Anna Wietrzyk
Klasa V
Temat: W SZKOLE CZUJĘ SIĘ BEZPIECZNY
Cele lekcji:
dydaktyczne:
· wskazanie, do kogo w szkole można zwrócić się o pomoc; nauczenie się praktycznych umiejętności pomagania innym w sytuacji agresji i przemocy;
· nauczenie się skutecznej obrony przed agresją i przemocą.
wychowawcze:
· Umiejętność efektywnej pracy w zespole
· Skuteczne komunikowanie się
· Umiejętność podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji
Szacunek do wypowiedzi rówieśników
Środki dydaktyczne:
· dwa duże arkusze szarego papieru,
· kolorowe mazaki.
Przebieg zajęć
1. Faza przygotowawcza. Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdanie: "W szkole najbardziej lubię (podoba mi się)..."
2. Dyskusja na temat: „Czy jestem bezpieczny(-a) w szkole?". Celem dyskusji jest uświadomienie uczniom, że są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo w szkole. Można zadać pytania ukierunkowujące, np.: - Czy czujecie się w szkole bezpieczni? - Z jakich powodów nie czujecie się bezpieczni w szkole? - Kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo w szkole?
3. Zabawa - „Z Tobą czuję się bezpiecznie". Każdy uczeń przygotowuje trzy małe karteczki. Zapisuje na nich imiona tych koleżanek i kolegów z klasy, w których towarzystwie czuje się dobrze, bezpiecznie; uzupełnione kartki wręcza osobom, do których je adresował.
4. Burza mózgów. Uczniowie wypowiadają się na następujące tematy: - Jak reagować w czyjejś obronie? - Co zrobić, aby szkoła była bezpieczna? - Kto może pomóc w tym, aby szkoła była bezpieczna?
5. Jak pomóc ofiarom przemocy.Po zapisaniu propozycji, nauczyciel wybiera uczniów, którzy otrzymają opis jednej z poniższych sytuacji. Grupa ma przygotować, a następnie kolejno zagrać scenki, w których przedstawi skuteczne sposoby pomagania osobom, które są ofiarami agresji lub przemocy. Bezpośrednio po prezentacji scenek nauczyciel omawia je z uczniami, zapisując jednocześnie skuteczne sposoby pomagania. Sytuacje: I. Widzisz, jak twoi koledzy wymuszają drobne kwoty pieniędzy od młodszych dzieci przy sklepiku szkolnym. II. Koleżanki obgadują przy tobie nieobecnego kolegę. III. Widzisz, jak koledzy zabierają z plecaka innego chłopca zeszyt i chowają go. IV. Na lekcji wychowania fizycznego grupa osób wyśmiewa się z koleżanki, która biega najwolniej z całej klasy. V. Na boisku koledzy zabierają jednemu z chłopców czapkę i bawią się, rzucając nią do siebie.
6. Zasady pomagania innym.Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują zasady pomagania innym (obrony) w sytuacji agresji i przemocy np.: - zawołać kogoś na pomoc, - powiedzieć, że mi się to nie podoba, - odwrócić uwagę, - rozśmieszyć.
7. Jak się bronić?Przygotowanie i odegranie scenek, w których nam ktoś dokucza lub nas atakuje. Omówienie bezpośrednio po zagraniu, zapisanie najważniejszych wniosków. Sytuacje: I. Grupa osób wyśmiewa się z twojego ubrania. II. Koleżanki mówią do ciebie coś obraźliwego i nieprzyjemnego.III. Koledzy grożą ci, że się na tobie zemszczą, jeśli nie pójdziesz z nimi na wagary. IV. Na korytarzu w czasie przerwy podchodzi do ciebie dwóch starszych chłopców i jeden z nich cię kopie. V. W szatni przed lekcjami dwie osoby zrzucają umyślnie na podłogę twoją kurtkę.
8. Zasady obrony.Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują zasady zachowania się wobec sprawców agresji i przemocy, np.: - wyprostuj się, - patrz w oczy,- próbuj ignorować zaczepki, - powtarzaj w myślach jakieś uspokajające zdanie, np. „Nic mnie to nie obchodzi", - odejdź tak szybko, jak to jest możliwe, - powiedz, że nie odpowiada ci to, co robią, - na zaczepki i przezwiska odpowiadaj wymijająco, np. „to możliwe", „masz prawo tak myśleć", - jeśli ci grożą, lub namawiają do czegoś złego, stosuj metodę „zdartej płyty", powtarzając stale to samo zdanie, np. „nie, nie zrobię tego", - jeśli możesz, poproś kogoś o pomoc lub wsparcie.
9. Uczniowie zapisują te zasady na dużym arkuszu papieru i wieszają go w klasie.
10. Na zakończenie nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, w jakich sytuacjach lepiej jest się bronić, a w jakich uciec. Uczniowie podają przykłady takich sytuacji.
11. Faza podsumowująca: - Pośrodku kręgu leży arkusz papieru, na którym każdy uczeń, pisze, w jaki sposób zadba o bezpieczeństwo w szkole. - Ewaluacja zajęć.
Kaacha91