Rozwijanie empatii i zrozumienia.doc

(47 KB) Pobierz

Temat: Rozwijanie empatii i zrozumienia.

Czas realizacji: 1 jednostka lekcyjna.

Cele lekcji:

wychowawcze:

§         rozwijanie umiejętności interpretowania sytuacji z różnych punktów widzenia;

§         rozwijanie empatii i zrozumienia.

§         rozwijanie umiejętności interpretowania „mowy ciała” w odczytywaniu uczuć innych ludzi;

§         rozwijanie umiejętności empatycznego rozumienia.

dydaktyczne:

§         ukazywanie zróżnicowania motywów ludzkich zachowań;

§         ćwiczenie umiejętności stawiania się w sytuacji innych osób;

Metody pracy:

·         słowne : pogadanka, dyskusja;

·         ćwiczeniowe: praca pod kierunkiem nauczyciela.

Formy pracy:

·         praca indywidualna;

·         praca grupowa;

·         praca zbiorowa.

Środki dydaktyczne:

·         kartki;

·         długopisy;

·         opisy sytuacji;

·         10 ilustracji wyciętych z czasopism przedstawiających osoby wyrażające mimika, gestem, ruchem różne uczucia;

·         kartki z wypisanymi nazwiskami wszystkich uczniów.

Bibliografia:

·         D. W. Johnson Umiejętności interpersonalne i samorealizacja, PTP, Warszawa 1985;

·         J. Mellibruda, Ja – Ty –My, Nasza Księgarnia, Warszawa 1980;

·         W. Szewczuk (red.), Słownik psychologiczny, WP, Warszawa 1985;

·         Z. Włodarski, A. Hankała, Jestem człowiekiem i żyje wśród ludzi, WSiP, Warszawa 1991.


TOK LEKCJI:

 

I. CZĘŚĆ WSTĘPNA

 

1.       Czynności organizacyjno – porządkowe

2.       Wprowadzenie do tematu lekcji:

Nauczyciel informuje uczniów, że ich zadaniem jest podanie przyczyn zaistniałych sytuacji, np.

- Młody człowiek biegnie ulicą.

- Matka daje dziecku klapsa.

- Uczeń kładzie koledze na krzesło pinezkę.

- Na przerwie koleżanka uderza kolegę w plecy.

- Ulicą idzie siedmioletnie dziecko i płacze.

Uczniowie  w kilkuosobowych grupach wymieniają jak najwięcej możliwych przyczyn, które spowodowały określone zachowanie bohaterów sytuacji. W podsumowaniu uczniowie mogą porozmawiać:

- jakie trudności mieli z wykonaniem zadania;

- czy zaskoczyła ich liczba potencjalnych przyczyn zachowań ludzi;

- czy interpretując ludzkie zachowania częściej tłumaczą je jedną przyczyną, czy też biorą pod uwagę różne możliwości;

- jakie znaczenie dla relacji między ludźmi ma umiejętność uwzględniania różnych motywów ludzkich zachowań.

3.       Pogadanka na temat empatii – czym jest empatia. Zaprezentowanie definicji ze słownika.

 

II. CZĘŚĆ GŁÓWNA

 

4.       Nauczyciel odczytuje kolejno opisy poszczególnych sytuacji. Uczniowie zastanawiają się indywidualnie jak oni postąpiliby na miejscu bohatera sytuacji, a następnie na forum klasy lub w grupach, mówią jakie rozwiązania wybrali i jakie były motywy ich decyzji. Wspólnie zastanawiają się nad innymi możliwymi rozwiązaniami takich sytuacji. W podsumowaniu uczniowie mogą się wypowiedzieć:

- czy byli zaskoczeni wielością możliwych rozwiązań i motywów postępowania ludzi w określonych sytuacjach;

- jak zazwyczaj oceniają postępowanie ludzi: kierując się swoim punktem widzenia, czy starając się przede wszystkim zrozumieć ich motywy;

- jakie konsekwencje mogą wynikać z wydawania sądów o innych ludziach tylko z perspektywy własnych doświadczeń i poglądów;

- czego dowiedzieli się o sobie.

 

Przykładowe sytuacje:

1)      Marek znalazł na ulicy bezdomnego psa. Wie, że rodzice nie byliby zadowoleni, gdyby przyniósł go do domu. Co ty zrobił/zrobiłabyś na miejscu Marka?

2)      Andrzej i Kuba od wielu lat byli zaprzyjaźnieni. Ostatnio ich kontakty trochę się rozluźniły. Andrzej przypadkiem dowiedział się, ze Kubę widywano w towarzystwie narkomanów. Co ty zrobił/zrobiłabyś na miejscu Andrzeja?

3)      Kilku uczniów z klasy poddało pomysł, aby uciec z matematyki. Pozostali koledzy wyrazili gotowość do wspólnych wagarów. Agnieszka uważa,  ze pomysł jest głupi – nie ma ochoty uciekać z lekcji. Jak postąpiłbyś/postąpiłabyś na miejscu Agnieszki?

5.       Klasa dzieli się na 4 – osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje jedną ilustrację. Uczniowie najpierw indywidualnie a potem wspólnie zastanawiają się jakie uczucia wyraża osoba na zdjęciu. Uczniowie prezentując prace zapisują na planszach wnioski i prezentują je klasie.

Należy zwrócić uwagę na:

- znaczenie niewerbalnej komunikacji (język ciała, gestów, mimiki) w wyrażaniu uczuć;

- zachowania charakterystyczne dla wyrażania poszczególnych uczuć;

- problemy związane z odczytywaniem i interpretacją niewerbalnych zachowań.

 

III. ZAKOŃCZENIE

 

6.       Każdy uczeń losuje kartkę z nazwiskiem kolegi. Następnie zastanawia się, co jego kolega chciałby powiedzieć o sobie, gdyby miał dokonać publicznej autoprezentacji. Uczniowie siedząc w kręgu kolejno przedstawiają się grupie tak, jakby byli swoimi kolegami. Po każdej wypowiedzi jej adresat mówi, czy on sam zaprezentowałby się w podobny sposób, lub koryguje wyobrażenie kolegi. Uczniowie wypowiadają się:

- czy koledzy trafnie ich zaprezentowali;

- jakie trudności mieli z wejściem w położenie kolegów;

- czego nowego dowiedzieli się o sobie.

7.       Dyskusja ukierunkowana pytaniami:

– Jak zmieniło się twoje postrzeganie empatii w życiu człowieka w czasie trwania lekcji?

– Jakie znaczenie dla relacji między ludźmi ma umiejętność uwzględniania różnych motywów ludzkich zachowań?

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin