W SZKOLE CZUJĘ SIĘ BEZPIECZNY.docx

(16 KB) Pobierz

Anna Wietrzyk

Klasa V

Temat: W SZKOLE CZUJĘ SIĘ BEZPIECZNY

 

Cele lekcji:

 

dydaktyczne:

·         wskazanie, do kogo w szkole można zwrócić się o pomoc;
nauczenie się praktycznych umiejętności pomagania innym w sytuacji agresji i przemocy;

·         nauczenie się skutecznej obrony przed agresją i przemocą.

wychowawcze:

·         Umiejętność efektywnej pracy w zespole

·         Skuteczne komunikowanie się

·         Umiejętność podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji

Szacunek do wypowiedzi rówieśników

 

Środki dydaktyczne:

·         dwa duże arkusze szarego papieru,

·         kolorowe mazaki.

Przebieg zajęć

1.      Faza przygotowawcza.
Uczniowie, siedząc w kręgu, kolejno kończą zdanie: "W szkole najbardziej lubię (podoba mi się)..."

2.      Dyskusja na temat: „Czy jestem bezpieczny(-a) w szkole?".
Celem dyskusji jest uświadomienie uczniom, że są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo w szkole. Można zadać pytania ukierunkowujące, np.:
- Czy czujecie się w szkole bezpieczni?
- Z jakich powodów nie czujecie się bezpieczni w szkole?
- Kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo w szkole?

3.      Zabawa - „Z Tobą czuję się bezpiecznie".
Każdy uczeń przygotowuje trzy małe karteczki. Zapisuje na nich imiona tych koleżanek i kolegów z klasy, w których towarzystwie czuje się dobrze, bezpiecznie; uzupełnione kartki wręcza osobom, do których je adresował.

4.      Burza mózgów.
Uczniowie wypowiadają się na następujące tematy:
- Jak reagować w czyjejś obronie?
- Co zrobić, aby szkoła była bezpieczna?
- Kto może pomóc w tym, aby szkoła była bezpieczna?

5.      Jak pomóc ofiarom przemocy.
Po zapisaniu propozycji, nauczyciel wybiera uczniów, którzy otrzymają opis jednej z poniższych sytuacji. Grupa ma przygotować, a następnie kolejno zagrać scenki, w których przedstawi skuteczne sposoby pomagania osobom, które są ofiarami agresji lub przemocy. Bezpośrednio po prezentacji scenek nauczyciel omawia je z uczniami, zapisując jednocześnie skuteczne sposoby pomagania.
Sytuacje:
I. Widzisz, jak twoi koledzy wymuszają drobne kwoty pieniędzy od młodszych dzieci 
    przy sklepiku szkolnym.
II. Koleżanki obgadują przy tobie nieobecnego kolegę.
III. Widzisz, jak koledzy zabierają z plecaka innego chłopca zeszyt i chowają go.
IV. Na lekcji wychowania fizycznego grupa osób wyśmiewa się z koleżanki, która
     biega najwolniej z całej klasy.
V. Na boisku koledzy zabierają jednemu z chłopców czapkę i bawią się, rzucając nią do siebie.

6.      Zasady pomagania innym.
Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują zasady pomagania innym (obrony) w sytuacji agresji i przemocy np.:
- zawołać kogoś na pomoc,
- powiedzieć, że mi się to nie podoba,
- odwrócić uwagę,
- rozśmieszyć.

7.      Jak się bronić?
Przygotowanie i odegranie scenek, w których nam ktoś dokucza lub nas atakuje. Omówienie bezpośrednio po zagraniu, zapisanie najważniejszych wniosków.
Sytuacje:
I. Grupa osób wyśmiewa się z twojego ubrania.
II. Koleżanki mówią do ciebie coś obraźliwego i nieprzyjemnego.
III. Koledzy grożą ci, że się na tobie zemszczą, jeśli nie pójdziesz z nimi na wagary.
IV. Na korytarzu w czasie przerwy podchodzi do ciebie dwóch starszych chłopców i jeden
     z nich cię kopie.
V. W szatni przed lekcjami dwie osoby zrzucają umyślnie na podłogę twoją kurtkę.

8.      Zasady obrony.
Korzystając z zapisanych skutecznych sposobów zachowania w odegranych scenkach, uczniowie wspólnie z nauczycielem formułują zasady zachowania się wobec sprawców agresji i przemocy, np.:
- wyprostuj się,
- patrz w oczy,
- próbuj ignorować zaczepki,
- powtarzaj w myślach jakieś uspokajające zdanie, np. „Nic mnie to nie obchodzi",
- odejdź tak szybko, jak to jest możliwe,
- powiedz, że nie odpowiada ci to, co robią,
- na zaczepki i przezwiska odpowiadaj wymijająco, np. „to możliwe", „masz prawo
  tak myśleć",
- jeśli ci grożą, lub namawiają do czegoś złego, stosuj metodę „zdartej płyty", powtarzając
  stale to samo zdanie, np. „nie, nie zrobię tego",
- jeśli możesz, poproś kogoś o pomoc lub wsparcie.

9.      Uczniowie zapisują te zasady na dużym arkuszu papieru i wieszają go w klasie. 

10.  Na zakończenie nauczyciel rozmawia z uczniami na temat tego, w jakich sytuacjach lepiej jest się bronić, a w jakich uciec. Uczniowie podają przykłady takich sytuacji. 

11.  Faza podsumowująca:
- Pośrodku kręgu leży arkusz papieru, na którym każdy uczeń, pisze, w jaki sposób zadba
  o bezpieczeństwo w szkole.
- Ewaluacja zajęć.

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin