Zabawy ruchowe kształtujące zasady przyjaznej rywalizacji.doc

(75 KB) Pobierz

Temat: Zabawy ruchowe kształtujące zasady przyjaznej rywalizacji

Klasa: Szkoła Podstawowa klasa I

Liczba uczniów: 26

Czas trwania: 45 minut

Miejsce zajęć: sala gimnastyczna

Środki dydaktyczne: szarfy, woreczki, piłeczki, lina

Literatura:

·         R. Trześnikowski, Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995

·         S. Owczarek, M. Bondarowicz, Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Warszawa, 1997

 

ZADANIA SZCZEGÓŁOWE Z ZAKRESU:

1.      Postawy (usamodzielnienie ucznia):

- odpowiednia rywalizacja z przeciwnikiem oraz szacunek do niego,

- wyrabianie dokładności wykonywanych ćwiczeń,

- przestrzegania określonych zasad

- odwaga i pewność siebie,

- rozumienie roli sędziego podczas gry ruchowej,

2.      Wiadomości – uczeń:

- zna potrzebę wykonywania ćwiczeń uspokajających,

3.      Umiejętności – uczeń potrafi:

- umiejętność skupienia uwagi, koncentracji, dyscyplina,

- sprawiedliwego oceniania kolegów,

4.      Zdolności motoryczne – uczeń:

- rozwija koordynację wzrokowo – ruchową,

- kształtuje siłę oraz wytrzymałość,

- wzmacnia mięśnie ramion, rąk, obręczy barkowej, nóg, pasa biodrowego oraz tułowia.

Tok lekcji

Rodzaje zadań

Nazwa i opis ćwiczenia lub zabawy

Dozowanie

Metody i formy organizacyjne

Wskazówki organizacyjno - metodyczne

Część wstępna – 13 min.

1.    Czynności organizacyjno – porządkowe

 

2.    Zabawa orientacyjno porządkowa

 

 

 

 

 

 

3.    Ćwiczenia kształtujące z przyborem kształtowanie siły

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, gotowość uczniów do zajęć, przedstawienie zadań lekcji i uzasadnienie jej realizacji, motywacja uczniów do ćwiczeń.

 

„Zbiórka wg kolorów” – Dzieci ustawiają się w rzędzie (gęsiego) i w czasie marszu odbierają od nauczyciela kolorowe szarfy. Na sygnał nauczyciela dzieci dobiegają do chorągiewek w tych samych kolorach co ich szarfy. Nauczyciel dobiera różne sygnały np. gwizdek, klaśnięcie aby zróżnicować szybkość wykonania zadania, lub pozycje jakie dziecko ma przyjąć.

 

 

- krążenia ramion w miejscu,

- skurcze i wyprosty ramion w różnych kierunkach,

z przyspieszeniem, zwalnianiem i zatrzymywaniem,

- uginanie i prostowanie ramion w klęku podpartym obunóż i jednonóż,

- rzuty woreczkami na odległość do wyznaczonego celu prawą i lewą ręką z miejsca i z rozbiegu,

- wznosy i opusty PN i LN w leżeniu przodem,

- przysiady,

- w rozkroku skłony do PN i LN,

- woreczek na podłodze przeskoki obunóż w przód i w bok,

- w siadzie kucznym podrzut woreczka w górę uderzenie dłońmi o podłogę, chwyt,

- w siadzie kucznym podrzut woreczka w górę powstanie, chwyt z wyskoku.

3 min.

 

 

 

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

6 min.

m. pogadanka

f. dwuszereg

 

 

m. zabawowo - klasyczna

f. luźna gromada

 

 

 

 

 

 

m. zadaniowo – ścisła

f. indywidualna

W siadzie dwuszereg przed nauczycielem. Wyznaczenie dyżurnych.

 

Nauczyciel wyznacza odpowiednio dobrane i zrozumiałe dla dzieci sygnały.

 

 

 

 

 

Dyżurni rozdają woreczki. Nauczyciel zmienia ćwiczenia. Nauczyciel przypomina o dokładności wykonywanych ćwiczeń. Nauczyciel zwraca uwaga na zachowanie bezpieczeństwa podczas rzutów woreczkami

CZĘŚĆ GŁÓWNA 26 min.

1.    Gra z mocowaniem – kształtująca siłę

 

 

 

 

 

 

2.    Gra z mocowaniem

 

 

 

 

 

 

3.    Zabawa z mocowaniem

 

 

 

 

 

 

4.    Gra bieżna – kształtująca siłę i wytrzymałość 

 

 

 

 

 

 

 

5.    Zabawa rzutna

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Ryby w sieci” – Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły, pierwszy zespół wiąże koło – sieć, druga zespół staje w kole jako ryby. Ryby starają się wydostać z sieci przestrzegając określonych zasad. Po upływie określonego czasu nauczyciel przerywa grę, liczy ryby, które wydostały się z sieci. Następuje zamiana ról. Grę wygrywa zespół, w którym więcej ryb wydostało się z sieci.

 

 

„Przeciąganie liny” – Uczniowie losowo podzieleni są na dwie zespoły. Nauczyciel wyznacza linie oznaczające metę. Zespoły chwytają linę, i przeciągają przeciwną drużynę za linię mety na swoje pole. O ostatecznym zwycięstwie decyduje liczba wygranych w poszczególnych rozgrywkach.

 

„Wąż” - Uczniowie ustawieni w rzędzie trzymają się mocno za biodra. Pierwszy w rzędzie jest głową, ostatni ogonem węża. Na sygnał prowadzącego głowa goni ogon starając się go złapać.

 

,,Kto prędzej dookoła?” – Dzieci stoją w zwartym kole, twarzami do siebie, nie patrząc w tył. Oczekują na dotknięcie przez dziecko chodzące poza nimi dookoła. Gdy wybrane dziecko dotknie jedno z dzieci, biegnie w jednym kierunku. Dotknięte dziecko wybiega z koła i biegnie w przeciwnym kierunku. Każde z nich zmierza na wolne miejsce w kole. Dziecko które pierwsze dobiegnie zajmuje wolne miejsce. Drugie dziecko wzywa do biegu następnych uczestników zabawy.

 

Dzieci podrzucają piłeczkę do góry na coraz większą wysokość i chwytają je oburącz. Gdy rzuty i chwyty są dość pewne, tę samą czynność urozmaicamy. Polecając gdy piłka będzie w górze:

- klasnąć przed sobą w ręce

- dwukrotnie klasnąć

- trzykrotnie klasnąć na przemian, raz z przodu raz z tyłu
- podrzucając prawą ręką i chwytając prawą ręką,

- chwytanie piłki w klęku na jednym kolanie, na obu kolanach,

- łapać piłkę w siadzie płaskim, klęczącym, i w leżeniu.

 

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

4 min.

 

 

 

 

 

 

 

6 min.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7 min.

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin