Scenariusz zajęć hospitowanych – Punkt Przedszkolny w Janowicy
MAJ
Blok tematyczny: Wyprawa w nieznane krainy
Temat dnia: Mieszkańcy podwodnych krain
Cele:
Dziecko:
ü Rozwija wyobraźnię, fantazję
ü Współpracuje z kolegami w celu uzyskania zamierzonego efektu
ü Czerpie radość z zabaw w grupie rówieśników
ü Poznaje nazwy wybranych ryb
ü Łączy budowę ciała ryb z przystosowaniem się do środowiska, w którym żyją
ü Odczytuje globalnie wyraz „ryby”
ü Stosuje w praktyce liczebniki porządkowe
ü Poszerza swoją wiedzę na temat wody i zycia w wodzie
ü Porównuje kształt ryb
ü Rozwija pomysłowość i wyobraźnię poprzez ozdabianie konturu ryby
ü Opisuje swoje wrażenia wzrokowe
ü Poznaje zjawisko rozpuszczania
ü Wie, że sól i cukier w przeciwieństwie do piasku, rozpuszczają się w wodzie
ü Potrafi wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń
Metody: praca z tekstem, rozmowa, obserwacja
Formy: indywidualna, grupowa
Pomoce dydaktyczne: obrazki ryb, akwarium, kartonik w wyrazem do globalnego czytania RYBY, kredki, kontury ryb – 2 rodzaje, kolorowe papierki po cukierkach, folia aluminiowa, klej, nitka, pojemniki z woda, sól, cukier, piasek, chusta animacyjna, piłka zielona i czerwona, książka „Wesołe przedszkole czterolatka” cz. 4.
Przebieg zajęć:
1. Zabawy z chustą animacyjną: małe i duże fale, burza na morzu i inne według pomysłu dzieci.
2. Zabawa z piosenką „Moje akwarium”.
3. Oglądanie obrazków ryb lub, jeżeli to możliwe, akwarium. Zapoznanie z budową ciała ryb, warunkami ich zycia.
4. Ćwiczenia usprawniające aparat mowy „Rybki”. Poruszanie wargami ściągniętymi w pyszczek. Nadmuchiwanie policzków, szerokie otwieranie i zamykanie buzi.
5. Wprowadzenie pojęcia „Ryby”. Podpisanie obrazków na tablicy kartonikiem z wyrazem do globalnego czytania „ryby”.
6. Zabawa ruchowa „Uwaga rekin”. Dzieci – ryby „pływają w wodzie. Na hasło „rekin” ustawiają się pod ścianami i na chwilę nieruchomieją.
7. Praca z książką. Kolorowanie ryb. Rysowanie fal po śladzie.
8. Zabawa „Wędkarze”. Dzieci – wędkarze, aby złapać rybę, muszą poprawnie odpowiedzieć na pytania nauczyciela dotyczące wody i podwodnego świata.
9. Klasyfikowanie „złowionych ryb”. Nauczyciel kładzie w dwóch miejscach w Sali 2 różne kontury ryb. Podczas trwania akompaniamentu dzieci swobodnie biegają po Sali. Na przerwie w akompaniamencie stają obok rybki w takim samym kształcie jak ta, którą trzymają w ręku.
10. Ozdobienie konturów rybek. Wykorzystanie kolorowych błyszczących papierków po cukierkach, folii aluminiowej i innych materiałów.
11. Zawieszenie rybek na różnej długości nitkach. Obserwowanie poruszających się rybek, opisywanie własnych wrażeń.
12. Prowadzenie doświadczeń, sprawdzenie rozpuszczalności w wodzie substancji: cukier, sól, piasek.
13. Zabawa z piosenką „Moje akwarium”.
dumka03