EGZAMIN Zestaw nr 2 specjalność ADMINISTRACJA SAMORZĄDOWA.doc

(274 KB) Pobierz
Zestaw nr 2

Zestaw nr 2

Zagadnienia z zakresu specjalności: samorząd i władza lokalna:

1. Istota samorządu (terytorialnego, gospodarczego, zawodowego i jego atrybuty)

a) na gruncie prawnym - samorząd to wykonywanie zadań administracji publicznej w sposób zdecentralizowany na własną odpowiedzialność przez odrębne w stosunku do państwa podmioty, które w zakresie do wykonywanych zadań nie są poddane żadnej ingerencji państwa; %u201Ewolość od państwa%u201D

b) na gruncie politycznym - samorząd to honorowe uczestnictwo osób cywilnych w wykonywaniu określonych zadań państwowych, a więc wskazuje na %u201Ewolość do państwa%u201D

Dwa komponenty występujące na gruncie prawnym samorządu:

- funkcjonalny: wykonuje określone funkcje na rzecz mieszkańców sposób własny i na własną odpowiedzialność;

- korporacyjny: jeżeli jesteśmy przypisani do danego terytorium to jesteśmy członkiem tej wspólnoty, nie można nikogo pozbawić członkostwa we wspólnocie;

Cechy samorządu terytorialnego:

1) władza stanowienia prawa samorząd realizuje swoje kompetencje posiadając zdolność do stanowienia norm prawnych, norm prawa miejscowego(prawa i obowiązki mieszkańców danego terytorium); prawo miejscowe ma taką samą moc jak prawo ogólno-państwowe, w ramach którego musi się zawierać; prawo miejscowe jest zawsze ściśle przypisane do określonego terytorium

2) władza kadrowa samorząd realizując zadania musi korzystać z kompetentnej kadry pracowników; państwo wkracza z własną jurysdykcją, np. szkolenie jest uregulowane przez prawo krajowe, ustawy

3) władza finansowa i kadrowa samorząd musi posiadać zasoby finansowe, zasoby te pochodzić mogą z: dochodów własnych, subwencji, dotacji, prowadzonej działalności gospodarczej o charakterze komercyjnym, kompensat wyrównujące poziom życia mieszkańców; kwestia finansowa  jest najbardziej istotna, gdyż świadczy o wpływie państwa na samorząd

4) władza organizacyjna samorząd posada swobodę w kształtowaniu struktury organizacyjnej dostosowanej do potrzeb danej jednostki; powinno się określić w ustawach jak daleko sięga władza samorządu, a jak daleko władza centralna, aby nie  dochodziło do kontrowersji pomiędzy szczeblem lokalnym, a centralnym   

 

Samorząd gospodarczy

Samorząd - decentralizacja zarządzania państwem jt działalność administracyjna, państwowa o charakterze terytorialnym lub specjalnym wykonywana samodzielnie przez związki publiczno-prawne obdarzone władzą na podstawie i w granicach ustaw państwowych

Samorząd specjalny a wiec również gospodarczy

Jest nowszą formą administracji państwowej, ponieważ odbiega od 1    podstawowej i przez wiele lat jedynej terytorialnej zasady administracji w żadnym razie zaś nie jest to gorsza forma administracji publicznej

Samorząd gospodarczy - def. Juliana Huberta - stwierdził, że pod pojęciem samorządu gospodarczego rozumie się związek zorganizowany na zasadach przedstawicielstwa wspólnych kolektywnych i osobistych interesów osób należących do określonego stanu gospodarczego. Samorząd gospodarczy różni się od samorządu terytorialnego tym, że gdy ten ostatni łączy, organizuje wszystkich mieszkańców danego terenu bez względu na interesy osobiste to samorząd gospodarczy zrzesza określone kategoria" osób biorąc pod uwagę przede wszystkim ich kwalifikacje i odpowiadające im interesy życiowe, kryterium zamieszkania - chociaż istotne w tym przypadku znajduje się na drugim planie. Innymi słowy samorząd gospodarczy - ma charakter nieterytorialny, publiczno-prawny związków przymusowych występujących jako związki ekonomiczne.

 

samorząd zawodowy

Jest to organizacyjna forma zrzeszania się osób wykonujących ten sam zawód, której celem jest m.in. reprezentowanie ich interesów wobec władz państwowych, doskonalenie zawodowe i czuwanie nad etyką wykonywania zawodu oraz ochrona socjalna tychże osób, a także realizowanie szeregu zadań typowych dla związków publiczno-prawnych. Właśnie publiczno-prawny zakres działań samorządu zawodowego decyduje o jego istocie i wyróżnia go spośród organizacji o charakterze typowo zrzeszeniowym.

Podobieństwa i różnice pomiędzy samorządem zawodowym a samorządem terytorialnym:

 

Podobieństwa - zasadnicza analogia wypływa z faktu, że uboje należą do samorządu korporacyjnego (s.korporacyjny - s.specjalny - obejmuje on pewne osoby zrzeszone w samorządzie ze względu na wykonywaną profesję)

Różnice - gdy samorząd terytorialny łączy organizacje danego terytorium bez względu na ich interesy osobiste do samorząd zawodowy zrzesza pewną kategorię oso© biorąc pod uwagę ich kwalifikacje i interesy życiowe. Samorząd zawodowy ma charakter nie terytorialny publiczne prawnych związków przymusowych występujących jako związki personalne

 

2. Państwo a samorząd – pozycja ustrojowa samorządu i relacje z administracją rządową

W Polsce samorząd jest zorganizowany trójszczeblowo.  Organy samorządu na szczeblu gminy wprowadzone zostały na mocy ustawy o samorządzie terytorialnym z 8 marca 1990r.Na mocy ustawy z 24 lipca 1998r został wprowadzony z dniem 1 stycznia 1999r trójstopniowy  podział terytorialny państwa. Obecnie obok ustawy o samorządzie gminnym z 8 marca 1990r ramy prawne decentralizacji ustroju państwa określają takie akty prawne jak: ustawa z 5 czerwca 1998r o samorządzie powiatowym,  ustawa z 5 czerwca 1998r o samorządzie województwa, ustawa z 20 czerwca 2002r o bezpośrednim wyborze wójta, burmistrza i prezydenta miasta. Podstawową jednostką samorządu, potwierdzoną zapisem w Konstytucji jest gmina. Wspólnota kilku gmin tworzy powiat. Powiaty łączą się w województwa. Województwa to jednostki, które otrzymały charakter rządowo-samorządowy, w odróżnieniu do powiatów i gmin jako jednostek samorządowych. Podstawowym organem administracji rządowej w województwie jest wojewoda, który jest przedstawicielem rządu w województwie. Zasady ustroju prawnego samorządu określa Konstytucja w rozdziale VII.  W myśl art. 164 ust. 1 Konstytucji podstawową jednostką samorządu terytorialnego jest gmina, ustrojodawca zakłada możliwość powoływania innych jednostek samorządu regionalnego lub lokalnego. Gminy, powiaty i województwa nie są uszeregowane hierarchicznie, lecz uzupełniają się w działaniu na zasadzie pomocniczości. Zakres działania województwa nie narusza  samodzielności powiatu i gminy. Ta sama zasada odnosi się również do relacji między samorządem powiatowym i gminnym. Organy samorządu działające na wyższych szczeblach podziału terytorialnego nie stanowią wobec  pozostałych jednostek organów kontroli czy nadzoru. Ustrój województwa, powiatu i gminy określają statuty. Samorząd wykonuje zadania publiczne nie zastrzeżone przez Konstytucję lub  ustawy dla organów innych władz publicznych. Jednostki samorządu terytorialnego mają osobowość prawną. Przysługuje im prawo własności i inne prawa majątkowe.  Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej.

Zadania publiczne służące zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako własne. Jednakże ustawa może zlecić jednostkom samorządowym wykonywanie innych zadań publicznych. Ustawa określa tryb przekazywania i sposób wykonywania zadań zleconych. Spory kompetencyjne między organami samorządu terytorialnego i administracji rządowej rozstrzygają sądy administracyjne. Jednostkom samorządu zapewnia się udział w dochodach publicznych odpowiednio do przypadających im zadań.

Relacja z administracją rządową: Samorząd terytorialny realizuje zadania administracji publicznej. Podmiotem samorządu terytorialnego jest społeczność mieszkająca na określonym terytorium i zorganizowana w związek samorządowy, który tworzony jest przez państwo do realizacji jego zadań. Natomiast przedmiotem jest administracja państwowa, realizowana przez powoływane w drodze wyborów organy związku samorządowego. Działalność samorządu realizującego samodzielnie zadania państwowe pozostaje pod nadzorem państwa. Samodzielność nie polega na uniezależnieniu się od państwa, ale na dokładnym określeniu przypadków, kiedy i jak państwo może oraz powinno wkraczać w sferę działalności samorządu, i na sprecyzowaniu samodzielności finansowej. Skoro samorząd wykonuje administrację państwową na zasadzie decentralizacji, to bardzo silne są jego powiązania z państwem. Państwo za pośrednictwem organów może wpływać na działalność samorządu. Oddziaływania te muszą być jednakże ściśle określone przepisami prawa. W rezultacie samodzielności samorządu upatruje się w nie w całkowitym uniezależnieniu od państwa, lecz w precyzyjnym określeniu kiedy administracja państwowa może ingerować w obszar samodzielnego działania organów komunalnych. Ingerencje te przybierają zazwyczaj postać oddziaływań nadzorczych. Organami nadzoru zawartymi w Konstytucji z 1997 w art. 171 ust.2 są: Prezes Rady Ministrów i wojewodowie, natomiast w zakresie spraw finansowych regionalne izby obrachunkowe. Na zasadzie wyjątku od powyższej reguły uprawnienia nadzorcze o charakterze ustrojowym posiada Sejm. Sejm na wniosek Prezesa Rady Ministrów, może rozwiązać organ stanowiący samorządu, jeżeli organ ten rażąco narusza Konstytucję lub ustawy. Obok środków nadzoru prawnego administracja państwowa stosuje wobec samorządu terytorialnego instrumenty oddziaływania o charakterze finansowym, subwencje, pożyczki rządowe, dotacje celowe. Instrumenty te stosowane są w sposób znacznie mniej sformalizowany niż środki nadzorcze, a wręcz arbitralny, prowadząc do znacznego czasem uzależnienia od administracji państwowej.

 

3. Samorząd lokalny (gminny i powiatowy) – kompetencje, zadania i organizacja

Samorząd terytorialny ma w Polsce długą tradycję, jego rozwój rozpoczął się zaraz po odzyskaniu niepodległości w 1918 r., ale jego działalność została jednolicie uregulowana w 1933 r. Po II wojnie światowej samorząd terytorialny funkcjonował, przez pewien czas, w postaci rad gminnych i zarządów gminy, oraz rad i zarządów miejskich i powiatowych, zlikwidowany został jednak 1950 r., tworząc jednolitą strukturę rad narodowych, które nie były już organami samorządu, ale terenowymi organami władzy państwowej.

Od 1 stycznia 1999 r. obowiązuje w Polsce nowy podział terytorialny obejmujący: gminę, powiat, województwo.

Samorząd terytorialny stanowią regionalne, powiatowe i gminne wspólnoty samorządowe, umiejscowione na trzech stopniach samorządu terytorialnego. Z takiego podziału nie wynikają jednak stosunki nadrzędności i podporządkowania między poszczególnymi wspólnotami.

GMINA

Gmina jest - zgodnie z art. 1 ustawy o samorządzie gminnym - wspólnotą samorządową oraz odpowiednim terytorium. Przez pojęcie wspólnoty samorządowej należy rozumieć prawnie zorganizowany, terytorialny związek osób. Gminy tworzy, łączy, znosi i ustala ich granice Rada Ministrów w formie rozporządzenia. Obecnie istnieje w Polsce 2478 gmin. Wyróżniamy gminy miejskie i wiejskie.

ZADANIA

Gmina jest samodzielna tzn. że wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność i że posiada osobowość prawna. Ustawa o samorządzie samorządzie gminnym przy określaniu zakresu działania gminy posłużyła się klauzulą generalną, polegającą na domniemaniu właściwości gminy we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżonych ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zadania gminy dzielimy na własne i zlecone. W obu przypadkach gmina wykonuje zadania określone ustawami.Gmina może wykonywać zadania nalezące do administracji rządowej jeżeli zaspokajają zbiorcze potrzeby wspólnoty i są sprawami publicznymi o znaczeniu lokalnym. Zadania wykonywane przez gminę są nadzorowane pod względem legalności.

Do zadań gminy należy przede wszystkim zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Do zadań własnych gminy zaliczyć należy sprawy z zakresu:

a) infrastruktury technicznej gminy (np.: gminne drogi, ulice, place, kanalizacja, komunalne budownictwo mieszkaniowe),

b) infrastruktury społecznej (np.: ochrona zdrowia, oświata, kultura),

c) porządku i bezpieczeństwa publicznego (np.: organizacja ruchu drogowego, ochrona przeciwpożarowa),

d) ładu przestrzennego i ekologicznego (planowanie przestrzenne, gospodarka terenami, ochrona środowiska).

ORGANY GMINY

1) Podmiotami upoważnionymi do rozstrzygania w sprawach gminy są władze gminy. Głównym organem władz gminy jest wspólnota samorządowa, którą z mocy prawa tworzą mieszkańcy gminy. Wspólnota ta podejmuje rozstrzygnięcia bezpośrednio w głosowaniu wyborczym oraz w referendum, a także poprzez organy gminy. W referendum mogą brać udział wszyscy mieszkańcy gminy uprawnieni do głosowania. Szczegółowe zasady określa ordynacja wyborcza do rad gmin, rad powiatów i sejmików wojewódzkich. W sprawach samo opodatkowania się, ustawa gminna przewiduje wyłączność referendum. Może ono być ponadto przeprowadzone w każdej innej sprawie ważnej dla gminy. Decyduje o tym rada gminy, jeżeli ma ono zostać przeprowadzone z jej inicjatywy. O przeprowadzeniu referendum mogą zdecydować również obywatele, jeżeli z inicjatywą wystąpi co najmniej 1/10 uprawnionych.

2) Rada gminy.

-Rada gminy jest organem stanowiącym i kontrolnym gminy. Kadencja trwa 4 lata. Liczba radnych jest zależna od liczby mieszkańców(min. 15 max. 45 radnych).

- Radny nie jest organem gminy a członkiem organu kolegialnego. Jego obowiązkiem jest utrzymywanie więzi z mieszkańcami i branie udziału w pracach rady gminy i komisjach. Radny składa ślubowanie, przysługuje mu roszczenie o zwrot kosztów podróży, dieta  i ochrona prawna. Nie może prowadzić działalności gospodarczej z wykorzystaniem mienia komunalnego, nie może łączyć mandatu radnego z pełnieniem innego stanowiska publicznego, w wyjątkowych sytuacjach można pozbawić radnego mandatu.

- Rada wybiera ze swojego grona przewodniczącego i  1-3 wiceprzewodniczących. Przewodniczący organizuje i przewodniczy obradom rady. Rada pracuje w oparciu o statut gminy.

- Sesje rady: zwyczajne, zwoływane nie rzadziej niż raz na kwartał; nadzwyczajne zwoływane przez przewodniczącego na wniosek burmistrza lub ¼ składu rady. Pierwszą sesje zwołuje ustępujący przewodniczący w przeciągu 7 dni od ogłoszenia wyborów. Uchwały rady zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu rady.

- Komisje to organy wewnętrzne rady, które mają charakter pomocniczy. Mogą być stałe i doraźne. Szczególnym typem komisji jest komisja rewizyjna. Członkami komisji mogą być wyłącznie radni.

- Odwołanie rady przed upływem kadencji- w drodze referendum lokalnego na wniosek co najmniej 10% mieszkańców. Odwołanie rady nie jest równoznaczne z odwołaniem wójta. Ale odwołanie wójta z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium= odwołanie rady

Zadania rady

Zgodnie z art. 18 ustawy samorządowej rada gminy jest we wszystkich sprawach z zakresu działania gminy, jeżeli ustawy nie stanowią inaczej. Ustawa określa również katalog spraw, należących do wyłącznej właściwości gminy. Zaliczymy do nich:

a) organizacyjne (np.: uchwalanie statutu gminy, ustalanie zakresu działania jednostek pomocniczych),

b) finansowo - majątkowe (np.: przekazywanie jednostkom pomocniczym składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania im składników mienia do korzystania);

c) osobowe (wybór i odwołanie zarządu gminy, powoływanie i odwoływanie sekretarza oraz skarbnika gminy),

d) kierowniczo - kontrolne (np.: rozpatrywanie sprawozdań z zakresu wykonania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nie udzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu),

e) inne (podejmowanie uchwał w sprawach herbu gminy, nazw ulic i placów publicznych, wznoszenia pomników, nadawania honorowego obywatelstwa).

3) Wójt/Burmistrz/Prezydent miasta

- Wójt to monokratyczny organ wykonawczy gminy wybierany w wyborach tajnych, bezpośrednich, powszechnych, równych.

- Bierne prawo wyborcze ma każdy obywatel polski, który ukończył 25 lat

- Prawo zgłaszania kandydata mają partie polityczne, stowarzyszenia, organizacje, wyborcy

- Wybory odbywają się w 1 lub 2 turach

- W pierwszej turze za wybranego uważa się kandydata, który otrzymał bezwzględna liczbę głosów. W 2 turze(odbywa się po 14 dniach, biorą w niej udział dwaj kandydaci, którzy otrzymali najwięcej głosów) za wybranego uważa się tego, który otrzymaj zwykłą większość głosów

- Jeżeli nie ma żadnego kandydata przedłuża się czas zgłaszania kandydatów o 5 dni. Jeżeli nadal kandydata nie ma, to wójta wybiera rada gminy bezwzględną większością głosów.

- Jeżeli jest jeden kandydat  przedłuża się czas zgłaszania kandydatów o 5 dni. Jeżeli nadal jest jeden, przeprowadza się wybory, ale musi on otrzymać większość głosów. Jeżeli otrzyma mniej, wójta wybiera rada tak jak wyżej.

- Wójta można odwołać z innego powodu niż nieudzielenie absolutorium w drodze referendum na wniosek rady gminy lub mieszkańców

- Wójt ponosi odpowiedzialność za wykonanie budżetu w gminie. Do 30 kwietnia kolejnego roku budżetowego składa sprawozdanie z wykonania budżetu z czego otrzymuje lub też nie absolutorium.

- Wójt może stracić mandat z powodu śmierci, prawomocnego wyroku sądowego, naruszenia zasad łączenia funkcji itd.

- Wójt w drodze zarządzenia wybiera swoich zastępców max. 4

Zadania wójta

a) wykonuje uchwały rady gminy i zadania gminy określone przepisami prawa

b) gospodaruje mieniem komunalnym, wykonuje budżet

c) zatrudnia i zwalnia kierowników gminnych jednostek organizacyjnych

d) przygotowuje projekt budżetu

reprezentowanie gminy na zewnątrz

4) Skarbnik i Sekretarz

- Powołuje/odwołuje ich rada gminy na wniosek wójta

- Sekretarz pełni funkcję kierownika urzędu gminy

- Skarbnik pełni funkcję głównego księgowego budżetu

5) Jednostki pomocnicze gminy

- Gmina jest podzielona terytorialnie na jednostki pomocnicze, takie jak sołectwa na obszarach wiejskich, a dzielnice czy osiedla w miastach, wreszcie miasta na terenie gminy. Tworzy je w drodze uchwały rada gminy, z urzędu, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami lub z inicjatywy samych mieszkańców. Zasady tworzenia jednostek pomocniczych określa statut gminy. Organizacja i zakres działania sołectwa, dzielnicy lub osiedla ustala rada gminy indywidualnie w formie odrębnego statutu

6) Urząd gminy

- Jest organem pomocniczym wójta. Wójt jest zwierzchnikiem służbowym pracowników urzędu.

POWIAT

- Struktura administracji państwowej na poziomie powiatu jest analogiczna do struktury gminy Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym stanowi w art. 1, że przez powiat należy rozumieć lokalną wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.

- Występują dwa rodzaje powiatów: zasadnicza jednostka podziału terytorialnego, która obejmuje całe obszary graniczących ze sobą gmin - powiat ziemski albo cały obszar miasta - miasto na prawach powiatu. Powiat powinien obejmować obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze, zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych.

- Powiaty tworzy, łączy dzieli oraz znosi Rada Ministrów, po zasięgnięciu opinii zainteresowanych rad gmin, rad powiatów i sejmików województw, w drodze rozporządzenia określającego gminy wchodzące w skład powiatów oraz nazwy powiatów i siedziby ich władz.

W Polsce jest aktualnie 379 powiaty, w tym: 314 ziemskich; 65 miast na prawach powiatu.

ZADANIA

Zadania powiatu określa art. 4 ustawy powiatowej, według którego powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

a) infrastruktury technicznej (np.: transport i drogi publiczne);

b) infrastruktury społecznej (np.: edukacja publiczna, kultura fizyczna i turystyka, promocja powiatu);

c) porządku i bezpieczeństwa publicznego (ochrona przeciwpowodziowa, przeciwpożarowa);

d) ład przestrzenny i ekologiczny (geodezja, zagospodarowanie przestrzenne i nadzór budowlany)

Istnieje możliwość przejęcia zadania powiatu przez gminę- zawiera się porozumienie i określa się, które zadanie przechodzi na gminę. Inicjatywa musi wyjść od gminy a nie od powiatu. Gmina nie może powierzyć wykonania swojego zadania przez powiat.

ORGANY POWIATU

1) Rada powiatu

- Jest organem stanowiącym i kontrolnym powiatu.

- Kadencja 4 lata

- Rada składa się z radnych min. 15 max. 29(w mieście na prawach powiatu max 49)

- Uchwały rady powiatu zapadają  zwykłą większością głosów obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady

- Rada wybiera przewodniczącego i 1-2 zastępców( 1-3 w mieście na prawach powiatu) bezwzględną większością głosów przy obecności co najmniej połowy składu rady

- Status radnego taki jak w gminie

- Rada pracuje w oparciu o statut

- Rada powiatu jako organ kolegialny pracuje w trybie sesyjnym. Sesje zwyczajne zwoływane przez przewodniczącego, nie rzadziej niż raz na kwartał; nadzwyczajne zwoływane przez przewodniczącego na wniosek burmistrza lub ¼ składu rady lub zarządu. Pierwszą sesje zwołuje ustępujący przewodniczący w przeciągu 7 dni od ogłoszenia wyborów.

- Organami wewnętrznymi rady są komisje: zwykłe, doraźne, rewizyjna

Zadania rady

Zgodnie z art. 12 ustawy powiatowej, do wyłącznej właściwości powiatu należą sprawy:

a) organizacyjne (np.: uchwalanie statutu powiatu);

b) planistyczne (uchwalanie budżetu powiatu);

c) finansowo - majątkowe (np.: podejmowanie uchwał w sprawach wysokości podatków i opłat w granicach określonych ustawami, emitowanie obligacji oraz określanie zasad ich zbywania);

d) osobowe (wybór i odwołanie zarządu powiatu, powoływanie i odwoływanie na wniosek starosty sekretarza oraz skarbnika powiatu);

e) kierowniczo - kontrolne (np.: rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowania uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielenia absolutorium zarządowi z tego tytułu),

f) inne (podejmowanie uchwał w sprawach herbu i flagi powiatu).

2) Zarząd powiatu

- Zarząd powiatu jest kolegialnym organem wykonawczym. W jego skład wchodzą: starosta jako przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

- Rada powiatu bezwzględną większością głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym wybiera starostę oraz na jego wniosek pozostałych członków zarządu w liczbie 3-5(w tym starostę i wicestarostę)

- Kadencja 4 lata

- Na wniosek starosty rada powołuje skarbnika i sekretarza

- Nieudzielenie zarządowi absolutorium= złożenie wniosku o odwołanie zarządu. Rada odwołuje zarząd większością 3/5 głosów ustawowego składu racy w głosowaniu tajnym.

- Odwołanie zarządu/jego poszczególnych członków z przyczyny innej niż nieudzielenie absolutorium na wniosek ¼ składu rady. Decyzja o odwołaniu zapada większością 3/5 głosów ustawowego składu rady w głosowaniu tajnym

- Rada na wniosek starosty może odwołać poszczególnych członków zarządu zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu rady

- W mieście na prawach powiatu funkcję zarządu sprawuje prezydent(czyli może być monokratyczny)

Zadania zarządu

a) wykonawcze- wykonywanie uchwał rady powiatu i własnych

b) stanowiące- podejmowanie uchwał zawierających przepisy porządkowe w sprawach nie cierpiących zwłoki

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin