Wykłady nauczanie zintegrowane.doc

(42 KB) Pobierz
Wykład IV

Wykład IV

Temat: Programy i podręczniki

 

Program ani podręcznik nie mogą zniewalać nauczyciela, muszą być tylko pomocą.

- może wybrać gotowy program

- może zmodyfikować gotowy program

- może napisać autorski program nauczania

 

„ Program zakłada cel, drogę do celu oraz środek realizacji celu” K.Komorowska

 

Zawartość programu jest ściśle powiązana z poglądami jego autora na edukację oraz otaczającą rzeczywistość.

 

Program nauczania powinien zawierać:

- szczegółowe cele kształcenia i wychowania

- treści zgodne  z treściami nauczania zawarte w podstawie programowej

-sposoby osiągnięcia celów kształcenia i wychowania (metody)

-opis założonych osiągnięć ucznia

(przewidywane osiągnięcia uczniów,kontrola)

- sposób oceny i kryteriów oceny

 

Kryteria doboru programu:

-orientacja

-potrzeby i możliwości

- elastyczność

-heurystyczność

- funkcjonalność

 

„Podręcznik to konwencjonalny środek dydaktyczny czyli przedmiot, który dostarcza określonych bodźców sensorycznych i ułatwia poznawanie rzeczywistości” Cz.Kupisiewicz

 

Funkcje podręcznika:

-podaje materiał nauczania w sposób uporządkowany

- ułatwia uczniom pracę poznawczą

-ułatwia uczniom sprawne wracanie do przerobionego materiału

- zaznajamia z modelowymi przykładami zadań bądź prac

-umożliwia uczniom i nauczycielom szybkie sprawdzanie czy właściwie zrozumieli treść

-uczy samodzielności

-ułatwia planowanie i sprawdzenie prac domowych

 

Kryteria doboru podręcznika:

I.                   merytoryczne kryterium oceny

·         idea integracji

·         problematyka i proporcje integracji

·         procentowy udział pracy bierny i czynny ucznia

·         dominujące strategie przekazywania wiedzy

·         zgodność treści z aktualnymi faktami

 

II.                dydaktyczne kryterium oceny

·         zgodność treści podręcznika z podstawowymi treściami nauczania przedmiotu

·         sposoby rozwijania zainteresowań

·         tworzenie sytuacji problemowych

·         zaproszenie ucznia do samodzielnego zdobywania wiedzy

 

III.             językowe kryterium oceny

·         język podręcznikowej narracji

·         czytelność i jasność struktur składowych, żywność języka

·         dobór tekstów

·         formy poleceń i pytań

IV.             edytorskie kryteria oceny

·         atrakcyjność materiału ikonicznego, kolorowych stron

·         różnicowanie informacji ważnych i peryferyjnych, krojom czcionek, wytłuszczenia;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wykład VI

Temat: Ocenianie opisowe

 

Ocenianie jest integralną częścią procesu nauczania. Należy je zaplanować ,czyli określić:

·         sposoby zbieranie informacji o postępach i osiągnięciach uczniów

·         sposoby komunikowania informacji zwrotnych

·         ewaluację procesu edukacyjnego

·         przebieg

·         współpracę między uczniem, rodzicami a nauczycielem

     

„kontrola” -sprawdzanie osiągnięć uczniów pozwalający stwierdzić czy i w jakim stopniu uczniowie opanowali materiał programowy, jakie pojęcia, reguły, umiejętności zostały stosunkowo lepiej przyswojone, a jakie słabiej.

 

„Ocena” -informacja o efektach uczenia się, dostarczania uczniowi przez kogoś, łącznie z wartościowaniem tych efektów w postaci stopnia lub opisu”

 

Cechy Oceniania –trafność, rzetelność, obiektywizm, przyjazne, systematyczne, bieżące, jawne , aktywne

 

Rodzaje oceniania:

·         wstępne

·         bieżące

·         semestralne

·         końcowe

 

Rozporządzenie MEN z 19.04.1999 wprowadzenie we wszystkich klasach nauczania zintegrowanego ocenę opisową końcową.

 

Ocena opisowa- ustna lub pisemna informacja nauczyciela na temat wykonywania zadania  przez ucznia. Te informacje dotyczyły zarówno procesu wykonywania zadania , jak i efektu działalności uczniów.

 

Cele, funkcje:

·         informacje ucznia o jego poziomie osiągnięć w jego zachowaniu.

·         Udzielenie uczniowi pomocy w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju

·         Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu

·         Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnień ucznia

·         Umożliwienie nauczycielom dostarczenia informacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej

 

Elementy oceny opisowej:

·         Wyszczególnienie i docenienie dobrych elementów pracy ucznia

·         Odnotowanie tego co wymaga poprawienia lub dodatkowej pracy ze strony ucznia

·         Wskazówki w jaki sposób uczeń powinien poprawić pracę

·         Wskazówki w jakim kierunku uczeń powinien pracować dalej.

 

Formy oceny opisowej

- charakterystyka ucznia

- list do ucznia

-list do rodziców

- recenzja

- komentarz

 

Sposoby gromadzenia informacji :

 

·         Samoocena

·         Obserwacje

·         Analiza wytworów ucznia

·         Testy sprawdzające i sprawdziany

·         Zadania praktyczne

·         Rozmowy, wywiady

·         Ankiety

·         Badania socjometryczne

                                                       

Walory oceniania opisowego :

-ujmuje indywidualne różnice rozwojowe dzieci w poszczególnych sferach

- odnosi się do norm i  sprecyzowanych kryteriów oceniania

-niweluje rywalizację

-dostrzega wysiłek ucznia

- przygotowuje do samokontroli i samooceny

- aktywizuje bez oceny negatywnej

-niweluje napięcia

- pozwala odkrywać wiedze dla wiedzy nie dla stopnia

-pozwala dziecku na błędy

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin