Poradnik - prowadzenie pojazdu BWP-1.doc

(158 KB) Pobierz

PROWADZENIE POJAZDU BWP-1

 

WSKAZÓWKI OGÓLNE

 

Podczas jazdy mechanik-kierowca powinien uważnie obserwować przedpole oraz wskazania przyrządów kontrolno-pomiarowych i regulo­wać prędkość jazdy stosownie do warunków terenowych i sytuacji.

Pojazd należy prowadzić w taki sposób, aby na wzniesieniach, spadach i stokach nie przełączać biegów, nie skręcać i nie zatrzymywać się oraz w miarę możliwości jak najmniej posługiwać się hamulcami.

Uwaga. W przypadku zatrzymania się pojazdu z przechyłem ponad 15° możliwe jest wyciekanie oleju przez otwór gwintowany odrzutnika oleju przekładni bocznej.

Należy pamiętać, że konstrukcja układu sterowania pojazdu zapewnia łatwe jego prowadzenie i nie wymaga stosowania większej siły.

Podczas jazdy pojazdu nie wolno trzymać nogi na pedale sprzęgła głównego.

Pojazd można prowadzić w następujących położeniach: w położeniu bojowym, (gdy zamknięte są wszystkie włazy, a siedziska mechanika-kierowcy i desantu są opuszczone) i w położeniu marszowym, (gdy włazyotwarte, a siedziska — podniesione).

Kaptur ochronny mechanika-kierowcy nakłada się w razie potrzeby zgodnie z kartą operacyjną nr 43.

Podczas jazdy pojazdu na tylnym, biegu wskazania licznika zmniej­szają się o ilość przebytych kilometrów. Podczas pływania pojazdu pręd­kościomierz działa tak samo, jak podczas jazdy po lądzie, jednak licznik kilometrów wskazuje odległości kilkakrotnie większe niż faktycznie prze­byte na wodzie.

Działanie zespołowi podzespołów pojazdu sprawdza mechanik-kierowca za pomocą elektrycznych przyrządów, rozmieszczonych na tablicy przyrządów kontrolno-pomiarowych (rys. 3).

Termometr i manometr są zasilane z sieci pokładowej pojazdu. W braku napięcia w sieci pokładowej pojazdu wskazówki przyrządów znajdują się poza skalami, a jeżeli napięcie jest odpowiednie — zajmują one zerowe położenie lub zatrzymują się na podziałce odpowiadającej wysokości temperatury w układzie lub wielkości ciśnienia.

              W przypadku braku oleju napędowego dopuszczalne jest, zarówno

W lecie jak i w zimie, stosowanie paliwa przeznaczonego do silników odrzutowych T-l

i TS-1. W tym przypadku czas pracy silnika nie może przekroczyć 150 godzin w okresie gwarancyjnego przebiegu.

Podczas pracy na tego rodzaju paliwie

8

 


— średnie prędkości i zapas przebiegu pojazdu ulegają zmniejszeniu;

— czas nagrzewania silnika za pomocą podgrzewacza rozruchowego należy zwiększyć o 20%;

— w przypadku nagłego zatrzymania silnika przy temperaturze cieczy chłodzącej powyżej + 85°C powtórne jego uruchomienie bezpośrednio po zatrzymaniu będzie utrudnione; dla umożliwienia uruchomienia silnika pojazdu należy ochłodzić ciecz chłodzącą do temperatury poniżej +70°C;

— niedopuszczalne jest włączenie TAD.

W czasie deszczu, na postoju pojazdu z unieruchomionym silnikiem należy pojazd nakryć opończą. Jeśli warunki na to nie pozwalają, niezbęd­ne jest otwarcie zaworu i kurka spływu wody z eżektora.

PRZYGOTOWANIE POJAZDU DO JAZDY

 

Podczas przygotowywania pojazdu do jazdy należy wykonać przegląd kontrolny i czynności podane niżej w zależności od okresu i warunków eksploatacji.

 

PRZYGOTOWANIE SILNIKA DO URUCHOMIENIA W LECIE (W TEMPERATURZE OTOCZENIA POWYŻEJ +5°C)

 

1. Upewnić się, czy dźwignia 19 (rys. 5) przełączania biegów znaj­duje się w położeniu neutralnym, rękojeść 7 (rys. 8) ręcznego układa sterowania dopływem paliwa — w położeniu wyłączenia, dźwignia 21 (rys. 5) włączania przekładni redukcyjnej — w położeniu górnym, ża­luzje i zasłony eżektora są otwarte.

2. Włączyć wyłącznik akumulatorów 24 (rys. 3).

3. Włączyć wyłącznik 40 oświetlenia tablicy przyrządów kontrolno-pomiarowych.

4. Otworzyć zawory zabezpieczenia silnika, jeśli były one zamknięte, przez obrócenie rękojeści 57 (rys. 2) układu sterowania ku dołowi.

5. Ustawić rękojeść kurka 21 (rys. 11) układu zasilania paliwem w po­łożenie „O" (otwarte).

6. Otworzyć zawór butli 28 (rys. 13).

7. Podtłoczyć paliwo odśrodkową pompą paliwową BCN przez włą­czenie wyłącznika 5 (rys. 3).

 

PRZYGOTOWANIE SILNIKA DO URUCHOMIENIA W ZIMIE (W TEMPERATURZE OTOCZENIA PONIŻEJ +5°C)

 

1. Upewnić się, czy: dźwignia 19 (rys. 5) przełączania biegów znaj­duje się w położeniu neutralnym, rękojeść 7 (rys. 8) ręcznego układu sterowania dopływem paliwa — w położeniu wyłączenia, a dźwignia 21 (rys. 5) włączania przekładni redukcyjnej — w położeniu górnym.

2. Wstawić i umocować akumulatory, jeżeli były przechowywane poza pojazdem.

3. Włączyć wyłącznik akumulatorów.

4. Zamknąć żaluzje przez przesunięcie rękojeści 7 (rys. 9) w dół do oporu przy poziomym położeniu zapadki 8 i nakryć je dywanikami ocie­plającymi (zasłony eżektorowe powinny być otwarte).

5. Otworzyć zawory zabezpieczenia silnika, jeśli były zamknięte.

6. Otworzyć zawór butli 28 (rys. 13) ze sprężonym powietrzem.

7. Włączyć oświetlenie tablicy przyrządów kontrolno-pomiarowych.

8. Ustawić rękojeść kurka 21 (rys. 11) układu zasilania paliwem w położenie „O" (otwarte).

9. Nagrzać silnik za pomocą podgrzewacza rozruchowego przez wy­konanie następujących czynności:

a) odsłonić otwór 11 (rys. 33), w tym celu należy odkręcić nakrętkę 8 ustalającą pokrywę w położeniu zamkniętym i obrócić rękojeść 7 w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara;

b) podtłoczyć paliwo do układu zasilania paliwem przez krótkotrwałe (10—15 s) włączenie odśrodkowej pompy paliwowej BCN;

c) zamknąć zasłonę powietrzną podgrzewacza rozruchowego przez ustawienie rękojeści 62 (rys. 2) w położenie „Z", jeśli temperatura ota­czającego powietrza jest niższa niż — 20°C;

d) włączyć wyłącznik 20 (rys. 3) świecy żarowej silnika elektrycz­nego podgrzewacza rozruchowego;

e) po l—1,5 min od chwili włączenia świecy otworzyć kurek 22 (rys. 11) zasilania paliwem podgrzewacza rozruchowego i po upływie 30 s włączyć wyłącznik ogrzewania silnika;

f) po zapaleniu się paliwa w kotle podgrzewacza rozruchowego wy­łączyć wyłącznik 20 (rys. 3) świecy i otworzyć zasłonę, w tym celu rę­kojeść 62 (rys. 2) zasłony powietrznej podgrzewacza należy ustawić w po­łożenie „O";

g) jeśli zapłon paliwa w kotle podgrzewacza nie nastąpił, włączyć wyłącznik ogrzewania silnika, po czym po około 30 s ponownie go włą­czyć.

 

Uwagi:

l. Wyłącznik 20 świecy może być włączony nie dłużej niż 3 minuty.

2. Jeśli zapłon paliwa w kotle podgrzewacza nie nastąpił, wyłączyć wyłącznik świecy, zamknąć kurek zasilania paliwem podgrzewacza i wyłączyć wyłącznik ogrze­wania silnika, po czym ponownie powtórzyć czynności opisane wyżej.

10. Silnik należy nagrzewać dopóty, dopóki ciecz chłodząca nie osiąg­nie temperatury nie niższej niż +80°C '(według wskazań termometru 30, rys. 3).

11. Po uzyskaniu tej temperatury włączyć pompę MZN, naciskać przycisk do chwili osiągnięcia ciśnienia oleju w układzie smarowania sil­nika nie mniejszego niż 3 kG/cm2, po czym zwolnić przycisk. Jeżeli w cią­gu l min nie uzyska się wymaganego ciśnienia, należy kontynuować pod­grzewanie aż do momentu, gdy temperatura cieczy chłodzącej osiągnie +90 do 100°C, co pewien czas włączając przycisk pompy.

12. Po uzyskaniu ciśnienia oleju nie niższego niż 3 kG/cm2 unieru­chomić podgrzewacz, w tym celu należy:

a) zamknąć kurek 22 (rys. 11) zasilania paliwem podgrzewacza;

b) po około 15 s od zakończenia spalania paliwa w kotle podgrzewa­cza wyłączyć wyłącznik ogrzewania silnika;

c) zamknąć otwór wylotowy podgrzewacza przez obrócenie ręko­jeści 7 (rys. 33) w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara i zakręcić nakrętkę 8 (rys. 33).

 

Po ogrzaniu uruchomić silnik sprężonym powietrzem, rozrusznikiem elektrycznym lub w sposób kombinowany. Silnik należy uruchamiać i ogrzewać zgodnie ze wskazówkami podanymi w odpowiednich podroz­działach niniejszego wydawnictwa.

Oznaką gotowości układu kierowania pojazdem do działania jest utrzymywanie się normalnego ciśnienia oleju (według wskaźnika ma­nometru) w układzie smarowania podczas wyciskania pedału sprzęgła głównego lub pedału hamulców.

Uwaga. W celu szybszego przygotowania pojazdu do jazdy zaleca się po uruchomieniu silnika nie wyłączać układu podgrzewania dopóty, dopóki silnik i układ kierowania nie będą gotowe do eksploatacji.

 

URUCHAMIANIE SILNIKA SPRĘŻONYM POWIETRZEM

 

1. Nacisnąć sygnał dźwiękowy.

2. Włączyć pompę MZN przez naciśnięcie przycisku „Pompa”, wy­tworzyć ciśnienie w układzie smarowania silnika nie niższe niż 3 kG/cm2, a gdy temperatura oleju osiągnie -(~60°C i więcej — nie niższe niż 2 kG/cm2 według wskazań wskaźnika manometru 28 (rys. 3). Z kolei nie zwalniając przycisku „Pompa" wycisnąć pedał podania paliwa do połowy jego pełnego skoku, wcisnąć przycisk do uruchamiania za pomocą sprę­żonego powietrza i uruchomić silnik. Następnie zwolnić przycisk do uru­chamiania silnika za pomocą sprężonego powietrza i przycisk „Pompa", po czym ustalić obroty wału korbowego silnika w granicach 800— 1000 obr/min.

Uwagi: 1: Przycisk „Pompa" włączać nie na dłużej niż l minutę.

2. W razie pracy silnik należy uruchamiać przez naciśnięcie dźwigni 31 (rys. 13) zaworu elektropneumatycznego uruchamiania silnika sprężonym powietrzem, zamiast włączać przycisk uruchamiania za pomocą sprężonego powietrza.

W celu rozgrzania układu kierowania pojazdem należy w czasie roz­grzewania silnika kilkakrotnie w ciągu 20—30 s wycisnąć i zwolnić pedał sprzęgła głównego i hamulców unieruchamiających.

 

URUCHAMIANIE SILNIKA ROZRUSZNIKIEM ELEKTRYCZNYM

 

1. Wcisnąć przycisk sygnału dźwiękowego.

2. Włączyć pompę MZN przez wciśnięcie przycisku „Pompa", wy­tworzyć ciśnienie w układzie smarowania silnika nie niższe niż 3 kG/cm2, a gdy temperatura oleju osiągnie +60°C i więcej — nie niższe niż 2 kG/cm2 (według wskazań wskaźnika manometru 28, rys. 3). Z kolei nie zwalniając przycisku „Pompa", wcisnąć pedał podania paliwa do połowy jego całkowitego skoku. Wcisnąć przycisk rozrusznika, urucho­mić silnik, po czym zwolnić przycisk „Pompa" i przycisk rozrusznika oraz ustalić obroty wału korbowego silnika w granicach 800 + 1000 obr/min.

Uwagi: l. Przycisk „Pompa" włączać nie na dłużej niż l minutę.

2. Przycisk rozrusznika włączać nie na dłużej niż 5 sekund, przy tym powtórne włączenie przycisku może nastąpić dopiero po upływie 15 sekund.

3. W wyjątkowych przypadkach po uszkodzeniu świecy i w braku zapasowej dopuszczalne jest uruchomienie podgrzewacza za pomocą pochodni, przy jedno­czesnym posługiwaniu się uszkodzoną świecą (karta operacyjna nr 53).

Jeżeli po trzech próbach uruchamiania nie dało się uruchomić silnika, należy ustalić przyczynę niesprawności, usunąć ją, po czym ponownie uruchomić silnik.

 

URUCHAMIANIE SILNIKA W SPOSÓB KOMBINOWANY

 

W razie niedostatecznego ciśnienia powietrza w układzie uruchamia­nia i utrudnionego obracania wału korbowego silnika rozrusznikiem elek­trycznym silnik należy uruchomić w sposób kombinowany, tj. przez jednoczesne włączenie rozrusznika elektrycznego i doprowadzenie do układu sprężonego powietrza.

Uruchamianie silnika każdym z tych sposobów zostało już opisane wyżej.

 

URUCHAMIANIE SILNIKA ZA POMOCĄ ZEWNĘTRZNEGO ŹRÓDŁA ZASILANIA

 

1. Wyłączyć wyłączniki akumulatorów w pojeździe i w zewnętrznym źródle zasilania.

2. Wstawić końcówki kompletu przewodów (wziętych z kompletu eksploatacyjnego               CziP) do gniazda zewnętrznego uruchamiania pojazdu i źródła zasilania.

Uwaga. Przewody powinny być podłączone do gniazd o jednakowej biegunowości.

3. Włączyć wyłącznik akumulatorów zewnętrznego źródła zasilania.

4. Uruchomić silnik pojazdu w sposób opisany w podrozdziale „Uru­chamianie silnika rozrusznikiem elektrycznym.

5. Wyłączyć wyłącznik akumulatorów zewnętrznego źródła zasilania.

6. Odłączyć końcówki kompletu przewodów najpierw od pojazdu, a następnie od zewnętrznego źródła zasilania.

7. Włączyć wyłącznik akumulatorów pojazdu.

 

URUCHAMIANIE SILNIKA PRZEZ HOLOWANIE POJAZDU

 

Uruchamianie silnika przez holowanie pojazdu dozwolone jest w wy­jątkowych przypadkach, gdy inne sposoby nie mogą być zastosowane. Należy wówczas wykonać następujące czynności wstępne:

1. Połączyć linami pojazd holujący i pojazd holowany.

2. Włączyć pompę MZN przez naciśnięcie przycisku „Pompa" i wy­tworzyć ciśnienie w układzie smarowania nie niższe niż 3 kG/cm2, a gdy temperatura oleju wynosi +60°C i więcej nie niższe niż 2 kG/cm2. Następnie zwolnić przycisk.

Uwaga. Przycisk „Pompa" włączać na czas nie dłuższy niż l minutę

3. Nacisnąć do oporu pedał sprzęgła głównego i otworzyć kurek 33 (rys. 13)

4. Włączyć trzeci lub czwarty bieg, a w pojeździe holującym odpowiednio pierwszy lub drugi, t j. o dwa biegi niżej niż w holowanym po­jeździe.

5. Zamknąć kurek 33 i zwolnić pedał sprzęgła głównego.

6. Dać sygnał dźwiękowy.

7. Rozpocząć jazdę.

8. Włączyć pompę MZN i do połowy wcisnąć pedał doprowadzenia paliwa.

9. Gdy tylko silnik zacznie pracować, -wyłączyć pompę MZN i wycisnąć pedał głównego sprzęgła, wyłączyć bieg, utrzymując pedałem po­dania paliwa obroty silnika 800—1000 obr/min, ustalić te obroty ręcznym układem sterowania podaniem paliwa.

10. Przerwać holowanie, odłączyć liny holownicze i ułożyć je na swoje miejsce.

 

NAGRZEWANIE SILNIKA I UKŁADU PRZENIESIENIA MOCY

 

1. Po uruchomieniu silnika należy obserwować wskazania przyrzą­...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin