styloznawstwo 07.03.12.pdf

(222 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
Trzy pierwsze ornamenty z XVI wieku na terenie Polski – genezarolinnaiwłoka
- datowadmożnanp.wg.kapiteliFranków– wiąanedwomawartatamidiałającymiwCernej
pod Krakowem – wartatMichałaPomanaorJakuba,JanaitaniławaBielaskich – kapiteljooki
etonemkwiatów,owocówitp.– podobnewtyluWaów– chutamiwaowkimi.Dużeznaczenie
dla takiego kapitela w kod,w. Anny – pierwsze prykłady wpółlat70ychXVII– blumenbarock –
motywydekoracyjnewywodąceie tukiLXIV.Otatnieprykładytopołowa II dekady XVIII
JEST TO ELEMENT POMOCNICZY
Dużyrorut– Warawa,Karków,Lwów,ląk
- tzw. czarny marmur dbnicki – temożnadatowad– nawikąkalepojawiaiokołoroku1600–
aletomimowytkodod nieprecyzyjne, pierwszym prykładem datowanymwmałejarchitekture
jest tablica Katarzyny Koryciokiej wWilicy,marłejokoło1605 roku.
Inne – Kraków, dominikanie, epitafium Krzecieckiego 1610
Kalisz, kod jeuitów,prymaaKarkowkiego(marł w 1603) nagrobek 1611
Warszawa, achrikolegiata, nagrobek Adama Parzniewskiego (zm. 1614)
- oprócmódornamentalnychdatujeteorma– powtarzalna, wzornikowa, wykonywana czasem na
poóbpremyłowy.Trwałodormyteżpowaladatowad.leą przypadki powtórenia formy
wcaleniedatującej.Jetpowtarananietylkoewgldówartytycnych,aleteżewgl. na
TRDYCJMIEJC– jednaormaepitaiummożebydpowielananacniepóniej– robi epitafium
mojeiojcatakiejakmiałigdiemiał dziadek
Np. epitafium Grzegorza Januszowicza zm. 1700 w kod. mariackim – stylistyka XVII wieczna typowa
dlamałejarch.,dominujewykrójilinearym,ograniconeornamenty,XVIIwiecneuaki
Identyczne epitafium w Bruchnalu – epitafium Szeptyckich ALE z roku 1888.
- powtaralnodorm
*Kilka form z XVIII – epitafium kładające iwyłącnieredukowanego belkowania, z motywem
egarowym,połąconymewiającątkaninąnapiem– char dla 1740 - 1756 -np. Kraków,kod w.
Jóea,epitaiumFrancikaiKatarynyCuchi1756 lub mariacki, epitafium Krzysztofa Szembeka zm.
1740.
*Wykorzystywanie jednego konkretnego wzorca – epitaium Michałowkich 1743 kod.
Bernardynów,Bieokowkiegowkatedre1793,diów epitaiumDbiokiej1825– wszystkie
odwołująidowzoru Paula Heinekena opublikowanego w 1714 roku, poj. Ok 1740 – obelisk z
tronempokrytymtkaniną/poałdowanąkartąinkrypcją– też tu zredukowana, uproszczona,
delikatnaornamentyka,pojawiaiatomulapalmetowa.
*Epitaiumowydłużonychproporcjach,motyw zegarowy, kontaminacja motywówwceniejych –
dokładny prediałcaowy,kiedybyłomodne– lata 50 XVIII – 1756 – 1763
845296376.001.png
 
*Epitaium o kaligraicnym, delikatnym wykroju, mocnym wydłużeniem proporcji, o
wklłowypukłymprebiegutablicy,kampanullami i motywem zegarowym – powtałojednakw
latach 80 i 90 XVIII wieku
Warszawa, kod. Dominikanów,epitaiumPotkaokiego1780
Kraków,katedra,epitaiumChomentowkiego1787
Sokal, kod. Bernardynów,epitaiumpotockich
w. Anna – epitaiumŻołdiowkiego 1783
Epitafium Krzyczowskiego 1785
Znowu olbrzymi rozrzut terenowy
ARABESKA – pierwy ornamentów reneanowych, genea antycna (rymki antyk), w
architektureodwołanieidowytkichornamentówiporądkówantycnych.
W ornamentyce dominuje ornamentykarolinna o realistycznej stylizacji – wicierolinne,etony,
girlandy.Wpóniejymokreietaornamentykaulegapretyliowaniu– robiimaureka.
Ornamentykareneanowajetymetrycna,jetrównowagąmidyelementemdobionyma
ornamentem,pokojem.letarównowagabywaakłócona– ornamentmożedominowadtruktur
– tonp.wPłn.Europie.
W
pierwotnej
swoje
fazie
ornamentyka
renesansowa
mocno
koegzystuje
z
ornamentem
redniowiecnym– astrwerkiem.
Nawaodłowa,arabki”aletobdurainiemanicwpólnegoarabami
Widrolinnatyliowanerealitycnie,caemnaturalitycnie,ymetrycnaowyranym,klarownym
prebieguacynającymiodmotywupocątkowego(pkowoców,bukiet,winitylid, talerzyk,
dzbanuszek, miska itp.),układypionowelubpoiome.Caemmotywupocątkowegowyratanie
jednawid,alekilka.Wicietectopiralniwijająinakoocach,awycajuykujątepiralejaki
akcent,akooceniewpotacikwiatulubpiralniewinitegoliciaakantu.
Ornamentyce arabekowej bardo mocno towaryą elementy towaryące – putta, ludzie,
wierta,predmioty– LENIEĄINTEGRLNIEZWICIĄPOŁĄCZONE.
Charakterystyczne dlawicirolinnejarabekowej,włacawukładiepionowym– pojawiająi
tamwdużejilocimotywypomocnice/towaryąe abstrakcyjne – dzbanuszki, wazy, talerzyki
prełożonekuleckami,panoplia – w póniejejtyliacjitobadiewiedominujenadwiciąroliną,w
pónychprykładachbardoctoatarcie,likwidacjawicinarecmotywówtowaryących–
arabekawukładziekandelabrowym lub ornament kandelabrowy.
rabeka reguły wypełnia pole, radka obramuje, wytpuje w arch. – trony pilatrów,
postumenty, fryzy. Ale jednak jest we wszystkich dziedzinach sztuki.
Do jej rozpowszechnienia przycyniłyiryciny– iwłokie,iniemieckie.
HISTORIA
Pojawiłaiwtucerymkiegoantykunapocątkunaejery– ARA PACIS ok. 13 – 9 r. p.n.e.
Ropowechniłaiwcałymwiecietarożytnym,wpłynłatenatukilamu, w Bizancjum jest
mocno przestylizowana
Radkoiwbarbaryowanych,pretyliowanychormachjetwtuceromaokiej
WXVwiekuweWłoecharabekawklaycnejormie.Pierwearabeki
– Donato Bramante, freski w Mediolanie, kod. Santa Maria Presso San Satiro 1420 - 1425
- Donato Bramante freski w zamku w Urbino po 1473
- tabernakulum ze Zwiastowaniem w Santa Croce we Florencji Donatello
- Nagrobki Mino da Fiesole, Benedetto da Maiano,
- twórcod Perugina – kaplicaBualinichwRymie,kodanta Maria in Aracoeli, 1483 -1485
XVI wiek
- loggie watykaokie Rafaela – 1518 – 1519
-Już w XV wieku pojawia i na Wgrech, na pocątkach XVI wieku w tuce rancukiej,
niderlandzkiej, niemieckiej – tu byli kleinemeister – rozpowszechniali wzory rycin – Hans Zemald
Behem, Heinrich Aldergrever
- kaplicaFuggerówwugburgu
- ornament,któryropowechniłiwr.Europiemapecyicnątyliacje– jest bogata, tłocna,
putta dominująwcałejaranżacji
- manierym,barok,rokokobardoniechtnietoująarabek,odrucająją.Powracadoniej
klaycym.learabekaklaycytycnajetbardoucha,tywna,prewagatłanadmotywem
materialnym.
Kiążka o malowanej arabesce – ukaała iwotatnichlatach – Aleksandra Bernatowicz
- w POLSCE – pierwsze przykładywobramieniunagrobkaJanaOlbrachta– 1502 – 1505 – w wersji
czytowłokiej,czytoflorenckiej,
- pałackrólaleksandra – cdWaweluprebudowananapocz. XVI wieku
- kariertemuornamentowiapewniła kaplica zygmuntowska – tam dwojaka stylizacja arabeski. Od
orm typowo włokich, powtarających wory graicne ndrei Zoan ora arabeki nieudane,
ciatowate,odwołująceidoworów rodkowoeuropejkich– otywnejwici,krótkimilidmi,
gdiedominujetło.
- ornament kandelabrowy – portret bp. Tomickiego,taniławamotrelnikok.1530
Portret bp. Gamrata, ok 1548
GROTESKA – pootaje w ciłym wiąku arabeką. Wid rolinna, o tyliacji realitycnej,
acynającą i od motywu pocątkowego LE MOTYWY TOWRZYZCE Ą Z NIĄ CILE
ZWIĄZNE ,wyratajątejwicirolinnej,ąjejintegralnąccią.
Główną jegocechąjetcałkowitaalogicnod.Motywyciżepodtrymywaneprelżeje,ludie
latają,prektałcająiwkwiatki,temotywyw chimery lub monstra. Licie amiatłapek,adkówi
inne takie.
Groteska zawiera w obie bardo ilnie robudowany element irracjonalnoci, antatyki. Jej
ekprejajetinnaniżwarabece,preładowana,pełnaniepokoju,akontrukcyjna– towarzyszy
predewytkimdiełommanierytycnym.
Wypełniapola,alemożeteżtworydobramienia
HISTORIA
- geneapóniejawantyku– podkoniecIwiekun.e.pojawiai,bardoctowytpujew
malartwiepompejaokimikrytykowałtoWitruwiu
- wnowożytnocidużaroladlajejrowoju– wykopanie Term Trajana – itonawanegrotami(itąd
nazwa)
- wdiełachXVIwiecnychwymiennietoowanearabeką– np. w kaplicy Bufalinich
- dużarolarycin– Agostino Veneziano
- Domus Aurea – odkopane w 1493 – totanowiłobardomocnyimpuldlarowojutegoornamentu,
właca wtwórcociPinturichia (apartamenty Borgii w Rzymie – Aleksander VI vel Rodrigo Borgia)
czy Perugina (kaplica della Rovere w Santa Maria de Popolo 1495 – 97)
Dekoracja biblioteki Piccolominich w Sienie – Pinturicchio 1502
Loggia del Cambio w Perugii Perugino
Kaplica Carafa w Santa Mara sopra Minerwa – pocz. lat 90tcyh, Filippino Lippi i jego freski
LoggiewatykaokieRaaela
Palazzo del Te w Mantui – lata 30 XVI Giulio Romano
Friderico i Francesco Zucchari, zamek Caprarola, lata 60 XVI
Grotekaawepreładowana,nerwowa,irracjonalna,horrorvacui
Ryciny XVIwiekuRBEKĄ– Enea Vico np.
GROTEKbardoybkopoj.iwXVIwiekunapłn.odlpijetropowechnianapreryciny–
Lucas van Leyden, Heinrich Aldegrever
!WXVIwiekuarabekaigrotekanapłn.Europyłący iwokuciemirollwerkiem. Na kanwie
rollwerkupowtajepecyicnaodmianatychornamentów– arabeka/grotekatelażowa– telaż
tworonypreokucielubrollwerkprektóryprebijaiwicrolinna-> Cornelis Floris, Cornelis
Bos.
W baroku ornament groteskowy NE zanika, nie jest popularny ale funkcjonuje – grotekanatelażu
echweierkuoranamałżowinie– ryciny Lucasa Killiana 1627
WtuceXVIIIwiekugrotekateżżyje i ma idobre– naprełomieXVIIiXVIIIw.wtwórcoci
Jeana Berraina – propagatora ornamentyki regencyjnej.
Funkcjonujeteżwtuceklaycytycnej– alemacharakterhitoryujący,odwołujeiówcenych
odkryd archeologicnych cyli worówmalartwapompejaokiego. Jest bardzo sucha, motywy
towaryąceniedominują,prewagatła
- W POLSCE – pojawiaibardowcenie,bojużwkapicyZygmuntowkiejtrwaprecaływiekXVI,
bardoradkieprykładyXVIIwieku
- wnkiołtarowewBożymCiele,kaplicaw.JackapryDominikanach.
Naprowincjidominująworyrodkowoeuropejkie,głównieniemieckie, o mniejszej elegancji.
Kandelabr,ornamentkandelabrowytemożeikładad z motywówz ornamentu groteskowego.
OrnamentkandelabrowytoowałjużBramantewantaMariaPreoanapiro
MAURESKA – rolinna,nierealitycna– płaka,dwuwymiarowa, kaligraficzna, przestylizowana,
geometryowana, bardo abtrakcyjna, płynna, o miennej gruboci i erokoci, ormy
prypominająceobryowanelicie.Pomimo geneyrolinnej,wobectakdalekopounitejtylizacji
macharakterBTRKCYJNY,bardodużatypiacja,ymetria. W swoich najbardziej klasycznych
prykładach tworzy układy koncentrycnewobryieokrgu,kwadratulubrombu.Bardoctow
kompoycjachtychmożnajanowyróżniddiagonale.ąmałeotworki,prawiającewrażeniebardiej
delikatnych.
Jetidealnadowypełnieniapola,płacyny,wytpujewewytkichrodajachtukplatycnych,
cególniectowytpujewremioleartytycnymigraice,włacakiążkowej.Podobniejak
arabekaigrotekawpółgraiwprypadkutukipolkiej(przede wszystkim!) z okuciem.
HISTORIA
Pocątkiytuująiarabekaigroteką,chodtaknaprawdsamodzielnie ukontytuowałaiwXVI
wiekuweWłoech,itotnarolaworówwchodnich,tukiilamu.NaterenyrodkowejEuropy
dotajeibardoybko,właniepretoremioło.
W POLSCE tounkoworadka,pierweprykładywewornikuEramaKamynawydanymw
Poznaniu w1552byłtowornikłotnicy,oprócmaurekimiałteżworyokuciairollwerku. Drugie
Zgłoś jeśli naruszono regulamin