Doskonalenie podstaw programowych kluczem do modernizacji kształcenia zawodowego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
1
PROGRAM NAUCZANIA DLA ZAWODU
TECHNIK INFORMATYK, 351203
wersja przed recenzją (wersja robocza) 07.05.2012
TYP SZKOŁY: Technikum
1. TYP PROGRAMU: PRZEDMIOTOWY
2. RODZAJ PROGRAMU: LINIOWY
3. AUTORZY, RECENZENCI I KONSULTANCI PROGRAMU NAUCZANIA:
Autorzy: mgr Zbigniew Sobór, mgr inż. Sławomir Torbus, mgr inż. Tomasz Klekot
Recenzenci: …
Konsultanci: …
4. PODSTAWY PRAWNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Program nauczania dla zawodu TECHNIK INFORMATYK opracowany jest zgodnie
z poniższymi aktami prawnymi:
- Ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw
- Rozporządzeniem w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego z dnia 23 grudnia 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie ramowych planów nauczania z dnia 7 lutego 2012 r.
- Rozporządzeniem w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania
przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników z dnia
8 czerwca 2009 r.
- Rozporządzeniem w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów
i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych z dnia
30 kwietnia 2007 ze zmianami.
- Rozporządzeniem w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej
w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach z dnia 17 listopada 2010 r.
- Rozporządzeniem w sprawie bezpieczeostwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach
i placówkach z dnia 31 grudnia 2002 r. ze zmianami.
5. CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Opracowany program nauczania pozwoli na osiągnięcie co najmniej następujących celów
ogólnych kształcenia zawodowego:
Celem kształcenia zawodowego jest przygotowanie uczących się do życia w warunkach
współczesnego świata, wykonywania pracy zawodowej i aktywnego funkcjonowania na
zmieniającym się rynku pracy.
Zadania szkoły i innych podmiotów prowadzących kształcenie zawodowe oraz sposób ich
realizacji są uwarunkowane zmianami zachodzącymi w otoczeniu gospodarczo-
społecznym, na które wpływają w szczególności: idea gospodarki opartej na wiedzy,
globalizacja procesów gospodarczych i społecznych, rosnący udział handlu
międzynarodowego, mobilnośd geograficzna i zawodowa, nowe techniki i technologie,
a także wzrost oczekiwao pracodawców w zakresie poziomu wiedzy i umiejętności
pracowników.
W procesie kształcenia zawodowego ważne jest integrowanie i korelowanie kształcenia
ogólnego i zawodowego, w tym doskonalenie kompetencji kluczowych nabytych w
procesie kształcenia ogólnego, z uwzględnieniem niższych etapów edukacyjnych.
2
Odpowiedni poziom wiedzy ogólnej powiązanej z wiedzą zawodową przyczyni się
do podniesienia poziomu umiejętności zawodowych absolwentów szkół kształcących w
zawodach, a tym samym zapewni im możliwośd sprostania wyzwaniom zmieniającego się
rynku pracy.
W procesie kształcenia zawodowego są podejmowane działania wspomagające rozwój
każdego uczącego się, stosownie do jego potrzeb i możliwości, ze szczególnym
uwzględnieniem indywidualnych ścieżek edukacji i kariery, możliwości podnoszenia
poziomu wykształcenia i kwalifikacji zawodowych oraz zapobiegania przedwczesnemu
kooczeniu nauki.
Elastycznemu reagowaniu systemu kształcenia zawodowego na potrzeby rynku pracy,
jego otwartości na uczenie się przez całe życie oraz mobilności edukacyjnej i zawodowej
absolwentów ma służyd wyodrębnienie kwalifikacji w ramach poszczególnych zawodów
wpisanych do klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego.
6. KORELACJA PROGRAMU NAUCZANIA DLA ZAWODU TECHNIK INFORMATYK Z PODSTAWĄ
PROGRAMOWĄ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
Program nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględnia aktualny stan wiedzy o
zawodzie ze szczególnym zwróceniem uwagi na nowe technologie i najnowsze koncepcje
nauczania.
Program uwzględnia także zapisy zadao ogólnych szkoły i umiejętności zdobywanych w
trakcie kształcenia w szkole ponadgimnazjalnej umieszczonych w podstawach
programowych kształcenia ogólnego, w tym:
1) umiejętnośd zrozumienia, wykorzystania i refleksyjnego przetworzenia tekstów, prowadząca
do osiągnięcia własnych celów, rozwoju osobowego oraz aktywnego uczestnictwa w życiu
społeczeostwa;
2) umiejętnośd wykorzystania narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz formułowania sądów
opartych na rozumowaniu matematycznym;
3) umiejętnośd wykorzystania wiedzy o charakterze naukowym do identyfikowania i rozwiązywania
problemów, a także formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących
przyrody lub społeczeostwa;
4) umiejętnośd komunikowania się w języku ojczystym i w językach obcych;
5) umiejętnośd sprawnego posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjnymi
i komunikacyjnymi;
6) umiejętnośd wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji;
7) umiejętnośd rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych oraz uczenia się;
8) umiejętnośd pracy zespołowej.
W programie nauczania dla zawodu technik informatyk uwzględniono powiązania z
kształceniem ogólnym polegające na wcześniejszym osiąganiu efektów kształcenia w
zakresie przedmiotów ogólnokształcących stanowiących podbudowę dla kształcenia w
zawodzie. Dotyczy to przede wszystkim takich przedmiotów jak: matematyka, fizyka,
informatyka a także podstawy przedsiębiorczości i edukację dla bezpieczeostwa.
7. INFORMACJA O ZAWODZIE TECHNIK INFORMATYK
Technik informatyk potwierdzając kwalifikacje wchodzące w skład tego zawodu uzyskuje
wiedzę i umiejętności niezbędne do pracy w trzech obszarach branży informatycznej.
3
I. (E12) Technik informatyk planuje konfiguracje, dobiera podzespoły i montuje z nich
komputery. Nadzoruje organizacją pracy podczas montażu. Przygotowuje do
pracy systemy komputerowe z oprogramowaniem systemowym i narzędziowym.
Przygotowuje i konfiguruje urządzenia peryferyjne. Doradza klientowi w zakresie
konfiguracji i modernizacji systemów komputerowych i urządzeo peryferyjnych.
Odpowiada za konserwacje urządzeo techniki komputerowej w czasie ich okresu
użytkowania. Zabezpiecza, rekonfiguruje i utrzymuje w optymalnej wydajności
systemy operacyjne. Wykonuje zadania serwisowe polegające na diagnozowaniu
i usuwaniu usterek komputera osobistego, urządzeo peryferyjnych i systemu
operacyjnego. Monitoruje pracę systemów komputerowych. Wycenia
i kosztorysuje konfiguracje systemów komputerowych oraz ich konserwacje i
naprawy. Dba o aspekty ekologiczne na stanowisku pracy (recycling) oraz o
bezpieczeostwo i higienę pracy. Potrafi zorganizowad i prowadzid sklep
komputerowy, serwis czy hurtownię komputerową.
II. (E13) Technik informatyk wykonuje projekt okablowania strukturalnego lokalnej sieci
komputerowej. Dobiera urządzenia sieciowe, komputery, medium transmisyjne
oraz oprogramowanie systemowe i narzędziowe do pracy w sieci lokalnej.
Montuje elementy lokalnej sieci komputerowej według projektu. Instaluje i
konfiguruje urządzenia sieciowe i sieciowe systemy operacyjne. Odpowiada za
właściwe działanie lokalnej sieci komputerowej. Projektuje i wykonuje
modernizację lokalnej sieci komputerowej. Administruje zasobami i
użytkownikami lokalnej sieci komputerowej. Podłącza sied lokalną do Internetu i
zabezpiecza przepływ danych w sieci. Nadzoruje politykę bezpieczeostwa danych
osobowych w postaci elektronicznej. Diagnozuje i naprawia awarie występujące
w lokalnej sieci komputerowej. Organizuje pracę podczas montażu sieci i jej
naprawy przestrzegając zasad bezpieczeostwa i higieny pracy. Nadzoruje
procesami projektowania, montażu i naprawy lokalnej sieci komputerowej. Jest
przygotowany do prowadzenia działalności usługowej dotyczącej lokalnej sieci
komputerowej.
III. (E14) Technik informatyk projektuje i wykonuje strony internetowe, sklepy
internetowe i systemy zarządzania treścią. Buduje dynamiczne witryny
wykorzystujące internetowe bazy danych i usługi zdalnych serwerów. Tworzy
aplikacje, skrypty i aplety wykonywane po stronie klienta oraz serwera.
Administruje aplikacjami i witrynami internetowymi. Projektuje i tworzy bazy
danych. Doradza klientowi w oprawie graficznej i strukturze budowanej strony.
Tworzy i obrabia grafikę, dźwięk i filmy na potrzeby stron internetowych.
Zabezpiecza strony internetowe oraz bazy danych. Monitoruje i testuje witryny i
aplikacje internetowe. Konfiguruje i naprawia lokalne i internetowe bazy danych.
Nadzoruje prace projektowe i wykonawcze dotyczące aplikacji internetowych i
baz danych. Prowadzi działalnośd gospodarczą usługową w zakresie baz danych
i aplikacji internetowych.
8. UZASADNIENIE POTRZEBY KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE
4
Pomimo stosunkowo dużego bezrobocia w Polsce (w lutym 2012 r. - 13,5%) i oznak
globalnego spowolnienia gospodarczego, w pierwszym kwartale 2012 roku ponad 63%
polskich pracodawców specjalizujących się w oprogramowaniu i 54% w sprzęcie,
planowało zatrudnid fachowców z branży informatycznej1. Tendencja ta w następnych
kwartałach ma się utrzymad. Znacząca częśd tych prognoz dotyczy pracowników
średniego szczebla, w tym absolwentów technikum.
Powodem dobrych wyników w branży IT jest wejście na polski rynek nowych firm
informatycznych i teleinformatycznych, wzrost konkurencji i ciągły postęp
technologiczny. Wszystkie te czynniki wymuszają podwyższanie jakości usług, często
osiągane przez inwestycje w infrastrukturę IT. Nie bez znaczenia jest też kierunek
informatyzacji i cyfryzacji administracji publicznej.
Istotny jest również dobór efektów kształcenia podstawy programowej. Według analizy
rynku2 pracy informatycy najczęściej posługują się językami programowania takimi jak:
SQL, HTML, CSS i PHP. Wśród narzędzi bazodanowych prym wiodą MSSQL, Oracle i
MySQL.
Według danych dotyczących kompetencji informatyków, najwięcej z nich zajmuje się
administracją sieci LAN (31%) a nieco mniej szeroko rozumianą obsługą usług serwera
http (30%).
Natomiast dane dotyczące ofert pracy jasno określają obszary zainteresowania
pracodawców. 41% ofert pracy dotyczy programistów (w dużej części aplikacji
internetowych), 20% administratorów sieci a 16% instalatorzy i serwisanci systemów
komputerowych.
Według tych analiz oraz struktury ofert pracy kształcenie w zawodach branży IT jest nie
tyle celowe ale wręcz konieczne ze względu nie tylko na zapotrzebowanie rynku pracy
ale również na tendencje rozwoju kraju w przyszłości. Ponadto kierunki kształcenia w
kwalifikacjach zawodowych technika informatyka wydają się byd optymalnie
dopasowane do potrzeb rynku pracy.
9. POWIĄZANIA ZAWODU TECHNIK INFORMATYK Z INNYMI ZAWODAMI
Podział zawodów na kwalifikacje czyni system kształcenia elastycznym, umożliwiającym
uczącemu się uzupełnianie kwalifikacji stosownie do potrzeb rynku pracy, własnych
potrzeb i ambicji. Dla zawodu technik informatyk wyodrębniona została kwalifikacja
E.13., która jest wspólną dla zawodu technik teleinformatyk. Zarówno technik
informatyk, technik teleinformatyk jak i technik tyfloinformatyk ma efekty kształcenia
wspólne dla grupy zawodów, stanowiące podbudowę kształcenia w zawodach określone
kodem PKZ(E.b) oraz grupę efektów wspólnych dla wszystkich zawodów kształcących
w technikum określone jako OMZ.
1badania "Antal Global Snapshot".
2 raport 2011 – rynekpracy.pl
5
Kwalifikacja Symbol
zawodu
Zawód Elementy
wspólne
E.11. Obsługa
oprogramowania
i sprzętu
informatycznego
wspomagających
użytkownika z
niepełnosprawnością
wzrokową
351204 Technik
tyfloinformatyk
PKZ(E.b),
OMZ.
E.12. Montaż i eksploatacja
komputerów
osobistych oraz
urządzeo
peryferyjnych
351203 Technik informatyk PKZ(E.b),
E.13. Projektowanie
lokalnych sieci
komputerowych
i administrowanie
sieciami
351203
351103
Technik informatyk
Technik
teleinformatyk
E.14. Tworzenie aplikacji
internetowych i baz
danych oraz
administrowanie
bazami
E.15. Uruchamianie oraz
utrzymanie terminali
i przyłączy
abonenckich
351103 Technik
E.16. Montaż i eksploatacja
sieci rozległych
10. Podział godzin na przedmioty z uwzględnieniem ramowego planu nauczania
Zgodnie z Rozporządzeniem MEN w sprawie ramowych planów nauczania w technikum minimalny wymiar
godzin na kształcenie zawodowe wynosi 1500 godzin, z czego zarówno na kształcenie zawodowe
teoretyczne jak i praktyczne przypada minimum 750 godzin.
W podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik informatyk minimalna liczba godzin
na kształcenie zawodowe została określona dla efektów kształcenia i wynosi:
- na kształcenie w ramach kwalifikacji E.12. (Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz
urządzeo peryferyjnych) przeznaczono – minimum 360 godzin, E.13. (Projektowanie lokalnych
sieci komputerowych i administrowanie sieciami) przyznano – minimum 300 godzin,
E.14. (Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie bazami) przyznano –
minimum 420 godzin;
6
- na kształcenie w ramach efektów kształcenia wspólnych dla wszystkich zawodów oraz efektów
kształcenia wspólnych dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-elektronicznego (E)
stanowiących podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie zawodów przeznaczono –
minimum 270 godzin.
11. CELE SZCZEGÓŁOWE KSZTAŁCENIA W ZAWODZIE TECHNIK INFORMATYK
Absolwent szkoły kształcącej w zawodzie technik informatyk powinien byd przygotowany do wykonywania
następujących zadao zawodowych:
1) montowania oraz eksploatacji komputera i urządzeo peryferyjnych;
2) projektowania i wykonywania lokalnych sieci komputerowych, administrowania tymi sieciami;
3) projektowania baz danych i administrowania bazami danych;
4) tworzenia stron www i aplikacji internetowych, administrowania tymi stronami i aplikacjami.
Do wykonywania zadao zawodowych niezbędne jest osiągnięcie efektów kształcenia
określonych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie technik informatyk:
- efekty kształcenia wspólne dla wszystkich zawodów (BHP, PDG, JOZ, KPS, OMZ);
- efekty kształcenia wspólne dla zawodów w ramach obszaru elektryczno-
elektronicznego, stanowiące podbudowę do kształcenia w zawodzie lub grupie
zawodów PKZ(E.b);
- efekty kształcenia właściwe dla kwalifikacji wyodrębnionych w zawodzie
E.12. Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeo
peryferyjnych,
E.13. Projektowanie lokalnych sieci komputerowych i administrowanie
sieciami,
E.14. Tworzenie aplikacji internetowych i baz danych oraz administrowanie
...
ADRIANUSS