Technik informatyk 2012.rtf

(11377 KB) Pobierz

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
              TECHNIK INFORMATYK,  351203

wersja przed recenzją (wersja robocza) 07.05.2012

TYP SZKOŁY: Technikum

 

1.              TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY

2.              RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

3.              AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:

Autorzy: mgr Zbigniew Sobór, mgr inż. Sławomir Torbus, mgr inż. Tomasz Klekot Recenzenci: …

Konsultanci: …

4.               PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program  nauczania  dla  zawodu  TECHNIK  INFORMATYK  opracowany  jest  zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:

-   Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
-   Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2012 r.
-   Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
-   Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
-   Rozporządzeniem   w   sprawie   dopuszczania   do   użytku   w   szkole   programów   wychowania
              przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia
              8 czerwca 2009 r.

-   Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
              i słuchaczy  oraz  przeprowadzania  sprawdzianów  i  egzaminów  w  szkołach  publicznych  z  dnia
              30 kwietnia 2007 ze zmianami.

-   Rozporządzeniem  w  sprawie  zasad  udzielania  i  organizacji  pomocy  psychologiczno-pedagogicznej
              w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17 listopada 2010 r.

-   Rozporządzeniem  w  sprawie  bezpieczeostwa  i  higieny  w  publicznych  i  niepublicznych  szkołach
              i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. ze zmianami.

 

5.               CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów ogólnych kształcenia zawodowego:

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich
realizacji  są  uwarunkowane  zmianami  zachodzącymi  w  otoczeniu  gospodarczo-
społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy,
globalizacja   procesów   gospodarczych   i   społecznych,   rosnący   udział   handlu
międzynarodowego, mobilnośd geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie,
a także  wzrost  oczekiwao  pracodawców  w zakresie  poziomu  wiedzy  i  umiejętności
pracowników.

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia
ogólnego  i zawodowego,  w  tym  doskonalenie  kompetencji  kluczowych  nabytych  w
procesie  kształcenia  ogólnego,  z uwzględnieniem  niższych  etapóedukacyjnych.

 

  

1




 

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpowiedni  poziom  wiedzy  ogólnej  powiązanej  z  wiedzą  zawodową  przyczyni  się do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcych w zawodach, a tym samym zapewni im możliwośd sprostania wyzwaniom zmieniającego się rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój każdego  uczącego  się,  stosownie  do  jego  potrzeb  i  możliwości,  ze  szczególnym uwzględnieniem  indywidualnych  ścieżek  edukacji  i  kariery,  możliwości  podnoszenia poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu kooczeniu nauki.

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy, jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej absolwentów ma słyd wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

6.              KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK INFORMATYK Z PODSTAWĄ

PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Program nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględnia aktualny stan wiedzy o zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze koncepcje nauczania.

Program uwzględnia także zapisy zadao ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w trakcie  kształcenia  w  szkole  ponadgimnazjalnej  umieszczonych  w  podstawach programowych kształcenia ogólnego, w tym:

1) umiejętnośd   zrozumienia,   wykorzystania   i   refleksyjnego   przetworzenia   tekstów,   prowadząca
              do osiągnięcia   własnych   celów,   rozwoju   osobowego   oraz   aktywnego   uczestnictwa   w   życiu
              społeczeostwa;

2) umiejętnośd  wykorzystania  narzędzi  matematyki  w  życiu  codziennym  oraz  formułowania  sąw
              opartych na rozumowaniu matematycznym;

3) umiejętnośd  wykorzystania  wiedzy  o  charakterze  naukowym  do  identyfikowania  i rozwiązywania
              problemów,  a  także  formułowania wniosków  opartych  na  obserwacjach  empirycznych  dotyczących
              przyrody lub społeczeostwa;

4) umiejętnośd komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;

5) umiejętnośd    sprawnego    posługiwania    się    nowoczesnymi    technologiami   informacyjnymi
              i komunikacyjnymi;

6) umiejętnośd wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;

7) umiejętnośd rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;

8) umiejętnośd pracy zespołowej.

 

W programie nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględniono powiązania z
kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w
zakresie przedmiotów ogólnokształcych stanowiących podbudowę dla kształcenia w
zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów jak: matematyka, fizyka,
informatyka a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeostwa.

7.               INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK INFORMATYK

Technik informatyk potwierdzając kwalifikacje wchodzące w skład tego zawodu uzyskuje
wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy w trzech obszarach branży informatycznej.

 

 

  

2


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I.               (E12) Technik informatyk planuje konfiguracje, dobiera po...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin