ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE.docx

(16 KB) Pobierz

ZAGADNIENIA EGZAMINACYJNE:

 

1.       Etymologia terminu „antropologia” (kiedy i jakim kraju, kto zastosował ten termin, źródło tego terminu).

 

2.       Andragogika jako dyscyplina naukowa:

ñ          powstanie i rozwój andragogiki w Polsce,

ñ          przedmiot zainteresowania andragogiki,

ñ          działy andragogiki wg Tadeusza Wójka,

ñ          związki andragogiki z innymi dyscyplinami naukowymi (interdyscyplinarność pedagogiki),

ñ          osoby uprawiające polską andragogikę,

ñ          stan naukowy andragogiki (stanowisko przyjęte przez pedagogów – w 1 wykładzie / pierwsze instytucje edukacyjne dla osób dorosłych)

ñ          współcześni andragogicy andragogiki

 

3.       Pierwsze badania psychologiczne dotyczące funkcjonowania człowieka dorosłego (kto obalił ten pogląd, że  człowiek rozwija się do 24 roku życia).

 

4.       Różnice w warunkach rozwojowych pomiędzy dziećmi ( i młodzieżą) a człowiekiem dorosłym.

 

5.       Scharakteryzuj orientację psychologiczną przyjmującą słaby model rozwoju („psychologia rozwoju w ciągu całego życia”).

 

6.       Inteligencja płynna a inteligencja skrystalizowana.

 

7.       Model motywacji edukacyjnej ludzi dorosłych (czynniki tego modelu).

 

8.       Idea i praktyka edukacji ustawicznej:

ñ          konferencje NESCO,

ñ          wpływ teorii ekonomicznych,

ñ          teoretycy i ich poglądy,

ñ          wymiary edukacji ustawicznej wg. R. Kida,

ñ          idea całożyciowego uczenia się.

 

9.       Strategie kształcenia osób dorosłych (przyjrzeć się specyfice poszczególnych strategii).

 

10.    Funkcje edukacji dorosłych.

 

11.    Społeczne starzenie się osób starszych.

 

12.    Psychologiczne starzenie się osób starszych.

 

13.    Rodzaje potrzeb osób starszych.

 

14.    Determinanty dobrego przygotowania się do starości.

 

15.    Oznaki niewłaściwej adaptacji do starości.

 

16.    Postawy osób starszych wobec starości.

 

17.    Wychowanie do starości w zakresie poziomu biologicznego.

 

18.    Wychowanie do starości w zakresie poziomu ekonomicznego.

 

19.    Wychowanie do starości dotyczące poziomu psychicznego.

 

20.    Wychowanie do starości dotyczące poziomu intelektualnego.

 

21.    Wychowanie do starości dotyczące poziomu społecznego.

 

22.    Ujęcia dorosłości i ich charakterystyka.

 

23.    Periodyzacja dorosłości (podział okresów dorosłości) według Levinsona i Szewczuka.

 

24.    Dorosłość jako kategoria andragogiczna (o wychowanie dorosłości, ujęcie wg Konowlesa).

Zgłoś jeśli naruszono regulamin