne sprawozdanie finansowe, to równie¿ znaczy, ¿e kontrola

wewnêtrzna zawiod³a. Je¿eli jednak firma nie osi¹ga wyznaczonego przez siebie

poziomu produkcji w danym roku, to czy jest to jednoznaczne, ¿e kontrola wewnêtrzna

jest niesprawna? Na fakt nie uzyskania wyników mog¹ wp³ywaæ czynniki atmosferyczne,

niezale¿ne przecie¿ od kontroli wewnêtrznej. Rozumowanie takie mo¿na posun¹æ

dalej. Nawet je¿eli osi¹gniêty zostanie zaplanowany poziom produkcji b¹dŸ przyrost

opanowania rynku, to konkurencja mo¿e osi¹gn¹æ du¿o lepsze wyniki i uzyskaæ dominacjê

na rynku. Oznaczaæ to bêdzie pewn¹ pora¿kê naszej firmy i pojawiæ siê mog¹ pytania

o sprawnooeæ dzia³ania firmy, czyli równie¿ o sprawnooeæ systemu kontroli wewnêtrznej.

Przyjêta konwencja uto¿samiania kontroli wewnêtrznej z ca³ym zarz¹dzaniem

firm¹ mo¿e myliæ wielu obserwatorów ¿ycia gospodarczego. Czy przegrywaj¹c

walkê o udzia³ w rynku, menad¿erowie maj¹ oznajmiæ, ¿e wprowadzony przez nich

system zarz¹dzania (czyli system kontroli wewnêtrznej) nie sprawdzi³ siê. Taka wypowiedŸ

zrozumiana zosta³aby jako przyznanie siê do tego, ¿e w firmie panuje ba³agan

(brak kontroli wewnêtrznej) i nale¿y wymieniæ zarz¹d. St¹d tyle kontrowersji wokó³

tzw. szerokiej definicji kontroli wewnêtrznej.

Pierwszym krokiem w zarz¹dzaniu ryzykiem wed³ug Modelu COSO jest identyfikacja

zagro¿eñ. Zagro¿enia mog¹ wynikaæ zarówno z czynników zewnêtrznych, jak i czynników

wewnêtrznych firmy. Poni¿ej wymienione s¹ przyk³adowe czynniki zewnêtrzne13:

— rozwój technologiczny mo¿e wp³ywaæ na charakter oraz rozplanowanie w czasie

badañ i rozwoju lub prowadziæ do zmian w zaopatrzeniu;

Aktualizacja i utylitaryzm w systemie kontroli wewnêtrznej COSO 263

12 Tam¿e, s. 119.

13 Tam¿e, s. 124.

— zmieniaj¹ce siê potrzeby lub oczekiwania klientów mog¹ wp³ywaæ na rozwój

produktu, proces produkcji, us³ugi dla klientów, ceny lub gwarancje;

— konkurencja mo¿e zmieniaæ dzia³ania marketingowe lub us³ugowe;

— nowe akty legislacyjne mog¹ spowodowaæ zmiany w polityce i strategii operacyjnej;

— naturalne katastrofy mog¹ prowadziæ do zmian w operacjach lub systemach informatycznych

i wykazaæ potrzebê planowania awaryjnego;

— zmiany gospodarcze mog¹ mieæ wp³yw na decyzje zwi¹zane z finansowaniem,

wydatkami kapita³owymi i ekspansj¹.

Poni¿ej wymienione s¹ przyk³adowe czynniki wewnêtrzne14:

— przeszkody w przetwarzaniu danych mog¹ negatywnie wp³ywaæ na operacje

jednostki;

— jakooeæ zatrudnionych pracowników oraz metody szkoleñ i motywacji mog¹

wp³ywaæ na poziom oewiadomooeci kontroli w jednostce;

— zmiana zakresów odpowiedzialnooeci kierownictwa mo¿e wp³yn¹æ na sposób,

w jaki dokonywane s¹ niektóre kontrole;

— charakter dzia³alnooeci jednostki oraz dostêp pracowników do aktywów mog¹

przyczyniæ siê do niew³aoeciwego wykorzystania zasobów;

— nieefektywna rada nadzorcza lub komitet audytu mog¹ stwarzaæ okazje do niew

³aoeciwych dzia³añ.

Nastêpnie nale¿y oceniæ zidentyfikowane ryzyka pod wzglêdem stopnia zagro¿enia

dla wyznaczonych celów firmy. Pewne ryzyka s¹ nieznacz¹ce i mo¿na zupe³nie je pomin

¹æ, inne wymagaj¹ natychmiastowej interwencji. Trzecim krokiem jest tzw. zarz¹dzanie

zmianami. Skupienie siê na zarz¹dzaniu zmianami polega na za³o¿eniu, ¿e niektóre warunki

powinny byæ przedmiotem szczególnej uwagi. Zakres,wjakim warunki te wymagaj¹

uwagi kierownictwa, zale¿y od przewidywanego efektu. Warunkami tymi s¹15:

— zmienione otoczenie dzia³alnooeci;

— nowi pracownicy;

— nowe lub zmienione systemy informatyczne;

— gwa³towny wzrost organizacji;

— nowa technologia produkcyjna, nowe linie, produkty lub profile dzia³alnooeci.

Wszyscy pracownicy powinni znaæ procedury zachowañ w poszczególnych sytuacjach.

Nawet jeoeli sytuacja jest nietypowa, dobrze wprowadzony system kontroli wewnêtrznej

wska¿e pracownikom odpowiednie zachowanie. Proces zarz¹dzania ryzykiem to

umiejêtnooeæ dostrze¿enia zagro¿enia i przeciwdzia³ania mu, natomiast techniki zarz¹dzania

ryzykiem to zarówno zwyk³a intuicja, wieloletnie dooewiadczenia, co dzia³a w danej firmie,

a co nie, jak równie¿ skomplikowane procedury analityczne. Nale¿y jednak dodaæ, i¿

¿aden model nie jest w stanie przedstawiæ pe³nej listy zagro¿eñ dla firmy. Lista taka jest

nieskoñczona i zmienia siê z ka¿d¹ chwil¹.

Przy okazji oceny ryzyka twórcy modelu podjêli dyskusjê na temat analizy kosztów

i korzyoeci wynikaj¹cych z wdra¿ania systemów kontroli wewnêtrznej. Autorzy twierdz¹,

¿e istnieje pewien poziom czynnooeci kontrolnych, ponad którym koszt dalszego rozwijania

systemu kontroli wewnêtrznej jest wiêkszy ni¿ korzyoeci wynikaj¹ce z tego systemu. Z tego

264 Adam Rêdziñski

14 Tam¿e, s. 125.

15 Tam¿e, s. 127.

wynika, ¿e czasem mo¿e nie op³acaæ siê dalsze rozwijanie kontroli wewnêtrznej. Stwierdzenie

takie jest zupe³nie logiczne i zgodne z zasadami ekonomii. Krytycy modelu wskazali

jednak, ¿e podobne twierdzenie mo¿e zanegowaæ sens ca³ego modelu16. Otó¿ przyjmuj

¹c logikê autorów, dochodzimy do wniosku, ¿e czasem bardziej op³acalne jest tolerowanie

pewnego poziomu b³êdów ni¿ wykonywanie dzia³añ maj¹cych na celu ich eliminowanie.

Myoelenie takie stoi w sprzecznooeci z filozofi¹ jakooeci (quality movement) wprowadzon

¹ przez W.E. Deminga i bardzo popularn¹ woeród menad¿erów17. Dodaæ nale¿y, ¿e zespó

³ twórców przyj¹³ powy¿sze stanowisko wobec analizy kosztów i korzyoeci, kieruj¹c siê

amerykañskim standardem audytu SAS nr 78, który jasno wskazuje na kryterium korzyoeci

jako podstawowe w projektowaniu systemów kontroli wewnêtrznej18.

Kolejnym czynnikiem kontroli wewnêtrznej wed³ug Modelu COSO s¹ czynnooeci

kontrolne. Stanowi¹ je wszelkie procedury, które zapewniaj¹, ¿e polecenia zarz¹du i kadry

zarz¹dzaj¹cej s¹ wykonywane. Czynnooeci kontrolne wi¹¿¹ siê z zagro¿eniami, jakie zosta

³y rozpoznane w trakcie fazy oceny ryzyka. Oznacza to, ¿e ka¿da organizacja bêdzie

mia³a inny zestaw czynnooeci kontrolnych, gdy¿ ka¿da organizacja ma inne zestawy celów

i zagro¿eñ dla tych celów.

Czwarty czynnik: informacja i komunikacja nie zosta³ zdefiniowany przez twórców

modelu. Autorzy stwierdzili jedynie, ¿e informacja jest niezbêdna dla wszystkich cz³onków

organizacji do wype³niania obowi¹zków operacyjnych, sprawozdawczooeci finansowej

i zgodnooeci z przepisami. Krytycy modelu kwestionowali sens wyodrêbniania informacji

i komunikacji jako oddzielnych sk³adników systemu kontroli wewnêtrznej19. Model

stworzony przez Canadian Institute of Chartered Accountants—Stowarzyszenie Ksiêgowych

w Kanadzie traktuje informacjê i komunikacjê jako wewnêtrzne sk³adowe wszystkich

innych czynników kontroli wewnêtrznej20. Jakooeæ informacji wp³ywa na zdolnooeæ do

podejmowania decyzji przy zarz¹dzaniu i kontrolowaniu dzia³añ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin