TEMAT: TROCHĘ GEOGRAFII, TROCHĘ ORTOGRAFII.CELE:- poznanie zasad pisowni wielka i małą literą- posługiwanie się poznanym zasadami- doskonalenie umiejętności pracy w grupieUMIEJĘTNOŚCI:- uczeń rozpoznaje nazwy kontynentów, państw, miast, regionów Polski- wie, co to jest nazwa pospolita, a nazwa własna- zna zasady pisowni nazw własnych i nazw pospolitych- potrafi znaleźć na mapie nazwy geograficzne- potrafi pracować w grupieMETODY:- uczenie się przez przyswajanie- uczenie się przez działanieFORMY:- zbiorowa- grupowa zróżnicowana- indywidualna jednolita ŚRODKI DYDAKTYCZNE: mapy Europy, wierszyk dla każdego ucznia, tekst do uzupełnienia, kartki do gry w „Państwa – miasta”, wyrazy do zabawy „Znajdź właściwą literę”, wyrazy do przywieszenia na tablicy, wierszyk z lukami.PRZEBIEG ZAJĘĆ:1. Ciche czytanie wiersza „Wielką literą pisz, moje dziecię”WIELKĄ literą pisz moje dziecięIMIONA wszystkich rzeczy na świecie.Ty masz na imię – załóżmy – Jurek,twa psina śliczna wabi się Burek,Michał – to imię twojego brata,Kowalski zowie się twój tata.Mieszkasz w Krakowie – ulica Zielna,a na wakacje jeździsz do Mielna.Weekendy lubisz spędzać w górach,podziwiać Giewont, co tonie w chmurach.Przez miasto Wisła – wiadomo – płynie,Wawel odbija się w jej głębinie.Tłumy turystów idą przez Kraków:Anglicy, Francuzi … - nie brak Polakówze Śląska, z Pomorza i z innych regionów,co chętnie przystaną, by posłuchać tonówhejnału granego z wieży mariackiejna legendarnej trąbce strażackiej.• Omówienie, które wyrazy napisane są wielką literą i dlaczego. Różnica między nazwą pospolitą a nazwą własną.2. Praca indywidualna – wypisanie z wiersza podanych nazw:Polecenie - Odszukaj w wierszyku i wypisz:a) imiona ludzi i nazwisko ………………………………………………………………b) imię psa …………………………………c) „imiona” miejscowości ……………………………………………………………..d) „imię” ulicy …………………………….e) „imię” góry …………………………….f) „imię” rzeki …………………………….g) „imiona narodowości” ………………….………………………………………….h) „imiona regionów Polski” ……………..………………………………………3. Praca zbiorowa w celu sprawdzenia zrozumienia pojęć: nazwa pospolita a nazwa własna.Na bocznej tablicy są przywieszone wyrazy napisane drukowanymi literami. Zadaniem uczniów jest wpisanie tych wyrazów odpowiednio pod wielką lub małą literą.KATOWICE MIASTO ULICA AZORBRZECHWA TOMEK REGION RZEKA IMIĘ WISŁA MRUCZUŚ ŚLĄSKWIELKA LITERA MAŁA LITERA4. Podział uczniów na grupy. Na czterech stolikach leżą cztery nazwy grup: ( I grupa – kontynenty, II grupa – państwa, III grupa – regiony Polski, IV grupa – miasta )Uczniowie losują kartki z nazwami kontynentów, państw, miast i regionów Polski. Po sprawdzeniu, siadają przy odpowiednim stoliku. Następnie odczytują swoje wyrazy w celu sprawdzenia poprawności podziału na grupy. a) KONTYNENTY: EUROPA, AZJA, AFRYKA, AMERYKA, AUSTRALIAb) PAŃSTWA: POLSKA, NIEMCY, FRANCJA, BELGIA, HISZPANIAc) REGIONY POLSKI: POMORZE, ŚLĄSK, MAZOWSZE, KUJAWY, WIELKOPOLSKAd) MIASTA: KATOWICE, ŁAZISKA, RYBNIK, KRAKÓW, GDAŃSK• Zagrajmy w „Państwa – miasta”Objaśnienie pracy grupowej. Zadaniem każdej grupy jest uzupełnić państwa, miasta itd.. Można korzystać z mapy Europy. Nazwy wpisujemy pisanymi literami. Liczy się poprawność ortograficzna!państwa miasta rzeki rośliny zwierzętaWPBFR • Każda grupa może mieć inne litery do zabawy.• Za poprawne wykonanie zadania grupa zostaje nagrodzona według wcześniejszych ustaleń nauczyciela5. Znajdź właściwą literę – zadanie indywidualne.Każdy uczeń losuje kartkę z wyrazem. Jego zadaniem jest ustawić się przy wielkiej, bądź małej literze. Litery są przywieszone w różnych miejscach sali. Wyrazy muszą być napisane drukowanymi literami. W mKATOWICE, PAŃSTWO, DOM, TOMEK, ROSJA, HISZPANIA, RZEKA, BUREK, POMORZE, AMERYKA, IMIĘ, DZIEWCZYNKA, KOWALSKI, JUSTYNA, ODRA, OPOLE, WŁOCHY, PIMPEK, MAZOWSZE, CHŁOPIEC, TATRY, EUROPA, KONTYNENT• Wspólne sprawdzenie, czy wszyscy uczniowie prawidłowo się ustawili.5. Nauczyciel rozdaje uczniom ten sam wierszyk, który mieli na początku lekcji. W wierszyku tym brakuje niektórych wyrazów. Nauczyciel czyta głośno wiersz, natomiast uczniowie wpisują brakujące wyrazy wielką lub małą literą. Muszą zwrócić uwagę na poprawność ortograficzną.WIELKĄ literą pisz moje dziecięIMIONA wszystkich rzeczy na świecie.Ty masz na …………….... – załóżmy – …………..,twa ……………. śliczna wabi się ……………….,……………… – to imię twojego …………….,……………………… zowie się twój …………...Mieszkasz w ……………… – …………………...,a na wakacje jeździsz do ………………...Weekendy lubisz spędzać w ……………….,podziwiać …………………, co tonie w chmurach.Przez ……………………….. – wiadomo – płynie,……………. ….. odbija się w jej głębinie.Tłumy turystów idą przez …………………..:…………………………. … - nie brak …………...ze ………………………….. i z innych ………….,co chętnie przystaną, by posłuchać tonówhejnału granego z wieży mariackiejna legendarnej trąbce strażackiej.
magdawu1988