097-107 3.Obsługiwanie korekcyjne 3.2. i początek 3.3.doc

(1717 KB) Pobierz
3
3.2 Obsługiwanie korekcyjne

Z obsługą korekcyjną mamy do czynienia po wykryciu powstałego uszkodzenia elementu
(zespołu, układu) pojazdu. Czyli występuje ona po zaistniałym fakcie uszkodzenia. Jej celem jest przywrócenie stanu sprawności technicznej bądź zdatności.

W wojsku przywrócenie stanu sprawności technicznej (zdatności) wiąże się z pojęciem remontu, którego synonimem jest naprawa. Pod pojęciem remontu rozumiemy zespół przedsięwzięć powodujących odnowienie, przywrócenie wartości użytkowej (odtworzenie resursu technicznego) poprzez usunięcie uszkodzeń i niesprawności powstałych w wyniku użytkowania lub profilaktyczne wykonanie określonych czynności zgodnie z procesem technologicznym, warunkami technicznymi i w ustalonych okresach czasu dla danego rodzaju pojazdu. Trzeba tutaj także zauważyć, że remont obejmuje również wykonywanie przedsięwzięć natury profilaktycznej. Podczas prac, które prowadzi się w ramach remontu, realizuje się także: demontaż, montaż, lokalizację uszkodzeń i niesprawności, wymianę elementów i zespołów, regenerację części i inne.

Ze względu na tryb i zakres rozróżnia się następujące rodzaje remontów (rys. 3.3.):

Ø      Remonty planowe wynikające z norm, takich jak:

·         normy docelowej eksploatacji,

·         normy międzyremontowe.

Remontami planowymi, podtrzymującymi sprawność techniczną sprzętu są:

·         remont średni (),

·         remont główny (RG),

·         remont konserwacyjny (RK).

Stanowią one jedną z form utrzymywania założonej trwałości pojazdu i osiągania resursu (okresu) docelowej eksploatacji.

Ø      Remonty nieplanowe są remontami doraźnymi wynikłymi w trakcie bieżącej eksploatacji
i zaliczamy do nich:

·         remont bieżący (RB),

·         remont awaryjny (RA),

·         remont gwarancyjny (RGw),

·         remont powypadkowy – polega na usuwaniu niesprawności spowodowanych przyczyną zewnętrzną, itp.: w wyniku kolizji z innym pojazdem, przeszkodą terenową itp.

 

Rys. 3.3. Rodzaje remontów

Ø      Remont średni (RŚ) ma na celu odtworzenie parametrów taktyczno-technicznych pojazdu, gwarantujących niezawodne działanie do najbliższego remontu głównego lub do zakończenia jego eksploatacji. Polega on na demontażu, weryfikacji i wymianie tylko tych zespołów (mechanizmów), które tego wymagają lub są określone w warunkach technicznych.

Ø      Remont główny (RG) ma na celu odtworzenie parametrów taktyczno-technicznych oraz resursu międzyremontowego pojazdu. Polega on na całkowitym demontażu pojazdu na zespoły, mechanizmy i części, ich weryfikacji, remoncie lub wymianie
i montażu. Wykonywany jest według ściśle ustalonych warunków technicznych.

Ø      Remont konserwacyjny (RK) ma na celu podtrzymywanie sprawności technicznej pojazdu, która uległa obniżeniu na skutek procesów fizycznego starzenia się, spowodowanego oddziaływaniem środowiska i upływem czasu. Polega na wymianie lub regeneracji tych elementów, które utraciły wymaganą niezawodność lub mogą ją w najbliższym czasie utracić.

 

 

Ø      Remont bieżący (RB) ma na celu usunięcie pojedynczych uszkodzeń przypadkowych,
niestanowiących podstawy do zmiany kategorii użytkowej pojazdu [48] powstałych
w trakcie bieżącej eksploatacji. Czynności RB charakteryzują się niewielkim
(kilkugodzinnym) zakresem pracochłonności i polegają usuwaniu uszkodzeń małych oraz bardzo małych, najczęściej metodą wymiany uszkodzonych części. Czynności RB wykonuje użytkownik (załoga) i w miarę potrzeb specjaliści
z pododdziałów remontowych, po stwierdzeniu uszkodzenia.

Ø      Remont awaryjny (RA) polega na usuwaniu skutków awarii, a jego zakres czynności uzależniony jest od rodzaju awarii i często jest porównywalny z RŚ i RG.

Ø      Remont gwarancyjny (RGw) ma na celu przywrócenie pełnej sprawności sprzętu przez usunięcie uszkodzeń powstałych z przyczyn niezależnych od użytkownika (wady materiałowe, niska jakość produkcji), a ujawnionych w okresie gwarancji.
Remont ten wykonuje nieodpłatnie wykonawca remontu udzielający gwarancji.

3.2.1. Zasady przygotowania i kierowania pojazdów wojskowych do remontu[49]

Za właściwe przygotowanie pojazdu oraz terminowe dostarczenie go do wykonawcy remontu odpowiedzialna jest jednostka wojskowa – JW (użytkownik sprzętu), w której jest on ujęty
w ewidencji. Pojazd kierowany do remontu średniego, głównego, konserwacyjnego oraz do modernizacji, przebazowania lub innych czynności remontowo-produkcyjnych należy zdjąć
z ewidencji oddziału gospodarczego (JW) i przekazać na ewidencję wykonawcy remontu.

Przygotowanie pojazdu do remontu polega na przeprowadzeniu komisyjnego przeglądu technicznego pojazdu i faktycznej ocenie jego stanu technicznego. Komisję wyznacza rozkazem dowódca JW. W skład komisji powinni wchodzić specjaliści branżowi, niezbędni do przeprowadzenia kompleksowej oceny wszystkich zasadniczych urządzeń, układów i zespołów pojazdu. Następnie komisja sporządza protokół stanu technicznego (rys. 3.4. – sporządzony na podstawie oryginalnego dokumentu) w trzech lub czterech egzemplarzach (stosownie do potrzeb), który zatwierdza dowódca JW.

Dla pojazdów specjalistycznych sporządza się dwa odrębne protokoły stanu technicznego,
oddzielnie dla części specjalistycznej i podwozia bazowego.

 

 

MON-Er/2

 

…………………                                                                                      Adresat:……………………….

       (jednostka wojskowa)

………………….                                                                                                    ………………………...

          (miejsce postoju)

………………….                                                                                                               ………………………..

(przynależność do OW)

 

PROTOKÓŁ STANU TECHNICZNEGO

z dnia ………………..

 

1.      Nazwa sprzętu (urządzenia), marka, typ, numery, rok produkcji......................... …………………………………………………………………….…..…….......

2.      Sprzęt (urządzenie) podlega ...…………………………………………………..

……………………………………………………………………………………

przepracował …………………………………………………………………….

(od ostatniej naprawy)

3.      Opis stanu technicznego sprzętu (urządzenia):.......……………………………...

……………………………………………………………………………………

4.      Braki w ukompletowaniu: ……………………………………………………….

……………………………………………………………………………………

5.      Wnioski komisji: …………………………………………………………………

      ……………………………………………………………………………………

6.      Protokół sporządzono na podstawie:……………………………………………..
                                                                             (nazwa i nr dokumentu)

7.      Opinia (decyzja):………………………………………………………………….

…………………………………………………………………………………….

 

                                                                                    m.p.                            ………………………….

                                                                                                                              (podpis i data)

8.      Decyzja jednostki nadrzędnej …………………………………………………….

 

m.p.                            ………………………….

                                                      (podpis i data)

9.      Ze sprzętem przekazano………………………………………………………….

10.  Uwagi stron (przekazującej - przyjmującej):…………………………………….

…………………………………………………………………………………….

Rozdzielnik:                                                        Przyjął:…………………………………………

                                                                                               (stopień imię i nazwisko)              (data i podpis)

Wykonano w ……… egz.                             Przekazał:………………………………………
Egz. nr 1                                                                                 (stopień imię i nazwisko)              (data i podpis)

Egz. nr 2             

Egz. nr 3                                                                     

 

UWAGA: Protokół służy do przekazania pojazdu (urządzenia) do i po remoncie oraz pomiędzy użytkownikami, przy założeniu, że dany pojazd (urządzenie) posiada książkę lub kartę pojazdu (urządzenia). Wykorzystany może być również do opisu technicznego w ramach reklamacji oraz spisania z ewidencji – wybrakowania.

Rys. 3.4...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin