Z obsługą korekcyjną mamy do czynienia po wykryciu powstałego uszkodzenia elementu (zespołu, układu) pojazdu. Czyli występuje ona po zaistniałym fakcie uszkodzenia. Jej celem jest przywrócenie stanu sprawności technicznej bądź zdatności.
W wojsku przywrócenie stanu sprawności technicznej (zdatności) wiąże się z pojęciem remontu, którego synonimem jest naprawa. Pod pojęciem remontu rozumiemy zespół przedsięwzięć powodujących odnowienie, przywrócenie wartości użytkowej (odtworzenie resursu technicznego) poprzez usunięcie uszkodzeń i niesprawności powstałych w wyniku użytkowania lub profilaktyczne wykonanie określonych czynności zgodnie z procesem technologicznym, warunkami technicznymi i w ustalonych okresach czasu dla danego rodzaju pojazdu. Trzeba tutaj także zauważyć, że remont obejmuje również wykonywanie przedsięwzięć natury profilaktycznej. Podczas prac, które prowadzi się w ramach remontu, realizuje się także: demontaż, montaż, lokalizację uszkodzeń i niesprawności, wymianę elementów i zespołów, regenerację części i inne.
Ze względu na tryb i zakres rozróżnia się następujące rodzaje remontów (rys. 3.3.):
Ø Remonty planowe wynikające z norm, takich jak:
· normy docelowej eksploatacji,
· normy międzyremontowe.
Remontami planowymi, podtrzymującymi sprawność techniczną sprzętu są:
· remont średni (RŚ),
· remont główny (RG),
· remont konserwacyjny (RK).
Stanowią one jedną z form utrzymywania założonej trwałości pojazdu i osiągania resursu (okresu) docelowej eksploatacji.
Ø Remonty nieplanowe są remontami doraźnymi wynikłymi w trakcie bieżącej eksploatacji i zaliczamy do nich:
· remont bieżący (RB),
· remont awaryjny (RA),
· remont gwarancyjny (RGw),
· remont powypadkowy – polega na usuwaniu niesprawności spowodowanych przyczyną zewnętrzną, itp.: w wyniku kolizji z innym pojazdem, przeszkodą terenową itp.
Rys. 3.3. Rodzaje remontów
Ø Remont średni (RŚ) ma na celu odtworzenie parametrów taktyczno-technicznych pojazdu, gwarantujących niezawodne działanie do najbliższego remontu głównego lub do zakończenia jego eksploatacji. Polega on na demontażu, weryfikacji i wymianie tylko tych zespołów (mechanizmów), które tego wymagają lub są określone w warunkach technicznych RŚ.
Ø Remont główny (RG) ma na celu odtworzenie parametrów taktyczno-technicznych oraz resursu międzyremontowego pojazdu. Polega on na całkowitym demontażu pojazdu na zespoły, mechanizmy i części, ich weryfikacji, remoncie lub wymianie i montażu. Wykonywany jest według ściśle ustalonych warunków technicznych.
Ø Remont konserwacyjny (RK) ma na celu podtrzymywanie sprawności technicznej pojazdu, która uległa obniżeniu na skutek procesów fizycznego starzenia się, spowodowanego oddziaływaniem środowiska i upływem czasu. Polega na wymianie lub regeneracji tych elementów, które utraciły wymaganą niezawodność lub mogą ją w najbliższym czasie utracić.
Ø Remont bieżący (RB) ma na celu usunięcie pojedynczych uszkodzeń przypadkowych, niestanowiących podstawy do zmiany kategorii użytkowej pojazdu [48] powstałych w trakcie bieżącej eksploatacji. Czynności RB charakteryzują się niewielkim (kilkugodzinnym) zakresem pracochłonności i polegają usuwaniu uszkodzeń małych oraz bardzo małych, najczęściej metodą wymiany uszkodzonych części. Czynności RB wykonuje użytkownik (załoga) i w miarę potrzeb specjaliści z pododdziałów remontowych, po stwierdzeniu uszkodzenia.
Ø Remont awaryjny (RA) polega na usuwaniu skutków awarii, a jego zakres czynności uzależniony jest od rodzaju awarii i często jest porównywalny z RŚ i RG.
Ø Remont gwarancyjny (RGw) ma na celu przywrócenie pełnej sprawności sprzętu przez usunięcie uszkodzeń powstałych z przyczyn niezależnych od użytkownika (wady materiałowe, niska jakość produkcji), a ujawnionych w okresie gwarancji. Remont ten wykonuje nieodpłatnie wykonawca remontu udzielający gwarancji.
Za właściwe przygotowanie pojazdu oraz terminowe dostarczenie go do wykonawcy remontu odpowiedzialna jest jednostka wojskowa – JW (użytkownik sprzętu), w której jest on ujęty w ewidencji. Pojazd kierowany do remontu średniego, głównego, konserwacyjnego oraz do modernizacji, przebazowania lub innych czynności remontowo-produkcyjnych należy zdjąć z ewidencji oddziału gospodarczego (JW) i przekazać na ewidencję wykonawcy remontu.
Przygotowanie pojazdu do remontu polega na przeprowadzeniu komisyjnego przeglądu technicznego pojazdu i faktycznej ocenie jego stanu technicznego. Komisję wyznacza rozkazem dowódca JW. W skład komisji powinni wchodzić specjaliści branżowi, niezbędni do przeprowadzenia kompleksowej oceny wszystkich zasadniczych urządzeń, układów i zespołów pojazdu. Następnie komisja sporządza protokół stanu technicznego (rys. 3.4. – sporządzony na podstawie oryginalnego dokumentu) w trzech lub czterech egzemplarzach (stosownie do potrzeb), który zatwierdza dowódca JW.
Dla pojazdów specjalistycznych sporządza się dwa odrębne protokoły stanu technicznego, oddzielnie dla części specjalistycznej i podwozia bazowego.
MON-Er/2
………………… Adresat:……………………….
(jednostka wojskowa)
…………………. ………………………...
(miejsce postoju)
…………………. ………………………..
(przynależność do OW)
PROTOKÓŁ STANU TECHNICZNEGO
z dnia ………………..
1. Nazwa sprzętu (urządzenia), marka, typ, numery, rok produkcji......................... …………………………………………………………………….…..…….......
2. Sprzęt (urządzenie) podlega ...…………………………………………………..
……………………………………………………………………………………
przepracował …………………………………………………………………….
(od ostatniej naprawy)
3. Opis stanu technicznego sprzętu (urządzenia):.......……………………………...
4. Braki w ukompletowaniu: ……………………………………………………….
5. Wnioski komisji: …………………………………………………………………
6. Protokół sporządzono na podstawie:…………………………………………….. (nazwa i nr dokumentu)
7. Opinia (decyzja):………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………….
m.p. ………………………….
(podpis i data)
8. Decyzja jednostki nadrzędnej …………………………………………………….
9. Ze sprzętem przekazano………………………………………………………….
10. Uwagi stron (przekazującej - przyjmującej):…………………………………….
Rozdzielnik: Przyjął:…………………………………………
(stopień imię i nazwisko) (data i podpis)
Wykonano w ……… egz. Przekazał:………………………………………Egz. nr 1 (stopień imię i nazwisko) (data i podpis)
Egz. nr 2
Egz. nr 3
UWAGA: Protokół służy do przekazania pojazdu (urządzenia) do i po remoncie oraz pomiędzy użytkownikami, przy założeniu, że dany pojazd (urządzenie) posiada książkę lub kartę pojazdu (urządzenia). Wykorzystany może być również do opisu technicznego w ramach reklamacji oraz spisania z ewidencji – wybrakowania.
Rys. 3.4...
amigo47