sieci2.pdf

(1335 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
1. Klasyfikacja sieci komputerowych.
1.1. Rozległe sieci komputerowe (ang. Wide Area Network - WAN ): 100km-1000km
o Rozmiar sieci ponad kilkadziesiąt km
o Przepustowość do Tb/s
o Media tranmisyjne: głównie światłowód, kable miedziane, w niewielkim stopniu łącza
radiowe
o Technologia MPLS, Frame Relay, WDM, Gigabit Ethernet, 10 Gigabit Ethernet, Sonet, SDH,
ATM, X.25
o Właściciel może być wielu
o Regulacje prawne trudne
o Topologia siatki (ang. mesh), skomplikowana
o Koszt korzystania wysoki
1.2. Lokalne sieci komputerowe (ang. Local Area Network LAN ): 0km-10km,
o Rozmiar sieci do kilku km
o Przepustowość do 10Gb/s
o Media tranmisyjne: głównie kable miedziane i łącza radiowe, w mniejszym stopniu
światłowód
o Technologia Fast Ethernet, Giga Ethernet, 10 Giga Ethernet, Wi-Fi
o Właściciel zazwyczaj jeden
o Regulacje prawne prostsze
o Topologia gwiazda, hierarchiczna gwiazda, drzewo
o Koszt korzystania niski
1.3. Miejskie (campusowe, korporacyjne) sieci komputerowe (ang. Metropolitan Area Network
MAN ): 10km-100km, Mb/s - Gb/s
o Rozmiar sieci do kilkunastu, kilkudziesięciu km
o Przepustowość do 10Gb/s
o Media tranmisyjne: głównie światłowód, w niewielkim stopniu łącza radiowe
o Technologia Giga Ethernet, 10 Giga Ethernet, WiMAX
o Właściciel zazwyczaj jeden (konsorcjum firm i organizacji)
o Regulacje prawne stosunkowo proste
o Topologia hierarchicznej gwiazda, pierścień
o Koszt korzystania średni
1.4. Osobiste (ang. Personal Area Network PAN ): do kilku metrów, Kb/s – Mb/s
o Rozmiar sieci do kilku metrów
o Przepustowość do 1Mb/s
o Media tranmisyjne: głównie łącza radiowe
o Technologia Bluetooth, UWB, ZigBee
o Właściciel jeden
o Regulacje prawne bardzo proste
o Topologia punkt-punkt, gwiazda
o Koszt korzystania bardzo niski
1
1.5. Radiowe, bezprzewodowe (ang. wireless) sieci komputerowe
1.6. Satelitarne sieci komputerowe (VSAT)
2. Modele warstwowe ISO/OSI, TCP/IP.
2.1. Model referencyjny ISO/OSI
o Najważniejszym modelem warstwowym jest model OSI (Open System Interconnection)
opracowany w 1977 roku przez organizację standaryzującą ISO oznaczany jako ISO/OSI
o Model ISO/OSI miał duży wpływ na rozwój protokołów sieciowych, a co za tym urządzeń
sieciowych i oprogramowania
o Jednak rozwiązania modelu ISO/OSI nie zostały nigdy wdrożone bezpośrednio do sieci
komputerowych
o W pracach nad modelem ISO/OSI kierowano się następującymi zasadami:
Każda warstwa ma realizować właściwie zdefiniowane funkcje
Funkcje realizowane przez poszczególne warstwy powinny uwzględniać powszechnie
realizowane standardy
Ilość warstw winna minimalizować ilość informacji przepływającej przez styki
międzywarstwowe
Ilość warstw nie może być zbyt mała by wyraźnie różnych funkcji nie umieszczać w tej
samej warstwie
o Warstwa FIZYCZNA
Zapewnia przekaz ciągów bitów między dwiema lub wieloma stacjami połączonymi
wspólnym medium fizycznym
Definiuje elektryczne i mechaniczne charakterystyki styku między urządzeniem danych
użytkownika, a urządzeniem zakończenia łącza danych
Warstwa fizyczna może być realizowana za pomocą kabli miedzianych, światłowodów
lub łączy radiowych
Urządzenie danych użytkownika często oznacza się jako DTE (ang. Data Terminal
Equipment), a urządzenie realizacujące komunikację jako DCE (ang. Data
Communications Equipment)
o Warstwa ŁĄCZA DANYCH
Opisuje metody niezawodnego przesyłania danych łączem transmisyjnym miedzy
dwoma stacjami
Główne zadania tej warstwy to: tworzenie ramek informacyjnych/sterujących oraz
wyznaczanie ciągów kontrolnych, wykrywanie błędów (korygowanie), generowanie
ramek powiadomień, sterowanie dostępem do medium komunikacyjnego
Podstawowa jednostka danych w tej warstwie to ramka
Przykładowe realizacje warstwy łącza danych to: HDLC, SDLC, Ethernet IEEE 802.3,
WiFi IEEE 802.11, BlueTooth, WiMAX
o Warstwa SIECIOWA
Warstwa sieciowa jest odpowiedzialna za wybór trasy między stacją źródłową a stacja
docelową, wzdłuż której są przesyłane pakiety
Odpowiada też za ochronę sieci przed przeciążeniami
Podstawowa jednostka danych w tej warstwie to pakiet
2
Protokoły warstwy sieciowej odpowiedzialne są za przeźroczyste przekazywanie
informacji między sieciami o różnych standardach warstw niższych
W tym celu niezbędne są funkcje segmentacji i resegmentacji pakietów
Przykładowe protokoły tej warstwy to IP, ICMP
o Warstwa TRANSPORTOWA
Warstwa transportowa jest pierwszą warstwą mającą nadzór nad całością połączenia
między stacją źródłową i stacja docelową
Jej głównym zadaniem jest zapewnienie niezawodnego i przeźroczystego przekazu
między stacjami końcowymi
Zapewnia podział informacji nadchodzących z warstwy sesji na mniejsze bloki,
kontroluje poprawność transmisji, realizuje połączenia wirtualne, reguluje natężenie
ruchu, rozpoznaje duplikaty pakietów, a także sprawdza poprawność adresowania
Przykładowe protokoły: TCP, UDP
o Warstwa SESJI
Warstwa sesji zapewnia środki do nawiązania i rozwiązania sesji oraz
zarządzaniem połączeniem między dwoma procesami
Koordynuje wymianę informacji między rozproszonymi zadaniami (procesami)
Połączenie między procesami zwykle nazywane jest sesją
Sesja może służyć do realizacji połączenia ze zdalnym procesem w trybie z
podziałem czasu lub do przesłania zbiorów między dwoma procesami
o Warstwa PREZENTACJI
Warstwa prezentacji zapewnia przekształcanie danych użytkownika do
postaci standartowej stosowanej w sieci (szyfrowanie, kompresja, transformacja
kodowa)
Zagadnienia związane z warstwą prezentacji wynikają przede wszystkim z
różnic sprzętowych komputerów specyfiki ich oprogramowania
o Warstwa APLIKACJI
Warstwa zastosowań (aplikacji) zapewnia obsługę użytkownika w dostępie do
usług oferowanych przez środowisko OSI (transmisja plików, dostęp od
zdalnych baz danych, zdalny terminal, zdalne obliczenia, poczta)
Porozumiewające się programy użytkowe określają format wymienianych
informacji i reguły postępowania przy ich odbiorze
Ponadto w zakres warstwy aplikacji wchodzą zagadnienia związane z
rozdziałem zadań na poszczególne komputery
2.2. Model TCP/IP
o W przypadku warstw 1 i 2 TCP/IP korzysta z już istniejących standardów sieciowych i
technologii, np. Ethernet, WiFi
o Podstawowy protokół warstwy 3 to IP (ang. Internet Protocol), który izoluje wyższe warstwy
od zagadnień pracy sieci, adresuje datagramy, zapewnia wymianę danych między
niejednorodnymi systemami. Warstwa 3 używa również protokołu ICMP (ang. Internet
Control Message Protocol)
o Większość zadań warstwy 4 jest realizowana przez protokół połączeniowy TCP (ang.
Transmission Control Protocol), który gwarantuje dostarczenie do danych do adresata. Innym
protokołem tej warstwy jest bezpołączeniowy protokół datagramowy UDP (ang. User
Datagram Protocol), który nie gwarantuje pełnej poprawności i integralności przesyłanych
danych
3
o Warstwie 5 i częściowo 6 odpowiadają protokoły Telnet i wirtualnego terminala
o Warstwom 6 i 7 odpowiada protokół przekazu plików FTP (ang. File Transfer Protocol ),
które zapewniają przekaz plików między niejednorodnymi urządzeniami i systemami
operacyjnymi
o Jednostki danych i ich przepływ na rysunku:
o Protokół IP
Protokół IP (ang. Internet Protocol) jest protokołem bezpołączeniowym
Protokół IPv4 został opisany w dokumencie RFC791
Informacje między stacjami są wymieniane bez potrzeby zawiązywania sesji i
ustalania jej parametrów
Zapewnia to prostotę działania, ale nie zapewnia niezawodnego dostarczenia
danych do odbiorcy (odtworzenia połączenia po awarii)
Brak kontroli przepływu pakietów
o Nagłówek IPv4
o Defragmentacja pakietu IP
Dla każdej sieci określany jest parametr MTU (ang. Maximum Transmission Unit), który
wskazują maksymalny rozmiar datagramu, który może być przesłany w sieci bez
fragmentacji datagramu
Jeżeli rozmiar datagramu IP przekracza MTU to datagram jest dzielony na fragmenty o
wielkości niewiększej niż MTU
4
850043991.004.png 850043991.005.png 850043991.006.png 850043991.007.png 850043991.001.png
Każdy fragment jest przesyłany w oddzielnym datagramie z odpowiednio ustawionym
polem przesunięcia
Po stronie odbierającej pierwotny datagram jest odtwarzany z otrzymanych fragmentów
o Protokół IPv6
Protokół IPv6 to najnowsza wersja protokołu IP, będąca następcą IPv4
Pierwsze dokumenty RFC dotyczące IPv6 ukazały się w 1995 roku
Do stworzenia nowej wersji IP przyczynił się w problem z kończącej się ilości
adresów IPv4 oraz braki protokołu IPv4 w zakresie bezpieczeństwa,
konfiguracji
Adres IPv6 ma długość 128 bitów
Protokół IPv6 zawiera wsparcie dla wielu nowych mechanizmów sieciowych z
zakresu bezpieczeństwa, autokonfiguracji
Trudno określić kiedy nastąpi przejście z IPv4 do IPv6
o Protokół ICMP
Protokół IP nie zawiera żadnych mechanizmów umożliwiających kontrolę pracy
sieci
W celu realizacji tych mechanizmów opracowano protokół ICMP (ang. Internet
Control Message Protocol) opisany w RFC792
ICMP działa w warstwie sieciowej modelu TCP/IP
Komunikaty protokołu ICMP przesyłane są wewnątrz datagramów IP
Protokół ICMP jest wykorzystywany przez programy ping oraz traceroute
o Protokół TCP
TCP (ang. Transmission Control Protocol) to protokół zorientowany
połączeniowo działający w warstwie transportowej modelu TCP/IP
Został zdefiniowany w RFC793
Protokół TCP zapewnia niezawodny system transmisji – umożliwia sterowanie
przepływem, potwierdzanie odbioru, zachowanie kolejności danych, kontrolę
błędów, przeprowadzanie retransmisji
Wiąże się to z dość skomplikowanym i rozbudowanym sposobem obsługi i
dużym nagłówkiem pakietu
o Nagłówek TCP
o Znaczniki TCP
UGR wskazuje na ważność pola wskaźnik pilności
ACK wskazuje na ważność pola numer potwierdzenia
PSH wskazuje na działanie funkcji wymuszającej wysyłanie segmentu
RST powoduje przywrócenie stanu początkowego (wyzerowanie) połączenia
SYN wskazuje, że w polu numer sekwencyjny umieszczony jest inicjujący numer
sekwencyjny INS. Jest on przeznaczony do synchronizacji numerów
sekwencyjnych w fazie ustanowienia połączenia
5
850043991.002.png 850043991.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin