Rys. 3.6. Stan techniczny obiektu w funkcji parametrów eksploatacji
Stan sprawności technicznej – żaden parametr struktury (np. wielkość mikropęknięć) i procesów roboczych (np. dla silnika spalinowego wartość mocy i momentu obrotowego) nie osiągnął wartości dopuszczalnej.
Stan zdatności technicznej – żaden parametr struktury i procesów roboczych nie osiągnął wartości granicznej.
Jednak również w stanie zdatności pojazd mechaniczny może być niesprawny technicznie. Stąd, do oceny sprawności technicznej pojazdu konieczna jest podstawowa wiedza z zakresu diagnostyki technicznej.
Diagnostyka techniczna to obszar wiedzy, który pozwala bez demontażu pojazdu i jego układów odpowiedzieć na trzy podstawowe pytania:
1. Jaki jest stan techniczny obiektu technicznego (pojazdu)?
2. Jakie zdarzenia wpłynęły na jego obecny stan?
3. Jak jego stan techniczny będzie się zmieniał w przyszłości?
Na szczeblu plutonu najważniejszym staje się udzielenie odpowiedzi na pierwsze pytanie. Szukać jej należy posiłkując się prostymi sposobami oceny stanu technicznego (diagnostyka ogólna), które opierają się głównie na metodach organoleptycznych (wzrok, słuch, dotyk).
W tab. 3.2. zostały przedstawione podstawowe sposoby diagnozowania:
Ø silników o zapłonie samoczynnym (występujących w większości pojazdów Sił Zbrojnych RP),
Ø wybranych układów i zespołów pojazdów mechanicznych.
Sposoby te nie wymagają specjalistycznych narzędzi ani zaplecza technicznego, a ich wykonanie jest stosunkowo proste. Poszczególne sprawdzenia poziomu płynów eksploatacyjnych należy wykonywać zgodnie z instrukcją obsługi dla danego pojazdu. Wystąpienie awarii nie wymienionej w tab. 3.2. najczęściej wymaga zwrócenia się o pomoc do technika pododdziału (równorzędnego), Parkowej Stacji Obsługi (PSO), Stacji Kontroli Pojazdów (SKP) lub pododdziału remontowego występującego w jednostce wojskowej (jest to uzależnione od posiadanej wiedzy i doświadczenia dowódcy plutonu). Warto podkreślić, że ww. komórki organizacyjne zostały stworzone po to, by skupiając fachowców w swoich strukturach służyć pomocą dowódcom pododdziałów (np. podczas przyjmowania i przekazywania pojazdów, ich obsługiwania i usprawniania, klasyfikowania do remontów, itp.).
Tab. 3.2.
Najczęstsze niesprawności układów i zespołów pojazdów
Lp.
Objawy
Przyczyny
Sposób naprawy
1
Rozrusznik nie obraca wałem korbowym silnika
- przepalony bezpiecznik,
- rozładowane akumulatory,
- nieskuteczne podłączenie akumulatorów,
- sprawdzić bezpiecznik, wymienić,
- sprawdzić stan ich naładowania,
- sprawdzić stan klem, oczyścić je i dokręcić,
2
Silnik nie daje się uruchomić
- brak powietrza w układzie powietrznego rozruchu,
- brak paliwa,
- zapowietrzony układ zasilania,
- naładować butle,
- napełnić zbiornik , odpowietrzyć układ,
- odpowietrzyć układ,
3
Po uruchomieniu silnik przestaje pracować
- zanieczyszczony filtr powietrza,
- niedrożny przewód odpowietrzający zbiornik paliwa,
- pompa wtryskowa zapowietrza się,
- oczyścić filtr powietrza, wymienić wkład filtrujący,
- udrożnić przewód,
- dokręcić złącza przewodów paliwowych zasilających pompę paliwa, odpowietrzyć układ,
4
Silnik nie osiąga pełnej mocy, dymi,
5
Wyciek oleju z silnika
- uszkodzone uszczelki i/lub uszczelniacze w układzie smarowania
- skierować pojazd na warsztat obsługowy
6
Silnik nadmiernie się grzeje
- za mały poziom płynu w układzie chłodzenia,
- niesprawny napęd wentylatora,
- sprawdzić poziom płynu w układzie chłodzenia,
- sprawdzić działanie wentylatora (naciągnąć paski klinowe, wyregulować sprzęgło napędu wentylatora),
7
Prześlizg sprzęgła w czasie jazdy
- brak właściwego ruchu jałowego (luzu) pedału sprzęgła,
- wyregulować ruch jałowy sprzęgła,
8
Trudności z włączeniem biegu (zmianą biegów)
- nadmierny ruch jałowy (luz) pedału sprzęgła,
- zapowietrzony układ hydrauliczny sterowania sprzęgłem,
9
Nadmierne nagrzewanie się skrzyni biegów
- brak oleju (zbyt mały poziom),
- uzupełnić stan oleju,
10
Hałaśliwa praca przekładni zębatej (głównej, mechanizmu różnicowego)
11
Wycieki oleju z mostu napędowego
amigo47