351203_technik_informatyk_program_P_2012-05-07(1).doc

(7070 KB) Pobierz

 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

1







PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU 

TECHNIK INFORMATYK,  351203

wersja przed recenzją (wersja robocza) 07.05.2012

TYP SZKOŁY: Technikum

 

1. TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY

2. RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY

3. AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:

Autorzy: mgr Zbigniew Sobór, mgr inż. Sławomir Torbus, mgr inż. Tomasz Klekot

Recenzenci: …

Konsultanci: …

4. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Program nauczania dla zawodu TECHNIK INFORMATYK opracowany jest zgodnie

z poniższymi aktami prawnymi:

- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw

- Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.

- Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania

przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia

8 czerwca 2009 r.

- Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów

i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia

30 kwietnia 2007 ze zmianami.

- Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej

w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17 listopada 2010 r.

- Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeostwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach

i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. ze zmianami.

 

5. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO

Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów

ogólnych kształcenia zawodowego:

Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach

współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na

zmieniającym się rynku pracy.

Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich

realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-

społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy,

globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu

międzynarodowego, mobilnośd geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie,

a także wzrost oczekiwao pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności

pracowników.

W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia

ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w

procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych.


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

2







Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się

do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w

zawodach, a tym samym zapewni im możliwośd sprostania wyzwaniom zmieniającego się

rynku pracy.

W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój

każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym

uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia

poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu

kooczeniu nauki.

Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy,

jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej

absolwentów ma służyd wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów

wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.

6. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK INFORMATYK Z PODSTAWĄ

PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO

Program nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględnia aktualny stan wiedzy o

zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze koncepcje

nauczania.

Program uwzględnia także zapisy zadao ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w

trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podstawach

programowych kształcenia ogólnego, w tym:

1) umiejętnośd zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca

do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu

społeczeostwa;

2) umiejętnośd wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów

opartych na rozumowaniu matematycznym;

3) umiejętnośd wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania

problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących

przyrody lub społeczeostwa;

4) umiejętnośd komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;

5) umiejętnośd sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi

i komunikacyjnymi;

6) umiejętnośd wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;

7) umiejętnośd rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;

8) umiejętnośd pracy zespołowej.

 

W programie nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględniono powiązania z

kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w

zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w

zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów jak: matematyka, fizyka,

informatyka a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeostwa.

7. INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK INFORMATYK

Technik informatyk potwierdzając kwalifikacje wchodzące w skład tego zawodu uzyskuje

wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy w trzech obszarach branży informatycznej.


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

3







I. (E12) Technik informatyk planuje konfiguracje, dobiera podzespoły i montuje z nich

komputery. Nadzoruje organizacją pracy podczas montażu. Przygotowuje do

pracy systemy komputerowe z oprogramowaniem systemowym i narzędziowym.

Przygotowuje i konfiguruje urządzenia peryferyjne. Doradza klientowi w zakresie

konfiguracji i modernizacji systemów komputerowych i urządzeo peryferyjnych.

Odpowiada za konserwacje urządzeo techniki komputerowej w czasie ich okresu

użytkowania. Zabezpiecza, rekonfiguruje i utrzymuje w optymalnej wydajności

systemy operacyjne. Wykonuje zadania serwisowe polegające na diagnozowaniu

i usuwaniu usterek komputera osobistego, urządzeo peryferyjnych i systemu

operacyjnego. Monitoruje pracę systemów komputerowych. Wycenia

i kosztorysuje konfiguracje systemów komputerowych oraz ich konserwacje i

naprawy. Dba o aspekty ekologiczne na stanowisku pracy (recycling) oraz o

bezpieczeostwo i higienę pracy. Potrafi zorganizowad i prowadzid sklep

komputerowy, serwis czy hurtownię komputerową.

II.  (E13) Technik informatyk wykonuje projekt okablowania strukturalnego lokalnej sieci

komputerowej. Dobiera urządzenia sieciowe, komputery, medium transmisyjne

oraz oprogramowanie systemowe i narzędziowe do pracy w sieci lokalnej.

Montuje elementy lokalnej sieci komputerowej według projektu. Instaluje i

konfiguruje urządzenia sieciowe i sieciowe systemy operacyjne. Odpowiada za

właściwe działanie lokalnej sieci komputerowej. Projektuje i wykonuje

modernizację lokalnej sieci komputerowej. Administruje zasobami i

użytkownikami lokalnej sieci komputerowej. Podłącza sied lokalną do Internetu i

zabezpiecza przepływ danych w sieci. Nadzoruje politykę bezpieczeostwa danych

osobowych w postaci elektronicznej. Diagnozuje i naprawia awarie występujące

w lokalnej sieci komputerowej. Organizuje pracę podczas montażu sieci i jej

naprawy przestrzegając zasad bezpieczeostwa i higieny pracy. Nadzoruje

procesami projektowania, montażu i naprawy lokalnej sieci komputerowej. Jest

przygotowany do prowadzenia działalności usługowej dotyczącej lokalnej sieci

komputerowej.

III.  (E14) Technik informatyk projektuje i wykonuje strony internetowe, sklepy

internetowe i systemy zarządzania treścią. Buduje dynamiczne witryny

wykorzystujące internetowe bazy danych i usługi zdalnych serwerów. Tworzy

aplikacje, skrypty i aplety wykonywane po stronie klienta oraz serwera.

Administruje aplikacjami i witrynami internetowymi. Projektuje i tworzy bazy

danych. Doradza klientowi w oprawie graficznej i strukturze budowanej strony.

Tworzy i obrabia grafikę, dźwięk i filmy na potrzeby stron internetowych.

Zabezpiecza strony internetowe oraz bazy danych. Monitoruje i testuje witryny i

aplikacje internetowe. Konfiguruje i naprawia lokalne i internetowe bazy danych.

Nadzoruje prace projektowe i wykonawcze dotyczące aplikacji internetowych i

baz danych. Prowadzi działalnośd gospodarczą usługową w zakresie baz danych

i aplikacji internetowych.

8. UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

4







Pomimo stosunkowo dużego bezrobocia w Polsce (w lutym 2012 r. - 13,5%) i oznak

globalnego spowolnienia gospodarczego, w pierwszym kwartale 2012 roku ponad 63%

polskich pracodawców specjalizujących się w oprogramowaniu i 54% w sprzęcie,

planowało zatrudnid fachowców z branży informatycznej1. Tendencja ta w następnych

kwartałach ma się utrzymad. Znacząca częśd tych prognoz dotyczy pracowników

średniego szczebla, w tym absolwentów technikum.

Powodem dobrych wyników w branży IT jest wejście na polski rynek nowych firm

informatycznych i teleinformatycznych, wzrost konkurencji i ciągły postęp

technologiczny. Wszystkie te czynniki wymuszają podwyższanie jakości usług, często

osiągane przez inwestycje w infrastrukturę IT. Nie bez znaczenia jest też kierunek

informatyzacji i cyfryzacji administracji publicznej.

Istotny jest również dobór efektów kształcenia podstawy programowej. Według analizy

rynku2 pracy informatycy najczęściej posługują się językami programowania takimi jak:

SQL, HTML, CSS i PHP. Wśród narzędzi bazodanowych prym wiodą MSSQL, Oracle i

MySQL.

Według danych dotyczących kompetencji informatyków, najwięcej z nich zajmuje się

administracją sieci LAN (31%) a nieco mniej szeroko rozumianą obsługą usług serwera

http (30%).

Natomiast dane dotyczące ofert pracy jasno określają obszary zainteresowania

pracodawców. 41% ofert pracy dotyczy programistów (w dużej części aplikacji

internetowych), 20% administratorów sieci a 16% instalatorzy i serwisanci systemów

komputerowych.

Według tych analiz oraz struktury ofert pracy kształcenie w zawodach branży IT jest nie

tyle celowe ale wręcz konieczne ze względu nie tylko na zapotrzebowanie rynku pracy

ale również na tendencje rozwoju kraju w przyszłości. Ponadto kierunki kształcenia w

kwalifikacjach zawodowych technika informatyka wydają się byd optymalnie

dopasowane do potrzeb rynku pracy.

 

9. POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK INFORMATYK Z INNYMI ZAWODAMI

Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym

uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy, własnych

potrzeb i ambicji. Dla zawodu technik informatyk wyodrębniona została kwalifikacja

E.13., która jest wspólną dla zawodu technik teleinformatyk. Zarówno technik

informatyk, technik teleinformatyk jak i technik tyfloinformatyk ma efekty kształcenia

wspólne dla grupy zawodów, stanowiące podbudowę kształcenia w zawodach określone

kodem PKZ(E.b) oraz grupę efektów wspólnych dla wszystkich zawodów kształcących

w technikum określone jako OMZ.

 

                                                

1badania "Antal Global Snapshot".

2 raport 2011 – rynekpracy.pl


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

5







Kwalifikacja Symbol

zawodu

Zawód Elementy

wspólne

E.11. Obsługa

oprogramowania

i sprzętu

informatycznego

wspomagających

użytkownika z

niepełnosprawnością

wzrokową

351204 Technik

tyfloinformatyk

PKZ(E.b),

OMZ.

E.12. Montaż i eksploatacja

komputerów

osobistych oraz

urządzeo

peryferyjnych

351203 Technik informatyk PKZ(E.b),

OMZ.

E.13. Projektowanie

lokalnych sieci

komputerowych

i administrowanie

sieciami

351203

351103

Technik informatyk

Technik

teleinformatyk

PKZ(E.b),

OMZ.

E.14. Tworzenie aplikacji

internetowych i baz

danych oraz

administrowanie

bazami

351203 Technik informatyk PKZ(E.b),

OMZ.

E.15. Uruchamianie oraz

utrzymanie terminali

i przyłączy

abonenckich

351103 Technik

teleinformatyk

PKZ(E.b),

OMZ.

E.16. Montaż i eksploatacja

sieci rozległych

351103 Technik

teleinformatyk

PKZ(E.b),

OMZ.

 

10. Podział godzin na przedmioty z uwzględnieniem ramowego planu nauczania

Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w technikum minimalny wymiar

godzin na kształcenie zawodowe wynosi 1500 godzin, z czego zarówno na kształcenie zawodowe

teoretyczne jak i praktyczne przypada minimum 750 godzin.

W podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik informatyk minimalna liczba godzin

na kształcenie zawodowe została określona dla efektów kształcenia i wynosi:

- na kształcenie w ramach kwalifikacji E.12. (Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz

urządzeo peryferyjnych) przeznaczono – minimum 360 godzin, E.13. (Projektowanie lokalnych

sieci komputerowych i administrowanie sieciami) przyznano – minimum 300 godzin,

E.14. (Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami) przyznano –

minimum 420 godzin;


 

 

 

 

Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego 

 

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

6







- na kształcenie w ramach efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów oraz efektów

kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego (E)

stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów przeznaczono –

minimum 270 godzin.

11. CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK INFORMATYK

Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien byd przygotowany do wykonywania

następujących zadao zawodowych:

1) montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeo peryferyjnych;

2) projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami;

3) projektowania baz danych i administrowania bazami danych;

4) tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.

Do wykonywania zadao zawodowych niezbędne jest osiągnięcie efektów kształcenia

określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik informatyk:

- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP, PDG, JOZ, KPS, OMZ);

- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-

elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie

zawodów PKZ(E.b);

- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie

  E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeo

peryferyjnych,

  E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie

sieciami,

  E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin