Higienistka_stomatologiczna_322[03]_1998_06_29.pdf

(4569 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
MINISTERSTWO ZDROWIA I OPIEKI SPOLECZNEJ
/,I
PROGRAM NAUCZANIA
w zawodzie higienistki stomatologicznej 322[03]
Dla medycznej szkoly policealnej na podbndowie progranowej:
licewn ogolnokszta~c~cego,
liceum technicznego
Zatwierdzil
/MINISTER ZDROWIA
I
Warszawa 1998
831182319.002.png
mgr Jacek For~nanski
Psychologia
lek. stom. Aleksander Ciqgko
lek. med. Anna Piqtkowska
lek. stom. Danuta Zernicka
lek. stom. Aleksander Ciqglo
Anatomia, fizjologia i fizjopatologia
Anatomia i fizjologia narzqdu iucia
lek. stom. Aleksander Ciqglo
Patologia narzqdu iucia
dr n. med. Jerzy Szewczynski
Farmakologia
lek. med. Wiktoria DUX-swiergieZ
Mikrobiologia
prof. dr hab. Zbigniew Jahczuk
Propedeutyka stomatologii
lek. med. Maria Makarewicz
Pracownia propedeutyki stomatologii
prof. dr hab. Zbigniew J~czuk
Promocja zdrowia, profilaktyka
i metodyka stomatologicznej edukacji
zdrowotnej
Pracownia promocji zdrowia, profilaktyki
i metodyki stomatologicznej edukacji
zdrowotnej
Zdrowie publiczne
lek. med. Maria Makarewicz
mgr Zofia Liedtke
dr n. med. Jerzy Szewczynski
lngr ini. Karol Bresler
Informatyka i technika komputerowa
lek. med. Maria Makarewicz
lek. stom. Danuta ~ernicka
lek. med. Maria Makarewicz
lek. stom. Danuta iernicka
Zajgcia praktyczne
Praktyka zawodowa
Prace programowe prowadzika Komisja Programowa dla Zawodu Higienistki
Stolnatologicznej powolana przez Ministra Zdrowia i Opieki Spolecznej.
831182319.003.png
PLAN NAUCZANIA
Medyczna szkola policealna
Zawod: Higienistka stomatologiczna 322[03]
i metodyka stomatologicznej
edukacji zdrowotnej
i metodyki stomatologicznej
831182319.004.png
PSYCHOLOGIA
1. SZCZEGOEOWE CELE KSZTAECENIA
W wyniku zorganizowanego procesu ksztalcenia shchacz powinien umiec:
interpretowak podstawowe pojecia psychologiczne dotyczqce kontaktow
interpersonalnych i procesu pracy;
okreilac czynniki spoleczne wplywajqce na zdrowie;
oceniak wplyw stanu psychicznego na stan zdrowia;
rozrozniac typy zachowari pacjentow korzystajqcych z ushg podstawowej
opieki zdrowotnej oraz hospitalizowanych;
rozpoznawac i oceniac postawy pacjentow dotyczqce wlasnego zdrowia,
choroby, leczenia i instytucji prowadzqcych leczenie;
nawiqzywac kontakty i efektywnie koinunikowaC siq z pacjentami
i wspolpracownikami;
okreilak i stosowae sposoby lagodzenia bezpoiredniego i poiredniego
wplywu chorpby na stan psychicmy pacjentow;
ksztakowaC postawy pacjentow sprzyjajqce zdrowiu;
okreilac zwiqzki miqdzy sytuacjq rodzinnq a zdrowiem czlowieka,
z uwzglqdnieniein czynnikow opiekdczych i etiologicmych;
ulatwiac pelnienie ro1 spolecznych osoboin chorym w roznyin wieku;
unikac elementowjatropatogennych w zachowaniach wlasnych;
wplywaC efektywnie na atinosferq i jakohc pracy.
831182319.005.png
2. TRESCI NAUCZANIA
Podzial treici nauczania
Tematy
Orientacyjna liczba godzin
LP.
Ogoiem
Zajqcia
teoretyczne
Cwiczenia
Semestr I
4 godziny tygodniowo
2
8
2
8
1.
2.
Wprowadzenie do przedmiotn
Ogolna charakterystyka procesow
psychicmych i osobowoici czlowieka
Psychologiczne prawidlowoici
rozwoju czlowieka
Psychologiczne uwmmkowania
kontaktu z pacjentem
i wspo3pracownikami
Psychologiczne problelny
wykonywania zadan zawodowycl~
Do dyspozycji nauczyciela
-
-
-
8
8
3.
26
18
44
4.
-
5.
10
10
2
20
4
76
2
Razem w cyklu nauczania
56
Temat 1: Wprowadzenie do przedmiotu
Przedmiot i zadania psychologii ogolnej i klinicznej.
Uiniejqtnosci psychologiczne higienistki stoinatologicznej.Rola psychologii
w opiece zdrowotnej.
Temat 2: Og6lna charakterystyka proces6w psychicznych i osobowoSci
czlowieka
Zachowania jako wskainiki procesow psychicznych. Wyznacmiki
zachowania sie - procesy poznawcze, elnocjonalne i inotywacyjne.
Proces uczenia siq i jego prawidtowoici. Czynniki wplywajqce na
efektywnosc uczenia siq.
Czynnosci czlowieka, mechanizmy regulacyjne - aktywacja, zachowania
reaktywne i celowe.
Struktura czynnosci. Zachowania sprzyjajqce zdrowiu. Postawy jako
wzglqdnie stale przejawy zachowania siq. hdywidualne style zachowania siq.
Zabezpieczanie warunkow prawidlowego funkcjonowania psychicmego.
Ksztaftowanie postaw.
831182319.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin