Shell Chords.txt

(3 KB) Pobierz
Shell Chords

Shell chords sš to akordy złożone z dwięków stanowišcych podstawe brzmieniowš. Jak wiemy najważniejsze dla akordu sš tercja i septyma, dlatego najpierw przeglšdnijmy ich położenia zanim dojdziemy do shell chordsów (które różniš się tylko dodanš prymš). W porównaniu z powerchordami, gdzie dzięki dwóm dzwiękom moglimy wydobyć w sluchaczu jedynie poczucie prymy akordu dwudwięk z tercji i septymy daje o wiele większe możliwoci przy zachowaniu calego trybu akordu! (Z wyjštkiem akordów z alterowanš kwintš, ale to już inna bajka)

Zobaczmy jak mogš wyglšdać takie akordy na przykładzie prymy A:

brzmienie AMaj7 (A C# E G#) czyli interesujš nas tylko C# i G#

E|---------------------4-9---------------------------
B|-----------------2-9-2-9---------------------------
G|------------6-13-1-6-------------------------------
D|-------6-11-6-11-----------------------------------
A|--4-11-4-11----------------------------------------
E|--4-9----------------------------------------------

Widzac, który dwięk z powyższych dwudwięków jest tercjš, a który septymš, łatwo możemy tworzyć inne akordy przykładowo obniżajšc tercję i septymę o pół tonu uzyskamy akord Am7 (A C E G) więc dwudwięk "podstawowy" będzie się składał z C i G

brzmienie Am7
E|---------------------3-8---------------------------
B|-----------------1-8-1-8---------------------------
G|------------5-12-0-5-------------------------------
D|-------5-10-5-10-----------------------------------
A|--3-10-3-10----------------------------------------
E|--3-8----------------------------------------------

Akordy dominant septymowe możemy równie łatwo "przyrzšdzić" :) Używajšc kombinacji tercji małej i septymy wielkiej można nawet uzyskać brzmienie akordu AmMaj7 =)


Jak już wspomniałem na poczštku, shell chord (nie spotkałem się z polskim tłumaczeniem, więc zostawiam oryginalne) powstaje poprzez dodanie do tercji i septymy prymy lub inaczej mówišc poprzez odjęcie od akordu kwinty (w przypadku czterodwięków)

Podstawowe formy shell chordów występujš tak jak najpopularniejsze barowe z prymami na strunach E i A

shell chord z prymš na strunie E:

E|---------------------
B|---------------------
G|--5----6----6--------
D|--5----5----6--------
A|---------------------
E|--5----5----5--------
    Am7  A7   AMaj7

W tym przypadku kolejnoć składników to: 1 3 7 (pryma, tercja, septyma)
Struna A - tam gdzie zazwyczaj leży w tym akordzie kwinta - pozostaje "nietknięta", więc dysponujemy jednym palcem więcej, który może ułatwić prowadzenie linii basu lub dodać ciekawszy składnik akordu =) 


W przypadku shell chordów z prymš na strunie A mamy do czynienia z dwoma opalcowaniami różnišcymi się kolejnociš składników, a co za tym idzie wysokociš akordu:

E|---------------------
B|---------------------
G|--5-----5----6-------
D|--3-----4----4-------
A|--5-----5----5-------
E|---------------------
    Dm7   D7   DMaj7

To jest wersja w kolejnoci 1 3 7. Widać, że akord jest skupiony, dlatego ma niższe i bardziej masywne brzmienie =)
Drugš wersjš jest 1 7 3:

E|-------------------
B|--6----7----7------
G|--5----5----6------
D|-------------------
A|--5----5----5------
E|-------------------
    Dm7  D7   DMaj7

Janiejsze brzmienie i jedna struna przestrzeni w razie gdyby trzeba było "wstawić" jakš alterowanš kwintę :) 


Powyższe "akordy" sš wietnym punktem wyjcia do uczenia sie bardziej skomplikowanych akordów i czym w rodzaju drogi na skróty do grania jazzowych czy bluesowych akompaniamentów dla poczštkujšcych. Łatwo do nich dodać ciekawe składniki i modyfikować dla swoich potrzeb. Polecam poszukanie innych pozycji z prymami na innych strunach =) 

Pozdrawiam serdecznie. 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin