POLITECHNIKA POZNAŃSKA.doc

(6786 KB) Pobierz
POLITECHNIKA POZNAŃSKA

S. Paluszkiewicz, H. Przydrożna, P. Pustkowiak                             Stanowisko pracy księgowej                PP, WBMiZ,  czerwiec 2011

 





POLITECHNIKA POZNAŃSKA

WYDZIAŁ BUDOWY MASZYN

I ZARZĄDZANIA

 

 

 

 

 

ERGONOMIA - PROJEKT

ZARZĄDZANIE I INŻYNIERIA PRODUKCJI

Semestr czwarty

 

 

 

 

 

 

 

STANOWISKO PRACY KSIĘGOWEJ

 

 

 

 

 

- 23 -

 


 

Prowadzący:

dr inż. Wojciech Łapka

 

 

 

Wykonawcy:

Sandra Paluszkiewicz 96391

Hanna Przydrożna                   96406

Patrycja Pustkowiak                  96408


 

 

 

 

 

Poznań, czerwiec 2011r


Streszczenie / Summary

 

 

Projekt pokazuje stanowisko pracy księgowej. Miejscem pracy jest biuro, które zostało opisane co do szczegółu, nie omijając temperatury w pomieszczeniu czy wilgotności. Następnie zostało obliczone obciążenie psychiczne oraz fizyczne pracownicy. Po takich oględzinach można było dokonać analizy ryzyka zawodowego oraz stworzyć warunki poprawy bezpieczeństwa i ochrony zdrowia.

 

 

 

 

Project shows position of book work. Office is work-place, which  has been described that for detail, not bypassing temperatures in accommodation or humidity.
Mental load has been calculated next and physical woman worker. After such surveys It was possible to perform analysis of professional risk and condition correction of safety and public health.


Spis treści

     Streszczenie / Summary                                                                                                           strona

1.     Wprowadzenie………………………………………………………………4

2.     Opis stanowiska pracy………………………………………………………5

2.1. Opis firmy………………………………………………………………5

2.2. Opis pomieszczenia……………………………………………………..5

2.3. Opis wyposażenia pomieszczenia……………………………………6

3.     Analiza i ocena obciążenia fizycznego……………………………………...9

4.     Analiza i ocena obciążenia psychicznego…………………………………..12

5.     Wyznaczenie czasu przerwy w pracy………………………………………14

6.     Analiza i projektowanie przestrzeni pracy………………………………….15

7.     Analiza i kształtowanie środowiska pracy………………………………….17

7.1. Temperatura……………………………………………………………18

7.2. Oświetlenie……………………………………………………………..18

7.3. Hałas……………………………………………………………………19

8.     Analiza i ocena ryzyka zawodowego……………………………………….20

8.1. Ocena ryzyka według Normy PN-N-18002:2000

Systemy zarządzania bezpieczeństwem i higieny pracy………………20

8.2. Ocena ryzyka metodą RISK SCORE…………………………………..25

9.     Plany poprawy warunków bezpieczeństwa i ochrony zdrowia……………..29

10. Podsumowanie i wnioski……………………………………………………38

11. Literatura……………………………………………………………………39

12. Załączniki


§        Z1………………………………………………………………………..40

§        Z2………………………………………………………………………..41

§        Z3………………………………………………………………………..42

§        Z4………………………………………………………………………..44

§        Z5………………………………………………………………………..45

§        Z6………………………………………………………………………..47


1. Wprowadzenie

 

Określenie ergonomia jako pierwszy użył i opisał polski przyrodnik prof. Wojciech Bogumił Jastrzębowski (1799 - 1882). Zdefiniował ją jako naukę o używaniu nadanych człowiekowi od Stwórcy sił i zdolności.

Przez wiele lat powstawały nowe definicje tego pojęcia. Obecnie według Towarzystwa Ergonomicznego pojęcie ergonomia rozumie się zastosowanie informacji naukowych dotyczących ludzi do projektowania obiektów, systemów i środowiska na potrzeby człowieka.[1]

Celem naszego projektu jest zapoznanie się z istniejącym już układem ergonomicznym miejscem pracy pracownika biurowego  oraz w miarę naszych możliwości zaproponowanie i zaprojektowanie poprawienie warunków pracy zarówno pod względem obciążenia psychicznego  i fizycznego.

Do przeprowadzenia analizy ergonomicznej stanowisko pracy księgowej wykorzystałyśmy istniejące takie stanowisko w firmie INFRABUD  Sp. Z.O.O. 


2. Opis stanowiska pracy

             

              W rozdziale tym zapoznamy się z miejscem pracy księgowej. Uwzględniamy charakterystykę firmy w jakiej pracuje pracownik biurowy, opis pomieszczenia, w którym przebywa pracownica oraz oprzyrządowania jakiego używa.

 

2.1. Opis firmy

 

Firma Infrabud Sp. z o.o. powstała w 1989 roku jako Przedsiębiorstwo Budowlane zajmuje się generalnym wykonawstwem obiektów budowlanych, remontami, renowacją
i wykańczaniem wnętrz według indywidualnych projektów (rys. 1).



Specjalizuje się w wykonawstwie obiektów przemysłowych, mieszkaniowych oraz użyteczności publicznej, zarówno dla inwestorów krajowych jak
i zagranicznych. Integralną częścią działalności firmy jest projektowanie, produkcja wraz
z montażem konstrukcji aluminiowo szklanych oraz konstrukcji cało szklanych: fasad, przegród suwanych, świetlików, drzwi, okien, a także automatycznych drzwi rozsuwanych. Systemy, na których się opierają dają konsumentowi ogromną swobodę wyboru w zakresie kształtowania form i kolorystyki.                                                                                                                                                               Rys. 1. Prezentacja firmy

 

 

 

2.1. Opis pomieszczenia

 

Wszystkie pomieszczenia znajdują się na parterze budynku przyległego do hali produkcyjnej. W budynku mieści się 5  pokoi, kuchnia i łazienka.

Analizowane pomieszczenie biurowe, w którym przebywają dwie księgowe pokazano na rys. 2. Ma powierzchnię 26,3m2 i kształt prostokąta . Ściana okienna ma długość 3.6m,
a prostopadłe do niej ściany mają 7.3m. Okno w tym pomieszczeniu jest duże (160cm szerokie i 170cm wysokie) i zapewnie sporą ilość naturalnego światła w dzień. Pomieszczenie to jest pomieszczeniem przejściowym, przez co znajdują się tu dwie pary drzwi. Jedne (według rysunku dolne) otwierają się do wewnątrz opisywanego pokoju, drzwi po przeciwnej stronie otwierają się do wewnątrz kolejnego pomieszczenia. Drzwi maja 210cm wysokości
i 90cm szerokości.



Rys. 2.  Rzut pomieszczenia z góry – projekt własny

 

 

 

2.3. Opis wyposażenie pomieszczenia

 

Powierzchnia robocza biurek (rys. 3) w analizowanym pomieszczeniu się z dwóch burek (160cm x 80cm), przylegających do siebie dłuższą krawędzią oraz stół
(145cm x 80cm), który również wykorzystywany jest do pracy. Powierzchnia blatów przeznaczonych do prac biurowych wynosi 3,72m2.

Każdy pracownik posiada własne krzesło obrotowe bądź zwykle. W pomieszczeniu znajdują się również dodatkowe siedzenia mieszczące się przy stole, przeznaczone dla gości.

 

 


DSCF2510.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rys. 3. Widok na powierzchnie roboczą

 


DSCF2513.JPG
              Na wprost ściany okiennej znajduje się szafa i regały przeznaczone na dokumentacje firmowa. Większość akt zostaje umieszczona w segregatorach, które są czytelnie opisane
w celu łatwiejszej lokalizacji potrzebnych plików. Za drzwiami widocznymi na rys. 4 znajduje się szafa, w której umieszczony jest sejf.

 

 

             

                                                       

 

                           

 

 

 

 

 

Rys. 4. Widok na regały z dokumentacją

 

              Księgowa w pracy najczęściej wykorzystuje komputer, na którym w obecnych czasach przechowywana jest większa część dokumentacji firmy, obsługiwana przez odpowiednie programy. Pracownica której stanowisko opisujemy korzysta z komputera stacjonarnego umieszczonego pod biurkiem, połączonego z monitorem 19”. Jako oprzyrządowanie dodatkowe do komputera używa ona myszki  i klawiatury przewodowej. W pokoju znajduje się również drukarka podłączona do komputera (rys. 5).

Do porozumiewania się między pokojami jaki i do wykonywanie połączeń telekomunikacyjnych pracownicy korzystają z przewodowych aparatów telefonicznych.
Pracownica ma do dyspozycji jedną z czterech linii telefonicznych z których może korzystać. Poprzez wybór odpowiedniej kombinacji przycisków dokonuje ona wyboru z której linii będzie korzystała.


G:\materiały\DSCF2503.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                 Rys. 5. Biurko oraz oprzyrządowanie z których korzysta księgowa


3. Analiza i ocena obciążenia fizycznego

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin