l1000.pdf

(143 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Wykorzystanie diagnozy potrzeb rozwojowych wychowanków do planowania
pracy dydaktyczno – wychowawczej przedszkoli
W Samorządowym Ośrodku Doskonalenia w Częstochowie we wrześniu
2005 roku 50 nauczycieli wychowania przedszkolnego z Częstochowy i powiatu
częstochowskiego brało udział w 20 godzinnym szkoleniu w ramach grantu
ogłoszonego przez Śląskiego Kuratora Oświaty.
Podczas kursu nauczycielki poznały metodę obserwacji pedagogicznej,
jej cele i znaczenie w procesie wychowawczo – dydaktycznym, zasady
organizowania i prowadzenia obserwacji w przedszkolu, nabyły umiejętność
diagnozy procesów poznawczych, rozwoju fizycznego, sprawności manualnej,
percepcji słuchowej, wzrokowej i mowy dziecka poznały także sposoby
wykorzystania wyników obserwacji do diagnozy wstępnej i postępów wiedzy i
umiejętności wychowawczych.
W grupach ćwiczeniowych opracowały standardy osiągnięć dzieci na
podstawie diagnozy, analizy programu oraz oczekiwań rodziców i środowiska
edukacyjnego a także konstruowały plany pracy uwzględniające indywidualne
tempo rozwojowe i zainteresowania dzieci. Efektem doskonalenia były również
opracowane przez uczestników narzędzia wykorzystane do diagnozy rozwoju
dziecka. Niektóre z tych narzędzi udostępniam za ustną zgodą autorek.
Elżbieta Kurzynoga
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA 6-LETNIEGO
Imię i nazwisko dziecka…………………………………………………………….
Data urodzenia………………………………………………………………………
Rok pobytu dziecka w przedszkolu…………………………………………………
ZAWSZE
CZĘSTO
CZASAMI NIGDY
I. OGÓLNA SPRAWNOŚĆ
RUCHOWA
X II VI
X II XII X II VI X
II VI
1. Chętnie bierze udział w zajęciach i
zabawach ruchowych.
2. Wykazuje orientację przestrzenną.
3. Prawidłowo wykonuje rzut.
4. Poprawnie chwyta przybory
gimnastyczne.
5. Jest zręczny, zwinny, skoczny.
6. Sprawnie wykonuje ćwiczenia
gimnastyczne.
II. SPRAWNOŚĆ MANUALNA
1. Prawidłowo trzyma przybory i narzędzia
2. Prawidłowo odwzorowuje podane
kształty geometryczne
3. Wykonuje poprawny rysunek postaci
846647079.169.png 846647079.180.png 846647079.191.png 846647079.202.png 846647079.001.png 846647079.012.png 846647079.023.png 846647079.034.png 846647079.045.png 846647079.056.png 846647079.067.png 846647079.078.png 846647079.089.png 846647079.100.png 846647079.110.png 846647079.121.png 846647079.131.png 846647079.132.png 846647079.133.png 846647079.134.png 846647079.135.png 846647079.136.png 846647079.137.png 846647079.138.png 846647079.139.png 846647079.140.png 846647079.141.png 846647079.142.png 846647079.143.png 846647079.144.png 846647079.145.png 846647079.146.png 846647079.147.png 846647079.148.png 846647079.149.png 846647079.150.png 846647079.151.png
ludzkiej.
4. Dokładnie odwzorowuje znaki graficzne
5. Wycina różnorodne kształty wzdłuż
narysowanej linii lub własnego pomysłu.
6. Lepi z plasteliny formy zawierające
drobne szczegóły
7. Konstruuje budowle przestrzenne.
8. Wykonuje prace wymagające precyzji
dłoń.
9. Posiada właściwe tempo pracy.
10. Posiada ustaloną lateralizację
III. AKTYWNOŚĆ UMYSŁOWA
1. Spostrzega różnice w obrazkach
2. Układa obrazek z części bez wzoru.
3. Rozpoznaje i nazywa dźwięki z
otoczenia.
4. Odtwarza proste rytmy.
5. Wyróżnia głoskę w nagłosie.
6. Głoskuje wyrazy o prostej budowie
fonetycznej.
7. Czyta proste zdania.
8. Układa i opowiada historyjkę obrazkową
9. Zapamiętuje treść wierszy i piosenek.
ZAWSZE
CZĘSTO
CZASAMI NIGDY
X II VI
X II VI X
II VI X
II VI
10. Śmiało komunikuje się z osobami
dorosłymi
11. Łatwo porozumiewa się z
rówieśnikami.
12. Jest skupiony podczas zajęć.
13. Doprowadza pracę do końca
14. Prawidłowo wybrzmiewa głoski w
podanym wyrazie.
15. Przelicza w zakresie 20.
16. Wykonuje dodawanie i odejmowanie w
zakresie 10.
17. Poprawnie stosuje znaki
matematyczne.
IV. ROZWÓJ EMOCJONALNO – SPOŁECZNY
1. Reaguje w sposób adekwatny do bodźca.
2. Kontroluje emocje doznając porażki i
odnosząc sukces.
3. Przestrzega ustalonych norm
postępowania
4. Jest inicjatorem zabaw i zajęć
grupowych
846647079.152.png 846647079.153.png 846647079.154.png 846647079.155.png 846647079.156.png 846647079.157.png 846647079.158.png 846647079.159.png 846647079.160.png 846647079.161.png 846647079.162.png 846647079.163.png 846647079.164.png 846647079.165.png 846647079.166.png 846647079.167.png 846647079.168.png 846647079.170.png 846647079.171.png 846647079.172.png 846647079.173.png 846647079.174.png 846647079.175.png 846647079.176.png 846647079.177.png 846647079.178.png 846647079.179.png 846647079.181.png 846647079.182.png 846647079.183.png 846647079.184.png 846647079.185.png 846647079.186.png 846647079.187.png 846647079.188.png 846647079.189.png 846647079.190.png 846647079.192.png 846647079.193.png 846647079.194.png 846647079.195.png 846647079.196.png 846647079.197.png 846647079.198.png 846647079.199.png 846647079.200.png 846647079.201.png 846647079.203.png 846647079.204.png 846647079.205.png 846647079.206.png 846647079.207.png 846647079.208.png 846647079.209.png 846647079.210.png 846647079.211.png 846647079.212.png 846647079.002.png 846647079.003.png 846647079.004.png
5. Potrafi wspólnie działać w zespole.
6. Reaguje na polecenia i uwagi
nauczyciela.
7. Samodzielny w czynnościach
samoobsługowych i codziennych
Opracował zespół w składzie:
Magdalena Postawa
Alina Soczyk
Iwona Stępień
Anna Warkiewicz
nauczycielki MP nr 8
ARKUSZ OBSERWACJI DZIECKA 6-LETNIEGO
Imię i nazwisko.........................................................
Rok w przedszkolu................
Data urodzenia..........................................................
Legenda: badania - I, II, III; punktacja - 0,1,2,3.
1. Rozwój sprawności ruchowej
I
II III
- aktywnie uczestniczy w zabawach ruchowych
- poprawnie biega
- wykonuje skoki (rytmicznie obunóż, podskoki)
- celnie rzuca i chwyta
- utrzymuje równowagę
- synchronizuje ruch ciała z rytmem i melodią
- poprawnie odtwarza rytmy
RAZEM
2. Rozwój sprawności manualnej
- ma ustaloną lateralizację
- napięcie mięśniowe (słabe, normalne, bardzo silne)
- prawidłowo wypełnia kontury
- prawidłowo posługuje się nożyczkami
- rysunek (prymitywny, schematyczny, bogaty w szczegóły)
- rysunek postaci ludzkiej (prymitywny, schematyczny, bogaty w szczegóły)
- tempo pracy (wolne, przeciętne, szybkie)
- chętnie podejmuje zabawy manipulacyjno-konstrukcyjne
846647079.005.png 846647079.006.png 846647079.007.png 846647079.008.png 846647079.009.png 846647079.010.png 846647079.011.png 846647079.013.png 846647079.014.png 846647079.015.png 846647079.016.png 846647079.017.png 846647079.018.png 846647079.019.png 846647079.020.png 846647079.021.png 846647079.022.png 846647079.024.png 846647079.025.png 846647079.026.png 846647079.027.png 846647079.028.png 846647079.029.png 846647079.030.png 846647079.031.png 846647079.032.png 846647079.033.png 846647079.035.png 846647079.036.png 846647079.037.png 846647079.038.png 846647079.039.png 846647079.040.png 846647079.041.png 846647079.042.png 846647079.043.png 846647079.044.png 846647079.046.png 846647079.047.png 846647079.048.png 846647079.049.png 846647079.050.png
- poprawnie kreśli: ◦ szlaczki literopodobne
◦ litery
◦ wyrazy
- poprawnie odwzorowuje kształt wybranych figur geometrycznych
- potrafi zawiązać sznurowadła
- potrafi zapiąć guziki
RAZEM
3. Rozwój procesów poznawczych
- rozpoznaje, nazywa kolory
- wskazuje i nazywa różnice między obrazkami
- układa obrazek z kilku części
- rozróżnia i nazywa kierunki
- potrafi odtworzyć z pamięci wiersz, piosenkę
- pamięta szczegóły, elementy oglądanej ilustracji
- potrafi wskazać brakujący element w zbiorze 5-6 elementowym
- słucha z uwagą
- wypowiada się poprawnie pod względem gramatycznym
- wypowiada się poprawnie pod względem artykulacyjnym
- posługuje się zdaniami (prostymi, rozwiniętymi, złożonymi)
- kojarzy związki miedzy faktami
- rozpoznaje głoski w nagłosie
- rozpoznaje głoski w wygłosie
- dokonuje analizy i syntezy wyrazu
- rozpoznaje i nazywa litery
- czyta metodą: ◦ głoskową
◦ sylabową
◦ całościową
◦ rozumie czytany tekst
- potrafi określić położenie przedmiotów
- potrafi określić wielkość przedmiotu
- zna podstawowe figury geometryczne
- potrafi wyodrębnić zbiory
- zna liczby od 0-10
- zna i rozumie znaki: +, -, =, >, < i potrafi posługiwać się nimi
- dodaje i odejmuje
RAZEM
4. Rozwój społeczno- emocjonalny
- współdziała z dziećmi w zabawie
- przestrzega zasad współdziałania w grupie
- wykazuje inicjatywę w zabawie
- jest otwarty i śmiały w stosunku do innych
- właściwie reaguje na polecenia, uwagi nauczyciela
- używa zwrotów grzecznościowych
- podejmowane działania doprowadza do końca
- wykazuje opiekuńczą postawę wobec dzieci potrzebujących pomocy, młodszych
846647079.051.png 846647079.052.png 846647079.053.png 846647079.054.png 846647079.055.png 846647079.057.png 846647079.058.png 846647079.059.png 846647079.060.png 846647079.061.png 846647079.062.png 846647079.063.png 846647079.064.png 846647079.065.png 846647079.066.png 846647079.068.png 846647079.069.png 846647079.070.png 846647079.071.png 846647079.072.png 846647079.073.png 846647079.074.png 846647079.075.png 846647079.076.png 846647079.077.png 846647079.079.png 846647079.080.png 846647079.081.png 846647079.082.png 846647079.083.png 846647079.084.png 846647079.085.png 846647079.086.png 846647079.087.png 846647079.088.png 846647079.090.png 846647079.091.png 846647079.092.png 846647079.093.png 846647079.094.png 846647079.095.png 846647079.096.png 846647079.097.png 846647079.098.png 846647079.099.png 846647079.101.png 846647079.102.png 846647079.103.png 846647079.104.png 846647079.105.png
 
- przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas spacerów, wycieczek
- wyraża uczucia w sposób kontrolowany, akceptowany społecznie
RAZEM
5. Inne uwagi o dziecku
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Opracowały:
Maria Fiszer, Monika Grygo, Romualda Rygalik, Beata Stojek, Edyta Hadryś,Iwona
Wilk-Karaśkiewicz, Bożena Klecha
Karta obserwacji dziecka 6 – letniego
1. Imię i nazwisko dziecka..............................................
2. Data i miejsce urodzenia..............................................
3. Który rok w przedszkolu..............................................
Obserwacja prowadzona 3x w roku: IX-X; I-XII; V-VI
Kolor niebieski – obserwacja wstępna
Kolor zielony - obserwacja półroczna
Kolor czerwony – obserwacja końcowa
Bardzo
często
Nie
występuje
L.p.
Sfera obserwacji
Często
Rzadko
SPRAWNOŚĆ MOTORYCZNA
1.
Biega swobodnie
2.
Skacze sprawnie
3.
Skacze na jednej
nodze
4.
Potrafi rzucać i
chwytać
5.
Uczestniczy w
zabawach ruchowych
846647079.106.png 846647079.107.png 846647079.108.png 846647079.109.png 846647079.111.png 846647079.112.png 846647079.113.png 846647079.114.png 846647079.115.png 846647079.116.png 846647079.117.png 846647079.118.png 846647079.119.png 846647079.120.png 846647079.122.png 846647079.123.png 846647079.124.png 846647079.125.png 846647079.126.png 846647079.127.png 846647079.128.png 846647079.129.png 846647079.130.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin