Temat: Zabawy ruchowe kształtujące zasady przyjaznej rywalizacji
Klasa: Szkoła Podstawowa klasa I
Liczba uczniów: 26
Czas trwania: 45 minut
Miejsce zajęć: sala gimnastyczna
Środki dydaktyczne: szarfy, woreczki, piłeczki, lina
Literatura:
· R. Trześnikowski, Zabawy i gry ruchowe, Warszawa 1995
· S. Owczarek, M. Bondarowicz, Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Warszawa, 1997
ZADANIA SZCZEGÓŁOWE Z ZAKRESU:
1. Postawy (usamodzielnienie ucznia):
- odpowiednia rywalizacja z przeciwnikiem oraz szacunek do niego,
- wyrabianie dokładności wykonywanych ćwiczeń,
- przestrzegania określonych zasad
- odwaga i pewność siebie,
- rozumienie roli sędziego podczas gry ruchowej,
2. Wiadomości – uczeń:
- zna potrzebę wykonywania ćwiczeń uspokajających,
3. Umiejętności – uczeń potrafi:
- umiejętność skupienia uwagi, koncentracji, dyscyplina,
- sprawiedliwego oceniania kolegów,
4. Zdolności motoryczne – uczeń:
- rozwija koordynację wzrokowo – ruchową,
- kształtuje siłę oraz wytrzymałość,
- wzmacnia mięśnie ramion, rąk, obręczy barkowej, nóg, pasa biodrowego oraz tułowia.
Tok lekcji
Rodzaje zadań
Nazwa i opis ćwiczenia lub zabawy
Dozowanie
Metody i formy organizacyjne
Wskazówki organizacyjno - metodyczne
Część wstępna – 13 min.
1. Czynności organizacyjno – porządkowe
2. Zabawa orientacyjno porządkowa
3. Ćwiczenia kształtujące z przyborem – kształtowanie siły
Zbiórka, powitanie, sprawdzenie obecności, gotowość uczniów do zajęć, przedstawienie zadań lekcji i uzasadnienie jej realizacji, motywacja uczniów do ćwiczeń.
„Zbiórka wg kolorów” – Dzieci ustawiają się w rzędzie (gęsiego) i w czasie marszu odbierają od nauczyciela kolorowe szarfy. Na sygnał nauczyciela dzieci dobiegają do chorągiewek w tych samych kolorach co ich szarfy. Nauczyciel dobiera różne sygnały np. gwizdek, klaśnięcie aby zróżnicować szybkość wykonania zadania, lub pozycje jakie dziecko ma przyjąć.
- krążenia ramion w miejscu,
- skurcze i wyprosty ramion w różnych kierunkach,
z przyspieszeniem, zwalnianiem i zatrzymywaniem,
- uginanie i prostowanie ramion w klęku podpartym obunóż i jednonóż,
- rzuty woreczkami na odległość do wyznaczonego celu prawą i lewą ręką z miejsca i z rozbiegu,
- wznosy i opusty PN i LN w leżeniu przodem,
- przysiady,
- w rozkroku skłony do PN i LN,
- woreczek na podłodze przeskoki obunóż w przód i w bok,
- w siadzie kucznym podrzut woreczka w górę uderzenie dłońmi o podłogę, chwyt,
- w siadzie kucznym podrzut woreczka w górę powstanie, chwyt z wyskoku.
3 min.
4 min.
6 min.
m. pogadanka
f. dwuszereg
m. zabawowo - klasyczna
f. luźna gromada
m. zadaniowo – ścisła
f. indywidualna
W siadzie dwuszereg przed nauczycielem. Wyznaczenie dyżurnych.
Nauczyciel wyznacza odpowiednio dobrane i zrozumiałe dla dzieci sygnały.
Dyżurni rozdają woreczki. Nauczyciel zmienia ćwiczenia. Nauczyciel przypomina o dokładności wykonywanych ćwiczeń. Nauczyciel zwraca uwaga na zachowanie bezpieczeństwa podczas rzutów woreczkami
CZĘŚĆ GŁÓWNA –26 min.
1. Gra z mocowaniem – kształtująca siłę
2. Gra z mocowaniem
3. Zabawa z mocowaniem
4. Gra bieżna – kształtująca siłę i wytrzymałość
5. Zabawa rzutna
„Ryby w sieci” – Nauczyciel dzieli grupę na dwa zespoły, pierwszy zespół wiąże koło – sieć, druga zespół staje w kole jako ryby. Ryby starają się wydostać z sieci przestrzegając określonych zasad. Po upływie określonego czasu nauczyciel przerywa grę, liczy ryby, które wydostały się z sieci. Następuje zamiana ról. Grę wygrywa zespół, w którym więcej ryb wydostało się z sieci.
„Przeciąganie liny” – Uczniowie losowo podzieleni są na dwie zespoły. Nauczyciel wyznacza linie oznaczające metę. Zespoły chwytają linę, i przeciągają przeciwną drużynę za linię mety na swoje pole. O ostatecznym zwycięstwie decyduje liczba wygranych w poszczególnych rozgrywkach.
„Wąż” - Uczniowie ustawieni w rzędzie trzymają się mocno za biodra. Pierwszy w rzędzie jest głową, ostatni ogonem węża. Na sygnał prowadzącego głowa goni ogon starając się go złapać.
,,Kto prędzej dookoła?” – Dzieci stoją w zwartym kole, twarzami do siebie, nie patrząc w tył. Oczekują na dotknięcie przez dziecko chodzące poza nimi dookoła. Gdy wybrane dziecko dotknie jedno z dzieci, biegnie w jednym kierunku. Dotknięte dziecko wybiega z koła i biegnie w przeciwnym kierunku. Każde z nich zmierza na wolne miejsce w kole. Dziecko które pierwsze dobiegnie zajmuje wolne miejsce. Drugie dziecko wzywa do biegu następnych uczestników zabawy.
Dzieci podrzucają piłeczkę do góry na coraz większą wysokość i chwytają je oburącz. Gdy rzuty i chwyty są dość pewne, tę samą czynność urozmaicamy. Polecając gdy piłka będzie w górze:
- klasnąć przed sobą w ręce
- dwukrotnie klasnąć
- trzykrotnie klasnąć na przemian, raz z przodu raz z tyłu- podrzucając prawą ręką i chwytając prawą ręką,
- chwytanie piłki w klęku na jednym kolanie, na obu kolanach,
- łapać piłkę w siadzie płaskim, klęczącym, i w leżeniu.
7 min.
...
agakedziorek