sieci2.pdf
(
1335 KB
)
Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
1.
Klasyfikacja sieci komputerowych.
1.1.
Rozległe
sieci komputerowe (ang. Wide Area Network -
WAN
): 100km-1000km
o
Rozmiar sieci
ponad kilkadziesiąt km
o
Przepustowość
do Tb/s
o
Media tranmisyjne:
głównie światłowód, kable miedziane, w niewielkim stopniu łącza
radiowe
o
Technologia
MPLS, Frame Relay, WDM, Gigabit Ethernet, 10 Gigabit Ethernet, Sonet, SDH,
ATM, X.25
o
Właściciel
może być wielu
o
Regulacje prawne
trudne
o
Topologia
siatki (ang. mesh), skomplikowana
o
Koszt korzystania
wysoki
1.2.
Lokalne
sieci komputerowe (ang. Local Area Network
LAN
): 0km-10km,
o
Rozmiar sieci
do kilku km
o
Przepustowość
do 10Gb/s
o
Media tranmisyjne:
głównie kable miedziane i łącza radiowe, w mniejszym stopniu
światłowód
o
Technologia
Fast Ethernet, Giga Ethernet, 10 Giga Ethernet, Wi-Fi
o
Właściciel
zazwyczaj jeden
o
Regulacje prawne
prostsze
o
Topologia
gwiazda, hierarchiczna gwiazda, drzewo
o
Koszt korzystania
niski
1.3.
Miejskie
(campusowe, korporacyjne) sieci komputerowe (ang. Metropolitan Area Network
MAN
): 10km-100km, Mb/s - Gb/s
o
Rozmiar sieci
do kilkunastu, kilkudziesięciu km
o
Przepustowość
do 10Gb/s
o
Media tranmisyjne:
głównie światłowód, w niewielkim stopniu łącza radiowe
o
Technologia
Giga Ethernet, 10 Giga Ethernet, WiMAX
o
Właściciel
zazwyczaj jeden (konsorcjum firm i organizacji)
o
Regulacje prawne
stosunkowo proste
o
Topologia
hierarchicznej gwiazda, pierścień
o
Koszt korzystania
średni
1.4.
Osobiste
(ang. Personal Area Network
PAN
): do kilku metrów, Kb/s – Mb/s
o
Rozmiar sieci
do kilku metrów
o
Przepustowość
do 1Mb/s
o
Media tranmisyjne:
głównie łącza radiowe
o
Technologia
Bluetooth, UWB, ZigBee
o
Właściciel
jeden
o
Regulacje prawne
bardzo proste
o
Topologia
punkt-punkt, gwiazda
o
Koszt korzystania
bardzo niski
1
1.5.
Radiowe, bezprzewodowe
(ang. wireless) sieci komputerowe
1.6.
Satelitarne
sieci komputerowe (VSAT)
2.
Modele warstwowe ISO/OSI, TCP/IP.
2.1.
Model referencyjny ISO/OSI
o
Najważniejszym modelem warstwowym jest model OSI (Open System Interconnection)
opracowany w
1977 roku
przez organizację standaryzującą ISO oznaczany jako
ISO/OSI
o
Model ISO/OSI miał
duży wpływ
na rozwój protokołów sieciowych, a co za tym urządzeń
sieciowych i oprogramowania
o
Jednak rozwiązania modelu ISO/OSI
nie zostały
nigdy
wdrożone
bezpośrednio do sieci
komputerowych
o
W pracach nad modelem ISO/OSI kierowano się następującymi
zasadami:
Każda warstwa ma realizować właściwie
zdefiniowane funkcje
Funkcje realizowane przez poszczególne warstwy powinny uwzględniać
powszechnie
realizowane standardy
Ilość warstw winna
minimalizować ilość informacji
przepływającej przez styki
międzywarstwowe
Ilość warstw nie może być zbyt mała
by wyraźnie różnych funkcji nie umieszczać w tej
samej warstwie
o
Warstwa FIZYCZNA
Zapewnia
przekaz ciągów bitów
między dwiema lub wieloma stacjami połączonymi
wspólnym medium fizycznym
Definiuje elektryczne i mechaniczne
charakterystyki styku
między urządzeniem danych
użytkownika, a urządzeniem zakończenia łącza danych
Warstwa fizyczna może być realizowana za pomocą kabli miedzianych, światłowodów
lub łączy radiowych
Urządzenie danych użytkownika często oznacza się jako
DTE
(ang. Data Terminal
Equipment), a urządzenie realizacujące komunikację jako
DCE
(ang. Data
Communications Equipment)
o
Warstwa ŁĄCZA DANYCH
Opisuje metody niezawodnego
przesyłania
danych łączem transmisyjnym
miedzy
dwoma stacjami
Główne
zadania
tej warstwy to: tworzenie ramek informacyjnych/sterujących oraz
wyznaczanie ciągów kontrolnych, wykrywanie błędów (korygowanie), generowanie
ramek powiadomień, sterowanie dostępem do medium komunikacyjnego
Podstawowa jednostka danych w tej warstwie to
ramka
Przykładowe
realizacje warstwy łącza danych to: HDLC, SDLC, Ethernet IEEE 802.3,
WiFi IEEE 802.11, BlueTooth, WiMAX
o
Warstwa SIECIOWA
Warstwa sieciowa
jest odpowiedzialna za
wybór trasy
między stacją źródłową a stacja
docelową, wzdłuż której są przesyłane pakiety
Odpowiada też za ochronę sieci
przed przeciążeniami
Podstawowa jednostka danych w tej warstwie to
pakiet
2
Protokoły warstwy sieciowej odpowiedzialne są za
przeźroczyste przekazywanie
informacji
między sieciami o różnych standardach warstw niższych
W tym celu niezbędne są funkcje
segmentacji i resegmentacji
pakietów
Przykładowe
protokoły tej warstwy to IP, ICMP
o
Warstwa TRANSPORTOWA
Warstwa transportowa
jest pierwszą warstwą mającą nadzór nad całością połączenia
między stacją źródłową i stacja docelową
Jej głównym zadaniem jest zapewnienie
niezawodnego i przeźroczystego przekazu
między stacjami końcowymi
Zapewnia podział informacji nadchodzących z warstwy sesji na mniejsze bloki,
kontroluje poprawność transmisji, realizuje połączenia wirtualne, reguluje natężenie
ruchu, rozpoznaje duplikaty pakietów, a także sprawdza poprawność adresowania
Przykładowe
protokoły: TCP, UDP
o
Warstwa SESJI
Warstwa sesji
zapewnia środki do
nawiązania i rozwiązania sesji
oraz
zarządzaniem połączeniem między dwoma procesami
Koordynuje
wymianę informacji
między rozproszonymi zadaniami (procesami)
Połączenie między procesami zwykle nazywane jest
sesją
Sesja może służyć do
realizacji połączenia
ze zdalnym procesem w trybie z
podziałem czasu lub do przesłania zbiorów między dwoma procesami
o
Warstwa PREZENTACJI
Warstwa prezentacji
zapewnia
przekształcanie danych
użytkownika do
postaci standartowej stosowanej w sieci (szyfrowanie, kompresja, transformacja
kodowa)
Zagadnienia związane z warstwą prezentacji
wynikają
przede wszystkim
z
różnic
sprzętowych komputerów specyfiki ich oprogramowania
o
Warstwa APLIKACJI
Warstwa zastosowań (aplikacji)
zapewnia obsługę użytkownika w dostępie do
usług
oferowanych przez środowisko OSI (transmisja plików, dostęp od
zdalnych baz danych, zdalny terminal, zdalne obliczenia, poczta)
Porozumiewające się programy użytkowe określają
format
wymienianych
informacji i reguły postępowania przy ich odbiorze
Ponadto w zakres warstwy aplikacji wchodzą zagadnienia związane z
rozdziałem zadań
na poszczególne komputery
2.2.
Model TCP/IP
o
W przypadku
warstw 1 i 2
TCP/IP korzysta z już istniejących standardów sieciowych i
technologii, np. Ethernet, WiFi
o
Podstawowy protokół
warstwy 3
to
IP
(ang. Internet Protocol), który izoluje wyższe warstwy
od zagadnień pracy sieci, adresuje datagramy, zapewnia wymianę danych między
niejednorodnymi systemami. Warstwa 3 używa również protokołu
ICMP
(ang. Internet
Control Message Protocol)
o
Większość zadań
warstwy 4
jest realizowana przez protokół połączeniowy
TCP
(ang.
Transmission Control Protocol), który gwarantuje dostarczenie do danych do adresata. Innym
protokołem tej warstwy jest bezpołączeniowy protokół datagramowy
UDP
(ang. User
Datagram Protocol), który nie gwarantuje pełnej poprawności i integralności przesyłanych
danych
3
o
Warstwie
5 i częściowo 6
odpowiadają protokoły Telnet i wirtualnego terminala
o
Warstwom 6 i 7
odpowiada protokół przekazu plików FTP (ang.
File Transfer Protocol
),
które zapewniają przekaz plików między niejednorodnymi urządzeniami i systemami
operacyjnymi
o
Jednostki danych i ich przepływ na rysunku:
o
Protokół IP
Protokół IP (ang. Internet Protocol) jest protokołem
bezpołączeniowym
Protokół IPv4 został opisany w dokumencie
RFC791
Informacje między stacjami są wymieniane
bez potrzeby zawiązywania sesji
i
ustalania jej parametrów
Zapewnia to
prostotę
działania, ale nie zapewnia niezawodnego dostarczenia
danych do odbiorcy (odtworzenia połączenia po awarii)
Brak
kontroli przepływu pakietów
o
Nagłówek IPv4
o
Defragmentacja pakietu IP
Dla każdej sieci określany jest parametr
MTU
(ang. Maximum Transmission Unit), który
wskazują maksymalny rozmiar datagramu, który może być przesłany w sieci bez
fragmentacji datagramu
Jeżeli rozmiar datagramu IP
przekracza MTU
to datagram jest
dzielony na fragmenty
o
wielkości niewiększej niż MTU
4
Każdy fragment jest przesyłany w
oddzielnym
datagramie z odpowiednio ustawionym
polem przesunięcia
Po stronie odbierającej pierwotny datagram jest
odtwarzany
z otrzymanych fragmentów
o
Protokół IPv6
Protokół
IPv6
to najnowsza wersja protokołu IP, będąca następcą IPv4
Pierwsze dokumenty RFC dotyczące IPv6 ukazały się w
1995
roku
Do stworzenia nowej wersji IP przyczynił się w problem z
kończącej się ilości
adresów
IPv4 oraz braki protokołu IPv4 w zakresie
bezpieczeństwa,
konfiguracji
Adres IPv6 ma długość
128 bitów
Protokół IPv6 zawiera wsparcie dla wielu
nowych mechanizmów sieciowych
z
zakresu bezpieczeństwa, autokonfiguracji
Trudno określić kiedy nastąpi
przejście
z IPv4 do IPv6
o
Protokół ICMP
Protokół IP
nie zawiera
żadnych mechanizmów umożliwiających
kontrolę
pracy
sieci
W celu realizacji tych mechanizmów opracowano protokół
ICMP
(ang. Internet
Control Message Protocol) opisany w
RFC792
ICMP działa w warstwie
sieciowej
modelu TCP/IP
Komunikaty protokołu ICMP przesyłane są
wewnątrz
datagramów IP
Protokół ICMP jest wykorzystywany przez programy
ping
oraz
traceroute
o
Protokół TCP
TCP (ang. Transmission Control Protocol) to protokół zorientowany
połączeniowo
działający w warstwie transportowej modelu TCP/IP
Został zdefiniowany w
RFC793
Protokół TCP zapewnia
niezawodny
system transmisji –
umożliwia
sterowanie
przepływem, potwierdzanie odbioru, zachowanie kolejności danych, kontrolę
błędów, przeprowadzanie retransmisji
Wiąże się to z dość
skomplikowanym i rozbudowanym
sposobem obsługi i
dużym nagłówkiem
pakietu
o
Nagłówek TCP
o
Znaczniki TCP
UGR
wskazuje na ważność pola wskaźnik pilności
ACK
wskazuje na ważność pola numer potwierdzenia
PSH
wskazuje na działanie funkcji wymuszającej wysyłanie segmentu
RST
powoduje przywrócenie stanu początkowego (wyzerowanie) połączenia
SYN
wskazuje, że w polu numer sekwencyjny umieszczony jest inicjujący numer
sekwencyjny INS. Jest on przeznaczony do synchronizacji numerów
sekwencyjnych w fazie ustanowienia połączenia
5
Plik z chomika:
kwas27
Inne pliki z tego folderu:
1_TS_Wprowadzenie_do_sieci_komputerowych.pdf
(1189 KB)
2_TS_Techniki_komutacji_model_ISO.pdf
(1309 KB)
3_TS_Model_TCPIP.pdf
(228 KB)
5_TS_Urzadzenia_LAN.pdf
(716 KB)
4_TS_Ethernet.pdf
(561 KB)
Inne foldery tego chomika:
10.05
Barrie Sosinsky - Networking Bible
bezpieczenstwo_systemow_i_sieci_komputerowych
CISCO
Computer Networks 4th edition - Andrew S. Tanenbaum
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin