Współczesne kierunki pedagogiczne – wykłady – Prof. Dr hab. Prusak
Cel przedmiotu współczesnych kierunków pedagogicznych to:
· Ukazanie prądów i kierunków w pedagogice w XX wieku, oraz przedstawienie przedstawicieli,
· Zrozumienie istoty przemian w pedagogice na tle uwarunkowań społecznych,
· Poszukiwanie i wyjaśnienie (eksplikacja) treści i kierunków, które mogą służyć współcześnie.
Treść przedmiotu:
· Znajomość i orientacja w teoriach pedagogicznych XX wieku a w szczególności w naukach o wychowaniu,
· Prognozowanie kierunków i ukazanie sprzeczności w pedagogice (np. antypedagogika),
· Współczesne nurty i kierunki przemian w pedagogice.
Pedagogika jako nauka – jest wyodrębniona jako nauka o wychowaniu człowieka. Człowiek który oderwał pedagogikę od filozofii to Herbart, a pedagogikę oparł na etyce i psychologii (środki realizacji celów). Wszystko to było związane ze szkołą Herbarta. XIX wiek ukształtował kierunki w pedagogice. Były to m.in.:
· Indywidualizm pedagogiczny to rozwój jednostki, który to zakładał że:
1. motywem jest dojście jednostki do perfekcji,
2. swoboda i niezależność jednostki,
3. niechęć do podporządkowania się wychowaniu.
· Socjologizm – jest to inaczej uspołecznienie wychowanka, który zakładał, że zjawisko wychowania jest skutkiem oddziaływań społecznych oraz jest to przeniesienie do pedagogiki metod badań pedagogicznych.
Początki pedagogiki w XX wieku to pedagogika eksperymentalna – czyli szukanie skutecznych metod nauczania i zabiegów wychowawczych , które prowadzą do lepszego przygotowania skuteczniejszej nauki. Wiek XX to także pedagogika normatywna – w oparciu której opieramy się na aksjologii pedagogicznej, czyli określeniu celów i ideałów wychowania. kolejnym kierunkiem w pedagogice XX wieku był także personalizm w wychowaniu Jana Maritain, który zakładał prymat osoby ludzkiej nad rzeczą. Podstawowymi wartościami w tym kierunku są trzy rzeczy (tzw. Triada pedagogiczna) czyli:
· Prawda,
· Dobro,
· Piękno.
Lub także określa się te wartości jako:
· Piękno,
· Sprawiedliwość,
· Wiara,
· Demokracja,
· Tolerancja.
Pedagogika teoretyczna – jest to próba koncepcji teoretycznych w pedagogice. Ma ona miejsce w latach 30 – tych XX wieku. Przedmiotem tej pedagogiki jest zjawisko wychowawcze w życiu człowieka oraz wszystkie czynności, które służą jego rozwojowi fizycznemu, moralnemu i psychicznemu.
Zajmuje się ona definicją faktów, oraz zjawisk składających się na edukację i zajmuję się nauczaniem naturalnym i zamierzonym (przygotowaniem do zawodu). Określa przedmiot badań materialnych i formalnych oraz bada wielostronny rozwój człowieka, oraz także bada dobro rozwojowe człowieka i jego nastawienie na życie w przyszłości.
Funkcje pedagogiki według Rzechowskiej:
· Opisowa (deskryptowa) – opisywanie faktów i opisów. Polega na diagnozowaniu, na rozpoznawaniu stanów przeszłych lub aktualnych stanów na zasadzie opisów. Realizowana jest ona na analizie dokumentów i wytworów (wypracowania, testy),
· Wyjaśniająca (eksplanacyjna) – polega na wykrywaniu i ustalaniu przyczyn pewnych okoliczności, zjawisk które wcześniej to powodowały. Jej zasadą jest prowadzenie do wykrycia przebiegu zjawisk (prawidłowości) zachodzących w pedagogice<
· Przewidywawcza (prognostyczna) – zwana też predyktywną, która polega na przewidywaniu przyszłych zjawisk i procesów w oparciu o ustalone zależności i przyczyny ramach funkcji eksplanacyjnej. Ważna jest tu wiedza, sądy i twierdzenia. Przewidywanie tych procesów może odbywać się w ramach prawdopodobieństwa,
· Praktyczna (utylitarna) – polega na wykorzystaniu zgromadzonej i uporządkowanej wiedzy zgodnie z celami pedagogiki. Jakie tu trzeba stosować metody i środki, aby uzyskać zamierzony cel w wychowaniu ? Bowiem formy wychowania mogą być w ramach placówek oświatowo – wychowawczych i organizacjach różnego typu. Metody tego wychowania to m. in.
1. Zasada kar i nagród,
2. pod wpływem sytuacji,
3. przykładu osobistego.
Struktura pedagogiki
Spór o źródła poznania pedagogiki – podstawową konsekwencją w pedagogice był spór filozoficzny o źródła poznania, czyli w jaki sposób można poznać otaczającą rzeczywistość.
Podstawowe stanowiska filozoficzne w pedagogice:
· empiryzm – którego jedynym źródłem poznania jest obserwacja i eksperyment. Przedstawicielami tego kierunku są Baconi i J. Locka,
· sensualizm – (uczucie zmysłu) – jedynym źródłem wiedzy i poznania są zmysły. Przedstawiciele to: Komeński, Pestalozzi, Barkley,
· racjonalizm – jedyna droga poznania istnieje jedynie przez rozum, nie zależy to od doświadczenia. W kierunku tym chodziło głównie o kształcenie. Głównymi przedstawicielami kierunki byli Kartezjusz, Herbart,
· materializm – twierdzi że każda rzeczywistość jest poznawalna, że poznanie nie ma charakteru lustrzanego odbicia i ma charakter obiektywno – subiektywny. W poznaniu bowiem należy uwzględnić aspekt rozumowy, zmysłowy i empiryczny.
Kierunki i prądy w pedagogice to również:
· chrześcijański,
· liberalny,
· socjalistyczny.
Personalizm i egzystencjalizm jako podstawa kierunków w pedagogice. Pedagogika personalistyczna – jest to kierunek filozofii i wywodzi się z neotomizmu. Założenia personalizmu to:
· jako podmiot wychowania personalizm przyjmuję osobę ludzką,,
· jako podmiot wychowawczego rozważania personalizm dotyczy antropologii filozoficznej,
· zakłada dobro osoby ludzkiej i jemu ma być przyporządkowane całe życie indywidualne i społeczne,
· człowiek jest rozpatrywany jako przedstawiciel gatunku oraz z punktu widzenia duchowego (jego dążenia do Boga).
· Jako materialna jednostka jest częścią społeczeństwa i powinno się służyć całemu społeczeństwu.
Pedagogika personalistyczna w oparciu o to koncentruje się na wychowaniu, jest bowiem nauką praktyczną. Odpowiada kim jest człowiek z punktu widzenia duchowego. Pedagogika personalistyczna koncentruje się na zasadach typu:
· Każdy człowiek jest osobą od poczęcia,
· Człowiek posiada swoją godność i wartość, ponieważ jest ona dana mu z natury i jest przypisana jako cecha każdego człowieka,
· Osoba ludzka jest wartością najwyższą w świecie bytów stworzonych,
· Celem człowieka jest doskonalenie się w swoim istnieniu.
Wartość osoby wyraża się w jej autonomii – to znaczy że osoba ludzka istnieje nie zależnie od innych osób, dlatego relacje zachodzące między osobami są oparte na godności i wartości. Każdy ma swoje cechy osobowości i duchowości, że każdy istnieje i żyje dla świata. Duchowość osoby jest cechą zasadnicza w pedagogice personalistycznej, tak aby być doskonałym, bo jest ono obowiązkiem moralnym wynikającym z duchowości człowieka. Kolejna ważną cechą w pedagogice personalistycznej jest jej integralność – bowiem oznacza że człowiek jest całością spójną i kompletną. Od siebie samego otrzymuje obowiązki i uprawnienia, a przede wszystkim wartość i wolność. Według tej pedagogiki każdy człowiek jest wolny.
Proces wychowania – polega na stopniowym dochodzeniu do doskonałości przez samodoskonalenie (samokształcenie i samowychowanie), aby stać się dojrzałą osobowością. Wychowanie w ujęciu personalistycznym – to kształtowanie osoby ludzkiej celem osiągnięcia zbawienia osoby oraz dla pożytecznego działania na rzecz społeczeństwa. Pedagogika ta akcentuje harmonijny i integralny rozwój człowieka. Rola nauczyciela (wychowawcy) – polega na inspirowaniu i wspieraniu wychowankowi ukazywaniu im wartości, ale nie wolno mu nakazywać sprzecznych wartości społecznych. Wychowanie personalistyczne jest wychowaniem do wolności, czyli do wyboru dobra. Dobro musi być zgodne z tym co służy rozwojowi człowieka. Przedstawiciele tego kierunku to:
· J. Maritain,
· Karol Wojtyła,
· Mouniera.
Z tego personalizmu wyrósł kierunek perelializm – oparty na neotomizmie i nastawiony na wychowanie religijne. Kierunek ten rozwinął się w Ameryce Północnej. Zasadniczym celem w szkolnictwie było oparcie się na doprowadzaniu wychowanka do zbawienia. Kierunek ten przywiązuje dużą wagę do literatury klasycznej. Przedmioty oparte w tym wychowaniu to:
· Gramatyka,
· Greka,
· Łacina,
· Logika,
· Matematyka.
Pedagogika egzystencjalna – przedstawiciele główni to:
· Camus,
· Sarnt.
Egzystencjalizm zakłada że właściwości natury ludzkiej nie stanowią o egzystencji świata materialnego, ale o istnieniu człowieka, bowiem to jest najważniejsze. Egzystencja wyprzedza esencję. Cechuje ona istnienie ludzkie, czyli wolność wyboru, zmienność i nieustającą otwartość, oraz ze człowiek jest zagubiony w zbiorowości gdyż społeczeństwo jest zagrożeniem dla wolności jednostki, dlatego jednostka musi dokonywać ciągłych wyborów. Pedagogika egzystencjalna zakłada także pełen rozwój jednostki, bo jest on ważny jeśli chodzi o szkołę, bo uczeń podczas wychowania staję się podmiotem w wychowaniu. Nauczanie polega bowiem na rozbudzaniu zainteresowań, dzięki czemu człowiek zdobywa nowe doświadczenia, które pozwalają wychowankowi na dokonywanie słusznych wyborów.
Temat: Prądy i kierunki w pedagogice XX wieku.
Pojęcia to:
Prąd – jest to zespół tendencji ideowych w wybitnych dziełach uznanych za reprezentatywne w pedagogice. Charakteryzują go trzy elementy:
· Założenia filozoficzne,
· Ideały wychowawcze,
· Koncepcja celów i zasad kształcenia.
Kierunek – wynikające lub mieszczące się w założeniach określonego prądu konkretne rozwiązania w zakresie kształcenia i wychowania. Jest to określony system wychowania. Kierunek ogranicza się do jednej dziedziny wychowania Np. nowe wychowanie. Znajomość kierunków można podzielić na zakresy:
· Tradycyjne wychowanie,
· Nowe wychowanie.
Rozróżnienie wieloznaczności terminu w pedagogice pozwala na określenie i prześledzenie drogi rozwoju pedagogiki i rozróżnienia co jest trwałym osiągnięciem a co jest błędem (niedoceniania teorii). Znajomość kierunków pozwala na wyznaczenie miejsca oraz nauk pomocniczych w rozwiązaniu problemu kierunku w rozwoju pedagogiki. Pozwala to na krytykę założeń zarówno filozoficznych jak i światopoglądowych.
Źródła myśli pedagogicznych w XX wieku
Myśl pedagogiczna XX wieku przedstawia obraz różnorodnych dążeń i celów oraz ideałów, że rodziła się ona w wyniku wymagań chwili w ustroju społecznym. Łączyło się to z poszukiwaniem właściwego celu wychowania. cel wychowania musiał być zgodny z oczekiwaniami społecznymi. W kształtowaniu myśli pedagogicznej rolę spełniała rzeczywistość i dominacja tendencji do łamania norm i mechanizmów formalizmu dydaktycznego (tradycyjna szkoła). Myśl dążyła do eliminacji deprywacji człowieka, ale do rozwijania wielostronności wychowania.
Czynniki i źródła myśli wychowania to:
· Rozwój nauk przyrodniczych. Nauki te posługują się jednoznacznymi kategoriami ilościowymi, co prowadzi do mechanistycznego obrazu świata, który składa się z atomów, które tworzą określone struktury. Koncepcje bowiem powinny wypływać z obserwacji i eksperymentu. Rodzi się tu dlatego opozycja w postaci krytyki, gdyż nie wszystkie zjawiska można przedstawić ilościowo, co powoduje sceptycyzm i powrót do subiektywnych postaw poznawania świata,
· Szybki rozwój techniki – który sprawił że za wartościowe zaczęto uznawać to co praktyczne, a więc praktycyzm u Deweya w szkole pragmatycznej znaczył że praktyka wychodzi na pierwszy plan. Następuje wtedy bowiem wzrost produkcyjny i dlatego zaczęto uznawać działania w grupie.
· Rozwój prasy, telewizji i radia oraz Internetu – człowiek spotyka się z odmiennymi obyczajami i systemami społecznymi, dzięki czemu człowiek może się przenieść w inna kulturę. W tych mediach upadają autorytety i ma to negatywne oddziaływanie na człowieka,
· Czynnikiem myśli pedagogicznej jest również rozwój nauk biologicznych na proces kształcenia, przyjęto tu bowiem teorię ewolucji. Uznano, że proces ewolucji ma wpływ na rozwój i funkcjonowanie człowieka w społeczeństwie,
· Myśl odwraca się od mechanistycznego poznawania świata, a rozumienia życia w kontekście rozumienia zjawisk , bo życie jest autonomiczne i wyraża się w powiązaniu elementów życia człowieka i ich podporządkowaniu ogólnemu planowi życiowemu,
· Wychowanie ma ukazywać cel wychowania i ma ono przygotować człowieka do działania, ale także i do krytycznego myślenia.
Prądy w pedagogice:
· Ludwik Chmaj uważa że prądy teoretyków zależą od subiektywnego stanowiska i od własnego doświadczenia życiowego,
· Celestyn Freinet natomiast zauważył że dzieci nie chętnie piszą i dlatego zastosował technikę swobodnych tekstów. Każda teoria jest programem działania społecznego w pedagogice XX wieku. Człowieka ujmowano jako jednostkę autonomiczną w pokazaniu kim jest człowiek, można sformułować właściwe cele i metody wychowania
Wyróżniamy więc prądy w pedagogice:
· Pedagogika naturalistyczno – liberalna, która podkreśla przystosowanie człowieka do porządku społecznego. Program wychowania ma człowieka nauczyć walki o byt, oraz nauczyć rywalizacji w gospodarce wolnokonkurencyjnej,
· Pedagogika psychologiczna – jest to duży ładunek psychologii, gdzie są uwzględniane:
1. potrzeby i zainteresowania dziecka,
2. twórczość i aktywność dziecka,
3. intensyfikowanie dążeń i podkreślanie działania podświadomego,
4. potrzeby środowiska dziecka,
5. eliminuje dydaktyzm na rzecz eksperymentu z poszanowaniem natury dziecka,
6. pielęgnowanie zdolności i zainteresowań wychowanka.
· Naturalizm (J. Rouses),
· Pedagogika socjologiczna – (Bernstein) – która zakłada że:
1. więź społeczna ze środowiskiem determinuje rozwój psychiczny i moralny człowieka,
2. zakłada przystosowanie człowieka do kierunku obiektywnej rzeczywistości społecznej.
· Pedagogika kultury – stoi w opozycji do naturalistycznej koncepcji wychowania i kładzie nacisk...
sylwia22886