Notatka
z Programu Wychowawczego Zespołu Szkół im 7Pułku Ułanów Lubelskich
w Cycowie
W Zespole Szkół został opracowany Program Wychowawczy, którego nadrzędnym celem jest rozwój jednostki poprzez: wysoki poziom nauczania, wychowawcze oddziaływanie szkoły, kultywowanie tradycji szkolnych, regionalnych i państwowych oraz budowanie tożsamości szkoły i jej miejsca w środowisku.
Program zawiera IV rozdziały:
Rozdział I – założenia ogólne. Opisane są tutaj:
ü charakterystyka środowiska szkolnego,
ü cele programu wychowawczego,
ü podstawa koncepcji wychowawczej,
ü zadania Rady Rodziców, Rady Pedagogicznej i samorządu Uczniowskiego,
ü sposoby wspomagania działań wychowawczych.
Rozdział II - zawiera zakładany kalendarz imprez i uroczystości, m.in. Dzień Edukacji Narodowej, Mikołajki, Dzień Babci i Dziadka, Święto Wiosny, Rocznica Bitwy Cycowskiej z bolszewikami, akcja Sprzątanie Świata, rekolekcje, akcja „Pomóż dzieciom przetrwać zimę”.
Rozdział III – to szczegółowe zadania wychowawcze:
ü doskonalenie umiejętności wychowawczych nauczycieli,
ü integracja zespołów klasowych,
ü przygotowywanie uczniów do wyboru dalszego kształcenia i wejścia na rynek pracy,
ü przygotowanie do uczestnictwa w kulturze,
ü kształtowanie poczucia tożsamości i pozytywnej samooceny,
ü przygotowanie do odpowiedzialnego podejmowania decyzji,
ü wdrażanie do higieny osobistej i racjonalnego odżywiania się,
ü życie rodzinne i dbałość o zdrowie psychiczne człowieka,
ü przygotowanie do życia w społeczeństwie demokratycznym,
ü rozwijanie postawy twórczej, zaspokajanie potrzeby samorealizacji
ü kształtowanie postaw proekologicznych
ü kształtowanie postaw patriotycznych i kultywowanie tradycji.
Rozdział IV opisany jest wzorcowy model wychowanka szkoły. Zakładane jest, że uczeń będzie:
ü gotów do wzięcia odpowiedzialności za swoje czyny,
ü przejawiał zaangażowanie w życie społeczne
ü rozwijał swoje talenty,
ü wrażliwy na piękno i zaangażowany w ochronę przyrody,
ü interesował się sprawami szkolnymi i rozumiał problemy środowiska lokalnego,
ü krytycznie odbierał informacje przekazywane przez środki masowego przekazu i właściwie je interpretował,
ü szanował godność i mienie drugiego człowieka.
dumka03