KONSPEKT ZAJĘĆ DLA KLASY II SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Temat: „Nasze zabawy, rymowanki i wesołe wyliczanki”
Klasa II
Czas: 2 godz.
Cele operacyjne:
- dziecko układa rytmicznie i czyta własne rymowanki
- wykonuje obliczenia na podstawie czterech podstawowych działań
- umie wykorzystać wyliczanki w zabawach ruchowych, zespołowych
- sprawnie biega i skacze
Metody:
Formy:
Indywidualna, grupowa
Pomoce dydaktyczne:
Piłka, skakanka, wiersz M. Terlikowskiej „Kto potrafi?”, podręcznik do j. polskiego, zeszyt ćwiczeń do j. polskiego, kartki, nożyczki
Przebieg zajęć:
1. Zabawy ze słowem „Tworzymy rymy” – rozgrzewka umysłowa.
Wyjaśnienie dzieciom co to znaczy, że wyrazy się rymują. Nauczyciel zapisuje na tanlicy 2 rymujące się wyrazy: kotek – płotek i podkreśla rymujące się części wyrazów – otek. Podaje uczniom, że rymujące się wyrazy powinny mieć tę samą ostatnią sylabę i samogłoskę z przedostatniej sylaby – o + tek.
Uczniowie siedzą w kręgu, rzucają do siebie piłkę i mówią dowolny wyraz, dziecko które łapie piłkę, tworzy rym do podanego wyrazu, rzuca piłkę do wybranej osoby i podaje jej swoje słowo do którego trzeba ułożyć rym.
2. Recytowanie przez nauczyciela wiersza M. Terlikowskiej „Kto potrafi?”
Dzieci stoją w kole a nauczyciel w środku koła obraca się wokół własnej osi i kręci tzw. „szczurem” – czyli skakanką, recytując wiersz. Dzieci przeskakują nad skakanką. Po kilku powtórzeniach dzieci włączają się do recytacji wiersza.
3. Czytanie z podręcznika tekstu „Nasze zabawy, rymowanki, wyliczanki”.
Indywidualne, głośne i rytmiczne czytanie przez chętne dzieci wiersza „Kto potrafi?” i „Nasze zabawy…”S. Grochowiaka. Recytowanie innych znanych dzieciom rymowanek lub wyliczanek oraz wyjaśnienie jak dzieci rozumieją wyraz wyliczanka a jak rymowanka.
4. Rozmowa na temat sytuacji, w jakich korzystamy z rymowanek i wyliczanek.
Swobodne wypowiedzi uczniów a następnie układanie melodii do podanej w zeszycie ćwiczeń wyliczanki. Podanie dowolnej wyliczanki i sposobu jej wykorzystania w zabawie.
5. Swobodne układanie rymów do podanych wyrazów, tworzenie krótkich rymowanek i wyliczanek.
Szukanie przez uczniów rymów w wyliczankach. Następnie dzieci dopisują wyrazy, które rymują się z podanymi. Pisanie z pamięci krótkich rymowanek.
6. Pisanie wyrazów z „ó” niewymiennym – praca indywidualna z zeszytem ćwiczeń.
7. Zabawa „Kotylion słowny”
Na małych karteczkach dzieci wypisują tytuły książek, bajek lub też znane przysłowia itp. Później dzieci rozcinają kartki na pół. Nauczyciel miesza karteczki ze sobą a dzieci losują kartki. Zadaniem uczniów jest odnalezienie drugiej połowy kartki którą wylosowali.
8. Gry i zabawy na boisku szkolnym z wykorzystaniem wyliczanek.
Zabawa ruchowa „Ślimak” – dzieci stoją w luźnej gromadce, wśród nich jest „berek”. „Berek” biega za uczestnikami zabawy, którzy uciekają w różne strony. Schwytane dziecko kuca, opuszcza głowę do kolan i „wystawia rogi” (2 wskazujące palce). „Berek” recytuje rymowankę:
Ślimak, ślimak pokaż rogi
Dam Ci sera na pierogi
Po tych słowach schwytane dziecko zostaje „berkiem”.
izos20