005-009 Wstęp.doc

(50 KB) Pobierz
„System eksploatacji nie jest najważniejszy, ale bez niego technika wojskowa staje się bezużyteczna”

„System eksploatacji nie jest najważniejszy, ale bez niego technika wojskowa staje się bezużyteczna” [1]

 

WSTĘP

Wojskowe pojazdy mechaniczne zajmują bardzo ważną rolę w systemie działania Sił Zbrojnych, szczególnie w Wojskach Lądowych. Mobilność wojsk w dużej mierze uzależniona jest od ilości i jakości posiadanych przez te wojska pojazdów samochodowych. Wszystkie rodzaje wojsk w Wojskach Lądowych swój specjalistyczny sprzęt, swój rodzaj uzbrojenia, swoich żołnierzy i niezbędne środki do realizacji zadań przemieszczają wykorzystując w zdecydowanej większości pojazdy. Jakość tych pojazdów, w głównej mierze zależna jest, oprócz jakości konstrukcji i wytwarzania (produkcji), od jakości ich eksploatacji technicznej.

Użytkownik (eksploatator) nie ma bezpośredniego wpływu na konstrukcję i wytwarzanie pojazdów. Ma natomiast bardzo duży wpływ na eksploatację pojazdów. Może bezpośrednio bądź pośrednio, w większym lub mniejszym stopniu oddziaływać na wszystkie obszary eksploatacji technicznej pojazdów. Od jakości systemu eksploatacji pojazdów wojskowych będą uzależnione czasy trwania okresów zdatności i niezdatności pojazdów. 

W tym miejscu należy przytoczyć regulaminową odpowiedzialność dowódców pododdziałów (z dowódcą plutonu włącznie) za uzbrojenie i sprzęt wojskowy, w tym i wojskowe pojazdy mechaniczne. Zgodnie z Regulaminem ogólnym Sił Zbrojnych Rzeczpospolitej Polskiej
(Szt. Gen. 1554/2003), paragraf 136 zawiera zapis: „Za obsługiwanie pododdziałowego uzbrojenia i sprzętu wojskowego odpowiada dowódca pododdziału. Osoby funkcyjne odpowiedzialne za jego eksploatacje sprawują specjalistyczny nadzór”. Natomiast paragraf 138 stanowi, że: „Za stan techniczny uzbrojenia i sprzętu wojskowego pododdziału oraz porządek w przydzielonych rejonach parku sprzętu technicznego odpowiada dowódca pododdziału. Ponadto w paragrafie 140 zapisano: „Użytkownicy uzbrojenia, sprzętu oraz mienia wojskowego zobowiązani są do przestrzegania obowiązujących przepisów eksploatacyjnych, gospodarczych i transportowych”.

Należy jeszcze wspomnieć za Regulaminem Działań Taktycznych Wojsk Zmechanizowanych
i Pancernych, batalion – kompania (DWLąd. 20/2000, rozdział 4, zabezpieczenie techniczne 0403, pkt. 4), że: „Za wykonanie w odpowiednim terminie obsługiwań technicznych uzbrojenia i sprzętu wojskowego ponoszą odpowiedzialność dowódcy pododdziałów, których obowiązkiem jest ustalenie miejsca, czasu, zakresu i kolejności wykonywania czynności obsługowych przez poszczególne załogi i obsługi. Wykonywanie obsługiwania technicznego nie może naruszać gotowości bojowej pododdziału, a liczba obsługiwanego jednocześnie uzbrojenia i sprzętu wojskowego będzie zależeć od czasu i pracochłonności danego obsługiwania, użytych sił
i środków obsługowych oraz od sytuacji taktycznej. W przypadku trudności w realizacji pełnego zakresu czynności obsługowych można ich wykonanie rozłożyć na etapy, przystępując najpierw do tych, które decydują o zdolności bojowej uzbrojenia i sprzętu wojskowego, natomiast pozostałe pozostawiając na okres po wykonaniu zadania bojowego”.

System eksploatacji technicznej wojskowych pojazdów mechanicznych jest podsystemem eksploatacji technicznej uzbrojenia i sprzętu wojskowego realizowanego w Siłach Zbrojnych RP w tym i w Wojskach Lądowych. Jego podstawowym celem jest utrzymanie w gotowości technicznej pojazdów. Utrzymanie pojazdów w określonej gotowości technicznej oznacza zespół wszystkich działań technicznych i organizacyjnych mających na celu umożliwienie pojazdowi wypełnienie wymaganych funkcji.

Oczywiście trzeba mieć świadomość tego, że wojskowy pojazd mechaniczny w większości przypadków stanowi bazę do przewożenia środków walki bezpośredniej (armat, rakiet, moździerzy) lub pośredniej (stacji radiolokacyjnych, środków łączności) i to, że jego część „samochodowa” jest zdolna do wykonywania swoich funkcji nie oznacza, że całość jako pojazd (czołg, bojowy wóz piechoty, samobieżny zestaw rakietowy) jest również zdolna do właściwego funkcjonowania. Wynika z tego wniosek o konieczności traktowania wojskowych pojazdów mechanicznych w sposób kompleksowy. Oznacza to, że specjaliści z każdego rodzaju wojsk powinni mieć świadomość potrzeb eksploatacyjnych nie tylko swojego specjalistycznego sprzętu lecz również potrzeb eksploatacyjnych bazy jaką stanowią podwozia bazowe.

W tym miejscu należy wspomnieć o ogromnej różnorodności wojskowych pojazdów mechanicznych. W samych Wojskach Lądowych eksploatowanych jest około 3000 pojazdów gąsienicowych i około 15000 kołowych. Różnorodność ta przejawia się w wielu aspektach. Pojazdy wojskowe, znajdujące się w eksploatacji, charakteryzują się dużą „rozpiętością wiekową”
dochodzącą w skrajnych przypadkach do 35 lat, a co za tym idzie, dużą „rozpiętością konstrukcyjną” i wymaganiami eksploatacyjnymi. Wojska Lądowe posiadają na swoim wyposażeniu zarówno pojazdy z tzw. rynku wschodniego jak i zachodniego, które wymagają odmiennego potraktowania eksploatacyjnego. Nakładając na powyższe permanentny brak funduszy (pieniędzy) na odnowę zarówno pojedynczych pojazdów (ich obsług korekcyjnych oraz profilaktycznych) jak i całego parku pojazdów oraz wprowadzenie nowego systemu pragmatycznego, powodującego stałą zmianę stanowisk zarówno przez dowódców jak i żołnierzy zajmujących się eksploatacją pojazdów, mamy w miarę pełny obraz problemów związanych z eksploatacją pojazdów wojskowych. Należy jeszcze nadmienić, że wprowadzenie nowego systemu kształcenia kandydatów na dowódców plutonu w Wojskach Lądowych (w systemie Studium Oficerskiego – jednorocznego i studiów magisterskich – pięcioletnich) również wpływać będzie w niedalekiej przyszłości na efektywność łańcucha działania eksploatacji wojskowych pojazdów mechanicznych.  

Kierując się powyższymi przesłankami Autorzy niniejszego wydawnictwa postanowili przybliżyć czytelnikom zagadnienia związane z eksploatacją techniczną wojskowych pojazdów mechanicznych. Zaprezentowane treści wynikają z jednej strony z obowiązujących aktualnie przepisów, a z drugiej strony z wieloletniej praktyki Autorów na różnych stanowiskach w łańcuchu działania eksploatacji technicznej wojskowych pojazdów mechanicznych.

Wydawnictwo o charakterze skryptu przeznaczone jest dla podchorążych Wyższej Szkoły
Oficerskiej Wojsk Lądowych im. gen. T. Kościuszki (przyszłych dowódców plutonów
w Wojskach Lądowych). Jest dostosowane do programu nauczania przedmiotu „Eksploatacja wojskowych pojazdów mechanicznych”. W skrypcie zawarto również wiedzę wykraczającą poza przekazywane treści podczas zajęć ze względu na ograniczenia czasowe nie pozwalające przedstawić istotnych wiadomości w trakcie realizacji wykładów i zajęć. Skrypt może być również przydatny dla osób zajmujących się zawodowo eksploatacją pojazdów bądź sprawujących nad nią nadzór.

Każdy z rozdziałów skryptu (podrozdziałów) został opracowany przez innego Autora będącego specjalistą w danym obszarze tematycznym. Skrypt zawiera osiem tematycznie spójnych rozdziałów, wstęp, wykaz podstawowych pojęć, zakończenie i wykaz literatury.

W rozdziale pierwszym przedstawiono wiedzę ogólną stanowiąca podstawę teoretyczną stanowiącą bazę umożliwiającą pełniejsze zrozumienie prezentowanych wiadomości w pozostałych rozdziałach skryptu, a także wiedzę ogólną z zakresu zabezpieczenia technicznego.

Rozdział drugi i trzeci traktuje o podstawowych procesach eksploatacji pojazdów jakimi są użytkowanie i obsługiwanie techniczne.

W rozdziale drugim omówiono zasady użytkowania wojskowych pojazdów mechanicznych
(w tym zasady przewożenia osób i ładunków, również ładunków niebezpiecznych) oraz obowiązki osób będących użytkownikami pojazdów. Przedstawiono dokumentację indywidualną pojazdów i w sposób szczegółowy opisano zasady rozliczania rozkazów wyjazdów. Ponadto odniesiono się do sytuacji, w których występuje niedostatek paliw bazowych i sformułowano zasady (opracowane między innymi na podstawie zrealizowanych w Zakładzie Techniki Bojowej przez zespół badawczy pod kierownictwem ppłk. dr. inż. Kazimierza KOWALSKIEGO) zasilania pojazdów wojskowych paliwami zastępczymi. Zapoznano również czytelników z zasadami organizacji parków sprzętu technicznego.

Rozdział trzeci opisuje obsługiwania techniczne pojazdów wojskowych mające na celu utrzymywanie pojazdów w odpowiedniej gotowości do wypełniania wymaganych funkcji.

W rozdziale czwartym zaprezentowano bardzo ważny aspekt związany z czynnościami organizacyjnymi eksploatacji pojazdów wojskowych polegający na właściwym przekazywaniu
i przyjmowaniu pojazdów. W związku ze wspomnianą już nową ustawą pragmatyczną, zmiany osobowe na szczeblu dowódcy plutonu (związane z kadencyjnością na tym stanowisku) będą wymagały częstszych przekazywań pojazdów pomiędzy osobami odpowiedzialnymi za ich ukompletowanie, zdatność i jakość prowadzonej dokumentacji. Moment przekazania - przyjęcia pojazdu jest okazją do stwierdzenia aktualnego stanu jakościowego eksploatowanego pojazdu. Daje możliwość stałego monitoringu pojazdu na najniższym szczeblu jego eksploatacji, a przełożonym wyższego szczebla aktualnej, rzetelnej wiedzy o pojazdach będących w ich dyspozycji. Na miejscu będzie tutaj wspomnienie o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie.

Rozdział piąty dotyczy szeroko rozumianej profilaktyki w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym z udziałem wojskowych pojazdów mechanicznych (również i prywatnych pojazdów). Wiedza o głównych przyczynach powstawania wypadków w ruchu drogowym (w tym przede wszystkim z udziałem pojazdów wojskowych) daje możliwość podejmowania całej gamy przedsięwzięć profilaktycznych mających na celu wyeliminowanie w jak największym stopniu takich zdarzeń lub ograniczenia do minimum ich negatywnych skutków. Nigdy za wiele przypominania o warunkach bezpieczeństwa i ustalania zachowań podczas realizacji przedsięwzięć związanych z przemieszczaniem pojazdami. Dlatego udzielanie instruktażu przed takimi przedsięwzięciami kierowcą i wszystkim osobą biorącym udział w przemieszczaniu jest ważnym zagadnieniem i każdy dowódca plutonu musi umieć w sposób prosty i przekonywujący go przeprowadzić.

W rozdziale szóstym, przedstawiono relacje związane z eksploatacją wojskowych pojazdów mechanicznych, a środowiskiem naturalnym w którym przebiega znacząca część procesów eksploatacji technicznej pojazdów wojskowych. Należy zwrócić uwagę, że wszystkie procesy (użytkowanie i obsługiwanie techniczne) eksploatacji technicznej pojazdów wojskowych, szczególnie podczas ćwiczeń poligonowych, odbywają się „wewnątrz” środowiska naturalnego. Świadomość ochrony środowiska naturalnego, w różnych działaniach wojsk, w tym i eksploatacji pojazdów, musi wyznaczać sposób postępowania dowódców każdego szczebla,
w tym i dowódców plutonu.

W rozdziale siódmym zaprezentowano zagadnienia dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy w aspekcie eksploatacji technicznej pojazdów. Zagadnienie to ma o tyle istotne znaczenie,
że każdy dowódca (przede wszystkim dowódca plutonu) musi dbać o „swoich” żołnierzy zapewniając im między innymi możliwość bezpiecznej eksploatacji pojazdów. Szczególne znaczenie ma tu zapewnienie bezpieczeństwa przy wykonywaniu obsługiwań korekcyjnych, które gdy odbywają się w pośpiechu, z wykorzystaniem prowizorycznych rozwiązań najczęściej kończą się kalectwem, a w najgorszych przypadkach śmiercią podwładnych.

W rozdziale ósmym przedstawiono podstawowe dane eksploatacyjne wybranych pojazdów wojsk zmechanizowanych, pancernych i rozpoznawczych. Przedstawienie w skrypcie wiedzy
o podstawowych danych eksploatacyjnych umożliwi czytelnikowi dostęp do tej wiedzy bez sięgania do dodatkowych źródeł.

W załączniku przedstawiono również pomoc dydaktyczną w postaci przykładowego planu konspektu kierownika zajęć, dowódcy plutonu, z wyszkolenia technicznego.

W celu dokładnego zrozumienia przedstawianych w skrypcie treści i jednoznacznych ich interpretacji, w wydawnictwie umieszczono definicje podstawowych pojęć związanych z eksploatacją techniczną pojazdów.

W podsumowaniu przedstawiono zalecenia, w postaci punktów, mające na celu utrzymanie wymaganego stanu technicznego oraz zapewnienie gotowości pojazdów do wypełniania wymaganych funkcji. Zalecenia te skierowane są w głównej mierze do dowódców plutonów
w Wojskach Lądowych i są możliwe do realizacji w ramach podstawowych przedsięwzięć służbowych. 

9

 


[1] Brzeziński M., Chylat E., Eksploatacja w logistyce wojskowej, Bellona, Warszawa 1996.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin