fragmenty.pdf

(1593 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Irena Biskup Justyna Wróbel-Mikołajczyk
Magia
ilcowania
Bielsko-Biała 2011
845867781.188.png 845867781.199.png 845867781.210.png
8
Część I: Materiały i narzędzia
Materiały do ilcowania
Wełna
– najczęściej oznaczanych skrótem mic .) Im
mniej mikronów, tym włókna są cieńsze, a weł-
na delikatniejsza. Większa liczba mikronów
oznacza wełnę grubszą i bardziej szorstką.
Wełna to naturalna okrywa włosowa (sierść)
owiec i niektórych innych zwierząt (kóz, wiel-
błądów, wigoni, lam lub królików angorskich).
Zanim nasi przodkowie nauczyli się wytwarzać
z wełny tkaniny a potem dzianiny, najpierw –
zapewne przypadkowo – poznali cenną wła-
ściwość włókien wełny, jaką jest jej zdolność
ilcowania się (inaczej – spilśniania): otóż pod
wpływem pocierania, temperatury i wody włók-
na wełny zbjają się trwale w filc – zwartą
strukturę o ciekawych właściwościach mecha-
nicznych, izolacyjnych i estetycznych.
Ryc. 1: Łuseczkowata struktura włókien wełny
Na czym polega ilcowanie?
Filcowanie to prawdopodobnie najstarsza
technika włókiennicza opanowana przez czło-
wieka. Wykorzystuje ona właściwość włosów
wełny widoczną pod mikroskopem: ich łusecz-
kowatość. Włosy wełny mają na całej powierzch-
ni mikrostrukturalne łuseczki, podobne do ma-
leńkich łusek szyszki. Właśnie łuseczkowatość
sprawia, że w wypadku splątania włosy wełny
zaczepiają się o siebie i zbjają w ilc.
Wełna przeznaczona do ilcowania może
występować – zależnie od stopnia jej przetwo-
rzenia – w dwóch formach:
w postaci „surowej” – taka wełna podczas
ilcowania ma charakterystyczny „owczy”
zapach i zawiera sporą ilość naturalnej lano-
liny 2 , co ułatwia i przyspiesza proces ilco-
wania (lanolina jednak może czasami powo-
dować alergię; należy być ostrożnym przy
pierwszym kontakcie z taką wełną);
poddana wstępnej obróbce, np. oczyszczona
Wełna, którą wykorzystujemy w procesie
ilcowania, ze względu na sposób pozyskiwania
jest nazywana żywą, ponieważ jest otrzymywa-
na przez okresowe strzyżenie żywych zwie-
rząt. Grubość wełny podajemy zwyczajowo
w mikronach 1 (tysięcznych częściach milimetra
z lanoliny, ufarbowana w specjalnych barw-
nikach, pozbawiona naturalnego, „zwierzę-
cego” zapachu itp.
2 Pokrywająca wełnę owiec lanolina jest woskiem
zwierzęcym – naturalną wydzieliną o żółtawej barwie
i lepkiej konsystencji. Stanowi mieszaninę estrów kwasów
tłuszczowych ze sterolami. Używa się jej szeroko do pro-
dukcji kremów kosmetycznych i maści.
1 Nazwa „mikron”i skrót „mic” są nadal zwyczajowo sto-
sowane we włókiennictwie, choć oicjalnie już od 1967 roku
ta jednostka miary w układzie SI nosi nazwę mikrometr
(jedna milionowa część metra), a jej skrót zapisujemy: µm.
845867781.221.png 845867781.001.png 845867781.012.png 845867781.023.png 845867781.034.png 845867781.045.png 845867781.056.png 845867781.067.png 845867781.078.png 845867781.088.png 845867781.099.png 845867781.110.png 845867781.121.png 845867781.132.png 845867781.142.png 845867781.152.png 845867781.153.png 845867781.154.png 845867781.155.png 845867781.156.png 845867781.157.png 845867781.158.png 845867781.159.png 845867781.160.png 845867781.161.png 845867781.162.png 845867781.163.png 845867781.164.png 845867781.165.png 845867781.166.png 845867781.167.png 845867781.168.png 845867781.169.png 845867781.170.png 845867781.171.png 845867781.172.png 845867781.173.png 845867781.174.png 845867781.175.png 845867781.176.png 845867781.177.png 845867781.178.png 845867781.179.png 845867781.180.png 845867781.181.png 845867781.182.png 845867781.183.png 845867781.184.png 845867781.185.png 845867781.186.png 845867781.187.png 845867781.189.png 845867781.190.png 845867781.191.png 845867781.192.png 845867781.193.png 845867781.194.png 845867781.195.png 845867781.196.png 845867781.197.png 845867781.198.png 845867781.200.png 845867781.201.png 845867781.202.png 845867781.203.png 845867781.204.png 845867781.205.png 845867781.206.png 845867781.207.png 845867781.208.png 845867781.209.png 845867781.211.png 845867781.212.png 845867781.213.png 845867781.214.png 845867781.215.png 845867781.216.png 845867781.217.png 845867781.218.png 845867781.219.png 845867781.220.png 845867781.222.png 845867781.223.png 845867781.224.png 845867781.225.png 845867781.226.png 845867781.227.png 845867781.228.png 845867781.229.png 845867781.230.png 845867781.231.png 845867781.002.png 845867781.003.png 845867781.004.png 845867781.005.png 845867781.006.png 845867781.007.png 845867781.008.png 845867781.009.png 845867781.010.png 845867781.011.png 845867781.013.png 845867781.014.png 845867781.015.png 845867781.016.png 845867781.017.png 845867781.018.png 845867781.019.png 845867781.020.png 845867781.021.png 845867781.022.png 845867781.024.png 845867781.025.png 845867781.026.png 845867781.027.png 845867781.028.png 845867781.029.png 845867781.030.png 845867781.031.png 845867781.032.png 845867781.033.png 845867781.035.png 845867781.036.png 845867781.037.png 845867781.038.png 845867781.039.png 845867781.040.png 845867781.041.png 845867781.042.png 845867781.043.png 845867781.044.png 845867781.046.png 845867781.047.png 845867781.048.png 845867781.049.png 845867781.050.png 845867781.051.png 845867781.052.png 845867781.053.png 845867781.054.png 845867781.055.png 845867781.057.png 845867781.058.png 845867781.059.png 845867781.060.png 845867781.061.png 845867781.062.png 845867781.063.png 845867781.064.png 845867781.065.png 845867781.066.png 845867781.068.png 845867781.069.png 845867781.070.png 845867781.071.png 845867781.072.png 845867781.073.png 845867781.074.png 845867781.075.png 845867781.076.png 845867781.077.png 845867781.079.png 845867781.080.png 845867781.081.png 845867781.082.png 845867781.083.png 845867781.084.png 845867781.085.png
 
Część I: Materiały i narzędzia
13
Igły do ilcowania
głęboko i łatwiej przy jej pomocy modelo-
wać kształt ilcowanej formy. Dobrze łączy
ilcowe powierzchnie i pozostawia mniejsze
dziurki na powierzchni.
Igła cienka
Igły wykorzystywane są do ilcowania na
sucho (igłowego). Mają one trójkątny przekrój
i nacięcia tworzące ostre zadziory, skierowane ku
ostremu końcowi igły [ fot. 9 ]. Podczas ilcowania
igłowego chodzi o zahaczenie
podczas wbjania i pociągnięcie
w dół włosków wełny oraz wyśli-
zgiwanie się igły bez wełny przy
wychodzeniu z ilcowanej po-
wierzchni. Filcując techniką igło-
wą staramy się wbjać ostrze igły
głęboko, tak by w pełni wykorzy-
stać jej możliwości. Jednocześnie
pilnujemy, by wbjając igłę w il-
cowaną powierzchnię nie wyko-
nywać tego po łuku, ale wbjać
ją prostopadle do ilcowanej po-
wierzchni. Przy „łukowatym”
wbjaniu ostrza bardzo łatwo zła-
mać igłę. Ponieważ struktura igły
jest naruszona poprzez nacięcia,
igła jest krucha i łatwo się ła-
mie, jeśli wbjamy ją nieuważnie.
Jest też bardzo ostra, więc uwa-
żajmy, by się nie ukłuć. Jeżeli jednak się ukłuje-
my, to starajmy się zdezynfekować nie tylko ranę,
ale również igłę. Szczególnie, jeżeli nie jesteśmy
jedynymi jej użytkownikami.
– to najcieńsza wersja z najmniej-
szymi zadziorami. Wykorzystujemy ją przy
wykończeniach ilcowanych powierzchni,
ale również do ilcowania ornamentów oraz
ilcowania w formach. Po wykończeniu ilco-
wej pracy cienką igłą dziurki na powierzchni
są niemal niewidoczne.
9
Narzędzia pomocnicze
do ilcowania na sucho
Piórko
Piórko ( fot.  10 A) to przyrząd do ilcowania
na sucho; jest to skręcana z trzech części obsadka,
w której można zamontować od 1 do 3 igieł. Formą
przypomina gruby długopis. Piórko przyspiesza
pracę i jest przydatne do ilcowania w formach.
Do stęp ne są też wersje drewniane na 4, 5, 6 i 9
igieł.
10
Dostępne są trzy grubości igieł.
Igła gruba
A
– z dużymi nacięciami. Używa-
my jej przy rozpoczynaniu ilcowania na
sucho nowej formy. Ciągnie włókna głębo-
ko do środka formy, zbjając ją od wewnątrz.
Szybko ilcuje luźną czesankę i nadaje zarys
ilcowanej formy. Nie nadaje się jednak do
wykonania formy od początku do końca,
ponieważ szybko zbja wełnę w twardą for-
mę i nie mamy czasu jej wymodelować. Na
powierzchni pozostawia widoczne dziurki
powstałe podczas wbjania. Gruba igła do-
skonale nadaje się też do łączenia ze sobą
dwóch ilcowych powierzchni.
Igła średnia
B
Szczotka
Przy ilcowaniu na sucho możemy korzy-
stać ze specjalnej szczotki ( fot.  10 B), która ma
gęste, równo osadzone twarde włosie. Długość
włosia jest taka jak długość ostrza igły, przez co
podczas ilcowania igła nie dosięga dna szczot-
ki i nie łamie się. Po ilcowaniu warto wyczesać
szczotkę z wełny specjalnymi grabkami; nie
czyszczona szczotka szybko się zniszczy.
– jest cieńsza i ma mniejsze na-
cięcia. Używamy jej rozpoczynając ilcowa-
nie mniejszych form oraz jako zmienniczkę
grubej igły w dalszym procesie ilcowania.
Średnia igła nie ciągnie włókien wełny tak
845867781.086.png 845867781.087.png 845867781.089.png 845867781.090.png 845867781.091.png 845867781.092.png 845867781.093.png 845867781.094.png 845867781.095.png 845867781.096.png 845867781.097.png 845867781.098.png 845867781.100.png 845867781.101.png 845867781.102.png 845867781.103.png 845867781.104.png 845867781.105.png 845867781.106.png 845867781.107.png 845867781.108.png 845867781.109.png 845867781.111.png 845867781.112.png 845867781.113.png 845867781.114.png 845867781.115.png 845867781.116.png 845867781.117.png 845867781.118.png 845867781.119.png 845867781.120.png 845867781.122.png 845867781.123.png 845867781.124.png 845867781.125.png 845867781.126.png 845867781.127.png 845867781.128.png 845867781.129.png 845867781.130.png 845867781.131.png 845867781.133.png 845867781.134.png 845867781.135.png
KULKA FILCOWANA na MOKRO
22
Część II: Filcowanie na mokro
9
9. Powstaje nam miękka i nietrwała kulka. Można w tym momencie już zacząć ją delikatnie turlać w rękach, istnieje
jednak ryzyko, że przy zbyt mocnym turlaniu – rozpadnie się lub „otworzy”. Może też się zdarzyć, że powstaną
nam szczeliny. Żeby uniknąć tych sytuacji, stosuje się wspomniane wyżej „opatulenie”.
10
11
11. Cieniutkie pasmo opatulenia samo zamoczy się
od naszej namydlonej i mokrej kulki. Powtarzamy to
samo kilka razy (np. 3 – 4 pasma), za każdym razem
zmieniając kierunek opatulania.
10. Suchymi rękoma chwytamy cienkie pasmo przy-
gotowanej wcześniej wełny. Na suchym pasmie wełny
kładziemy naszą kulkę i „opatulamy” ją, owjając cia-
sno, by ustabilizować jej kształt.
845867781.136.png 845867781.137.png 845867781.138.png 845867781.139.png
 
KORALE CIĘTE z DREDA
40
Część II: Filcowanie na mokro
10
11
10,11. Wstępnie silcowany dred (co oznacza, że włókna wełny połączone, ale dred jest nadal miękki) odciskamy
i przez minutę rolujemy na folii, a następnie polewamy gorącą wodą z mydłem i zawjamy w bambusową matę.
Rolujemy w macie 30 razy i sprawdzamy efekt. Powtarzamy tę czynność, aż dred będzie całkiem twardy. Na ko-
niec płuczemy go w ciepłej, a potem zimnej wodzie (przypominamy: końcowe płukanie w zimnej wodzie zamyka
łuseczki wełny i utrwala ilc).
12
13
12, 13, 14. Nożyczkami lub ostrym nożykiem odcinamy
równe plastry. Można je ciąć prostopadle do długości
wałka (jak w przykładzie A na fot. 14 ), lub skośnie (jak
w przykładzie B). Następnie suszymy plastry-korale,
rozkładając je na ręczniku.
Suche korale możemy zamontować na
lince, sznurku lub cienkim drucie.
14
Rada:
gładkie cię-
cie uzyskamy
przy użyciu
nożyka kre-
ślarskiego lub
skalpela.
A
B
845867781.140.png 845867781.141.png 845867781.143.png 845867781.144.png 845867781.145.png 845867781.146.png 845867781.147.png 845867781.148.png 845867781.149.png 845867781.150.png 845867781.151.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin