CC700 - ELEKTRYCZNA POMPA PALIWA.pdf

(5423 KB) Pobierz
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">
CC700 – ELEKTRYCZNA POMPA PALIWA
Jest sprawą do dyskusji, czy warto zamienić zwykłą pompkę mechaniczną,
stosowaną w gaźnikowcach od lat, na bardziej „nowoczesną”, elektryczną ale
o niesprawdzonej w praktyce trwałości. Zmiana taka jest sensowna wtedy, gdy
samochód napędzany jest gazem. Pozbywamy się kłopotów z uruchomieniem na
benzynie zimnego silnika, jeŜeli po jeździe na gazie zostawiliśmy pusty gaźnik lub
potrzebujemy przełączyć na benzynę w trakcie jazdy. Znacznie łatwiejsze jest teŜ
uruchomienie silnika po kilkudniowym postoju, nawet zgaszonego na benzynie. Poza
tym pompa pracuje na gazie krótko i jest nadzieja, Ŝe wystarczy na jakieś sto lat.
Opracowanie: egie 17.12.2011 r., edyt. 26.04.2012r.
1.Co jest potrzebne?
Pompa paliwowa o napędzie elektrycznym, przystosowana do
zabudowy zewnętrznej (zwykle pompy elektryczne są umieszczone
w zbiorniku paliwa), o parametrach zbliŜonych do mechanicznej, które
w przypadku CC700 są następujące: wydatek – 60 l/h i ciśnienie – 0,28 bara
przy obrotach 4000/min. Pompa QAP, którą czasem moŜna kupić na Allegro
ma wydatek – 95 l/h i ciśnienie – 0,2 bara, i cenę porównywalną z pompą
mechaniczną. Parametry pomp stosowanych do układów wtryskowych są
o wiele za duŜe i do gaźnika się nie nadają.
Trójnik , w którym jedno wyjście musimy szczelnie zaślepić i w tej
zaślepce wykonać otworek przelewowy o średnicy 0,8 – 0,9 mm. SłuŜy do
odprowadzenia
nadmiaru
paliwa
do
zbiornika
(podobnie,
jak
w
pompie
mechanicznej).
1
818399461.032.png
Otworek
WyłĄcznik bezwładnoŚciowy , nieznany uŜytkownikom CC700
a stosowany w CC z wtryskiem i SC. Stosowany jest ze względów
bezpieczeństwa i wyłącza napęd elektryczny pompy przy zderzeniu
z prędkością większą od 25 km/h (opóźnienie 8 do 14 g). Ponowne włączenie
następuje po naciśnięciu górnego kapturka.
Wyłącznik
Wspornik
Śruby mocujące wspornik
Widok na ściankę grodziową po zdjęciu tunelu
2
818399461.033.png 818399461.034.png 818399461.035.png 818399461.001.png 818399461.002.png 818399461.003.png 818399461.004.png 818399461.005.png 818399461.006.png 818399461.007.png 818399461.008.png 818399461.009.png 818399461.010.png 818399461.011.png 818399461.012.png 818399461.013.png 818399461.014.png 818399461.015.png 818399461.016.png 818399461.017.png 818399461.018.png 818399461.019.png 818399461.020.png 818399461.021.png 818399461.022.png 818399461.023.png 818399461.024.png 818399461.025.png
Wyłącznik taki, razem ze wspornikiem, mocujemy na istniejących,
przewidzianych do tego celu w CC, 2 śrubach, a 2 kable elektryczne
przeciągamy do przedziału silnikowego przez gumowy przepust razem z
kablami od centralki gazowej.
Budowa i działanie takiego wyłącznika jest opisane w ksiąŜce napraw
Seicento.
Wyłącznik bezwładnościowy odcina połączenie z masą elektrycznej pompy
paliwa, a w konsekwencji tego przerywa zasilanie układu w paliwo. Podstawowym
elementem wyłącznika bezwładnościowego jest stalowa kulka (1) ułoŜona w
specjalnym gnieździe stoŜkowym (2) i utrzymywana w tym gnieździe dzięki sile
przyciągania magnesu umieszczonego pod kulką. W przypadku wystąpienia
opóźnienia spowodowanego zderzeniem samochodu kulka wskutek swojej
bezwładności pokonuje siłę przyciągania magnesu i podnosi się do góry dzięki
pochyleniu gniazda stoŜkowego, w którym była umieszczona. Nad kulką znajduje się
specjalny mechanizm zapadkowy (3) połączony z wyłącznikiem elektrycznym.
Normalnie wyłącznik jest zamknięty. Wskutek uderzenia kulką mechanizm otwiera
wyłącznik elektryczny i utrzymuje go w połoŜeniu otwartym, powodując przerwę
w obwodzie łączącym pompę paliwa z masą. Aby zamknąć wyłącznik i przywrócić
połączenie pompy paliwa z masą, naleŜy nacisnąć w dół przycisk wyłącznika
znajdujący się pod elastyczną osłoną (4)
.
Sterownik pompy . To nie koniec wymaganych zabezpieczeń – przy układach
z wtryskiem, elektroniczny moduł sterujący powoduje wyłączenie pompy po
upływie1,5 sekundy, jeŜeli nie nastąpi uruchomienie silnika. Otrzymanie impulsów
jednocześnie z modułu i czujnika połoŜenia wału warunkuje pracę ciągłą pompy.
W przypadku gaźnika czas potrzebny do napełnienia go powinien być dłuŜszy
i dla pokazanego niŜej układu, spełniającego powyŜsze warunki, wynosi około 6
sekund, co wystarcza z zapasem. Wyłączenie i ponowne włączenie zapłonu
powoduje kolejne chwilowe uruchomienie pompy.
3
818399461.026.png 818399461.027.png 818399461.028.png
Samodzielne wykonanie układu nie przekracza moŜliwości amatora-
elektronika a dla tych, którzy jeszcze nie są amatorami, moŜe stanowić dobry
początek do rozpoczęcia „przygody” z elektroniką.
Widok płytki od strony elementów:
4
818399461.029.png 818399461.030.png
Widok płytki od strony druku:
Widok dla metody „Ŝelazkowej” (termotransfer):
Widok po wlutowaniu elementów:
5
818399461.031.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin